Research Article
BibTex RIS Cite

Arap Alfabesinde Son Pozisyon Hemze: Zorluklar ve Çözümler

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 1045 - 1053

Abstract

Bu makale, yabancı dil olarak Arapça öğrenenlerin karşılaştığı Arapça son hamza yazımıyla ilgili hataları analiz etmektedir. Son hamzanın yazımını düzenleyen imla kurallarını incelemekte ve öğrencilerin karşılaştığı fonetik, morfolojik ve grafik faktörlerden kaynaklanan en yaygın zorlukları araştırmaktadır. Çalışma, bu hataların doğasını ve tipolojisini gösteren zengin bir örnek çeşitliliğine dayanmaktadır. Öğrencilerin karşılaştıkları zorlukların ve bunların üstesinden gelmenin olası yollarının analizine özel önem verilmektedir. Bu araştırmanın bulguları Arapça eğitmenleri, metodologları ve müfredat geliştiricileri için faydalı olabilir.

References

  • Abdul Ghani, A. A. (2012). Al-Kafi fi Qawa’id al-Imla’ wa al-Kitabah. Kamal Bishr, Mahmoud Kamil al-Naqa. Dar al-Tawfiqiyya lil-Turath.
  • Al-‘Uthaymin, M. bin S. (2009). (ed. and commentary by Mustafa Mahmoud al-Azhari). Qawa’id fi al-Imla’. Cairo, Maktabat ‘Ibad al-Rahman li-Ṭaba’a wa al-Nashr wa al-Tawzi’
  • Al-Najjar, F. (2008). Qawa’id al-Imla’ fi ‘Ashrati Durus Sahlah. Riyadh, Maktabat al-Kawthar.
  • Harun, A. S. M. (1993). Qawa’id al-Imla’. Cairo, Maktabat al-‘Anglo al-Misriyya.
  • Mir ‘Alam, Y. (2012). (ed. and design), Rashid Naji al-Hasan (contrib.). Qawa’id al-Imla’. Kuwait, al-Wa’y al-Islami.

Final-Position Hamza in Arabic Script: Challenges and Solutions

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 1045 - 1053

Abstract

This article analyzes errors related to the writing of final hamza in Arabic, encountered by learners of Arabic as a foreign language. It examines the orthographic rules governing the writing of final hamza and explores the most common difficulties faced by students, which stem from phonetic, morphological, and graphical factors. The study is based on a rich variety of examples illustrating the nature and typology of these errors. Particular attention is given to the analysis of learners' challenges and possible ways to overcome them. The findings of this research may be useful for Arabic language instructors, methodologists, and curriculum developers.

References

  • Abdul Ghani, A. A. (2012). Al-Kafi fi Qawa’id al-Imla’ wa al-Kitabah. Kamal Bishr, Mahmoud Kamil al-Naqa. Dar al-Tawfiqiyya lil-Turath.
  • Al-‘Uthaymin, M. bin S. (2009). (ed. and commentary by Mustafa Mahmoud al-Azhari). Qawa’id fi al-Imla’. Cairo, Maktabat ‘Ibad al-Rahman li-Ṭaba’a wa al-Nashr wa al-Tawzi’
  • Al-Najjar, F. (2008). Qawa’id al-Imla’ fi ‘Ashrati Durus Sahlah. Riyadh, Maktabat al-Kawthar.
  • Harun, A. S. M. (1993). Qawa’id al-Imla’. Cairo, Maktabat al-‘Anglo al-Misriyya.
  • Mir ‘Alam, Y. (2012). (ed. and design), Rashid Naji al-Hasan (contrib.). Qawa’id al-Imla’. Kuwait, al-Wa’y al-Islami.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Arabic Language, Literature and Culture
Journal Section Articles
Authors

Vugar Garadaghli 0000-0002-5282-4752

Early Pub Date March 22, 2025
Publication Date
Submission Date November 30, 2024
Acceptance Date December 12, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Garadaghli, V. (2025). Final-Position Hamza in Arabic Script: Challenges and Solutions. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 12(1), 1045-1053.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC