Research Article
BibTex RIS Cite

Aziz Augustinus’un Düşünceleri Üzerinden Erken Orta Çağ Hıristiyan Düşüncesinde Kadının Tanrı’nın Suretini Taşıma Statüsü

Year 2025, , 109 - 138, 31.05.2025
https://doi.org/10.33227/auifd.1601799

Abstract

Kadının, erkeğin Tanrı’yla kurduğu ayrıcalıklı ilişkiden sürekli olarak dışlanmasına yol açan androsentrik bakış açısının yerleşmesinde ve bu bakış açısının çağdaş fikirler üzerinde de etkili olmaya devam etmesinde kanonik düşünürlerin kadınlık hakkındaki düşünce ve yorumları hiç şüphesiz çok önemli bir rol oynamaktadır. Kanonik düşünürlerin öne sürdüğü düşünceler, çağdaş Batı felsefesinin çoğunda hâlâ yaygın olan, kadının değersizleştirilmesi modelini ortaya koymaktadır. Batı’nın hiyerarşik düalist düşünce geleneğinin bir izdüşümü olan bu model, tahakkümü her alanda meşrulaştırmaya hizmet ettiğinden bu düşünce biçiminin kanonik düşünürlerin görüşleri üzerinden serimlenerek açığa çıkarılması elzemdir. Bu kanonik düşünürlerden biri, ilk önemli Hıristiyan filozoflarından olan Aurelius Augustinus’tur (ö. 430). Batı Orta Çağ Hıristiyan kültürünün başlıca mimarlarından biri olarak kabul edilen Augustinus’un kadının rolü ve statüsüne dair düşünceleri, özellikle Batı Hıristiyan kültürü üzerinde yüzyıllardır normatif olarak kabul edildiğinden ve çağdaş fikirler üzerinde de etkili olmaya devam ettiğinden söz konusu düşüncelerinin irdelenmesi önem teşkil etmektedir. Bu kapsamda makale, Augustinus’un kadının rolü ve statüsüne yönelik düşüncelerinin kilit noktası durumunda olan, kadınların da tıpkı erkekler gibi Tanrı’nın suretinde yaratıldığını düşünüp düşünmediği konusunun irdelenmesi amacına yöneliktir. Augustinus’un yorumlarındaki eril-paternal tasavvurların irdelenmesinin, erkeğin Tanrı’yla kurduğu ayrıcalıklı ilişkiden kadının dışlandığı koşulların istikrarsızlığının ifşa edilmesinin, cinsiyet önyargısının zayıflatılmasına, bu konuda bir farkındalık sağlanmasına katkısı olacağı düşünülmektedir. Kadınların da tıpkı erkekler gibi Tanrı’nın suretinde yaratıldığını düşünüp düşünmediği konusunda Augustinus’un metinleri bazı belirsizlikler ve çelişkiler içermektedir. Kadın ve erkeğin ruhani açıdan eşit olduğunu savunmasına karşın kadını bedenle, erkeği akılla ilişkilendiren Augustinus, kadını bedensel farklılık bakımından aşağı görmektedir. Kadının bedensel olarak aşağı bir konumda olmasını ise, daha düşük bir akıl biçimiyle ilişkilendirmektedir. Augustinus, bedenin ruha tabi kılınması gerektiği düşüncesine koşut olarak, kadınları erkeklere tabi olarak konumlandırmaktadır. Böyle bir konumlandırma, onun kadının ruhani doğasını erkeğin ruhani doğasıyla eşdeğer olarak görmesine ters düşmektedir. Augustinus’un kadınlık tasavvurundaki bu çelişkili gerilimlerin, onun Yunan felsefesinden miras aldığı akıl-ruh/beden-madde düalizmi ekseninde okunduğunda daha kolay anlaşılabileceği söylenebilir.

References

  • Akyol, Faruk. “Ortaçağdan Kadından.” Kadın Araştırmaları Dergisi 4 (1996): 13-24.
  • Augustine. On Genesis against the Manichees and On the Literal Interpretation of Genesis: An Unfinished Book. trans. Roland J. Teske. Washington, D.C.: The Catholic University of America Press, 1991.
  • Augustine. Political Writings. trans. Michael W. Tkacz and Douglas Kries. eds. Ernest L. Fortin and Douglas Kries. Indianapolis: Hackett Publishing Company, 1994.
  • Augustine. The City of God against the Pagans. ed.&trans. Robert W. Dyson. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
  • Augustine. On the Trinity Books 8-15. ed. Gareth B. Matthews. trans. Stephen McKenna. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
  • Augustine, St. “On Continence.” A Select Library of the Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church Vol.3 (St. Augustin on the Holy Trinity, Doctrinal Treatises, Moral Treatises). ed. Philip Schaff, içinde 487-505. Indianapolis: Liberty Fund, INC, 2010a. Erişim 11 Mayıs 2024. https://oll-resources.s3.us-east-2.amazonaws.com/oll3/store/titles/2273/Schaff_1330-03_EBk_v6.0.pdf
  • Augustine, St. “On The Good of Marriage.” A Select Library of the Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church. Vol.3 (St. Augustin on the Holy Trinity, Doctrinal Treatises, Moral Treatises). ed. Philip Schaff, içinde 506-526. Indianapolis: Liberty Fund, INC, 2010b. Erişim 11 Mayıs 2024. https://oll-resources.s3.us-east-2.amazonaws.com/oll3/store/titles/2273/Schaff_1330-03_EBk_v6.0.pdf
  • Augustine. Confessions. trans. Thomas Williams. Indianapolis: Hackett Publishing Company, Inc, 2019.
  • Augustinus. İtiraflar. çev. Dominik Pamir. İstanbul: Kaknüs Yayınları, 1999.
  • Augustinus. İtiraflar. çev. Çiğdem Dürüşken. İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2009.
  • Augustinus. Tanrı Devleti. çev. Öncel Sencerman. Ankara: BilgeSu Yayıncılık, 2021.
  • Berktay, Fatmagül. Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın: Hıristiyanlıkta ve İslamiyette Kadının Statüsüne Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım. İstanbul: Metis Yayınları, 1996.
  • Bird, Phyllis A. “Male and Female He Created Them”: Gen. 1.27b in the Context of the Priestly Account of Creation.” Harvard Theological Review 74:2 (1981), 129-160.
  • Bird, Phyllis A. Missing Persons and Mistaken Identities: Women and Gender in Ancient Israel. (Overtures to Biblical Theology). Minneapolis: Fortress Press, 1997.
  • “Birinci Korintliler.” https://www.kutsal-kitap.net/bible/tr/index.php?id=1125&mc=5&sc=1111 (28.02.2025).
  • “BirinciTimoteyus.” https://www.kutsal-kitap.net/bible/tr/index.php?id=1178&mc=5&sc=1176 (28.02.2025).
  • Bordo, Susan. Unbearable Weight: Feminism, Western Culture, and the Body. Tenth Anniversary Edition. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 2003.
  • Bowery, Anne-Marie. “Monica: The Feminine Face of Christ.” Feminist Interpretations of Augustine. ed. Judith Chelius Stark, içinde 69-95. University Park, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2007.
  • Børresen, Kari Elisabeth. Subordination and Equivalence: The Nature and Role of Woman in Augustine and Thomas Aquinas. Washington, D.C. : University Press of America, 1981.
  • Børresen, Kari Elisabeth. “In Defence Of Augustine: How Femina Is Homo.” Augustiniana 40:1-4 (1990): 411–428. Erişim 16 Ağustos 2023. http://www.jstor.org/stable/44992513
  • Burrus, Virginia ve Catherine Keller. “Confessing Monica.” Feminist Interpretations of Augustine. ed. Judith Chelius Stark, içinde 119-145. University Park, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2017.
  • Casagrande, Carla. “Korunan Kadın.” çev. Ahmet Fethi. Kadınların Tarihi II: Ortaçağ’ın Sessizliği. eds. Georges Duby and Michelle Perrot, içinde 75-105. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2005.
  • Crouse, Robert. “Paucis Mutatis Verbis: St Augustine’s Platonism.” Augustine And His Critics. ed. Robert Dodaro ve George Lawless, içinde 37- 50. New York: Routledge, 2000.
  • Dalarun, Jacques. “Ruhban Bakış.” çev. Ahmet Fethi. Kadınların Tarihi II: Ortaçağ’ın Sessizliği. eds. Georges Duby and Michelle Perrot, içinde 25-50. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2005.
  • Deutscher, Penelope. Yielding Gender: Feminism, Deconstruction and the History of Philosophy. London and New York: Routledge, 1997.
  • Dupont, Anthony. “Augustine’s Relevance For Contemporary Religious Education. A Deconstructive And Constructive Reading Of Augustine.” Edetania 48 (2015): 61-79.
  • Durğun, Serpil. “Platon’un Timaios Diyaloğunun Feminist Okuması.” Sosyal ve İnsani Bilimler: Teori, Güncel Araştırmalar ve Yeni Eğilimler/2. ed. İbrahim Serbestoğlu, içinde 43-64. Cetinje-Montenegro: IVPE, 2020.
  • Fiorenza, Elisabeth Schussler. In Memory of Her: Feminist Theological Reconstruction of Christian Origins. Tenth Anniversary Edition. New York: The Crossroad Publishing Company, 1994.
  • Freeland, Cynthia A. “Schemes and Scenes of Reading the Timaeus.” Feminist Reflections on the History of Philosophy. eds. Lilli Alanen and Charlotte Witt, içinde 33-50. Boston: Kluwer Academic Publishers, 2004.
  • Groth, Philip. “Women and the Imago Dei: Gender Ontology in St. Augustine’s Thought.” International Journal of Undergraduate Research and Creative Activities 9:2 (2023): 56-64. https://doi.org/10.7710/2155-4838.1168
  • Horowitz, Maryann Cline. ”The Image of God in Man - Is Woman Included?” Harvard Theological Review 72:3-4 (1979): 175-206. Erişim 20 Ocak 2024. https://www.cambridge.org/core/journals/harvard-theological review/volume/3526F6D83099C9FC6F1078617A84A34E
  • Jones, William Thomas. Ortaçağ Düşüncesi Batı Felsefesi Tarihi. 2. cilt. çev. Hakkı Hünler. İstanbul: Paradigma Yayıncılık, 2006.
  • Keller, Evelyn Fox. Toplumsal Cinsiyet ve Bilim Üzerine Düşünceler. çev. Ferit Burak Aydar. İstanbul: Metis Yayınları, 2005.
  • Kömürcüoğlu, Şeyma. Quis Ut Deus: Orta Çağ Felsefesinde Bir Model Olarak Tanrı. İstanbul: Paradigma Yayınları, 2023.
  • Lloyd, Genevieve. Erkek Akıl: Batı Felsefesinde Erkek ve Kadın. çev. Muttalip Özcan. 2. basım. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2015.
  • Matter, E. Ann. “Christ, God, and Woman in the Thought of St. Augustine.” Augustine and His Critics. eds. Robert Dodaro and George Lawless, içinde 163-174. New York: Routledge, 2000.
  • McCormick, Betsy. A Study of the Idea of “Woman” in the Western Tradition. (2000): 1-52. Erişim 04 Ocak 2024. https://www.mtsac.edu/governance/committees/salaryandleaves/sabbatical_reports/1999-2000/McCormick_Betsy.pdf
  • McDuffie, Felecia. “Augustine’s Rhetoric of the Feminine in the Confessions: Woman as Mother, Woman as Other.” Feminist Interpretations of Augustine. ed. Judith Chelius Stark, içinde 97-118. University Park, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2007.
  • McWilliam, Joanne. “Augustine’s Letters to Women.” Feminist Interpretations of Augustine. ed. Judith Chelius Stark, içinde 189-202. University Park, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2007.
  • Meconi, David Vincent. “Grata Sacris Angelis: Gender and the Imago Dei in Augustine’s De Trinitate XII.” American Catholic Philosophical Quarterly 74: 1 (2000): 48–62.
  • Meyers, Carol. Rediscovering Eve: Ancient Israelite Women in Context. New York: Oxford University Press, 1988.
  • O’Donnell, James. Augustine: A New Biography. New York: Harper Collins e-books, 2006.
  • Platon. Phaidon. çev. Suut K. Yetkin ve Hamdi R. Atademir. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 1989.
  • Platon. Timaios. çev. Erol Güney ve Lütfi Ay. İstanbul: Cumhuriyet Yayınları, 2001.
  • Platon. Devlet. çev. Sabahattin Eyüboğlu ve M. Ali Cimcoz. XXII. baskı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2012.
  • Plumwood, Val. Feminizm ve Doğaya Hükmetmek. çev. Başak Ertür. İstanbul: Metis Yayınları, 2017.
  • Rogerson, John William. Genesis 1-11 Old Testament Guides. ed. Roger Norman Whybray. England: Sheffield Academic Press, 1991.
  • Rudolph, Kurt. “Maniheizm,” çev. Mustafa Bıyık. Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (2002): 378-393.
  • Ruether, Rosemary Radford. “Misogynism and Virginal Feminism in the Fathers of the Church.” Religion and Sexism: Images of Woman in the Jewish and Christian Traditions. ed. Rosemary Radford Ruether, içinde 150-183. New York: Simon and Schuster, 1974.
  • Ruether, Rosemary Radford. “Augustine: Sexuality, Gender, and Women.” Feminist Interpretations of Augustine. ed. Judith Chelius Stark, içinde 47-67. University Park, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2007.
  • Sreedhar, Susanne. “Feminist History of Philosophy.” Philosophy: Feminism. ed. Carol Hay, içinde 141-166. Macmillan Interdisciplinary Handbooks, Farmington Hills, MI: Macmillan Reference USA, 2017.
  • Stark, Judith Chelius. “Introduction.” Feminist Interpretations of Augustine. ed. Judith Chelius Stark, içinde 1-45. University Park, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2007a.
  • Stark, Judith Chelius. “Augustine on Women: In God’s Image, but Less So.” Feminist Interpretations of Augustine. ed. Judith Chelius Stark, içinde 215-241. University Park, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2007b.
  • The Old Testament: Volume: I Genesis-Esther. revisted by Bishop Richard Challoner. Douay-Rheims Version. Fitzwilliam - New Hampshire: Loreto Publications, 2021.
  • Trible, Phyllis. God and the Rhetoric of Sexuality (Overtures to Biblical Theology 2). Philadelphia: Fortress Press, 1978.
  • Tuana, Nancy. Woman and the History of Philosophy. New York: Paragon House, 1992.

The Status of Women as Bearers of the Image of God in Early Medieval Christian Thought through the Thought of St. Augustine

Year 2025, , 109 - 138, 31.05.2025
https://doi.org/10.33227/auifd.1601799

Abstract

The thoughts and interpretations of canonical thinkers about femininity undoubtedly play a very important role in the establishment of the androcentric perspective that leads to the permanent exclusion of women from the privileged relationship that men have with God, and that this perspective continues to have an impact on contemporary ideas. The ideas put forward by canonical thinkers reveal the model of devaluation of women that is still prevalent in much of contemporary Western philosophy. This model, which is a reflection of the West’s hierarchical dualist tradition of thought, serves to legitimize domination in every field, so it is important to reveal this way of thinking through the ideas of canonical thinkers. One of these canonical thinkers was Aurelius Augustine (d. 430), the first important Christian philosopher, and considered one of the main architects of Western Medieval Christian culture. His thoughts on the role and status of women has been accepted as normative for centuries, especially in Western Christian culture. In addition, his thoughts continue to have an impact on contemporary ideas. Therefore, it is important to examine Augustine’s thoughts. In this context, the article aims to examine whether Augustine thought that women, like men, were created in the image of God, which is a key point in his thoughts on the role and status of women. Examining the masculine-paternal conceptions in the commentaries of Augustine and revealing the instability of the conditions in which women are excluded from the privileged relationship that men have with God, can contribute to weakening gender bias and raising awareness of this issue. Augustine’s texts contain some ambiguities and contradictions regarding whether he thought that women, like men, were created in the image of God. Augustine argues that men and women are spiritually equal; he associates women with the body and men with the mind, and sees women as inferior in terms of bodily difference. He associates women’s physically inferior position with a lower form of reason. In line with the idea that the body should be subordinated to the soul, Augustine positions women as subordinate to men. Such a positioning runs counter to his view of women’s spiritual nature as equivalent to that of men’s. It can be said that these contradictory tensions in Augustine's conception of womanhood can be more easily understood when read in the context of the mind-spirit/body-matter dualism he inherited from Greek philosophy.

References

  • Akyol, Faruk. “Ortaçağdan Kadından.” Kadın Araştırmaları Dergisi 4 (1996): 13-24.
  • Augustine. On Genesis against the Manichees and On the Literal Interpretation of Genesis: An Unfinished Book. trans. Roland J. Teske. Washington, D.C.: The Catholic University of America Press, 1991.
  • Augustine. Political Writings. trans. Michael W. Tkacz and Douglas Kries. eds. Ernest L. Fortin and Douglas Kries. Indianapolis: Hackett Publishing Company, 1994.
  • Augustine. The City of God against the Pagans. ed.&trans. Robert W. Dyson. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
  • Augustine. On the Trinity Books 8-15. ed. Gareth B. Matthews. trans. Stephen McKenna. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
  • Augustine, St. “On Continence.” A Select Library of the Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church Vol.3 (St. Augustin on the Holy Trinity, Doctrinal Treatises, Moral Treatises). ed. Philip Schaff, içinde 487-505. Indianapolis: Liberty Fund, INC, 2010a. Erişim 11 Mayıs 2024. https://oll-resources.s3.us-east-2.amazonaws.com/oll3/store/titles/2273/Schaff_1330-03_EBk_v6.0.pdf
  • Augustine, St. “On The Good of Marriage.” A Select Library of the Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church. Vol.3 (St. Augustin on the Holy Trinity, Doctrinal Treatises, Moral Treatises). ed. Philip Schaff, içinde 506-526. Indianapolis: Liberty Fund, INC, 2010b. Erişim 11 Mayıs 2024. https://oll-resources.s3.us-east-2.amazonaws.com/oll3/store/titles/2273/Schaff_1330-03_EBk_v6.0.pdf
  • Augustine. Confessions. trans. Thomas Williams. Indianapolis: Hackett Publishing Company, Inc, 2019.
  • Augustinus. İtiraflar. çev. Dominik Pamir. İstanbul: Kaknüs Yayınları, 1999.
  • Augustinus. İtiraflar. çev. Çiğdem Dürüşken. İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2009.
  • Augustinus. Tanrı Devleti. çev. Öncel Sencerman. Ankara: BilgeSu Yayıncılık, 2021.
  • Berktay, Fatmagül. Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın: Hıristiyanlıkta ve İslamiyette Kadının Statüsüne Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım. İstanbul: Metis Yayınları, 1996.
  • Bird, Phyllis A. “Male and Female He Created Them”: Gen. 1.27b in the Context of the Priestly Account of Creation.” Harvard Theological Review 74:2 (1981), 129-160.
  • Bird, Phyllis A. Missing Persons and Mistaken Identities: Women and Gender in Ancient Israel. (Overtures to Biblical Theology). Minneapolis: Fortress Press, 1997.
  • “Birinci Korintliler.” https://www.kutsal-kitap.net/bible/tr/index.php?id=1125&mc=5&sc=1111 (28.02.2025).
  • “BirinciTimoteyus.” https://www.kutsal-kitap.net/bible/tr/index.php?id=1178&mc=5&sc=1176 (28.02.2025).
  • Bordo, Susan. Unbearable Weight: Feminism, Western Culture, and the Body. Tenth Anniversary Edition. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 2003.
  • Bowery, Anne-Marie. “Monica: The Feminine Face of Christ.” Feminist Interpretations of Augustine. ed. Judith Chelius Stark, içinde 69-95. University Park, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2007.
  • Børresen, Kari Elisabeth. Subordination and Equivalence: The Nature and Role of Woman in Augustine and Thomas Aquinas. Washington, D.C. : University Press of America, 1981.
  • Børresen, Kari Elisabeth. “In Defence Of Augustine: How Femina Is Homo.” Augustiniana 40:1-4 (1990): 411–428. Erişim 16 Ağustos 2023. http://www.jstor.org/stable/44992513
  • Burrus, Virginia ve Catherine Keller. “Confessing Monica.” Feminist Interpretations of Augustine. ed. Judith Chelius Stark, içinde 119-145. University Park, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2017.
  • Casagrande, Carla. “Korunan Kadın.” çev. Ahmet Fethi. Kadınların Tarihi II: Ortaçağ’ın Sessizliği. eds. Georges Duby and Michelle Perrot, içinde 75-105. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2005.
  • Crouse, Robert. “Paucis Mutatis Verbis: St Augustine’s Platonism.” Augustine And His Critics. ed. Robert Dodaro ve George Lawless, içinde 37- 50. New York: Routledge, 2000.
  • Dalarun, Jacques. “Ruhban Bakış.” çev. Ahmet Fethi. Kadınların Tarihi II: Ortaçağ’ın Sessizliği. eds. Georges Duby and Michelle Perrot, içinde 25-50. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2005.
  • Deutscher, Penelope. Yielding Gender: Feminism, Deconstruction and the History of Philosophy. London and New York: Routledge, 1997.
  • Dupont, Anthony. “Augustine’s Relevance For Contemporary Religious Education. A Deconstructive And Constructive Reading Of Augustine.” Edetania 48 (2015): 61-79.
  • Durğun, Serpil. “Platon’un Timaios Diyaloğunun Feminist Okuması.” Sosyal ve İnsani Bilimler: Teori, Güncel Araştırmalar ve Yeni Eğilimler/2. ed. İbrahim Serbestoğlu, içinde 43-64. Cetinje-Montenegro: IVPE, 2020.
  • Fiorenza, Elisabeth Schussler. In Memory of Her: Feminist Theological Reconstruction of Christian Origins. Tenth Anniversary Edition. New York: The Crossroad Publishing Company, 1994.
  • Freeland, Cynthia A. “Schemes and Scenes of Reading the Timaeus.” Feminist Reflections on the History of Philosophy. eds. Lilli Alanen and Charlotte Witt, içinde 33-50. Boston: Kluwer Academic Publishers, 2004.
  • Groth, Philip. “Women and the Imago Dei: Gender Ontology in St. Augustine’s Thought.” International Journal of Undergraduate Research and Creative Activities 9:2 (2023): 56-64. https://doi.org/10.7710/2155-4838.1168
  • Horowitz, Maryann Cline. ”The Image of God in Man - Is Woman Included?” Harvard Theological Review 72:3-4 (1979): 175-206. Erişim 20 Ocak 2024. https://www.cambridge.org/core/journals/harvard-theological review/volume/3526F6D83099C9FC6F1078617A84A34E
  • Jones, William Thomas. Ortaçağ Düşüncesi Batı Felsefesi Tarihi. 2. cilt. çev. Hakkı Hünler. İstanbul: Paradigma Yayıncılık, 2006.
  • Keller, Evelyn Fox. Toplumsal Cinsiyet ve Bilim Üzerine Düşünceler. çev. Ferit Burak Aydar. İstanbul: Metis Yayınları, 2005.
  • Kömürcüoğlu, Şeyma. Quis Ut Deus: Orta Çağ Felsefesinde Bir Model Olarak Tanrı. İstanbul: Paradigma Yayınları, 2023.
  • Lloyd, Genevieve. Erkek Akıl: Batı Felsefesinde Erkek ve Kadın. çev. Muttalip Özcan. 2. basım. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2015.
  • Matter, E. Ann. “Christ, God, and Woman in the Thought of St. Augustine.” Augustine and His Critics. eds. Robert Dodaro and George Lawless, içinde 163-174. New York: Routledge, 2000.
  • McCormick, Betsy. A Study of the Idea of “Woman” in the Western Tradition. (2000): 1-52. Erişim 04 Ocak 2024. https://www.mtsac.edu/governance/committees/salaryandleaves/sabbatical_reports/1999-2000/McCormick_Betsy.pdf
  • McDuffie, Felecia. “Augustine’s Rhetoric of the Feminine in the Confessions: Woman as Mother, Woman as Other.” Feminist Interpretations of Augustine. ed. Judith Chelius Stark, içinde 97-118. University Park, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2007.
  • McWilliam, Joanne. “Augustine’s Letters to Women.” Feminist Interpretations of Augustine. ed. Judith Chelius Stark, içinde 189-202. University Park, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2007.
  • Meconi, David Vincent. “Grata Sacris Angelis: Gender and the Imago Dei in Augustine’s De Trinitate XII.” American Catholic Philosophical Quarterly 74: 1 (2000): 48–62.
  • Meyers, Carol. Rediscovering Eve: Ancient Israelite Women in Context. New York: Oxford University Press, 1988.
  • O’Donnell, James. Augustine: A New Biography. New York: Harper Collins e-books, 2006.
  • Platon. Phaidon. çev. Suut K. Yetkin ve Hamdi R. Atademir. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 1989.
  • Platon. Timaios. çev. Erol Güney ve Lütfi Ay. İstanbul: Cumhuriyet Yayınları, 2001.
  • Platon. Devlet. çev. Sabahattin Eyüboğlu ve M. Ali Cimcoz. XXII. baskı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2012.
  • Plumwood, Val. Feminizm ve Doğaya Hükmetmek. çev. Başak Ertür. İstanbul: Metis Yayınları, 2017.
  • Rogerson, John William. Genesis 1-11 Old Testament Guides. ed. Roger Norman Whybray. England: Sheffield Academic Press, 1991.
  • Rudolph, Kurt. “Maniheizm,” çev. Mustafa Bıyık. Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (2002): 378-393.
  • Ruether, Rosemary Radford. “Misogynism and Virginal Feminism in the Fathers of the Church.” Religion and Sexism: Images of Woman in the Jewish and Christian Traditions. ed. Rosemary Radford Ruether, içinde 150-183. New York: Simon and Schuster, 1974.
  • Ruether, Rosemary Radford. “Augustine: Sexuality, Gender, and Women.” Feminist Interpretations of Augustine. ed. Judith Chelius Stark, içinde 47-67. University Park, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2007.
  • Sreedhar, Susanne. “Feminist History of Philosophy.” Philosophy: Feminism. ed. Carol Hay, içinde 141-166. Macmillan Interdisciplinary Handbooks, Farmington Hills, MI: Macmillan Reference USA, 2017.
  • Stark, Judith Chelius. “Introduction.” Feminist Interpretations of Augustine. ed. Judith Chelius Stark, içinde 1-45. University Park, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2007a.
  • Stark, Judith Chelius. “Augustine on Women: In God’s Image, but Less So.” Feminist Interpretations of Augustine. ed. Judith Chelius Stark, içinde 215-241. University Park, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2007b.
  • The Old Testament: Volume: I Genesis-Esther. revisted by Bishop Richard Challoner. Douay-Rheims Version. Fitzwilliam - New Hampshire: Loreto Publications, 2021.
  • Trible, Phyllis. God and the Rhetoric of Sexuality (Overtures to Biblical Theology 2). Philadelphia: Fortress Press, 1978.
  • Tuana, Nancy. Woman and the History of Philosophy. New York: Paragon House, 1992.
There are 56 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy of Religion, History of Philosophy (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Serpil Durğun 0000-0002-7590-5600

Publication Date May 31, 2025
Submission Date December 15, 2024
Acceptance Date March 21, 2025
Published in Issue Year 2025

Cite

Chicago Durğun, Serpil. “Aziz Augustinus’un Düşünceleri Üzerinden Erken Orta Çağ Hıristiyan Düşüncesinde Kadının Tanrı’nın Suretini Taşıma Statüsü”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 66, no. 1 (May 2025): 109-38. https://doi.org/10.33227/auifd.1601799.