Nowadays, advertisements are one of the fastest consumed means of communication. In the advertising world every individual is considered as a consumer. In general, advertisements aim to have a direct impact on the way of thinking. Beyond presenting the product to the audience, they also set out with the goal of adopting a new lifestyle. In this way, the individual does not buy a product but the image formed in his/her mind. The sample of the research is “the Greatest (2023)" advertising commercial. Semiotic analysis method had been used. Semiotics provides both multidimensionality and deep view. Although the signs in the universe are unlimited, the semiotics method is in an important position to determine what will be analyzed. According to the findings of the research, the commercial shows that individuals who use “Apple” brand products can get maximum efficiency from life. The connotation, on the other hand, both shows the audience that obstacles can be overcome and deficiencies can be completed, and reminds them of the economic status necessary to achieve this comfortable life.
Reklamlar günümüzün en hızlı tüketilen iletişim araçlarındandır. Reklam dünyasında her birey birer tüketici olarak düşünülmektedir. Genel olarak düşünce biçimine doğrudan etki etmeyi hedeflerler. Seyirciye ürünü sunmanın ötesinde bir yaşam tarzını benimsetme hedefi ile de yola çıkarlar. Böylelikle birey bir ürünü değil zihninde oluşan imgelemi satın almaktadır. Araştırmanın örneklemini, en iyi reklam filmi kategorisinde ödül alan “Apple” markasının “the Greatest (2023)” reklam filmi oluşturmaktadır. Reklam anlatısının çözümlenmesinde göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Evrende yer alan göstergeler sınırsız olsa da nelerin analiz edileceğinin belirlenmesi için göstergebilim yöntemi önemli bir konumdadır. Araştırmanın bulgularına göre; reklam filminin gösterileni; "Apple" marka ürün kullanan bireylerin yaşamdan maksimum verim alabildikleridir. Yan anlam ise; seyirciye hem engellerin aşılabileceğini, eksiklerin tamamlanabileceğini göstermekte; hem de bu konforlu yaşama ulaşmak için gerekli ekonomik statüyü hatırlatmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies, Communication Technology and Digital Media Studies, Advertising Analysis, Semiotics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 25, 2025 |
Publication Date | March 27, 2025 |
Submission Date | June 14, 2024 |
Acceptance Date | February 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.