Employee creativity, where individuals solve a problem by associating what they have learned throughout their lives and creating a new and original idea or product, is seen as an important element for developing innovation and competition in organizations. Determining the factors affecting employee creativity is important for institutions to renew their strategies and increase their competitiveness. In this context, in the research prepared, the mediating role of moral disengagement (MD) in the effect of perceived Compulsory Organizational Citizenship Behavior (CCB) on employees’ creativity was reviewed. All the data was provided from the scales used in the research in which 428 employees operating in the aviation industry participated. Smart PLS 4 was used and analyzes were performed using structural equation modeling-path analysis methods. According to research findings, CCB has a negative effect on employee creativity, while CCB as a positive effect on moral disengagement. However, moral disengagement has a mediating role in the effect of CCB on employee creativity. In organizations, performing organizational citizenship behavior on a voluntary basis can prevent unethical behavior in employees, the negative effects of CCB behavior can decrease, employee creativity can increase, and accordingly, the innovation and competitive development of the organization can be achieved. The research creates value by developing an alternative solution to employee creativity.
organizational citizenship behavior compulsory organizational citizenship behavior employee creativity moral disengagement
Makalede yer alan araştırma, İstanbul Beykent Üniversitesi Etik Kurulu’nun onayıyla gerçekleştirilmiştir (Onay Tarihi: 27.11.2023; Onay No: 2023/10). The research included in the article was carried out with the approval of the Ethics Committee of Istanbul Beykent University (Approval Date: 27.11.2023; Approval No: 2023/10).
Bireylerin hayatı boyunca öğrendiklerini ilişkilendirerek bir problemi çözmesi ve yeni ve özgün bir fikir veya ürün ortaya çıkaran çalışan yaratıcılığı, örgütlerde yeniliğin ve rekabetin gelişmesi için önemli bir unsur olarak görülmektedir. Çalışan yaratıcılığını etkileyen unsurların belirlenmesi, örgütlerin stratejilerini geliştirmesi ve rekabet gücünü arttırmaları açısından önemlidir. Bu kapsamda hazırlanan araştırmada, algılanan zorunlu örgütsel vatandaşlık davranışının çalışanların yaratıcılığı üzerinde etkisinde ahlaki çözülmenin aracı rolü incelenmiştir. Veriler havacılık sektöründe faaliyet gösteren 428 çalışanın katıldığı araştırmada kullanılan ölçekler ile sağlanmıştır. Smart PLS 4 kullanılmış olup, yapısal eşitlik modellemesi-yol analizi yöntemleriyle analizler yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre zorunlu örgütsel vatandaşlık davranışı çalışan yaratıcılığı üzerinde negatif etkisi varken, zorunlu örgütsel vatandaşlık davranışı ahlaki çözülme üzerinde pozitif etkisi vardır. Bununla birlikte zorunlu örgütsel vatandaşlık davranışının çalışan yaratıcılığına etkisinde ahlaki çözülmenin aracı rolü bulunmaktadır. Örgütlerde, örgütsel vatandaşlık davranışının gönüllülük esasına göre yapılması çalışanlarda etik olmayan davranışların önüne geçebilir, zorunlu örgütsel vatandaşlık davranışının olumsuz etkileri azalabilir, çalışan yaratıcılığı artarak ve buna bağlı olarak örgütün yenilik ve rekabet gelişimi sağlanabilir. Araştırma, çalışanların yaratıcılığına alternatif bir çözüm geliştirerek değer yaratır.
örgütsel vatandaşlık davranışı zorunlu örgütsel vatandaşlık davranışı çalışan yaratıcılığı ahlaki çözülme
Makalede yer alan araştırma, İstanbul Beykent Üniversitesi Etik Kurulu’nun onayıyla gerçekleştirilmiştir (Onay Tarihi: 27.11.2023; Onay No: 2023/10). The research included in the article was carried out with the approval of the Ethics Committee of Istanbul Beykent University (Approval Date: 27.11.2023; Approval No: 2023/10).
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Organisational Behaviour |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | June 3, 2024 |
Acceptance Date | April 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.