Research Article
BibTex RIS Cite

Etkili Bir Konuşmanın Anahtarı Hikaye Anlatıcılığı Mı? En Çok İzlenen TED Konuşmaları Üzerine Bir Analiz

Year 2025, Volume: 25 Issue: 2, 173 - 192
https://doi.org/10.18037/ausbd.1556072

Abstract

İnsan, duygu ve düşüncelerini diğer insanlar ile paylaşmayı isteyen sosyal bir varlıktır. Hikâyelerin diğer insanlarla iletişim kurma ve hayatı anlamlı kılma gücü, yüzyıllar öncesinde başlamış olup günümüzde de yaşamın her alanında kendisini göstermeye devam etmektedir. İnsanın anlama ve anlatma ihtiyacı, hikâye anlatıcılığını ortaya çıkarmıştır. Hikâye anlatıcılığı pazarlamadan sosyolojiye, siyasetten sanata pek çok alanda karşımıza çıkmaktadır. Deneyimlerini ve yaşam tecrübelerini paylaşmak isteyen konuşmacılar, sıklıkla hikâye anlatıcılığına başvurarak konuşmalarını daha etkili kılmaya çalışmaktadır. Dijital dünyanın gelişimi ile artık bireyler topluluklara hitap edebilmek için çevrimiçi ortamlardan da yararlanmaktadır. Fakat çevrimiçi dünyada konuşmacı olma fırsatını elde eden her birey toplulukları etkileme gücüne sahip olamamaktadır. Bu çalışma kapsamında etkili bir konuşmanın hikâye anlatıcılığı ile ilişkisi TED konuşmacıları bağlamında incelenmektedir. Çalışmanın örneklemi amaçlı örneklem yöntemi ile şimdiye kadar en çok izlenen ve ilham veren 7 adet TED konuşması arasından belirlenmiştir. Seçilen örneklemdeki konuşmalarda sözlü, sözsüz ve yazılı veriler nitel ve nicel içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda bir konuşmayı başarılı kılan faktörün hikâye anlatıcılığı olduğu, tüm konuşmacıların çerçeve öykü, flashback, arka plan, anlatı kancası, hikâye içinde hikâye yöntemlerini ağırlıklı olarak kullandıkları görülmüştür. Ayrıca sözsüz iletişim açısından tüm konuşmacıların göz teması ve jestlerini de etkili kullandıkları belirlenmiştir.

References

  • Abrahams, R. (1999). Introductory remarks to a rhetorical theory of folklore. Journal of American Folklore, 81(320), 143-158. doi: 10.2307/537664
  • Abrahamson, C. E. (1998). Storytelling as a pedagogical tool in higher education. Education, 118(3), 440-451. Erişim adresi: https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA20494609&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=00131172&p=AONE&sw=w&userGroupName=anon%7E475f4ecc&aty=open-web-entry
  • Adler, R. and Elmhorst, J.M. (2023). Communication at work, New York: McGraw Hill.
  • Akbayır, Z. (2016). Bana bir hikâye anlat: Marka iletişiminde hikayeleştirme ve internet. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 67-84. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/824566
  • Akgün, A.E., Keskin, H., Cebecioğlu ,Y. and Doğan, D. (2015). Antecedents and consequences of collective empathy in software development project teams. Information & Management, 52(2), 247-259. doi: 10.1016/j.im.2014.11.004
  • Allen, R. and Krebs, N. (2007). Dramatic psychological storytelling using the expressive arts and psychotheatrics. ‎New York: Palgrave Macmillan.
  • Andrews, D. and Hull, D. (2009). Storytelling as an instructional method: Descriptions and research question. The Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, (3), 6-23. Erişim adresi: https://apps.dtic.mil/sti/tr/pdf/ADA518392.pdf
  • Aytemur, S. (2012). Hikaye oksijendir. İstanbul: Kapital Medya.
  • Baker, B. and Boyle, C. (2009). The timeless power of storytelling. Journal Of Sponsorship, 3(1), 79-87. Erişim adresi: https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A4%3A28694420/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A47436238&crl=c&link_origin=none
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 231-274. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/497090
  • Barzaq .M.(2009). Integrating sequential thinking thought teaching stories in the curriculum, Action Research. AlQattan Center for Educational Research and Development (QCERD). Gaza. Erişim adresi: https://media. neliti. com/media/publications/217654-the-effect-of-using-storyteliing-technique. pdf.
  • Bayer S. and A. Hettinger. (2019). Storytelling: A natural tool to weave the threads of science and community together. Bull Ecol Soc Am ,100(2), 1542. Erişim adresi: https://esajournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1002/bes2.1542
  • Begtimur, M.E. (2022). Hikayenin gücü: Ted sunumları üzerine bir içerik analizi, Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(41), 230-247. doi: 10.12981/mahder.1203533
  • Benjamin, W. (2001). Son bakışta aşk. İstanbul: Metis.
  • Benjamin, W. (2002). The storyteller: Observations on the works of nikolai leskov. Marcus Bullock vd. (Ed), Walter Benjamin Selected Writings, (3),143 – 166. Erişim adresi: https://cominsitu.wordpress.com/wp-content/uploads/2019/07/walter-benjamin-howard-eiland-michael-w.-jennings-walter-benjamin_-selected-writings-volume-3_-1935-1938-belknap-press-2006.pdf
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research, Glencoe, III. The Free Press, 220. doi:10.1177/000271625228300135
  • Boje, D. M. (1991). Consulting and change in the storytelling organisation. Journal of Organizational Change Management, 4(3), 7-17. doi: 10.1108/EUM0000000001193
  • Boje, D. M. (1995). Stories of the storytelling organization: A postmodern analysis of Disney as “Tamara-Land”. The Academy Of Managment Journal, (4), 100. Erişim adresi: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780429431678-19/stories-storytelling-organization-postmodern-analysis-disney-tamara-land-david-boje
  • Boje, D. M. (2001). Narrative methods for organizational & communication research. Narrative Methods for Organizational & Communication Research, 1-16. Erişim adresi: https://www.torrossa.com/en/resources/an/4912912
  • Bull, G. and Kajder, S. (2004). Digital storytelling in the language arts classroom. Learning & Leading with Technology, 32 (4), 47-49. Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ697294.pdf
  • Burgoon, J.K. and Guerrero, L.K. (1994). Nonverbal communication, human communication, Ed. M.L. Knapp, G.R. Miller. Kaliforniya: Sage Publications.
  • Caputo, J., Hazel, H.C. and McMahan, C. (1994). Interpersonal communication competency through critical thinking. ABD: Ally and Bacon.
  • Crawford, C. (2012). Chris crawford on ınteractive storytelling. Erişim adresi: https://ptgmedia.pearsoncmg.com/images/9780321864970/samplepages/0321864972.pdf
  • Çokluk, N. and Ökmen, Y.E. (2020). Sözlü kültürden dijital hikaye anlatımı: Youtuberler üzerine kültürel bir çözümleme. Selçuk İletişim Dergisi, 13(3), 1114-1148. doi:10.18094/JOSC.776286
  • Çokluk, N. and Ökmen, Y.E. (2021). Ben de artık bir hikaye anlatıcısıyım: Hikaye anlatımında dijital olanaklar açısından youtuber “fly with haifa” üzerine bir inceleme. Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (7), 190-215. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1515332
  • Davey, N. G. and Benjaminsen, G. (2021). Telling tales: Digital storytelling as a tool for qualitative data interpretation and communication. International Journal of Qualitative Methods, 20. doi: 10.1177/16094069211022529
  • Denning, S. (2004). Telling tales. Harvard Business Review, 1-8. Erişim Adresi: https://tomsclasses.me/wp-content/uploads/2011/03/telling-tales-denning.pdf
  • Denning, S. (2006). Effective storytelling: Strategic business narrative techniques. Strategy & Leadershıp,34 (1), 42-48. doi: 10.1108/10878570610637885
  • Denzin, N. K. (1978). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. New York: McGraw-Hill.
  • Devaney, K. and Johnson, J. (2017). Storytelling as a key enabler for systems engineering. 27th Annual INCOSE International Symposium, 27(1), 1-14. doi: 10.1002/j.2334-5837.2017.00401.x
  • Devito, J. (1995). The ınterpersonal communication book. New York: Collins College Publishers.
  • Escalas, J.E. (2004). Narrative processing: Building consumer connections to brands, Journal Of Consumer Psychology, 14(1&2), 168-180. doi: 10.1207/s15327663jcp1401&2_19
  • Fog, K., Budtz, C., Munch, B. and Blachette, S. (2010). Storytelling: Branding in practice. Berlin:Springer.
  • Fulford, R. (2014). Anlatının gücü kitle kültürü çağında hikayecilik. (E. Kardelen, Trans.) İstanbul: Kolektif Kitap.
  • George, A. L. (2003). “İçerik çözümlemesinde nicel ve nitel yaklaşımlar”, İletişim araştırmalarında içerik çözümlemesi. (Der. ve Çev.: Murat S. Çebi). Ankara: Alternatif Yayınları.
  • Glebas, F. (2012). Directing the story: Professional storytelling and storyboarding techniques for live action and animation. Londra: Routledge.
  • Gouvea, M. T., Santoro, F. M., Borges, M. R. S., Cappelli, C. and Motta, C. L. R. (2019). Epos: The hero’s journey in organizations through group storytelling. International Conference on Computer Supported Cooperative Work in Design, 123-128. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/profile/MariaGouvea/publication/335070963_Epos_The_Hero’s_Journey_in_organizations_through_Group_Storytelling/links/5e98698f92851c2f52a8656c/Epos-The-Heros-Journey-in-organizations-through-Group-Storytelling.pdf
  • Greene, H., Koh, K., Bonnici, J. and Chase, J. (2015). The value of storytelling in marketing cirruculum, Journal of The Academy of Business Education, 16, 111-128. Erişim adresi: https://www.proquest.com/openview/5e500ebade1485cef8822146ca35fc90/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2040119
  • Hikaye. (2024). Türk Dil Kurumu güncel Türkçe sözlük içinde. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Hurlburt, G.F. and Voas, J. (2011). Storytelling: From cave art to digital media, IT Pro, 1-7. Erişim adresi: https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?arnumber=6028553
  • Jahn, M. (2021). Narratology 2.3: A guide to the theory of narrative. English Department, University of Cologne. Erişim adresi: www.uni-koeln.de/~ame02/pppn.pdf
  • Karabulut, A. (2023, Nisan). İlham verici 8 TED konuşması. Erişim adresi: https://tr.linkedin.com/pulse/ilham-veren-8-ted-konuşması-ali-karabulut
  • Kramer, L. (2001), What is narrative writing. Erişim adresi: https://www.grammarly.com/blog/narrative-writing/
  • Kreiswirth, M. (2005). Narrative turn in the humanities. David Herman, Manfred Jahn and Marie-Laure Ryan (Ed.), Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. New York: Routledge.
  • Lambert, J. and Hessler, B. (2018). Digital storytelling capturing lives, creating community. New York: Routledge.
  • Liu, H. and Wu, C. (2011). Storytelling for business blogging: A process on two path model. 2011 International Conference on e-Education, Entertainment and e-Management, 60-63. Erişim adresi: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/6137841
  • Lugmayr, A., Sutinen, E., Suhonen, J., Sedano, C. I., Hlavacs, H. and Montero, C. S. (2017). Serious storytelling–a first definition and review. Multimedia Tools and Applications, 76, 15707-15733. doi: 10.1007/s11042-016-3865-5
  • Lund, N.F., Cohen, S.A. and Scarles, C. (2018). The power of social media storytelling in destination branding. Journal of Destination Marketing and Management, 8, 271-280. doi: 10.1016/j.jdmm.2017.05.003
  • Mathews, R. and Wacker, W. (2009). Senin hikâyen ne. (A.Özer, Çev.), İstanbul: Mediacat.
  • Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 1(2), 20. doi: 10.17169/fqs-2.1.967
  • McColl, D. and Legorburu, G. (2014). Storyscaping: Stop creating ads, start creating worlds. New Jersey:John Wiley & Sons.
  • McColl, D. and Legorburu, G. (2016). Hikaye tasarımı. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Miller, C. H. (2004). Digital storytelling a creator’s guide to ınteractive entertainment. Oxford: Elsevier.
  • Gershon, N. and Page, W. (2001).What storytelling can do for ınformation visualization. Communıcatıons Of The Acm, 44(8), 31-37. doi: 10.1145/381641.381653
  • Narrative teqnigues. Erişim adresi: https://www.eduqas.co.uk
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nicel ve nitel yaklaşımlar I‐II. İstanbul: Yayın Odası.
  • Ohler, J.B(2013). Digital storytelling in the classroom: New media pathways to literacy, learning, and creativity. New York: Corwin Press.
  • Ong, W. (2004). Sözlü ve yazılı kültür (Çev. Sema Postacıoğlu Banon). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ökmen, Y.E. (2021). Dijital hikaye anlatıcılığında görselleştirme süreci: Youtuber Barış Özcan örneği. SDÜ İfade Dergisi, 3(1), 8-32. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/909187
  • Parrish, P. (2006). Design as storytelling. TechTrends, 50(4), 72-82. Erişim adresi: https://link.springer.com/article/10.1007/s11528-006-0072-7
  • Pera, R. (2017). Empowering the new traveller: Storytelling as a co-creative behavior in tourism. Current İssues İn Tourism, 20(4), 331-338. doi: 10.1080/13683500.2014.982520
  • Prince, G. (1982). Narrative analysis and ınterpretatio. New Literary History, 13(2), 179-188. doi:10.2307/468908
  • Prince, G. (2012). Narratology: The form and functioning of narrative. Almanya: Walter de Gruyter.
  • Rule .L. (2008). What is digital storytelling? Center for digital storytelling. New York: Mcgraw-Hill Education.
  • Schinske, J. N., H. Perkins, A. Snyder, and M. Wyer. (2016). Scientist spotlight homework assignments shift students’ stereotypes of scientists and enhance science identity in a diverse introductory science. Class. CBE—Life Sciences Education, 15(3), 15-47. doi:10.1187/cbe.16-01-0002
  • Serrat, O. (2008). Storytelling. Erişim adresi: https://Ecommons.Cornell.Edu/Bitstream/Handle/1813/87742/Storytelling.Pdf?Sequence=1&İsallow 3
  • Simmons, A. (2006). The story factor ınspiration, ınfluence, and persuasion through the art of storytelling. New York: Basic Books.
  • Simmons, A. (2007). Whoever tells the best story wins: How to use your own stories to communicate with power and ımpact. New York: Amacom Books.
  • Share your story/ A how to guide for digital story. Erişim adresi: https://www.samhsa.gov/sites/default/files/programs_campaigns/brss_tacs/samhsa-storytelling-guide.pdf
  • Storr, W. (2020). Hikaye anlatıcılığının bilimi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Story. (2024). Oxford Learners online dictionary içinde. Erişim adresi: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
  • Sunal, G. & Furuncu Kutluhan, D. and Bağdatlı Kalkan, S. (2022). Geleneksel ve dijital hikaye anlatıcılığı arasındaki farkın covid 19 pandemi sürecinde maske kullanımına ilişkin bir video filmi üzerinden incelenmesi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, (3), 221-228. doi: 10.17932/IAU.EJNM.25480200.2022/ejnm_v6i3002
  • Sülün, S. (2023, 11 Nisan). Liderlerin hikaye anlatma sanatı üzerine. Erişim adresi: https://hbrturkiye.com/roportaj/liderlerin-hikaye-anlatma-sanati-uzerine
  • Sütçü, Ö. (2013). Ortak bir dünya deneyim: Hikaye anlatıcısı. ETHOS: Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, 6(2), 76-92. Erişim adresi: https://ethosfelsefe.com/sites/default/files/2021-09/76-92-Ozcn-OrtakDunya_0.pdf
  • Şimşek, B. (2018). İletişim çalışmaları bağlamında dijital hikaye anlatımı: Kavramlar ve Türkiye deneyimi. Alternatif Bilişim Derneği Yayınları, 23. Erişim adresi: https://avesis.hacettepe.edu.tr/yayin/9638ffcd-6c8d-4711-856a-2d167b9c710b/iletisim-calismalari-baglaminda-dijital-hikaye-anlatimi-kavramlar-ve-turkiye-deneyimi
  • TED Konferans. (2024). Wikipedia içinde. Erişim adresi: https://tr.wikipedia.org/wiki/TED_(konferans) Their, K. (2017). Storytelling in organizations: A narrative approach to change,brand, project and knowledge managment. Berlin: Springer.
  • Thompson, R. A., Lewis, M. D. and Calkins, S. D. (2008). Reassessing emotion regulation. Child Development Perspectives, 2(3), 124-131. doi:10.1111/j.1750-8606.2008.00054.x
  • Turgut, G. and Kışla, T. (2015). The use of computer-aided story in education: Literature review. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 97-121. doi:10.17569/tojqi.57305
  • Wilson, M. (2022), Getting engaged with storytelling: Challenges and opportunities, storytelling (arts for health). Emerald Publishing Limited, 119-141. doi:10.1108/978-1-83909-756-020221005
  • Woodside, A. G., Sood, S. and Miller, K. E. (2008). When consumers and brands talk:Storytelling theory and research in psychology and marketing. Psychology &Marketing, 25(2), 97-145. doi:10.1002/mar.20203
  • Yazıcı, N. (2017). Sosyal medyada hikaye anlatıcılığı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Is Storytelling the Key to An Effective Speech? An Analysis on TED Talks

Year 2025, Volume: 25 Issue: 2, 173 - 192
https://doi.org/10.18037/ausbd.1556072

Abstract

Human beings are social beings who want to share their feelings and thoughts with other people. The power of stories to communicate with other people and make life meaningful began centuries ago and continues to show itself in every aspect of life today. The human need to understand and explain has given rise to storytelling. Storytelling appears in many fields, from marketing to sociology, from politics to art. Speakers who want to share their experiences and life experiences often try to make their speeches more effective by resorting to storytelling. With the development of the digital world, individuals now use online environments to address communities. However, not every individual who has the opportunity to become a speaker in the online world has the power to influence communities. Within the scope of this study, the relationship between an effective speech and storytelling is examined in the context of TED speakers. The sample of the study was determined by the purposive sampling method among the 7 most watched and inspiring TED talks ever. Verbal, non-verbal and written data in the conversations in the selected sample were analyzed by qualitative and quantitative content analysis method. In line with the data obtained, it was seen that the factor that makes a speech successful is storytelling, and all speakers predominantly used frame story, flashback, background, narrative hook, and story-within-a-story methods. In addition, it was determined that all speakers used eye contact and gestures effectively in terms of non-verbal communication.

References

  • Abrahams, R. (1999). Introductory remarks to a rhetorical theory of folklore. Journal of American Folklore, 81(320), 143-158. doi: 10.2307/537664
  • Abrahamson, C. E. (1998). Storytelling as a pedagogical tool in higher education. Education, 118(3), 440-451. Erişim adresi: https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA20494609&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=00131172&p=AONE&sw=w&userGroupName=anon%7E475f4ecc&aty=open-web-entry
  • Adler, R. and Elmhorst, J.M. (2023). Communication at work, New York: McGraw Hill.
  • Akbayır, Z. (2016). Bana bir hikâye anlat: Marka iletişiminde hikayeleştirme ve internet. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 67-84. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/824566
  • Akgün, A.E., Keskin, H., Cebecioğlu ,Y. and Doğan, D. (2015). Antecedents and consequences of collective empathy in software development project teams. Information & Management, 52(2), 247-259. doi: 10.1016/j.im.2014.11.004
  • Allen, R. and Krebs, N. (2007). Dramatic psychological storytelling using the expressive arts and psychotheatrics. ‎New York: Palgrave Macmillan.
  • Andrews, D. and Hull, D. (2009). Storytelling as an instructional method: Descriptions and research question. The Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, (3), 6-23. Erişim adresi: https://apps.dtic.mil/sti/tr/pdf/ADA518392.pdf
  • Aytemur, S. (2012). Hikaye oksijendir. İstanbul: Kapital Medya.
  • Baker, B. and Boyle, C. (2009). The timeless power of storytelling. Journal Of Sponsorship, 3(1), 79-87. Erişim adresi: https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A4%3A28694420/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A47436238&crl=c&link_origin=none
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 231-274. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/497090
  • Barzaq .M.(2009). Integrating sequential thinking thought teaching stories in the curriculum, Action Research. AlQattan Center for Educational Research and Development (QCERD). Gaza. Erişim adresi: https://media. neliti. com/media/publications/217654-the-effect-of-using-storyteliing-technique. pdf.
  • Bayer S. and A. Hettinger. (2019). Storytelling: A natural tool to weave the threads of science and community together. Bull Ecol Soc Am ,100(2), 1542. Erişim adresi: https://esajournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1002/bes2.1542
  • Begtimur, M.E. (2022). Hikayenin gücü: Ted sunumları üzerine bir içerik analizi, Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(41), 230-247. doi: 10.12981/mahder.1203533
  • Benjamin, W. (2001). Son bakışta aşk. İstanbul: Metis.
  • Benjamin, W. (2002). The storyteller: Observations on the works of nikolai leskov. Marcus Bullock vd. (Ed), Walter Benjamin Selected Writings, (3),143 – 166. Erişim adresi: https://cominsitu.wordpress.com/wp-content/uploads/2019/07/walter-benjamin-howard-eiland-michael-w.-jennings-walter-benjamin_-selected-writings-volume-3_-1935-1938-belknap-press-2006.pdf
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research, Glencoe, III. The Free Press, 220. doi:10.1177/000271625228300135
  • Boje, D. M. (1991). Consulting and change in the storytelling organisation. Journal of Organizational Change Management, 4(3), 7-17. doi: 10.1108/EUM0000000001193
  • Boje, D. M. (1995). Stories of the storytelling organization: A postmodern analysis of Disney as “Tamara-Land”. The Academy Of Managment Journal, (4), 100. Erişim adresi: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780429431678-19/stories-storytelling-organization-postmodern-analysis-disney-tamara-land-david-boje
  • Boje, D. M. (2001). Narrative methods for organizational & communication research. Narrative Methods for Organizational & Communication Research, 1-16. Erişim adresi: https://www.torrossa.com/en/resources/an/4912912
  • Bull, G. and Kajder, S. (2004). Digital storytelling in the language arts classroom. Learning & Leading with Technology, 32 (4), 47-49. Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ697294.pdf
  • Burgoon, J.K. and Guerrero, L.K. (1994). Nonverbal communication, human communication, Ed. M.L. Knapp, G.R. Miller. Kaliforniya: Sage Publications.
  • Caputo, J., Hazel, H.C. and McMahan, C. (1994). Interpersonal communication competency through critical thinking. ABD: Ally and Bacon.
  • Crawford, C. (2012). Chris crawford on ınteractive storytelling. Erişim adresi: https://ptgmedia.pearsoncmg.com/images/9780321864970/samplepages/0321864972.pdf
  • Çokluk, N. and Ökmen, Y.E. (2020). Sözlü kültürden dijital hikaye anlatımı: Youtuberler üzerine kültürel bir çözümleme. Selçuk İletişim Dergisi, 13(3), 1114-1148. doi:10.18094/JOSC.776286
  • Çokluk, N. and Ökmen, Y.E. (2021). Ben de artık bir hikaye anlatıcısıyım: Hikaye anlatımında dijital olanaklar açısından youtuber “fly with haifa” üzerine bir inceleme. Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (7), 190-215. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1515332
  • Davey, N. G. and Benjaminsen, G. (2021). Telling tales: Digital storytelling as a tool for qualitative data interpretation and communication. International Journal of Qualitative Methods, 20. doi: 10.1177/16094069211022529
  • Denning, S. (2004). Telling tales. Harvard Business Review, 1-8. Erişim Adresi: https://tomsclasses.me/wp-content/uploads/2011/03/telling-tales-denning.pdf
  • Denning, S. (2006). Effective storytelling: Strategic business narrative techniques. Strategy & Leadershıp,34 (1), 42-48. doi: 10.1108/10878570610637885
  • Denzin, N. K. (1978). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. New York: McGraw-Hill.
  • Devaney, K. and Johnson, J. (2017). Storytelling as a key enabler for systems engineering. 27th Annual INCOSE International Symposium, 27(1), 1-14. doi: 10.1002/j.2334-5837.2017.00401.x
  • Devito, J. (1995). The ınterpersonal communication book. New York: Collins College Publishers.
  • Escalas, J.E. (2004). Narrative processing: Building consumer connections to brands, Journal Of Consumer Psychology, 14(1&2), 168-180. doi: 10.1207/s15327663jcp1401&2_19
  • Fog, K., Budtz, C., Munch, B. and Blachette, S. (2010). Storytelling: Branding in practice. Berlin:Springer.
  • Fulford, R. (2014). Anlatının gücü kitle kültürü çağında hikayecilik. (E. Kardelen, Trans.) İstanbul: Kolektif Kitap.
  • George, A. L. (2003). “İçerik çözümlemesinde nicel ve nitel yaklaşımlar”, İletişim araştırmalarında içerik çözümlemesi. (Der. ve Çev.: Murat S. Çebi). Ankara: Alternatif Yayınları.
  • Glebas, F. (2012). Directing the story: Professional storytelling and storyboarding techniques for live action and animation. Londra: Routledge.
  • Gouvea, M. T., Santoro, F. M., Borges, M. R. S., Cappelli, C. and Motta, C. L. R. (2019). Epos: The hero’s journey in organizations through group storytelling. International Conference on Computer Supported Cooperative Work in Design, 123-128. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/profile/MariaGouvea/publication/335070963_Epos_The_Hero’s_Journey_in_organizations_through_Group_Storytelling/links/5e98698f92851c2f52a8656c/Epos-The-Heros-Journey-in-organizations-through-Group-Storytelling.pdf
  • Greene, H., Koh, K., Bonnici, J. and Chase, J. (2015). The value of storytelling in marketing cirruculum, Journal of The Academy of Business Education, 16, 111-128. Erişim adresi: https://www.proquest.com/openview/5e500ebade1485cef8822146ca35fc90/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2040119
  • Hikaye. (2024). Türk Dil Kurumu güncel Türkçe sözlük içinde. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Hurlburt, G.F. and Voas, J. (2011). Storytelling: From cave art to digital media, IT Pro, 1-7. Erişim adresi: https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?arnumber=6028553
  • Jahn, M. (2021). Narratology 2.3: A guide to the theory of narrative. English Department, University of Cologne. Erişim adresi: www.uni-koeln.de/~ame02/pppn.pdf
  • Karabulut, A. (2023, Nisan). İlham verici 8 TED konuşması. Erişim adresi: https://tr.linkedin.com/pulse/ilham-veren-8-ted-konuşması-ali-karabulut
  • Kramer, L. (2001), What is narrative writing. Erişim adresi: https://www.grammarly.com/blog/narrative-writing/
  • Kreiswirth, M. (2005). Narrative turn in the humanities. David Herman, Manfred Jahn and Marie-Laure Ryan (Ed.), Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. New York: Routledge.
  • Lambert, J. and Hessler, B. (2018). Digital storytelling capturing lives, creating community. New York: Routledge.
  • Liu, H. and Wu, C. (2011). Storytelling for business blogging: A process on two path model. 2011 International Conference on e-Education, Entertainment and e-Management, 60-63. Erişim adresi: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/6137841
  • Lugmayr, A., Sutinen, E., Suhonen, J., Sedano, C. I., Hlavacs, H. and Montero, C. S. (2017). Serious storytelling–a first definition and review. Multimedia Tools and Applications, 76, 15707-15733. doi: 10.1007/s11042-016-3865-5
  • Lund, N.F., Cohen, S.A. and Scarles, C. (2018). The power of social media storytelling in destination branding. Journal of Destination Marketing and Management, 8, 271-280. doi: 10.1016/j.jdmm.2017.05.003
  • Mathews, R. and Wacker, W. (2009). Senin hikâyen ne. (A.Özer, Çev.), İstanbul: Mediacat.
  • Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 1(2), 20. doi: 10.17169/fqs-2.1.967
  • McColl, D. and Legorburu, G. (2014). Storyscaping: Stop creating ads, start creating worlds. New Jersey:John Wiley & Sons.
  • McColl, D. and Legorburu, G. (2016). Hikaye tasarımı. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Miller, C. H. (2004). Digital storytelling a creator’s guide to ınteractive entertainment. Oxford: Elsevier.
  • Gershon, N. and Page, W. (2001).What storytelling can do for ınformation visualization. Communıcatıons Of The Acm, 44(8), 31-37. doi: 10.1145/381641.381653
  • Narrative teqnigues. Erişim adresi: https://www.eduqas.co.uk
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nicel ve nitel yaklaşımlar I‐II. İstanbul: Yayın Odası.
  • Ohler, J.B(2013). Digital storytelling in the classroom: New media pathways to literacy, learning, and creativity. New York: Corwin Press.
  • Ong, W. (2004). Sözlü ve yazılı kültür (Çev. Sema Postacıoğlu Banon). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ökmen, Y.E. (2021). Dijital hikaye anlatıcılığında görselleştirme süreci: Youtuber Barış Özcan örneği. SDÜ İfade Dergisi, 3(1), 8-32. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/909187
  • Parrish, P. (2006). Design as storytelling. TechTrends, 50(4), 72-82. Erişim adresi: https://link.springer.com/article/10.1007/s11528-006-0072-7
  • Pera, R. (2017). Empowering the new traveller: Storytelling as a co-creative behavior in tourism. Current İssues İn Tourism, 20(4), 331-338. doi: 10.1080/13683500.2014.982520
  • Prince, G. (1982). Narrative analysis and ınterpretatio. New Literary History, 13(2), 179-188. doi:10.2307/468908
  • Prince, G. (2012). Narratology: The form and functioning of narrative. Almanya: Walter de Gruyter.
  • Rule .L. (2008). What is digital storytelling? Center for digital storytelling. New York: Mcgraw-Hill Education.
  • Schinske, J. N., H. Perkins, A. Snyder, and M. Wyer. (2016). Scientist spotlight homework assignments shift students’ stereotypes of scientists and enhance science identity in a diverse introductory science. Class. CBE—Life Sciences Education, 15(3), 15-47. doi:10.1187/cbe.16-01-0002
  • Serrat, O. (2008). Storytelling. Erişim adresi: https://Ecommons.Cornell.Edu/Bitstream/Handle/1813/87742/Storytelling.Pdf?Sequence=1&İsallow 3
  • Simmons, A. (2006). The story factor ınspiration, ınfluence, and persuasion through the art of storytelling. New York: Basic Books.
  • Simmons, A. (2007). Whoever tells the best story wins: How to use your own stories to communicate with power and ımpact. New York: Amacom Books.
  • Share your story/ A how to guide for digital story. Erişim adresi: https://www.samhsa.gov/sites/default/files/programs_campaigns/brss_tacs/samhsa-storytelling-guide.pdf
  • Storr, W. (2020). Hikaye anlatıcılığının bilimi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Story. (2024). Oxford Learners online dictionary içinde. Erişim adresi: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
  • Sunal, G. & Furuncu Kutluhan, D. and Bağdatlı Kalkan, S. (2022). Geleneksel ve dijital hikaye anlatıcılığı arasındaki farkın covid 19 pandemi sürecinde maske kullanımına ilişkin bir video filmi üzerinden incelenmesi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, (3), 221-228. doi: 10.17932/IAU.EJNM.25480200.2022/ejnm_v6i3002
  • Sülün, S. (2023, 11 Nisan). Liderlerin hikaye anlatma sanatı üzerine. Erişim adresi: https://hbrturkiye.com/roportaj/liderlerin-hikaye-anlatma-sanati-uzerine
  • Sütçü, Ö. (2013). Ortak bir dünya deneyim: Hikaye anlatıcısı. ETHOS: Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, 6(2), 76-92. Erişim adresi: https://ethosfelsefe.com/sites/default/files/2021-09/76-92-Ozcn-OrtakDunya_0.pdf
  • Şimşek, B. (2018). İletişim çalışmaları bağlamında dijital hikaye anlatımı: Kavramlar ve Türkiye deneyimi. Alternatif Bilişim Derneği Yayınları, 23. Erişim adresi: https://avesis.hacettepe.edu.tr/yayin/9638ffcd-6c8d-4711-856a-2d167b9c710b/iletisim-calismalari-baglaminda-dijital-hikaye-anlatimi-kavramlar-ve-turkiye-deneyimi
  • TED Konferans. (2024). Wikipedia içinde. Erişim adresi: https://tr.wikipedia.org/wiki/TED_(konferans) Their, K. (2017). Storytelling in organizations: A narrative approach to change,brand, project and knowledge managment. Berlin: Springer.
  • Thompson, R. A., Lewis, M. D. and Calkins, S. D. (2008). Reassessing emotion regulation. Child Development Perspectives, 2(3), 124-131. doi:10.1111/j.1750-8606.2008.00054.x
  • Turgut, G. and Kışla, T. (2015). The use of computer-aided story in education: Literature review. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 97-121. doi:10.17569/tojqi.57305
  • Wilson, M. (2022), Getting engaged with storytelling: Challenges and opportunities, storytelling (arts for health). Emerald Publishing Limited, 119-141. doi:10.1108/978-1-83909-756-020221005
  • Woodside, A. G., Sood, S. and Miller, K. E. (2008). When consumers and brands talk:Storytelling theory and research in psychology and marketing. Psychology &Marketing, 25(2), 97-145. doi:10.1002/mar.20203
  • Yazıcı, N. (2017). Sosyal medyada hikaye anlatıcılığı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
There are 81 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section Articles
Authors

Selvinaz Yoltay 0009-0003-1494-3851

Ayşen Temel Enginli 0000-0003-4830-4524

Early Pub Date June 28, 2025
Publication Date
Submission Date September 25, 2024
Acceptance Date April 15, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 25 Issue: 2

Cite

APA Yoltay, S., & Temel Enginli, A. (2025). Etkili Bir Konuşmanın Anahtarı Hikaye Anlatıcılığı Mı? En Çok İzlenen TED Konuşmaları Üzerine Bir Analiz. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 173-192. https://doi.org/10.18037/ausbd.1556072