Research Article
BibTex RIS Cite

GABRIEL MARCEL’İN “BOZULMUŞ DÜNYA” (THE BROKEN WORLD) ADLI ESERİNDE ELE ALINAN “PARÇALANMIŞ İNSAN”

Year 2025, Volume: 25 Issue: 2, 363 - 380
https://doi.org/10.18037/ausbd.1580746

Abstract

Bu çalışmanın amacı Gabriel Marcel’in The Broken World eserindeki düşünceleri çerçevesinde “parçalanmış insan” meselesinin irdelenmesidir. Marcel’e göre yirminci yüzyılın önemli sorunlarından biri bilim-teknolojinin hızlı ilerleyişi karşısında insan varlığının ontolojik değerini yitirmeye başlaması ve “soyutlama ruhu” ile karşı karşıya kalmasıdır. Bilimsel gelişmeler sebebiyle insan iş gücüne duyulan ihtiyaç artmakta ve verilen görevleri başarıyla tamamlayabilen bireylerin daha kıymetli olduğu bir dünya anlayışı zihinlere yerleşmektedir. Marcel’e göre insanın ontolojik değerinin sahip olduklarına indirgendiği bu dünya, özünde bozulmuştur ve yeniden var olmayı beklemektedir. Marcel için dünyanın bozukluğu insanlığın
şeklini oluşturmaktadır. İnsan, bozulmuş dünya içinde işlevlerine indirgenerek yaşamaya çalışmakta adeta parçalanmış bir şekilde yaşamını sürdürmektedir. Parçalanmışlığının verdiği rahatsızlığı hissetmeye başlayan birey için artık yüzeysel ilişkiler sıradan gelmektedir ve kendisini içinde bulunduğu umutsuzluktan kurtarmak istemektedir. Böylelikle insan, eylemlerini aktif düşünceye dayandırarak önce kendi parçalanmışlığını fark etmekte sonra dünyanın bozulmuşluğunu aşmaya çalışmaktadır. Teknolojinin hızlı ilerleyişi sonucunda kişisellikten uzaklaştırılıp nesnelleştirilen insanın problemlerine ışık tutan Marcel’in düşünceleri daha fazla önem kazanmaktadır. Sonuç olarak drama şeklinde yazılan ve tiyatral bir şekilde sunularak izleyici karşısına çıkan bu eser, bedenli bir varlık olarak insanın hayata karşı duruşu sayesinde aşkla, umutla, imanla, sadakatle dünya içinde bir savaşçı olarak parçalanmışlığından kurtulup varlık olma yolunda sahip olması gereken ontolojik değere ve bütünlüğe ulaşma yolunu açmaktadır.

References

  • Bayraktar, F. (2014). Bağlanma hürriyeti. Ankara: Aktif Düşünce.
  • Blackham, H.J. (2005). Altı varoluşçu düşünür. (Çev. E. Uşaklı). Ankara: Dost.
  • Cain, S. (1963). Gabriel marcel. Regnery/Gateaway Inc. İndiana: South Bend.
  • Cevizci, A, (2005). Felsefe paradigma sözlüğü. İstanbul: Paradigma.
  • Danto, A. (2002). Nietzsche hayatı ve eserleri. (Çev. A. Cevizci). İstanbul: Paradigma.
  • Edelman, B. (2001). Nietszche kayıp bir kıta. (Çev. F. Taylan) İstanbul: Yapı Kredi.
  • Gallagher, K. T. (1962). The philosophy of gabriel marcel. New York: Fortham University Press.
  • Gürsoy, K. (2015). J. p. sartre ateizminin doğurduğu problemler. Ankara: Aktif Düşünce.
  • Hanley, K. R. (1998). “Preface” in perspektives on a broken world. (Transl. K. Rose Hanley). Milwauke: Marquette University Press.
  • Keen, S. (1967). Gabriel marcel. Virginia: John Knox Pre.
  • Koç, E. (2004). Gabriel marcel ve sadakat. Ankara: Art.
  • Koç, E. (2008). Bir umut metafiziği olarak gabriel marcel felsefesi. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2008(18), 171-194. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/sufesosbil/issue/11420/136431
  • Koç, E. (2013). Gabriel marcel felsefesinde varoluşsal bir problem olarak ölüm. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013(29), 201-217. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/117790
  • Koç, E. (2017). Gabriel marcel’in kişi nosyonu. Sosyal Bilimler Dergisi. 4(10). 1-17. doi: 10.16990
  • Koç, E. (2021). XIX. Yüzyıl felsefesi. Ankara: Nobel.
  • Korlaelçi, M. (1987). Gabriel marcel’in iman anlayışı. Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 5(4), 77-89. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/eruifd/issue/5980/79499
  • Küçükalp, K. (2002). Nietzsche hayatı, eserleri ve felsefesi. İstanbul: Paradigma.
  • Mackinnon, D. (1967). “Preface” in man against mass society. (Transl. C.S. Fraser). Chicago: Gateway Edition.
  • Magill, F. (1971). Egzistansiyalist felsefenin 5 klasiği. (Çev. Vahap Mutal). İstanbul: Hareket.
  • Marcel, G. (1964). Creative fidelity. (Transl. Robert Rosthal). New York: Farrar, Straus Company.
  • Marcel, G. (1949). Being and having. (Transl. Katharine Farrer). Westminster: Dacre Press.
  • Marcel, G. (1952). Mystery of being 1 reflection and mystery. (Transl. G. S. Fraser). İndiana: St. Augustine’s Press.
  • Marcel, G. (1967). Man againist mass society. (Transl. G. S. Fraser). Chicago: Gateaway Edition.
  • Marcel, G. (1954). The philosophy of existence. (Transl. Manya Harari). London: The Harvill Press.
  • Marcel, G. (1968). Mystery of being 2 faith and reality. (Transl. Rene Hauge). Chicago: Gateway Edition Henry Regnery Company.
  • Marcel, G. (1973). Tragic wisdom and beyond. (Transl. Stephen Jolin and Peter McCornick). Evanston: Northwest University Press.
  • Marcel, G. (1984). An autobiographical essay. P. A. Schilpp and L.E. Hahn (Ed.) in The Library of Living Philosophers: The Philosophy of Gabriel Marcel. (p. 3-70). Carbondale: Open Court.
  • Marcel, G. (1998). Perspectives on a broken world. (Transl. K. Rose Hanley). Milwauke: Marquette University Press.
  • Martin, A. (2014). Gabriel marcel on love as the restoration of the broken world. Philippines: Saint Thomas Of Villanova Institue. Erişim: https://www.academia.edu/
  • Nietzsche, W. F. (2012). Deccal. (Çev. A. Kaya). İstanbul: Say.
  • Nietzsche, W. F. (2011). İnsanca pek insanca. (Çev. K. Sarıalioğlu & M. Batmankaya). İstanbul: Say.
  • Nietzsche, W. F. (2011). İyinin ve kötünün ötesinde. (Çev. A. İnam). İstanbul: Say.
  • Panting, L. (2008). Broken world, fragmented being: marcel and the embodied aesthetic. Newfoundland: Memorial University of Newfoundland.
  • Q’Malley, J. B. (1984). Marcel’s notion of person. P. A. Schilpp and L.E. Hahn, (Ed.) in the library of living philosophers: the philosophy of gabriel marcel. (p. 275-294). Carbondale: Open Court.
  • Reneaux, R. (1994). Egzistansiyalizm üzerine dersler. (Çev. M. Korlaelçi). Kayseri: Erciyes Ünv. Yayınları.
  • Schmitsz, A. O. (1984). Marcel’s dialectic method. P. A. Schilpp and L.E. Hahn, (Ed.) in the library of living philosophers: the philosophy of gabriel marcel. (p. 159-174). Carbondale: Open Court.

The Fragmented Man” In Gabriel Marcel’s “The Broken World

Year 2025, Volume: 25 Issue: 2, 363 - 380
https://doi.org/10.18037/ausbd.1580746

Abstract

The aim of this study is to analyse the issue of ‘fragmented human being’ within the framework of Gabriel Marcel’s thoughts in The Broken World. According to Marcel, one of the important problems of the twentieth century is that human existence has begun to lose its ontological value in the face of the rapid progress of science-technology and is faced with the ‘spirit of abstraction’. Due to scientific developments, the need for human labour force is increasing and the understanding of a world where individuals who can successfully complete the given tasks are more valuable is settling in the minds. According to Marcel, this world, in which the ontological value of human beings is reduced to their possessions, is essentially corrupted and awaits to come into existence again. By basing his actions on active thought, man first realises his own fragmentation and then tries to overcome the corruption of the world. The thoughts of Marcel, who sheds light on the problems of human beings who are depersonalised and objectified as a result of the rapid progress of technology, gain more importance. As a result, this work, which is written in the form of drama and presented in a theatrical way, opens the way to reach the
ontological value and integrity that man, as a corporeal being, should have on the way to becoming a being by getting rid of his fragmentation as a warrior in the world with love, hope, faith and loyalty thanks to his stance against life.

References

  • Bayraktar, F. (2014). Bağlanma hürriyeti. Ankara: Aktif Düşünce.
  • Blackham, H.J. (2005). Altı varoluşçu düşünür. (Çev. E. Uşaklı). Ankara: Dost.
  • Cain, S. (1963). Gabriel marcel. Regnery/Gateaway Inc. İndiana: South Bend.
  • Cevizci, A, (2005). Felsefe paradigma sözlüğü. İstanbul: Paradigma.
  • Danto, A. (2002). Nietzsche hayatı ve eserleri. (Çev. A. Cevizci). İstanbul: Paradigma.
  • Edelman, B. (2001). Nietszche kayıp bir kıta. (Çev. F. Taylan) İstanbul: Yapı Kredi.
  • Gallagher, K. T. (1962). The philosophy of gabriel marcel. New York: Fortham University Press.
  • Gürsoy, K. (2015). J. p. sartre ateizminin doğurduğu problemler. Ankara: Aktif Düşünce.
  • Hanley, K. R. (1998). “Preface” in perspektives on a broken world. (Transl. K. Rose Hanley). Milwauke: Marquette University Press.
  • Keen, S. (1967). Gabriel marcel. Virginia: John Knox Pre.
  • Koç, E. (2004). Gabriel marcel ve sadakat. Ankara: Art.
  • Koç, E. (2008). Bir umut metafiziği olarak gabriel marcel felsefesi. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2008(18), 171-194. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/sufesosbil/issue/11420/136431
  • Koç, E. (2013). Gabriel marcel felsefesinde varoluşsal bir problem olarak ölüm. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013(29), 201-217. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/117790
  • Koç, E. (2017). Gabriel marcel’in kişi nosyonu. Sosyal Bilimler Dergisi. 4(10). 1-17. doi: 10.16990
  • Koç, E. (2021). XIX. Yüzyıl felsefesi. Ankara: Nobel.
  • Korlaelçi, M. (1987). Gabriel marcel’in iman anlayışı. Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 5(4), 77-89. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/eruifd/issue/5980/79499
  • Küçükalp, K. (2002). Nietzsche hayatı, eserleri ve felsefesi. İstanbul: Paradigma.
  • Mackinnon, D. (1967). “Preface” in man against mass society. (Transl. C.S. Fraser). Chicago: Gateway Edition.
  • Magill, F. (1971). Egzistansiyalist felsefenin 5 klasiği. (Çev. Vahap Mutal). İstanbul: Hareket.
  • Marcel, G. (1964). Creative fidelity. (Transl. Robert Rosthal). New York: Farrar, Straus Company.
  • Marcel, G. (1949). Being and having. (Transl. Katharine Farrer). Westminster: Dacre Press.
  • Marcel, G. (1952). Mystery of being 1 reflection and mystery. (Transl. G. S. Fraser). İndiana: St. Augustine’s Press.
  • Marcel, G. (1967). Man againist mass society. (Transl. G. S. Fraser). Chicago: Gateaway Edition.
  • Marcel, G. (1954). The philosophy of existence. (Transl. Manya Harari). London: The Harvill Press.
  • Marcel, G. (1968). Mystery of being 2 faith and reality. (Transl. Rene Hauge). Chicago: Gateway Edition Henry Regnery Company.
  • Marcel, G. (1973). Tragic wisdom and beyond. (Transl. Stephen Jolin and Peter McCornick). Evanston: Northwest University Press.
  • Marcel, G. (1984). An autobiographical essay. P. A. Schilpp and L.E. Hahn (Ed.) in The Library of Living Philosophers: The Philosophy of Gabriel Marcel. (p. 3-70). Carbondale: Open Court.
  • Marcel, G. (1998). Perspectives on a broken world. (Transl. K. Rose Hanley). Milwauke: Marquette University Press.
  • Martin, A. (2014). Gabriel marcel on love as the restoration of the broken world. Philippines: Saint Thomas Of Villanova Institue. Erişim: https://www.academia.edu/
  • Nietzsche, W. F. (2012). Deccal. (Çev. A. Kaya). İstanbul: Say.
  • Nietzsche, W. F. (2011). İnsanca pek insanca. (Çev. K. Sarıalioğlu & M. Batmankaya). İstanbul: Say.
  • Nietzsche, W. F. (2011). İyinin ve kötünün ötesinde. (Çev. A. İnam). İstanbul: Say.
  • Panting, L. (2008). Broken world, fragmented being: marcel and the embodied aesthetic. Newfoundland: Memorial University of Newfoundland.
  • Q’Malley, J. B. (1984). Marcel’s notion of person. P. A. Schilpp and L.E. Hahn, (Ed.) in the library of living philosophers: the philosophy of gabriel marcel. (p. 275-294). Carbondale: Open Court.
  • Reneaux, R. (1994). Egzistansiyalizm üzerine dersler. (Çev. M. Korlaelçi). Kayseri: Erciyes Ünv. Yayınları.
  • Schmitsz, A. O. (1984). Marcel’s dialectic method. P. A. Schilpp and L.E. Hahn, (Ed.) in the library of living philosophers: the philosophy of gabriel marcel. (p. 159-174). Carbondale: Open Court.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Humanitarian Disasters, Conflict and Peacebuilding
Journal Section Articles
Authors

Nilüfer Karadağ 0000-0002-4658-2494

Early Pub Date June 28, 2025
Publication Date
Submission Date November 6, 2024
Acceptance Date March 3, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 25 Issue: 2

Cite

APA Karadağ, N. (2025). GABRIEL MARCEL’İN “BOZULMUŞ DÜNYA” (THE BROKEN WORLD) ADLI ESERİNDE ELE ALINAN “PARÇALANMIŞ İNSAN”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 363-380. https://doi.org/10.18037/ausbd.1580746