Objectives: This study aimed to determine care self-efficacy and related factors in mothers with 1-3 year old children hospitalized in a training and research hospital.
Materials and Methods: In this cross-sectional study, 174 mothers of normally developing children aged 1-3 years who received inpatient treatment between July and December 2022 were included. The “Self-Efficacy Scale in Parenting Skills”, developed by Bob and Emde and validated and reliable in Turkish by was used to measure the parental self-efficacy of mothers, and the “Personal Information Form” was used to determine sociodemographic characteristics. The forms were filled out by face-to-face interview. Analyzes were made using Student’s t-test, ANOVA and linear regression analysis with the SPSS 26 program.
Results: The average self-efficacy score of the mothers is 206.7±19.3. It was observed that the mother’s graduation from high school or above increased the scale score by 9.87 points compared to being below high school (p=0.005). While increasing the number of people in the family increased the scale score by 3.55 points (p=0.013), the fact that the mother was not working increased it by 6.7 points compared to the working status (p=0.045).
Conclusion: Parental self-efficacy was found to be related to mothers’ educational status, employment status and the number of people in the family. In order to improve public health, it is important to raise the education level of mothers, educate them on child development and care, and support working mothers.
Key Words: Parental self-efficacy, child development, social support, maternal education
Çalışma öncesi ölçeğin Türkçe uyarlamasını yapan ekipten ve Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Gülhane Tıp Fakültesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan izin alınmıştır (tarih: 01.07.2022,kararno.2022/104). Hasta Onayı: Araştırmaya katılacak ebeveynlere çalışma hakkında bilgi verildikten sonra yazılı aydınlatılmış onamları alınmıştır.
-
-
-
Amaç: Bu araştırmada, bir eğitim ve araştırma hastanesinde 1-3 yaşında çocuğu yatan annelerde bakım öz yeterliliği ve ilişkili faktörleri belirlemek
amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipte olan bu çalışmaya, Temmuz-Aralık 2022 tarihleri arasında yatarak tedavi gören 1-3 yaş normal gelişim gösteren
çocukların anneleri arasından, katılmayı kabul eden 174 anne dahil edilmiştir. Annelerin ebeveyn öz yeterliliklerini ölçmek için Bob ve Emde tarafından
geliştirilen, Türkçe geçerlilik ve güvenilirliği yapılan “Anne Babalık Becerilerinde Özyeterlik Ölçeği” ve sosyo-demografik özellikleri belirlemek için
“Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Formlar yüz yüze görüşme yöntemiyle doldurulmuştur. Analizler SPSS 26 programı ile Student’s t-testi, ANOVA
ve lineer regresyon analizi kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Annelerin öz yeterlilik puan ortalaması 206,7±19,3’tür. Annenin lise ve üzeri mezuniyet durumuna sahip olmasının, lise altı olmaya göre
ölçek puanını 9,87 puan artırdığı görülmüştür (p=0,005). Ailedeki kişi sayısının artması, ölçek puanını 3,55 puan artırırken (p=0,013), annenin
çalışmıyor olması, çalışma durumuna göre 6,7 puan artırmıştır (p=0,045).
Sonuç: Annelerin eğitim durumu, çalışma durumu ve ailedeki kişi sayısıyla ebeveyn öz yeterliliği ilişkili bulunmuştur. Toplum sağlığının yükseltilmesi
açısından annelerin eğitim düzeyinin yükseltilmesi, çocuk gelişimi ve bakımı konusunda eğitilmesi ve çalışan annelerin desteklenmesi önemlidir.
Anahtar Kelimeler: Ebeveyn öz yeterliliği, çocuk gelişimi, sosyal destek, anne eğitimi
Çalışma öncesi ölçeğin Türkçe uyarlamasını yapan ekipten ve Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Gülhane Tıp Fakültesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan izin alınmıştır (tarih: 01.07.2022, karar no.: 2022/104). Hasta Onayı: Araştırmaya katılacak ebeveynlere çalışma hakkında bilgi verildikten sonra yazılı aydınlatılmış onamları alınmıştır.
-
-
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Public Health (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | March 28, 2024 |
Submission Date | February 28, 2024 |
Acceptance Date | March 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |