Halen sayısız durumun teşhis ve tedavisini kolaylaştırmak için kullanılan ultrasonografi (US) teknolojisi, 1940’larda tıp alanına girmiştir. US
teknolojisindeki gelişmelerle orantılı olarak tıbbın neredeyse tüm branşlarında giderek yaygınlaşmaktadır. Bu nedenle, hastane öncesi acil sağlık
hizmeti sağlayıcıları, hastaların alandan hastaneye nakledilmesi sırasında ambulanslarda bile çoğunlukla küçük boyutlu taşınabilir cihazları rutin
olarak kullanmakta, bu da hastaların teşhis ve triyaj süresini azaltıp, hayatta kalma oranlarını nispeten artırmaktadır. Bununla birlikte, gerekli eğitim
faaliyetlerinin eksikliğinden dolayı, US cihazlarının uygun şekilde kullanılması, hastane öncesi acil sağlık hizmeti sağlayıcıları için profesyonel bir
zorluk teşkil etmektedir. US kullanımını hedefleyen bazı hizmet içi eğitim programları olmasına rağmen, daha işlevsel ve ideal bir yaklaşım, US
alanında hem teorik hem de pratik bilgilerin üniversitelerdeki ilgili bölümlerin eğitim müfredatlarına entegre edilmesi olmalıdır. Hastane öncesi
alandaki yaşamı tehdit eden koşullara odaklanması beklenen bu türde hazırlanacak olası bir program esas olarak pragmatik olmalıdır.
Ethics Peer-review: Externally peer-reviewed.
Ultrasonography (US) technology, which is currently used to facilitate the diagnosis and treatment of myriad conditions, was introduced into
the field of medicine in 1940s. US has been increasingly spreading to nearly all branches of medicine in proportion to the developments in US
technology. Therefore, pre-hospital emergency healthcare providers routinely use small size portable devices, even in ambulances, during the transfer
of patients from the field to the hospital, which reduces the diagnosis and triage time of the patients and increases the survival rates relatively.
However, due to the lack of necessary training activities, proper use of US devices constitutes a professional challenge for pre-hospital emergency
healthcare providers. Although there are some in-service training programs targeting the use of US, a more functional and ideal approach should
be to integrate both the theoretical and practical knowledge pertaining to US into the educational curricula of the related departments in the
universities. A possible program should be mainly pragmatic by focusing on the life-threatening conditions in the pre-hospital area.
Ethics Peer-review: Externally peer-reviewed.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Emergency Medicine |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 75 Issue: 1 |