Modern Turkish Theater begins with the Tanzimat period, when we turned our direction and face to the West. As a natural consequence of our change of civilization, we take Western literature as an example. The influence of Western literature is primarily seen in new literary genres. Theater is one of these genres. In this period, there was a transition from traditional oral theater to a text-based theater understanding, and the foundations of modern Turkish theater were laid with İbrahim Şinasi's “Şair Evlenmesi”. However, censorship and oppression during the reign of Abdülhamid II negatively affected theater activities and a period of stagnation was experienced in the theater between 1876-1908. The proclamation of the Constitutional Monarchy led to great changes in the social and cultural spheres, and the theater also had its share of this change. The enthusiasm brought by freedom manifested itself in the art of theater and the works of the Tanzimat period began to be staged again. In terms of theater literature, the works of the Second Constitutional Monarchy period were generally shaped around freedom, justice and social problems. While the authors criticized the tyranny of oppression, they also expressed the hopes that freedom brought. However, most of the works written in this period lacked artistic depth and were written with a didactic approach. The Turkish Theater of the Second Constitutional Monarchy Period both continued the legacy of the Tanzimat period and developed with new themes and understandings. However, political instability, censorship and social problems prevented the theater from developing in a healthy way and most of the works in this period lacked artistic depth. In this article, the Turkish Theater of the Second Constitutional Monarchy Period, which covers the years between 1908-1923, is discussed in terms of theater art and theater literature, and the place of this period in Turkish Theater is tried to be determined.
Turkish Theater Second Constitutional Monarchy (II.Meşrutiyet) Theater Dramatic Literatüre II.Abdülhamid.
Modern Türk Tiyatrosu, yönümüzü ve yüzümüzü Batı’ya döndüğümüz Tanzimat dönemi ile başlar. Medeniyet değişikliğimizin doğal bir sonucu olarak Batı edebiyatını kendimize örnek alırız. Batı edebiyatının etkisi öncelikle yeni edebî türlerde görülür. Tiyatro da bu türlerden birisidir. Bu dönemde, geleneksel sözlü tiyatrodan metne dayalı bir tiyatro anlayışına geçiş yaşanmış, İbrahim Şinasi'nin "Şair Evlenmesi" eseriyle modern Türk tiyatrosunun temelleri atılmıştır. Ancak, II. Abdülhamid döneminde uygulanan sansür ve baskılar, tiyatro faaliyetlerini olumsuz etkilemiş ve 1876-1908 yılları arasında tiyatroda bir duraklama dönemi yaşanmıştır. II. Meşrutiyet'in ilanı, toplumsal ve kültürel alanda büyük değişimlere yol açmış, tiyatro da bu değişimden nasibini almıştır. Hürriyetin getirdiği coşku, tiyatro sanatında kendini göstermiş ve Tanzimat döneminin eserleri yeniden sahnelenmeye başlamıştır. Tiyatro edebiyatı açısından, II. Meşrutiyet dönemi eserleri genellikle hürriyet, adalet ve toplumsal sorunlar etrafında şekillenmiştir. Yazarlar, istibdat yönetimini eleştirirken, hürriyetin getirdiği umutları da dile getirmiştir. Ancak, bu dönemde yazılan eserlerin çoğu, sanatsal derinlikten yoksun ve didaktik bir anlayışla kaleme alınmıştır. II. Meşrutiyet Dönemi Türk Tiyatrosu, hem Tanzimat döneminin mirasını sürdürmüş hem de yeni temalar ve anlayışlarla gelişim göstermiştir. Ancak, siyasi istikrarsızlık, sansür ve toplumsal sorunlar, tiyatronun sağlıklı bir şekilde gelişmesini engellemiş ve bu dönemdeki eserlerin çoğu, sanatsal derinlikten yoksun kalmıştır. Bu makalede 1908-1923 yılları arasını kapsayan II. Meşrutiyet Dönemi Türk Tiyatrosu tiyatro sanatı ve tiyatro edebiyatı açısından ele alınmış ve bu dönemin Türk Tiyatrosundaki yeri tespit edilmeye çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 13, 2025 |
Publication Date | June 15, 2025 |
Submission Date | April 21, 2025 |
Acceptance Date | May 31, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 43 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası