Research Article
BibTex RIS Cite

Examining Customer Experience Components in Vegan Restaurants through Netnographic Analysis: The Case of TripAdvisor

Year 2025, Volume: 9 Issue: 2, 353 - 373, 10.07.2025

Abstract

This study aims to identify the components of customer experience in vegan restaurants. For this purpose, Tripadvisor reviews of vegan restaurants operating in Türkiye were analyzed. The study employed the netnography research method, and online reviews on Tripadvisor were subjected to content analysis. In this exploratory study, 647 vegan-related reviews from 284 restaurants offering vegan-friendly menus on Tripadvisor were analyzed. The netnographic analysis identified six main categories of customer experience components in vegan restaurants: food and beverage attributes, ambiance, eco-elegance, service staff, price-quality ratio, and marketing manipulation. The findings reveal that the most significant factors influencing customer experience in vegan restaurants are the dimensions of eco-elegance and marketing manipulation. Various strategic factors affecting the vegan customer experience in vegan restaurants—both positively and negatively—are discussed, and several significant research findings were presented in this regard. The study further emphasizes the key factors that vegan individuals prioritize when selecting restaurants, their specific expectations, and the positive or negative experiences they encounter during these interactions.

References

  • Akagündüz, H., Altun, Ö. (2023). Vegan/vejetaryen lezzetleri: Kuzey Kıbrıs'ta faaliyet gösteren restoranlar örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(3), 417–431. https://doi.org/10.26677/TR1010.2023.1284
  • Aksürmeli, Z., Beşirli, H. (2019). Vegan kimliğin oluşumu: Vegan olmak ve vegan kalmak. Akademik Hassasiyetler, 6(12), 223–249.
  • Aktaş, A. (2011). Ağırlama Hizmet İşletmelerinde Yiyecek ve İçecek Yönetimi. Detay Yayıncılık.
  • Aktaş, N., Şen, A., Çil, M. (2019). Gastronomi turizminde yeni bir eğilim: Vejetaryen ve Vegan Festivaller. Çetinsöz, B.C., Atsan, M., Ercan, B.K (Ed.), VIII. National IV. International Eastern Mediterranean Tourism Symposium içinde (s. 976–983). Mersin. Mersin Üniversitesi Yayınları
  • Albayrak, A. (2014). Müşterilerin restoran seçimlerini etkileyen faktörler: İstanbul örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(2), 190–201. https://doi.org/10.17123/atad.vol25iss255949
  • Alrawadieh, Z., Law, R. (2019). Determinants of hotel guests’ satisfaction from the perspective of online hotel reviewers. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 13(1), 84–97. https://doi.org/10.1108/IJCTHR-08-2018-0104
  • Altaş, A. (2017). Vegetarianism and Veganism: Current situation in Turkey in the light of examples in the world. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(4), 416–421 http://dx.doi.org/10.21325/jotags.2017.157
  • Altunel, G. K., Çifçi, İ. (2021). Fine-dining restoranlarda müşteri memnuniyetini etkileyen unsurların belirlenmesi: Netnografik bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(4), 1523–1537. https://doi.org/10.32709/akusosbil.858409
  • Antun, J., Gustafson, C. (2005). Menu success: A menu analysis of awarded fine dining restaurants and private clubs. Journal of Culinary Science & Technology, 4(4), 51–66. https://doi.org/10.1300/J385v04n04_05
  • Atik, E., Atik, E. (2023). Michelin rehberi’nde yer alan restoranların menülerinin glütensiz beslenme kapsamında incelenmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(1), 63–81. https://doi.org/10.37847/tdtad.1315308
  • Aydın, B. (2016). Sosyal medyada restoran imajı: Tripadvisor örneği. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 1(1), 13–30. https://doi.org/10.31822/jomat.287998
  • Ayyıldız, A. (2020). Şirince’de faaliyette bulunan yiyecek ve içecek işletmelerinin Tripadvisor yorumlarının içerik analizi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 2960–2973. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.519
  • Ayyıldız, F., Yıldıran, H. (2019). Farklı diyet modellerinin bağırsak mikrobiyotası üzerine etkisi. Beslenme ve Diyet Dergisi, 47(2), 77–86. https://doi.org/10.33076/2019.BDD.1161
  • Başarangil, İ., İnam, N. (2017). Restoran pazarlamasında 7 P: Etnik bir restoranda örnek olay incelemesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2), 127–145. https://doi.org/10.21325/jotags.2017.73
  • Başbozkurt, N., Baş, M. (2023). Vegan kimliğin tüketicilerin satın alma davranışlarına etkisi. Fiscaoeconomia, 7(1), 161–178. https://doi.org/10.25295/fsecon.1112004
  • Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Buda, R., Zhang, Y. (2000). Consumer product evaluation: the interactive effect of message framing, presentation order, and source credibility. Journal of Product & Brand Management, 9(4), 229–242. https://doi.org/10.1108/10610420010344022
  • Can, A., Bütüner, O. (2022). Kafe ve restoran seçimi üzerine bir çalışma. Journal of Applied Tourism Research, 3(2), 121–138.
  • Chandralal, L., Rindfleish, J., Valenzuela, F. (2015). An application of travel blog narratives to explore memorable tourism experiences. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 20(6), 680–693. https://doi.org/10.1080/10941665.2014.925944
  • Cooper, K., Dedehayir, O., Riverola, C., Harrington, S., Alpert, E. (2022). Exploring consumer perceptions of the value proposition embedded in vegan food products using text analytics. Sustainability, 14(4), 2075. https://doi.org/10.3390/su14042075
  • Craig, W. J. (2010). Nutrition concerns and health effects of vegetarian diets. Nutrition in Clinical Practice Clinical Practice, 25(6), 613–620. https://doi.org/10.1177/0884533610385707
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative ınquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publishing.
  • Çakmak, M., Sarıışık, M. (2020). Yiyecek içecek işletmesine ilişkin tüketici yorumların içerik analizi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 4(3), 362–383. https://doi.org/10.32958/gastoria.800957
  • Dilek, S. E. (2018). Türkiye’de vejetaryen/vegan oteller mümkün mü? kavramsal bir tartışma. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 19(1), 1–18. https://doi.org/10.24889/ifede.401723
  • Erdoğan, Z., Gürbüz, E. (2023, Eylül). Vegan ve vejetaryen tüketim anlayışının sürdürülebilirlik rolünde Vegan markaların analizi. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 16(3), 607–703. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ppad/issue/80170/1257014
  • Filieri, R., Hofacker, C., Alguezaui, S. (2018). What makes information in online consumer reviews diagnostic over time? The role of review relevancy, factuality, currency, sourve credibility and ranking score. Computers in Human Behavior, 80, 122–131. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.10.039
  • Fox, N., Ward, K. (2008). Health, ethics and environment: A qualitative study of vegetarian motivations. Appetite, 50(2-3), 422–429. https://doi.org/10.1016/j.appet.2007.09.007
  • Freire, R. (2020). Scientific evidence of diets for weight loss: Different macronutrient composition, intermittent fasting, and popular diets. Nutrition, 69, 110549. https://doi.org/10.1016/j.nut.2019.07.001
  • Fuentes, C., Fuentes, M. (2017). Making a market for alternatives: Marketing devices and the qualification of a vegan milk substitute. Journal of Marketing Management, 33(7-8), 529–555. https://doi.org/10.1080/0267257X.2017.1328456
  • Gökçen, M., Aksoy, Y., Özcan, B. (2019). Vegan beslenme tarzına genel bakış. Sağlık Ve Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(2), 50–54. https://doi.org/10.33308/2687248X.201912152
  • Greenebaum, J. (2012). Veganism, Identity and the Quest for Authenticity. Food, Culture & Society, 15(1), 129–144. https://doi.org/10.2752/175174412X13190510222101
  • Gursoy, D., McCleary, K., Lepsito, L. (2003). Segmenting dissatisfied restaurant customers based on their complaining response styles. Journal of Foodservice Business Research, 6(1), 25–44. https://doi.org/10.1300/J369v06n01_03
  • Güler, O., Çağlayan, G. (2021). Nasıl Vegan Oldum? Fenomenolojik Nitel Bir Araştırma. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 287–304. https://doi.org/10.32572/guntad.915262
  • İbiş, S., Kızıldemir, Ö., Çöp, S. (2019). İstanbul’daki Çin restoranlarına yönelik yapılan yorumların ve e-şikâyetlerin değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 7(1), 505–521. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.375
  • Jabs, J., Devine, C., Sobal, J. (1998). Model of the process of adopting vegetarian diets: Health vegetarians and ethical vegetarians. Journal of Nutrition Education, 30(40), 196–202. https://doi.org/10.1016/S0022-3182(98)70319-X
  • Janssen, M., Busch, C., Rödiger, M., Hamm, U. (2016). Motives of consumers following a Vegan diet and their attitudes towards animal agriculture. Appetite, 105, 643–651. https://doi.org/10.1016/j.appet.2016.06.039
  • Jennings, L., Danforth, C., Dodds, P., Pinel, E., Pope, L. (2019). Exploring perceptions of veganism. arXiv preprint arXiv, 1907(12567). https://doi.org/10.48550/arXiv.1907.12567
  • Karabudak, E. (2012). Vejetaryen Beslenmesi, Sağlık Bakanlığı Yayınları.
  • Karakaya, Ş. (2019). Sosyolojik Araştırma, Yöntem ve Tekniklerinin Sosyal Medya Üzerinden Kullanımı. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 38–56.
  • Kayaer, M. (2013). Çevre ve etik yaklaşımlar. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 63–76. Kozinets, R. (2002). The field behind the screen: Using netnography for marketing research in online communities. Journal of Marketing Research, 39(1), 61–72. https://doi.org/10.1509/jmkr.39.1.61.18935
  • Kringelbach, M. L., Stein, A., van Hartevelt, T. J. (2012). The functional human neuroanatomy of food pleasure cycles. Physiology & Behavior, 106(3), 307–316. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2012.03.023
  • Küçükergin, K., Dedeoğlu, B. (2014). Fastfood restoranlarda fiziksel çevre, fiyat algısı ve tekrar satın alma eğilimi arasındaki ilişki. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6(1), 101–107.
  • Lawo, D., Esau, M., Engelbutzeder, P., Stevens, G. (2020). Going vegan: The role (s) of ICT in vegan practice transformation. Sustainability, 12(2), 5184. https://doi.org/10.3390/su12125184
  • Lei, S., Law, R. (2015). Content analysis of Tripadvisor reviews on restaurants: A case study of Macau. Journal of tourism, 16(1), 17–28.
  • Leitzmann, C. (2014). Vegetarian Nutrition: past, present, future. American Journal of Clinical Nutrition, 100(suppl), 496–502.
  • Litvin, S., Goldsmith, R., Pan, B. (2008). Electronic word-of mouth in hospitality and tourism management. Tourism Management, 29, 458–468. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.05.011
  • Melina, V., Craig, W., Levin, S. (2016). Position of the academy of nutrition and dietetics: vegetarian diets. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 116(12), 1970–1980. https://doi.org/10.1016/j.jand.2016.09.025
  • Nezlek, J., Forestell, C. (2020). Vegetarianism as a social ıdentity. Current Opinion in Food Science, 33, 45–51. https://doi.org/10.1016/j.cofs.2019.12.005
  • Niederle, P., Schubert, M. (2020). HOW does veganism contribute to shape sustainable food systems? Practices, meanings and identities of vegan restaurants in Porto Alegre, Brazil. Journal of Rural Studies, 78, 304–313. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2020.06.021
  • Nurşen, A. D. (2020). Tüketim kültüründe beslenme: Sağlıklı/sağlıksız yiyecekler. İstanbul University Journal of Sociology, 40(1), 197–218. https://doi.org/10.26650/SJ.2020.40.1.0030
  • Onur, N., Kayapınar, E. (2019). Vejetaryen ve vegan beslenme bir tercih mi yoksa popüler kültürün etkisi mi? Ş. Aydın, Ö. Çoban, Y. Karakuş, N. Çalışkan (Ed.), 4. Uluslararası Gastronomi Turizmi Araştırmaları Kongresi bildiri kitabı içinde (s. 599-603). Nevşehir HBV Üniversitesi Turizm Fakültesi.
  • Otieno Obonyo, G., Awuor Ayieko, M., Ouma Kambona, O. (2014). Key determinants of food preparation attributes in staging memorable experiences: Perspectives of hotel managers in Western Kenya. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 15(3), 314–331. https://doi.org/10.1080/15256480.2014.925733
  • Pan, B., MacLaurin, T., Crotts, J. (2007). Travel blogs and the implications for destinastion marketing. Journal of travel research, 46(1), 35–45. https://doi.org/10.1177/00472875073023
  • Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3.baskı). Sage Publications.
  • Perry, C., Mcguire, M., Neumark-Sztainer, D., Story, M. (2001). Characteristics of vegetarian adolescents in a multiethnic urban population. Journal of Adolescent Health, 29(6), 406–416. https://doi.org/10.1016/S1054-139X(01)00258-0
  • Pulos, E., Leng, K. (2010). Evaluation of a voluntary menu-labeling program in full-service restaurants. American Journal of Public Health, 100(6), 1035–1039. https://doi.org/10.2105/AJPH.2009.174839
  • Rageh, A., Melewar, T. (2013). Using netnography research method to reveal the underlying dimensions of the customer/tourist experience. Qualitative Market Research: An International Journal, 16(2), 126–149. https://doi.org/10.1108/13522751311317558
  • Rivera, M., Shani, A. (2013). Attitudes and orientation toward vegetarian food in the restaurant industry: An operator's perspective. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 25(7), 1049–1065. https://doi.org/10.1108/IJCHM-07-2012-0116
  • Sezgin, A.C., ve Ayyıldız, S. (2019). Gastronomi alanında vejetaryen/vegan yaklaşımı: Giresun yöre mutfağının vejetaryen mutfak kapsamında incelenmesi. E. İnanır, O. Köse, Y. Ulutürk (Ed.), Siyasi, Sosyal ve Kültürel Yönleriyle Türkiye ve Rusya – 1 içinde (s. 505–533). Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Shani, A., DiPietro, R. (2007). Vegetarians: a typology for foodservice menu development. Hospitality Review, 25(2), 5. https://digitalcommons.fiu.edu/hospitalityreview/vol25/iss2/5
  • Sünnetçioğlu, S., Mercan, Ş., Yıldırım, H., Türkmen, S. (2017). Veganların restoranlarda karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2), 241–252. https://doi.org/10.21325/jotags.2017.127
  • Tavakoli, R., Wijesinghe, S. (2019). The evolution of the web and netnography in tourism: A systematic review. Tourism Management Perspectives, 29, 48–55. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2018.10.008
  • Tunçay Son, G., Bulut, M. (2016). Yaşam tarzı olarak vegan ve vejetaryenlik. International Journal of Human Sciences, 13(1), 830–843. http://dx.doi.org/10.14687/ijhs.v13i1.3614
  • Tunçay, G.Y. (2018). Sağlık Yönüyle Vegan/Vejetaryenlik. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 25–29.
  • Tunçay, G. Y. (2020). Biyoetik Çerçevesinde Vegan ve Vejetaryenlik. Vize Yayıncılık.
  • Türkmen, A. B. (2015). Topyekün ve bütünsel bir özgürlük talebi: Veganlığın felsefesi. https://gaiadergi.com/topyekun-ve-butunsel-bir-ozgurluk-talebi-veganligin-felsefesi/#google_vignette
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(24), 543–559.
  • Uçan, Z., Bozok, D. (2019). Veganizm ve gastronomi. Ş. Aydın, Ö. Çoban, Y. Karakuş, N. Çalışkan (Ed.), 4. Uluslararası Gastronomi Turizmi Araştırmaları Kongresi bildiri kitabı içinde (s. 32-39). Nevşehir HBV Üniversitesi Turizm Fakültesi.
  • Upadhyay, Y., Singh, S., Thomas, G. (2007). Do people differ in their preferences regarding restaurants? An exploratory study. Vision, 11(2), 7–22. https://doi.org/10.1177/097226290701100
  • Varnalı, K. (2019). Dijital kabilelerin izinde: Sosyal netnografik araştırmalar. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Vatan, A., Türkbaş, S. (2018). Vejetaryen turist ve Vegan turist kimdir? Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 24–39. https://doi.org/10.21325/jotags.2018.270 Vestergren, S., Uysal, M. (2022). Beyond the choice of what you put in your mouth: A systematic mapping review of veganism and vegan ıdentity. Frontiers in psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.848434
  • Yang, S., Shin, S., Joun, Y., Koo, C. (2017). Exploring the comparative importance of online hotel reviews’ heuristic attributes in review hepfulness: A conjoint analysis approach. Journal of Travel & Tourism Marketing, 34(7), 963–985. https://doi.org/10.1080/10548408.2016.1251872
  • Yıldırgan, R., Zengin, B. (2014). Turizm ürünlerinin pazarlanmasında fiziksel kanıt stratejileri. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 69–83.
  • Yıldırım, N., Şahin, G. (2023). Restoran menülerindeki vejetaryen ögelerin tüketici davranışına etkisi. İşletme Akademisi Dergisi, 4(3), 425–442. https://www.orcid.org/0000-0002-7923-1279
  • Yılmaz, Y., Albayrak, A. (2023). Restoran çalışanlarının Vegan ve Vejetaryen beslenmeyle ilgili bilgi düzeyleri ve tutumlarının ölçülmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 214–233. https://dx.doi.org/10.17336/igusbd.995215

Vegan Restoranlarda Müşteri Deneyimi Bileşenlerinin Netnografi Analiziyle İncelenmesi: Tripadvisor Örneği

Year 2025, Volume: 9 Issue: 2, 353 - 373, 10.07.2025

Abstract

Bu çalışmanın amacı, vegan restoranlarda müşteri deneyimi bileşenlerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla, Türkiye’de faaliyet gösteren vegan restoranların Tripadvisor yorumları ele alınmıştır. Çalışmada, netnografi araştırma yöntemi tercih edilmiş ve Tripadvisor’da yer alan çevrimiçi yorumlara, içerik analizi uygulanmıştır. Bu çalışmada, keşfedici ve betimleyici bir yaklaşım benimsenmiştir. Çalışmanın evreni, Tripadvisor’da yer alan tüm vegan dostu restoranları kapsamaktadır. Örneklem ise, vegan tüketiciler uygun menüsü olan 284 işletmenin vegan içerikli toplam 647 yorumunu oluşturmaktadır. Netnografik araştırma sonucunda, vegan restoranlarda müşteri deneyimi bileşenleri birbiriyle ilişkili olarak yiyecek-içecek özellikleri, atmosfer, eko-zarafet, hizmet personeli, fiyat-kalite performansı ve pazarlama manipülasyonu şeklinde altı ana kategoride toplanmıştır. Çalışmada, vegan restoranlarda müşteri deneyimi bileşenlerini şekillendiren en önemli ögeler, eko-zarafet ve pazarlama manüplasyonu boyutları olarak ön plana çıkmıştır. Vegan restoranların da vegan müşteri deneyimine olumlu-olumsuz etki eden birbiriyle ilişkili olan birçok stratejik etken analiz edilmiş ve bu hususta önem arz eden birçok araştırma sonucu ortaya konmuştur. Gerçekleştirilen bu çalışmada, vegan restoranlarda özellikle vegan bireylerin restoran tercihlerinde dikkat ettikleri unsurlar, beklentileri ve karşılaştıkları pozitif-negatif yaklaşımlar sıralanmıştır.

Ethical Statement

Bu çalışmanın açık erişimde bulunan ve kullanıcı kimliklerine ilişkin hiçbir bilginin paylaşılmamış olduğu Tripadvisor yorumlarına dayanan verisi nedeniyle etik kurul izni gerektirmeyen çalışmalardan olduğunu sorumlu yazar olarak beyan ederim.

References

  • Akagündüz, H., Altun, Ö. (2023). Vegan/vejetaryen lezzetleri: Kuzey Kıbrıs'ta faaliyet gösteren restoranlar örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(3), 417–431. https://doi.org/10.26677/TR1010.2023.1284
  • Aksürmeli, Z., Beşirli, H. (2019). Vegan kimliğin oluşumu: Vegan olmak ve vegan kalmak. Akademik Hassasiyetler, 6(12), 223–249.
  • Aktaş, A. (2011). Ağırlama Hizmet İşletmelerinde Yiyecek ve İçecek Yönetimi. Detay Yayıncılık.
  • Aktaş, N., Şen, A., Çil, M. (2019). Gastronomi turizminde yeni bir eğilim: Vejetaryen ve Vegan Festivaller. Çetinsöz, B.C., Atsan, M., Ercan, B.K (Ed.), VIII. National IV. International Eastern Mediterranean Tourism Symposium içinde (s. 976–983). Mersin. Mersin Üniversitesi Yayınları
  • Albayrak, A. (2014). Müşterilerin restoran seçimlerini etkileyen faktörler: İstanbul örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(2), 190–201. https://doi.org/10.17123/atad.vol25iss255949
  • Alrawadieh, Z., Law, R. (2019). Determinants of hotel guests’ satisfaction from the perspective of online hotel reviewers. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 13(1), 84–97. https://doi.org/10.1108/IJCTHR-08-2018-0104
  • Altaş, A. (2017). Vegetarianism and Veganism: Current situation in Turkey in the light of examples in the world. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(4), 416–421 http://dx.doi.org/10.21325/jotags.2017.157
  • Altunel, G. K., Çifçi, İ. (2021). Fine-dining restoranlarda müşteri memnuniyetini etkileyen unsurların belirlenmesi: Netnografik bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(4), 1523–1537. https://doi.org/10.32709/akusosbil.858409
  • Antun, J., Gustafson, C. (2005). Menu success: A menu analysis of awarded fine dining restaurants and private clubs. Journal of Culinary Science & Technology, 4(4), 51–66. https://doi.org/10.1300/J385v04n04_05
  • Atik, E., Atik, E. (2023). Michelin rehberi’nde yer alan restoranların menülerinin glütensiz beslenme kapsamında incelenmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(1), 63–81. https://doi.org/10.37847/tdtad.1315308
  • Aydın, B. (2016). Sosyal medyada restoran imajı: Tripadvisor örneği. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 1(1), 13–30. https://doi.org/10.31822/jomat.287998
  • Ayyıldız, A. (2020). Şirince’de faaliyette bulunan yiyecek ve içecek işletmelerinin Tripadvisor yorumlarının içerik analizi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 2960–2973. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.519
  • Ayyıldız, F., Yıldıran, H. (2019). Farklı diyet modellerinin bağırsak mikrobiyotası üzerine etkisi. Beslenme ve Diyet Dergisi, 47(2), 77–86. https://doi.org/10.33076/2019.BDD.1161
  • Başarangil, İ., İnam, N. (2017). Restoran pazarlamasında 7 P: Etnik bir restoranda örnek olay incelemesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2), 127–145. https://doi.org/10.21325/jotags.2017.73
  • Başbozkurt, N., Baş, M. (2023). Vegan kimliğin tüketicilerin satın alma davranışlarına etkisi. Fiscaoeconomia, 7(1), 161–178. https://doi.org/10.25295/fsecon.1112004
  • Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Buda, R., Zhang, Y. (2000). Consumer product evaluation: the interactive effect of message framing, presentation order, and source credibility. Journal of Product & Brand Management, 9(4), 229–242. https://doi.org/10.1108/10610420010344022
  • Can, A., Bütüner, O. (2022). Kafe ve restoran seçimi üzerine bir çalışma. Journal of Applied Tourism Research, 3(2), 121–138.
  • Chandralal, L., Rindfleish, J., Valenzuela, F. (2015). An application of travel blog narratives to explore memorable tourism experiences. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 20(6), 680–693. https://doi.org/10.1080/10941665.2014.925944
  • Cooper, K., Dedehayir, O., Riverola, C., Harrington, S., Alpert, E. (2022). Exploring consumer perceptions of the value proposition embedded in vegan food products using text analytics. Sustainability, 14(4), 2075. https://doi.org/10.3390/su14042075
  • Craig, W. J. (2010). Nutrition concerns and health effects of vegetarian diets. Nutrition in Clinical Practice Clinical Practice, 25(6), 613–620. https://doi.org/10.1177/0884533610385707
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative ınquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publishing.
  • Çakmak, M., Sarıışık, M. (2020). Yiyecek içecek işletmesine ilişkin tüketici yorumların içerik analizi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 4(3), 362–383. https://doi.org/10.32958/gastoria.800957
  • Dilek, S. E. (2018). Türkiye’de vejetaryen/vegan oteller mümkün mü? kavramsal bir tartışma. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 19(1), 1–18. https://doi.org/10.24889/ifede.401723
  • Erdoğan, Z., Gürbüz, E. (2023, Eylül). Vegan ve vejetaryen tüketim anlayışının sürdürülebilirlik rolünde Vegan markaların analizi. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 16(3), 607–703. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ppad/issue/80170/1257014
  • Filieri, R., Hofacker, C., Alguezaui, S. (2018). What makes information in online consumer reviews diagnostic over time? The role of review relevancy, factuality, currency, sourve credibility and ranking score. Computers in Human Behavior, 80, 122–131. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.10.039
  • Fox, N., Ward, K. (2008). Health, ethics and environment: A qualitative study of vegetarian motivations. Appetite, 50(2-3), 422–429. https://doi.org/10.1016/j.appet.2007.09.007
  • Freire, R. (2020). Scientific evidence of diets for weight loss: Different macronutrient composition, intermittent fasting, and popular diets. Nutrition, 69, 110549. https://doi.org/10.1016/j.nut.2019.07.001
  • Fuentes, C., Fuentes, M. (2017). Making a market for alternatives: Marketing devices and the qualification of a vegan milk substitute. Journal of Marketing Management, 33(7-8), 529–555. https://doi.org/10.1080/0267257X.2017.1328456
  • Gökçen, M., Aksoy, Y., Özcan, B. (2019). Vegan beslenme tarzına genel bakış. Sağlık Ve Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(2), 50–54. https://doi.org/10.33308/2687248X.201912152
  • Greenebaum, J. (2012). Veganism, Identity and the Quest for Authenticity. Food, Culture & Society, 15(1), 129–144. https://doi.org/10.2752/175174412X13190510222101
  • Gursoy, D., McCleary, K., Lepsito, L. (2003). Segmenting dissatisfied restaurant customers based on their complaining response styles. Journal of Foodservice Business Research, 6(1), 25–44. https://doi.org/10.1300/J369v06n01_03
  • Güler, O., Çağlayan, G. (2021). Nasıl Vegan Oldum? Fenomenolojik Nitel Bir Araştırma. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 287–304. https://doi.org/10.32572/guntad.915262
  • İbiş, S., Kızıldemir, Ö., Çöp, S. (2019). İstanbul’daki Çin restoranlarına yönelik yapılan yorumların ve e-şikâyetlerin değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 7(1), 505–521. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.375
  • Jabs, J., Devine, C., Sobal, J. (1998). Model of the process of adopting vegetarian diets: Health vegetarians and ethical vegetarians. Journal of Nutrition Education, 30(40), 196–202. https://doi.org/10.1016/S0022-3182(98)70319-X
  • Janssen, M., Busch, C., Rödiger, M., Hamm, U. (2016). Motives of consumers following a Vegan diet and their attitudes towards animal agriculture. Appetite, 105, 643–651. https://doi.org/10.1016/j.appet.2016.06.039
  • Jennings, L., Danforth, C., Dodds, P., Pinel, E., Pope, L. (2019). Exploring perceptions of veganism. arXiv preprint arXiv, 1907(12567). https://doi.org/10.48550/arXiv.1907.12567
  • Karabudak, E. (2012). Vejetaryen Beslenmesi, Sağlık Bakanlığı Yayınları.
  • Karakaya, Ş. (2019). Sosyolojik Araştırma, Yöntem ve Tekniklerinin Sosyal Medya Üzerinden Kullanımı. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 38–56.
  • Kayaer, M. (2013). Çevre ve etik yaklaşımlar. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 63–76. Kozinets, R. (2002). The field behind the screen: Using netnography for marketing research in online communities. Journal of Marketing Research, 39(1), 61–72. https://doi.org/10.1509/jmkr.39.1.61.18935
  • Kringelbach, M. L., Stein, A., van Hartevelt, T. J. (2012). The functional human neuroanatomy of food pleasure cycles. Physiology & Behavior, 106(3), 307–316. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2012.03.023
  • Küçükergin, K., Dedeoğlu, B. (2014). Fastfood restoranlarda fiziksel çevre, fiyat algısı ve tekrar satın alma eğilimi arasındaki ilişki. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6(1), 101–107.
  • Lawo, D., Esau, M., Engelbutzeder, P., Stevens, G. (2020). Going vegan: The role (s) of ICT in vegan practice transformation. Sustainability, 12(2), 5184. https://doi.org/10.3390/su12125184
  • Lei, S., Law, R. (2015). Content analysis of Tripadvisor reviews on restaurants: A case study of Macau. Journal of tourism, 16(1), 17–28.
  • Leitzmann, C. (2014). Vegetarian Nutrition: past, present, future. American Journal of Clinical Nutrition, 100(suppl), 496–502.
  • Litvin, S., Goldsmith, R., Pan, B. (2008). Electronic word-of mouth in hospitality and tourism management. Tourism Management, 29, 458–468. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.05.011
  • Melina, V., Craig, W., Levin, S. (2016). Position of the academy of nutrition and dietetics: vegetarian diets. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 116(12), 1970–1980. https://doi.org/10.1016/j.jand.2016.09.025
  • Nezlek, J., Forestell, C. (2020). Vegetarianism as a social ıdentity. Current Opinion in Food Science, 33, 45–51. https://doi.org/10.1016/j.cofs.2019.12.005
  • Niederle, P., Schubert, M. (2020). HOW does veganism contribute to shape sustainable food systems? Practices, meanings and identities of vegan restaurants in Porto Alegre, Brazil. Journal of Rural Studies, 78, 304–313. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2020.06.021
  • Nurşen, A. D. (2020). Tüketim kültüründe beslenme: Sağlıklı/sağlıksız yiyecekler. İstanbul University Journal of Sociology, 40(1), 197–218. https://doi.org/10.26650/SJ.2020.40.1.0030
  • Onur, N., Kayapınar, E. (2019). Vejetaryen ve vegan beslenme bir tercih mi yoksa popüler kültürün etkisi mi? Ş. Aydın, Ö. Çoban, Y. Karakuş, N. Çalışkan (Ed.), 4. Uluslararası Gastronomi Turizmi Araştırmaları Kongresi bildiri kitabı içinde (s. 599-603). Nevşehir HBV Üniversitesi Turizm Fakültesi.
  • Otieno Obonyo, G., Awuor Ayieko, M., Ouma Kambona, O. (2014). Key determinants of food preparation attributes in staging memorable experiences: Perspectives of hotel managers in Western Kenya. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 15(3), 314–331. https://doi.org/10.1080/15256480.2014.925733
  • Pan, B., MacLaurin, T., Crotts, J. (2007). Travel blogs and the implications for destinastion marketing. Journal of travel research, 46(1), 35–45. https://doi.org/10.1177/00472875073023
  • Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3.baskı). Sage Publications.
  • Perry, C., Mcguire, M., Neumark-Sztainer, D., Story, M. (2001). Characteristics of vegetarian adolescents in a multiethnic urban population. Journal of Adolescent Health, 29(6), 406–416. https://doi.org/10.1016/S1054-139X(01)00258-0
  • Pulos, E., Leng, K. (2010). Evaluation of a voluntary menu-labeling program in full-service restaurants. American Journal of Public Health, 100(6), 1035–1039. https://doi.org/10.2105/AJPH.2009.174839
  • Rageh, A., Melewar, T. (2013). Using netnography research method to reveal the underlying dimensions of the customer/tourist experience. Qualitative Market Research: An International Journal, 16(2), 126–149. https://doi.org/10.1108/13522751311317558
  • Rivera, M., Shani, A. (2013). Attitudes and orientation toward vegetarian food in the restaurant industry: An operator's perspective. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 25(7), 1049–1065. https://doi.org/10.1108/IJCHM-07-2012-0116
  • Sezgin, A.C., ve Ayyıldız, S. (2019). Gastronomi alanında vejetaryen/vegan yaklaşımı: Giresun yöre mutfağının vejetaryen mutfak kapsamında incelenmesi. E. İnanır, O. Köse, Y. Ulutürk (Ed.), Siyasi, Sosyal ve Kültürel Yönleriyle Türkiye ve Rusya – 1 içinde (s. 505–533). Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Shani, A., DiPietro, R. (2007). Vegetarians: a typology for foodservice menu development. Hospitality Review, 25(2), 5. https://digitalcommons.fiu.edu/hospitalityreview/vol25/iss2/5
  • Sünnetçioğlu, S., Mercan, Ş., Yıldırım, H., Türkmen, S. (2017). Veganların restoranlarda karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2), 241–252. https://doi.org/10.21325/jotags.2017.127
  • Tavakoli, R., Wijesinghe, S. (2019). The evolution of the web and netnography in tourism: A systematic review. Tourism Management Perspectives, 29, 48–55. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2018.10.008
  • Tunçay Son, G., Bulut, M. (2016). Yaşam tarzı olarak vegan ve vejetaryenlik. International Journal of Human Sciences, 13(1), 830–843. http://dx.doi.org/10.14687/ijhs.v13i1.3614
  • Tunçay, G.Y. (2018). Sağlık Yönüyle Vegan/Vejetaryenlik. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 25–29.
  • Tunçay, G. Y. (2020). Biyoetik Çerçevesinde Vegan ve Vejetaryenlik. Vize Yayıncılık.
  • Türkmen, A. B. (2015). Topyekün ve bütünsel bir özgürlük talebi: Veganlığın felsefesi. https://gaiadergi.com/topyekun-ve-butunsel-bir-ozgurluk-talebi-veganligin-felsefesi/#google_vignette
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(24), 543–559.
  • Uçan, Z., Bozok, D. (2019). Veganizm ve gastronomi. Ş. Aydın, Ö. Çoban, Y. Karakuş, N. Çalışkan (Ed.), 4. Uluslararası Gastronomi Turizmi Araştırmaları Kongresi bildiri kitabı içinde (s. 32-39). Nevşehir HBV Üniversitesi Turizm Fakültesi.
  • Upadhyay, Y., Singh, S., Thomas, G. (2007). Do people differ in their preferences regarding restaurants? An exploratory study. Vision, 11(2), 7–22. https://doi.org/10.1177/097226290701100
  • Varnalı, K. (2019). Dijital kabilelerin izinde: Sosyal netnografik araştırmalar. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Vatan, A., Türkbaş, S. (2018). Vejetaryen turist ve Vegan turist kimdir? Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 24–39. https://doi.org/10.21325/jotags.2018.270 Vestergren, S., Uysal, M. (2022). Beyond the choice of what you put in your mouth: A systematic mapping review of veganism and vegan ıdentity. Frontiers in psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.848434
  • Yang, S., Shin, S., Joun, Y., Koo, C. (2017). Exploring the comparative importance of online hotel reviews’ heuristic attributes in review hepfulness: A conjoint analysis approach. Journal of Travel & Tourism Marketing, 34(7), 963–985. https://doi.org/10.1080/10548408.2016.1251872
  • Yıldırgan, R., Zengin, B. (2014). Turizm ürünlerinin pazarlanmasında fiziksel kanıt stratejileri. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 69–83.
  • Yıldırım, N., Şahin, G. (2023). Restoran menülerindeki vejetaryen ögelerin tüketici davranışına etkisi. İşletme Akademisi Dergisi, 4(3), 425–442. https://www.orcid.org/0000-0002-7923-1279
  • Yılmaz, Y., Albayrak, A. (2023). Restoran çalışanlarının Vegan ve Vejetaryen beslenmeyle ilgili bilgi düzeyleri ve tutumlarının ölçülmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 214–233. https://dx.doi.org/10.17336/igusbd.995215
There are 75 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Gastronomy
Journal Section Research Article
Authors

Hatice Çifçi 0000-0002-9761-226X

İsmail Kızılırmak 0000-0001-9141-6420

Publication Date July 10, 2025
Submission Date December 17, 2024
Acceptance Date April 12, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Çifçi, H., & Kızılırmak, İ. (2025). Vegan Restoranlarda Müşteri Deneyimi Bileşenlerinin Netnografi Analiziyle İncelenmesi: Tripadvisor Örneği. Aydın Gastronomy, 9(2), 353-373.

Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license (CC-BY-NC 4.0)