Bu araştırma, psikolojik danışman adaylarının duygusal öz yeterlik algıları ile psikolojik danışma öz yeterlik algılarını arasındaki ilişkinin ve bazı değişkenlere göre psikolojik danışma öz yeterlik algılarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Kırıkkale Üniversitesi ve Aksaray Üniversitesi’nin 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ana bilim dallarında öğrenim görmekte olan 3 ve 4. sınıf öğrencileri arasından araştırmaya gönüllü olarak katılan 506 öğrenciye kişisel bilgi formu, “Duygusal Öz-Yeterlik Ölçeği” ve “Psikolojik Danışma Öz-Yeterlik Ölçeği” uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 paket programı ile analiz edilmiş, ANOVA, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analiz, korelasyon ve çoklu regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularında katılımcıların psikolojik danışma öz yeterliklerinin cinsiyet ile ilişkisine ait bulgularda keşif alt boyutu ile anlamlı ilişkiler bulunmuştur ve kadınlar erkeklere göre daha yüksek sonuç vermişlerdir. Sınıf düzeyleriyle ilişkisine ait bulgularda yardım becerileri faktörünün keşif alt boyutu ile oturumu yönetme faktörü arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur ve 4. Sınıf düzeyi 3. Sınıf düzeyine göre daha yüksek sonuç vermiştir. Psikolojik danışman adaylarının duygusal öz yeterlikleri ve psikolojik danışma öz yeterlikleri arasındaki ilişkiler incelendiğinde tüm alt boyutlar arasında pozitif yönde bir ilişki bulunmuştur. Duyguları düzenleme ve duyguları algılamanın keşif alt boyutunu anlamlı bir şekilde yordayıp önemli bir etkisinin olduğu bulunmuştur. Duyguları düzenleme yardım becerileri faktörünün içgörü ve eylem alt boyutunu ve psikolojik danışmada zorluklar faktörünün danışan problemleri alt boyutunu anlamlı bir şekilde yordayıp düşük bir etkisinin olduğu bulunmuştur. Oturumu yönetme faktöründe ise bütün duygusal öz yeterlik alt boyutları anlamlı bir şekilde yordayıp önemli etkilerinin olduğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 7, 2025 |
Publication Date | April 28, 2025 |
Submission Date | November 24, 2024 |
Acceptance Date | March 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |