Research Article
BibTex RIS Cite

Kanada (Britanya Kolumbiyası Eyaleti) Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Kapsayıcı Eğitim

Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 1375 - 1400
https://doi.org/10.51460/baebd.1612384

Abstract

Sosyal bilgiler eğitimi, insanın doğuştan sahip olduğu onurun, eşit ve devredilemez haklarının dünyada özgürlük, adalet ve barışın temeli olduğunu kabul eden kapsayıcı ve demokratik bir toplumun yaratılmasında kilit bir rol oynamaktadır. Bu çalışmada, kapsayıcı ve demokratik bir toplumun yaratılmasına ve ilerletilmesine katkıda bulunmayı hedefleyen Kanada (Britanya Kolumbiyası Eyaleti) sosyal bilgiler dersi öğretim programı incelenmiştir. Çalışmanın amacı Britanya Kolumbiyası eyaletinin çok kültürlü yapısı nedeniyle sosyal bilgiler dersi öğretim programında kapsayıcı eğitimle ulusal kimlik geliştirme söyleminin nasıl temsil edildiğini analiz etmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi yöntemi kullanılmış olup programdan elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın temel veri kaynağını, Britanya Kolumbiyası eyaletine ait sosyal bilgiler dersi öğretim programı (2019) oluşturmaktadır. Bu program, okul öncesi eğitimden lise 10. sınıfa kadar olan seviyeleri kapsamaktadır. Britanya Kolombiyası sosyal bilgiler dersi öğretim programı, kapsayıcı eğitime güçlü bir vurgu yaparak tüm öğrencilerin farklı ihtiyaçlarını, ilgi alanlarını ve geçmişlerini dikkate almaktadır. Program, öğretmenlere esnek bir öğretim yaklaşımı sunarak, öğrencilerin bireysel hızlarına ve öğrenme tarzlarına uygun eğitim fırsatları sağlamaktadır. Ayrıca, programda çeşitliliğe değer verilmektedir ve tüm öğrencilerin eşit erişim, katılım ve başarı için gereken desteklere sahip olmaları sağlanmaktadır. Kapsayıcı bir sosyal bilgiler eğitimi, sınıf ve okul içinde öğrenenler topluluğunu teşvik etmeli, öğrenci katılımına, müzakereye, karar vermeye ve eyleme olanak tanımalı, farklılık ve çeşitliliği demokrasinin temel unsurları olarak benimsemeli ve bu yönelimi yansıtan içerik ve becerileri içermelidir. Ancak bu tür bir eğitim anlayışı, bireylerin çeşitlilik içinde bir arada yaşayarak toplumsal uyumu sağlamasına katkıda bulunurken, küresel düzeyde daha eşitlikçi ve kapsayıcı bir toplumun inşasına da hizmet edebilir.

References

  • Ainscow, M. (2020). Promoting inclusion and equity in education: Lessons from international experiences. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 6(1), 7-16. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729587
  • Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A., Farrell, P., Frankham, J., Gallannaugh, F., Howes, A., and Smith. R. (2006). Improving schools, developing inclusion. Routledge.
  • Allen, A.K. and Boyle, C. (2023), The inclusive paradox: The lived experience versus the theory. C. Boyle and K.- A. Allen (Eds.), Research for Inclusive Quality Education, Sustainable Development Goals Series (pp 309-313). Springer Nature Singapore Pte Ltd.
  • Altun, A. (2012). Kanada’daki sosyal bilgiler programlarında medya okuryazarlığı eğitimi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1, 230-244.
  • Avramidis, E. and Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration/inclusion: A review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17(2), 129-147.
  • Bayram, B. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kapsayıcı eğitime yönelik algı ve uygulamaları. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • BCC (2019). British Columbia’s Curriculum – Social Studies. https://curriculum.gov.bc.ca/curriculum/social-studies
  • Booth, T. and Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion: Developing Learning and Participation in Schools. Centre for Studies on Inclusive Education.
  • Bozkurt, F. (2024). Sosyal Bilgiler Eğitimi: Demokratik ve Kapsayıcı Toplumun Temeli. Tarhan, Ö. and Faiz, M. (Eds), Sosyal Bilgiler Eğitiminde 21. Yüzyıl Konuları (s. 493-515), Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Bursa, S. ve Çengelci-Köse, T. (2017). Türkiye ve Kanada sosyal bilgiler öğretim programlarının değerler eğitimi bakımından karşılaştırılması. AJESI-Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(2), 338-372.
  • Dere, İ. ve Akdeniz, Ş. N. (2021). Kanada (Ontario) ve Türkiye sosyal bilgiler öğretim programlarının vatandaşlık eğitimi açısından karşılaştırılması. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 203- 232.
  • Ergene, E. ve Bozkurt, F. (2023). Kanada (Newfoundland ve Labrador Eyaleti) ve Türkiye sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi, [Bildiri sunumu] UCEK. Antalya.
  • Fırat, E. (2021). Sosyal bilgiler dersinde kapsayıcı eğitim: Fenomenolojik bir araştırma [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Gordon L. P. (2008). Making Canadian Schools Inclusive: A Call to Action. Education Canada, CEA, 48 (2). 62-66.
  • Graham, L. (2020). Inclusive education for the 21st century: Theory, policy and practice. Routledge.
  • Grynova, M., and Kalinichenko, I. (2018). Trends in inclusive education in the USA and Canada. Comparative Professional Pedagogy, 8(2), 28-34.
  • Hunt, P., Staub, D., Alwell, M.and Goetz, L. (1994). Achievement by all students within the context of cooperative learning groups. Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 19, 290-301.
  • İnci, S. (2009). Türkiye sosyal bilgiler programının karşılaştırmalı incelemesi (Kanada (Ontario), İrlanda, ABD (New York Kaliforniya), Finlandiya, Yeni Zelanda) [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Kabapınar, Y. (2012). Kuramdan Uygulamaya hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Akdemi.
  • Köpfer, A. and Óskarsdóttir, E. (2019): Analysing support in inclusive education systems – a comparison of inclusive school development in Iceland and Canada since the 1980s focusing on policy and in-school support, International Journal of Inclusive Education, https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1624844
  • Lang, D. E. (2010). Diversity, democracy, and documentation: A self-study path to sharing social realites and challenges in a field-based social studies curriculum methods course. A. R. Crowe (Ed.), Advancing social studies education through self-study methodology: The power, promise, and use of self-study in social studies education (p.71-86). Springer.
  • Merz-Atalik, K. (2024). Canada as a “Driving Force” for Inclusion Activists in European Countries? Comparative Perspectives on Inclusive Education in Europe and Canada. Theodore Michael Christou, Robert Kruschel, Ian Alexander Matheson, and Kerstin Merz Atalik (Eds), European Perspectives on Inclusive Education in Canada. Routledge.
  • Mezzanotte, C. and Calvel, C. (2023), Indicators of inclusion in education: A framework for analysis, OECD Education Working Papers, No. 300, OECD Publishing, Paris, https://www.oecd.org/en/publications/indicators-of-inclusion-in-education_d94f3bd8-en.html
  • Morris, R. V. (1998). Common threads: how to translate best practices into teaching. Journal of Social Studies Research, 22(2), 11-18.
  • National Council for the Social Studies (NCSS) (2023). New definition of social studies. New Definition of Social Studies Approved | Social Studies
  • Nelson, L. J. and Pang, O. V. (2014). Prejudice, Racism, and the Social Studies Curriculum. Ross, E.W. (Ed), The Social Studies Curriculum Purposes, Problems, and Possibilities. (4th Ed.). State University of New York.
  • Öner, G. (2022). Kapsayıcı eğitim yaklaşımıyla sosyal bilgiler öğretimi: Bir eylem araştırması [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Özkaral, C., T. ve Karaoğuz, G. (2015). İlkokul ve ortaokul düzeyinde sosyal bilgiler kapsamındaki öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Ü.
  • Öztürk-Zayimoğlu, F. ve Öztürk, T. (2013). Kanada (Ontario) sosyal bilgiler öğretim programı ve bu programın Türkiye sosyal bilgiler öğretim programıyla karşılaştırılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(14): 485-514.
  • Pathak, R. P. (2012). Teaching of social studies. New Delhi: Pearson. Ryan, J., Jameson, J. M., Coleman, O. F., Eichelberger, C., Bowman, C. A., Conradi, L. A., Johnston, S. S. and
  • McDonnell, J. (2019). Inclusive social studies content instruction for students with significant intellectual disability using structured inquiry-based instruction. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 54(4), 420-436.
  • Samawi, A. (2017). Inclusive education management in social studies course of children with special needs. Journal of ICSAR, 1(2), 155-158.
  • Slee, R. (2018). Think piece prepared for the 2020 global education monitoring report: Inclusion and education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265773
  • Şimşek, H., Dağıstan, A., Şahin, C., Koçyiğit, E., Dağıstan Yalçınkaya G., Kart, M. ve Dağdelen, S. (2019). Kapsayıcı eğitim bağlamında Türkiye’de temel eğitim programlarında çokkültürlülüğün izleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 177-197.
  • Şimşek, Ü. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kapsayıcı eğitime yönelik tutum ve öz yeterlikleri ile sınıf içi uygulamalara ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Taşkın, M. A. ve Bozkurt, F. (2022). Kanada (Ontario) ve Türkiye sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi. Journal of Qualitative Research in Education, 34, 65-88. https://doi.org/10.14689/enad.34.899
  • UNESCO (2001). Guidelines for inclusion. Paris: Birleşmiş Milletler.
  • UNESCO (2005). Guidelines for inclusion: ensuring access to education for all. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000140224
  • UNESCO (2009). Policy guidelines on inclusion in education. Fransa: Birleşmiş Milletler.
  • UNICEF (2017). Inclusive Education. https://www.unicef.org/eca/sites/unicef.org.eca/files/IE_summary_accessible_220917_brief.pdf
  • Urban, D. J. (2013). Toward a framework of inclusive social studies: Obstacles and opportunities in a preservice teacher education program [Unpublished Doctoral Thesis]. Columbia University.
  • Urban, J. D. and College, T. (2018). Inclusive social studies: A theoretical framework combining democratic citizenship education and disability studies in education. Journal of the American Academy of Special Education Professionals, Fall, 166–176.
  • Ünal, R. (2021). 4. Sınıf sosyal bilgiler dersinde uygulanan kapsayıcı eğitim etkinliklerinin öğrencilerin sosyal kabul düzeylerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, E. (2017). Sosyal Bilgiler Dersinde Sığınmacılara Yönelik Kapsayıcı Eğitimin İncelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 1375 - 1400
https://doi.org/10.51460/baebd.1612384

Abstract

References

  • Ainscow, M. (2020). Promoting inclusion and equity in education: Lessons from international experiences. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 6(1), 7-16. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729587
  • Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A., Farrell, P., Frankham, J., Gallannaugh, F., Howes, A., and Smith. R. (2006). Improving schools, developing inclusion. Routledge.
  • Allen, A.K. and Boyle, C. (2023), The inclusive paradox: The lived experience versus the theory. C. Boyle and K.- A. Allen (Eds.), Research for Inclusive Quality Education, Sustainable Development Goals Series (pp 309-313). Springer Nature Singapore Pte Ltd.
  • Altun, A. (2012). Kanada’daki sosyal bilgiler programlarında medya okuryazarlığı eğitimi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1, 230-244.
  • Avramidis, E. and Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration/inclusion: A review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17(2), 129-147.
  • Bayram, B. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kapsayıcı eğitime yönelik algı ve uygulamaları. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • BCC (2019). British Columbia’s Curriculum – Social Studies. https://curriculum.gov.bc.ca/curriculum/social-studies
  • Booth, T. and Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion: Developing Learning and Participation in Schools. Centre for Studies on Inclusive Education.
  • Bozkurt, F. (2024). Sosyal Bilgiler Eğitimi: Demokratik ve Kapsayıcı Toplumun Temeli. Tarhan, Ö. and Faiz, M. (Eds), Sosyal Bilgiler Eğitiminde 21. Yüzyıl Konuları (s. 493-515), Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Bursa, S. ve Çengelci-Köse, T. (2017). Türkiye ve Kanada sosyal bilgiler öğretim programlarının değerler eğitimi bakımından karşılaştırılması. AJESI-Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(2), 338-372.
  • Dere, İ. ve Akdeniz, Ş. N. (2021). Kanada (Ontario) ve Türkiye sosyal bilgiler öğretim programlarının vatandaşlık eğitimi açısından karşılaştırılması. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 203- 232.
  • Ergene, E. ve Bozkurt, F. (2023). Kanada (Newfoundland ve Labrador Eyaleti) ve Türkiye sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi, [Bildiri sunumu] UCEK. Antalya.
  • Fırat, E. (2021). Sosyal bilgiler dersinde kapsayıcı eğitim: Fenomenolojik bir araştırma [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Gordon L. P. (2008). Making Canadian Schools Inclusive: A Call to Action. Education Canada, CEA, 48 (2). 62-66.
  • Graham, L. (2020). Inclusive education for the 21st century: Theory, policy and practice. Routledge.
  • Grynova, M., and Kalinichenko, I. (2018). Trends in inclusive education in the USA and Canada. Comparative Professional Pedagogy, 8(2), 28-34.
  • Hunt, P., Staub, D., Alwell, M.and Goetz, L. (1994). Achievement by all students within the context of cooperative learning groups. Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 19, 290-301.
  • İnci, S. (2009). Türkiye sosyal bilgiler programının karşılaştırmalı incelemesi (Kanada (Ontario), İrlanda, ABD (New York Kaliforniya), Finlandiya, Yeni Zelanda) [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Kabapınar, Y. (2012). Kuramdan Uygulamaya hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Akdemi.
  • Köpfer, A. and Óskarsdóttir, E. (2019): Analysing support in inclusive education systems – a comparison of inclusive school development in Iceland and Canada since the 1980s focusing on policy and in-school support, International Journal of Inclusive Education, https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1624844
  • Lang, D. E. (2010). Diversity, democracy, and documentation: A self-study path to sharing social realites and challenges in a field-based social studies curriculum methods course. A. R. Crowe (Ed.), Advancing social studies education through self-study methodology: The power, promise, and use of self-study in social studies education (p.71-86). Springer.
  • Merz-Atalik, K. (2024). Canada as a “Driving Force” for Inclusion Activists in European Countries? Comparative Perspectives on Inclusive Education in Europe and Canada. Theodore Michael Christou, Robert Kruschel, Ian Alexander Matheson, and Kerstin Merz Atalik (Eds), European Perspectives on Inclusive Education in Canada. Routledge.
  • Mezzanotte, C. and Calvel, C. (2023), Indicators of inclusion in education: A framework for analysis, OECD Education Working Papers, No. 300, OECD Publishing, Paris, https://www.oecd.org/en/publications/indicators-of-inclusion-in-education_d94f3bd8-en.html
  • Morris, R. V. (1998). Common threads: how to translate best practices into teaching. Journal of Social Studies Research, 22(2), 11-18.
  • National Council for the Social Studies (NCSS) (2023). New definition of social studies. New Definition of Social Studies Approved | Social Studies
  • Nelson, L. J. and Pang, O. V. (2014). Prejudice, Racism, and the Social Studies Curriculum. Ross, E.W. (Ed), The Social Studies Curriculum Purposes, Problems, and Possibilities. (4th Ed.). State University of New York.
  • Öner, G. (2022). Kapsayıcı eğitim yaklaşımıyla sosyal bilgiler öğretimi: Bir eylem araştırması [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Özkaral, C., T. ve Karaoğuz, G. (2015). İlkokul ve ortaokul düzeyinde sosyal bilgiler kapsamındaki öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Ü.
  • Öztürk-Zayimoğlu, F. ve Öztürk, T. (2013). Kanada (Ontario) sosyal bilgiler öğretim programı ve bu programın Türkiye sosyal bilgiler öğretim programıyla karşılaştırılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(14): 485-514.
  • Pathak, R. P. (2012). Teaching of social studies. New Delhi: Pearson. Ryan, J., Jameson, J. M., Coleman, O. F., Eichelberger, C., Bowman, C. A., Conradi, L. A., Johnston, S. S. and
  • McDonnell, J. (2019). Inclusive social studies content instruction for students with significant intellectual disability using structured inquiry-based instruction. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 54(4), 420-436.
  • Samawi, A. (2017). Inclusive education management in social studies course of children with special needs. Journal of ICSAR, 1(2), 155-158.
  • Slee, R. (2018). Think piece prepared for the 2020 global education monitoring report: Inclusion and education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265773
  • Şimşek, H., Dağıstan, A., Şahin, C., Koçyiğit, E., Dağıstan Yalçınkaya G., Kart, M. ve Dağdelen, S. (2019). Kapsayıcı eğitim bağlamında Türkiye’de temel eğitim programlarında çokkültürlülüğün izleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 177-197.
  • Şimşek, Ü. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kapsayıcı eğitime yönelik tutum ve öz yeterlikleri ile sınıf içi uygulamalara ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Taşkın, M. A. ve Bozkurt, F. (2022). Kanada (Ontario) ve Türkiye sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi. Journal of Qualitative Research in Education, 34, 65-88. https://doi.org/10.14689/enad.34.899
  • UNESCO (2001). Guidelines for inclusion. Paris: Birleşmiş Milletler.
  • UNESCO (2005). Guidelines for inclusion: ensuring access to education for all. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000140224
  • UNESCO (2009). Policy guidelines on inclusion in education. Fransa: Birleşmiş Milletler.
  • UNICEF (2017). Inclusive Education. https://www.unicef.org/eca/sites/unicef.org.eca/files/IE_summary_accessible_220917_brief.pdf
  • Urban, D. J. (2013). Toward a framework of inclusive social studies: Obstacles and opportunities in a preservice teacher education program [Unpublished Doctoral Thesis]. Columbia University.
  • Urban, J. D. and College, T. (2018). Inclusive social studies: A theoretical framework combining democratic citizenship education and disability studies in education. Journal of the American Academy of Special Education Professionals, Fall, 166–176.
  • Ünal, R. (2021). 4. Sınıf sosyal bilgiler dersinde uygulanan kapsayıcı eğitim etkinliklerinin öğrencilerin sosyal kabul düzeylerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, E. (2017). Sosyal Bilgiler Dersinde Sığınmacılara Yönelik Kapsayıcı Eğitimin İncelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management)
Journal Section Articles
Authors

Elif Ergene 0009-0009-3453-3407

Fisun Bozkurt 0000-0001-9101-8422

Early Pub Date March 23, 2025
Publication Date
Submission Date January 2, 2025
Acceptance Date March 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Ergene, E., & Bozkurt, F. (2025). Kanada (Britanya Kolumbiyası Eyaleti) Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Kapsayıcı Eğitim. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(1), 1375-1400. https://doi.org/10.51460/baebd.1612384