Sosyal bilgiler eğitimi, insanın doğuştan sahip olduğu onurun, eşit ve devredilemez haklarının dünyada özgürlük, adalet ve barışın temeli olduğunu kabul eden kapsayıcı ve demokratik bir toplumun yaratılmasında kilit bir rol oynamaktadır. Bu çalışmada, kapsayıcı ve demokratik bir toplumun yaratılmasına ve ilerletilmesine katkıda bulunmayı hedefleyen Kanada (Britanya Kolumbiyası Eyaleti) sosyal bilgiler dersi öğretim programı incelenmiştir. Çalışmanın amacı Britanya Kolumbiyası eyaletinin çok kültürlü yapısı nedeniyle sosyal bilgiler dersi öğretim programında kapsayıcı eğitimle ulusal kimlik geliştirme söyleminin nasıl temsil edildiğini analiz etmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi yöntemi kullanılmış olup programdan elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın temel veri kaynağını, Britanya Kolumbiyası eyaletine ait sosyal bilgiler dersi öğretim programı (2019) oluşturmaktadır. Bu program, okul öncesi eğitimden lise 10. sınıfa kadar olan seviyeleri kapsamaktadır. Britanya Kolombiyası sosyal bilgiler dersi öğretim programı, kapsayıcı eğitime güçlü bir vurgu yaparak tüm öğrencilerin farklı ihtiyaçlarını, ilgi alanlarını ve geçmişlerini dikkate almaktadır. Program, öğretmenlere esnek bir öğretim yaklaşımı sunarak, öğrencilerin bireysel hızlarına ve öğrenme tarzlarına uygun eğitim fırsatları sağlamaktadır. Ayrıca, programda çeşitliliğe değer verilmektedir ve tüm öğrencilerin eşit erişim, katılım ve başarı için gereken desteklere sahip olmaları sağlanmaktadır. Kapsayıcı bir sosyal bilgiler eğitimi, sınıf ve okul içinde öğrenenler topluluğunu teşvik etmeli, öğrenci katılımına, müzakereye, karar vermeye ve eyleme olanak tanımalı, farklılık ve çeşitliliği demokrasinin temel unsurları olarak benimsemeli ve bu yönelimi yansıtan içerik ve becerileri içermelidir. Ancak bu tür bir eğitim anlayışı, bireylerin çeşitlilik içinde bir arada yaşayarak toplumsal uyumu sağlamasına katkıda bulunurken, küresel düzeyde daha eşitlikçi ve kapsayıcı bir toplumun inşasına da hizmet edebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 23, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | January 2, 2025 |
Acceptance Date | March 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |