Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarda Dijital Oyun Bağımlılığı Eğilimi İle Beden Algısı Arasındaki İlişki

Year 2025, Volume: 26 Issue: 3, 325 - 334, 30.09.2025
https://doi.org/10.51982/bagimli.1595514

Abstract

Amaç: Bu araştırma, 4-6 yaş aralığındaki okul öncesi çocuklarda beden algısı ile dijital oyun bağımlılığı eğilimi arasındaki ilişkileri ve bu ilişkinin çocukların yaş, cinsiyet, ebeveynlerin eğitim ve çalışma durumları gibi demografik değişkenlere göre nasıl farklılık gösterdiğini incelemeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Araştırma, ilişkisel tarama modelinde, nicel araştırma yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Adana ve Mersin illerinde yaşayan 116 okul öncesi çocuğun dahil edildiği araştırmada, çocukların beden algısı Beden Algısı Silüet Testleri ile değerlendirilmiş; dijital oyun bağımlılığı eğilimi ise “hayattan kopma,” “çatışma,” “sürekli oynama” ve “hayata yansıtma” alt boyutlarını kapsayan Dijital Oyun Bağımlılığı Eğilimi Ölçeği kullanılarak ölçülmüştür.
Bulgular: Analiz sonuçları, dijital oyun bağımlılığı eğilimi toplam puanı ile çocukların beden algısı arasında düşük düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Özellikle "hayata yansıtma" ve "sürekli oynama" alt boyutları beden algısı ile pozitif yönlü düşük düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur; ayrıca dijital oyun bağımlılığı eğiliminin demografik değişkenlere göre anlamlı farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir.
Sonuç: Araştırmanın bulguları, çocuklarda dijital oyun bağımlılığı eğilimi ile beden algısı arasında bir ilişkinin varlığını göstermektedir. Dijital oyun kullanımı ve beden algısı kavramlarına yönelik bilgilendirmelerin artması ve daha geniş çalışma grupları ve farklı değişkenlerle tekrarlanması önerilmektedir.

References

  • Tuğrul B. Oyun temelli öğrenme. In: Sezer T, editör. Okul Öncesinde Özel Öğretim Yöntemleri. 3. baskı. Ankara: Anı Yayıncılık; 2010. p. 35–76.
  • Inan M, Dervent F. Making a digital game active: examining the responses of students to the adapted active version. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 2016; 6(1): 113–132.
  • Bird J, Edwards S. Children learning to use technologies through play: a digital play framework. Br J Educ Technol 2015; 46(6): 1149–1160.
  • Fleer M. The demands and motives afforded through digital play in early childhood activity settings. Learn Cult Soc Interact 2014; 3(3): 202–209.
  • Plowman L, Stevenson O, Stephen C, McPake J. Preschool children’s learning with technology at home. Comput Educ 2012; 59(1):30–37.
  • Rosen LD, Lim AF, Felt J, Carrier LM, Cheever NA, Lara-Ruiz JM, et al. Media and technology use predicts ill-being among children, preteens and teenagers independent of the negative health impacts of exercise and eating habits. Comput Human Behav 2014; 35(1): 364–375.
  • Horzum MB, Ayas T, Balta ÖÇ. Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği. Türk PDR Dergisi 2008; 3(30): 76–88.
  • National Institute on Media and the Family. Computer and video game addiction. 2005.
  • Lemmens JS, Valkenburg PM, Peter J. Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media Psychol 2009; 12(1): 77–95.
  • Toh W, Lim FV. Using video games for learning: developing a metalanguage for digital play. Games Cult 2021; 16(5): 583–610.
  • Almourad MB, McAlaney J, Skinner T, Pleya M, Ali R. Defining digital addiction: key features from the literature. Psihologija 2020; 53(3): 237–253.
  • Cemiloğlu D, Almourad MB, McAlaney J, Ali R. Combatting digital addiction: current approaches and future directions. Technol Soc 2022; 68: 101832.
  • Şahin C. Sosyal medya bağımlılığı. In: Ayas T, editör. Teknoloji bağımlılıkları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık; 2020. p. 79–99.
  • Wack E, Tantleff-Dunn S. Relationships between electronic game play, obesity, and psychosocial functioning in young men. Cyberpsychol Behav 2009; 12(2):241–244.
  • Mentzoni RA, Brunborg GS, Molde H, Myrseth H, Skouverøe KJM, Hetland J, et al. Problematic video game use: estimated prevalence and associations with mental and physical health. Cyberpsychol Behav Soc Netw 2011; 14(10):591–596.
  • Bluemke M, Friedrich M, Zumbach J. The influence of violent and nonviolent computer games on implicit measures of aggressiveness. Aggress Behav 2010; 36(1): 1–13.
  • Gentile DA, Swing EL, Lim CG, Khoo A. Video game playing, attention problems, and impulsiveness: evidence of bidirectional causality. Psychol Pop Media Cult 2012; 1(2): 62–70.
  • Ballard M, Gray M, Reilly J, Noggle M. Correlates of video game screen time among males: body mass, physical activity, and other media use. Eat Behav 2009; 10(3): 161–167.
  • Anand V. A study of time management: the correlation between video game usage and academic performance markers. Cyberpsychol Behav 2007; 10(4): 552–559.
  • King DL, Gradisar M, Drummond A, Lovato N, Wessel J, Micic G, et al. The impact of prolonged violent video‐gaming on adolescent sleep: an experimental study. J Sleep Res 2013; 22(2): 137–143.
  • Fullerton S, Taylor AW, Dal Grande E, Berry N. Measuring physical inactivity: do current measures provide an accurate view of “sedentary” video game time? J Obes 2014; 2014: 287013.
  • Yengin D. Dijital oyunlarda şiddet. In: Seferoğlu S, editör. Yeni medya çalışmaları içinde. İstanbul: Derin Yayınları; 2012. p. 106–112.
  • Marques A, Santos DA, Hillman CH, Sardinha LB. How does academic achievement relate to cardiorespiratory fitness, self-reported physical activity and objectively reported physical activity: a systematic review in children and adolescents aged 6–18 years. Br J Sports Med 2018; 52(16): 1039.
  • Çakır H. Bilgisayar oyunlarına ilişkin ailelerin yaklaşımı ve öğrenci üzerindeki etkilerin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013; 9(2): 138–150.
  • Thompson JK, Heinberg LJ, Altabe M, Tantleff-Dunn S. Exacting beauty: theory, assessment, and treatment of body image disturbance. Washington (DC): American Psychological Association; 1999.
  • Harrison K, Hefner V. Media exposure, current and future body ideals, and disordered eating among preadolescent girls: a longitudinal panel study. J Youth Adolesc 2006; 35(2): 146–156.
  • Tzampazi F, Kyridis A, Christodoulou A. What will I be when I grow up? Children’s preferred future occupations and their stereotypical views. Int J Soc Sci Res 2013; 1(1): 19–38.
  • Anschutz D, Engels R, Leeuwe JV, Strien TV. Watching your weight? The relations between watching soaps and music television and body dissatisfaction and restrained eating in young girls. Psychol Health 2009; 24(8): 1035–1050.
  • Budak KS. Okul Öncesi Dönem Çocukları İçin Dijital Oyun Bağımlılık Eğilimi Ölçeğinin Ve Dijital Oyun Ebeveyn Rehberlik Stratejileri Ölçeğinin Geliştirilmesi, Problem Davranışlarla İlişkisinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi)Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2020.
  • Budak KS, Işıkoğlu N. Dijital oyun bağımlılık eğilimi ve ebeveyn rehberlik stratejileri ölçeklerinin geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 2022; 55(3): 693–740.
  • Collins ME. Body figure perceptions and preferences among preadolescent children. Int J Eat Disord. 1991; 10(2): 199–208.
  • Grogan S. Body Image: Understanding Body Dissatisfaction In Men, Women And Children. New York (NY): Routledge; 2017.
  • Neves CM, Cipriani FM, Meireles J, Morgado F, Ferreira M. Body image in childhood: an integrative literature review. Rev Paul Pediatr 2017; 35(3): 331–339.
  • Tabachnick BG, Fidell LS. Using Multivariate Statistics. 6th ed. Boston (MA): Pearson; 2013.
  • Bingöl Ç. Pandemi Sürecinde Uzaktan Ders Alan Okul Çağı Çocuklarında Dijital Oyun Bağımlılığı Beslenme Tutum ve Davranışları [Yüksek Lisans Tezi]. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Çocuk Sağlığı Ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı; 2021.
  • Barlett CP, Harris RJ. The impact of body emphasizing video games on body image concerns in men and women. Sex Roles 2008; 59(7-8): 586–601.
  • Kim J, LaRose R, Peng W. Loneliness as the cause and the effect of problematic internet use: the relationship between internet use and psychological well-being. Cyberpsychol Behav 2009; 12(4): 451–457.
  • Olson CK. Children's motivations for video game play in the context of normal development. Rev Gen Psychol 2010; 14(2): 180–187.
  • Przybylski AK, Weinstein N. A large-scale test of the goldilocks hypothesis: quantifying the relations between digital-screen use and the mental well-being of adolescents. Psychol Sci 2017; 28(2): 204–215.
  • Tiggemann M, Slater A. NetGirls: the internet, Facebook, and body image concern in adolescent girls. Int J Eat Disord 2013; 46(6): 630–633.
  • Tatangelo G, Ricciardelli LA. A review of body image and parental influences on children’s body image. Body Image 2013; 10(1): 141–148.
  • Işıkoğlu Erdoğan N. Dijital oyun popüler mi? ebeveynlerin çocukları için oyun tercihlerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2019; 46(1): 1–17.
  • Aküzüm C, Baran E, Çelebi S. Okul öncesi dönemde ebeveyn tutumları ile dijital oyun bağımlılığı eğilimi arasındaki ilişki. Elektronik Türk Araştırmaları Dergisi 2022; 17(2): 427–458.
  • Lauricella AR, Wartella E, Rideout VJ. Young children’s screen time: the complex role of parent and child factors. J Appl Dev Psychol 2015; 36(1): 11–17.
  • Smolak L, Levine MP. Body image in children. In: Smolak L, Levine MP, editors. Body Image, Eating Disorders, And Obesity In Youth: Assessment, Prevention, And Treatment. New York (NY): Guilford Press; 2001. p. 41–66.
  • Baker L, Gringart E. Body image and self-esteem in older adulthood. Ageing Soc 2015; 29(6): 977–995.
  • Aydoğdu F. Dijital oyun oynayan çocukların dijital oyun bağımlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi 2018; 6(30): 1–18.
  • Arslan A. Ortaöğretim öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Sivas ili örneği. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi 2019; 5(2): 63–80.
  • Gökçearslan Ş, Durakoğlu A. Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 2014; 23(1): 419–435.

The Relationship between Digital Game Addiction Tendency and Body Image in Preschool Children

Year 2025, Volume: 26 Issue: 3, 325 - 334, 30.09.2025
https://doi.org/10.51982/bagimli.1595514

Abstract

Objective: This study aims to examine the relationship between body image and digital game addiction tendency in preschool children aged 4-6, as well as how this relationship varies according to demographic variables such as age, gender, and parental education and employment status.
Method: The study was conducted using a relational survey model based on the quantitative research method. The study included 116 preschool children living in Adana and Mersin. Children's body image was assessed using the Body Image Silhouette Test, while digital game addiction tendency was measured using the Digital Game Addiction Tendency Scale, which includes the subscales "disconnect from life," "conflict," "continuous play," and "reflection in life."
Results: The analysis results indicated a low-level positive and significant relationship between the total score of digital game addiction tendencies and children's body image. Specifically, the sub-dimensions of "reflection on life" and "continuous play" showed a low-level positive and significant relationship with body image. Additionally, it was determined that digital game addiction tendencies exhibited significant differences based on demographic variables.
Conclusion: The findings of the study demonstrate the presence of a relationship between digital game addiction tendencies and body image in children. It is recommended to increase awareness regarding the concepts of digital game use and body image and to replicate the study with larger sample groups and different variables.

References

  • Tuğrul B. Oyun temelli öğrenme. In: Sezer T, editör. Okul Öncesinde Özel Öğretim Yöntemleri. 3. baskı. Ankara: Anı Yayıncılık; 2010. p. 35–76.
  • Inan M, Dervent F. Making a digital game active: examining the responses of students to the adapted active version. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 2016; 6(1): 113–132.
  • Bird J, Edwards S. Children learning to use technologies through play: a digital play framework. Br J Educ Technol 2015; 46(6): 1149–1160.
  • Fleer M. The demands and motives afforded through digital play in early childhood activity settings. Learn Cult Soc Interact 2014; 3(3): 202–209.
  • Plowman L, Stevenson O, Stephen C, McPake J. Preschool children’s learning with technology at home. Comput Educ 2012; 59(1):30–37.
  • Rosen LD, Lim AF, Felt J, Carrier LM, Cheever NA, Lara-Ruiz JM, et al. Media and technology use predicts ill-being among children, preteens and teenagers independent of the negative health impacts of exercise and eating habits. Comput Human Behav 2014; 35(1): 364–375.
  • Horzum MB, Ayas T, Balta ÖÇ. Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği. Türk PDR Dergisi 2008; 3(30): 76–88.
  • National Institute on Media and the Family. Computer and video game addiction. 2005.
  • Lemmens JS, Valkenburg PM, Peter J. Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media Psychol 2009; 12(1): 77–95.
  • Toh W, Lim FV. Using video games for learning: developing a metalanguage for digital play. Games Cult 2021; 16(5): 583–610.
  • Almourad MB, McAlaney J, Skinner T, Pleya M, Ali R. Defining digital addiction: key features from the literature. Psihologija 2020; 53(3): 237–253.
  • Cemiloğlu D, Almourad MB, McAlaney J, Ali R. Combatting digital addiction: current approaches and future directions. Technol Soc 2022; 68: 101832.
  • Şahin C. Sosyal medya bağımlılığı. In: Ayas T, editör. Teknoloji bağımlılıkları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık; 2020. p. 79–99.
  • Wack E, Tantleff-Dunn S. Relationships between electronic game play, obesity, and psychosocial functioning in young men. Cyberpsychol Behav 2009; 12(2):241–244.
  • Mentzoni RA, Brunborg GS, Molde H, Myrseth H, Skouverøe KJM, Hetland J, et al. Problematic video game use: estimated prevalence and associations with mental and physical health. Cyberpsychol Behav Soc Netw 2011; 14(10):591–596.
  • Bluemke M, Friedrich M, Zumbach J. The influence of violent and nonviolent computer games on implicit measures of aggressiveness. Aggress Behav 2010; 36(1): 1–13.
  • Gentile DA, Swing EL, Lim CG, Khoo A. Video game playing, attention problems, and impulsiveness: evidence of bidirectional causality. Psychol Pop Media Cult 2012; 1(2): 62–70.
  • Ballard M, Gray M, Reilly J, Noggle M. Correlates of video game screen time among males: body mass, physical activity, and other media use. Eat Behav 2009; 10(3): 161–167.
  • Anand V. A study of time management: the correlation between video game usage and academic performance markers. Cyberpsychol Behav 2007; 10(4): 552–559.
  • King DL, Gradisar M, Drummond A, Lovato N, Wessel J, Micic G, et al. The impact of prolonged violent video‐gaming on adolescent sleep: an experimental study. J Sleep Res 2013; 22(2): 137–143.
  • Fullerton S, Taylor AW, Dal Grande E, Berry N. Measuring physical inactivity: do current measures provide an accurate view of “sedentary” video game time? J Obes 2014; 2014: 287013.
  • Yengin D. Dijital oyunlarda şiddet. In: Seferoğlu S, editör. Yeni medya çalışmaları içinde. İstanbul: Derin Yayınları; 2012. p. 106–112.
  • Marques A, Santos DA, Hillman CH, Sardinha LB. How does academic achievement relate to cardiorespiratory fitness, self-reported physical activity and objectively reported physical activity: a systematic review in children and adolescents aged 6–18 years. Br J Sports Med 2018; 52(16): 1039.
  • Çakır H. Bilgisayar oyunlarına ilişkin ailelerin yaklaşımı ve öğrenci üzerindeki etkilerin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013; 9(2): 138–150.
  • Thompson JK, Heinberg LJ, Altabe M, Tantleff-Dunn S. Exacting beauty: theory, assessment, and treatment of body image disturbance. Washington (DC): American Psychological Association; 1999.
  • Harrison K, Hefner V. Media exposure, current and future body ideals, and disordered eating among preadolescent girls: a longitudinal panel study. J Youth Adolesc 2006; 35(2): 146–156.
  • Tzampazi F, Kyridis A, Christodoulou A. What will I be when I grow up? Children’s preferred future occupations and their stereotypical views. Int J Soc Sci Res 2013; 1(1): 19–38.
  • Anschutz D, Engels R, Leeuwe JV, Strien TV. Watching your weight? The relations between watching soaps and music television and body dissatisfaction and restrained eating in young girls. Psychol Health 2009; 24(8): 1035–1050.
  • Budak KS. Okul Öncesi Dönem Çocukları İçin Dijital Oyun Bağımlılık Eğilimi Ölçeğinin Ve Dijital Oyun Ebeveyn Rehberlik Stratejileri Ölçeğinin Geliştirilmesi, Problem Davranışlarla İlişkisinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi)Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2020.
  • Budak KS, Işıkoğlu N. Dijital oyun bağımlılık eğilimi ve ebeveyn rehberlik stratejileri ölçeklerinin geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 2022; 55(3): 693–740.
  • Collins ME. Body figure perceptions and preferences among preadolescent children. Int J Eat Disord. 1991; 10(2): 199–208.
  • Grogan S. Body Image: Understanding Body Dissatisfaction In Men, Women And Children. New York (NY): Routledge; 2017.
  • Neves CM, Cipriani FM, Meireles J, Morgado F, Ferreira M. Body image in childhood: an integrative literature review. Rev Paul Pediatr 2017; 35(3): 331–339.
  • Tabachnick BG, Fidell LS. Using Multivariate Statistics. 6th ed. Boston (MA): Pearson; 2013.
  • Bingöl Ç. Pandemi Sürecinde Uzaktan Ders Alan Okul Çağı Çocuklarında Dijital Oyun Bağımlılığı Beslenme Tutum ve Davranışları [Yüksek Lisans Tezi]. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Çocuk Sağlığı Ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı; 2021.
  • Barlett CP, Harris RJ. The impact of body emphasizing video games on body image concerns in men and women. Sex Roles 2008; 59(7-8): 586–601.
  • Kim J, LaRose R, Peng W. Loneliness as the cause and the effect of problematic internet use: the relationship between internet use and psychological well-being. Cyberpsychol Behav 2009; 12(4): 451–457.
  • Olson CK. Children's motivations for video game play in the context of normal development. Rev Gen Psychol 2010; 14(2): 180–187.
  • Przybylski AK, Weinstein N. A large-scale test of the goldilocks hypothesis: quantifying the relations between digital-screen use and the mental well-being of adolescents. Psychol Sci 2017; 28(2): 204–215.
  • Tiggemann M, Slater A. NetGirls: the internet, Facebook, and body image concern in adolescent girls. Int J Eat Disord 2013; 46(6): 630–633.
  • Tatangelo G, Ricciardelli LA. A review of body image and parental influences on children’s body image. Body Image 2013; 10(1): 141–148.
  • Işıkoğlu Erdoğan N. Dijital oyun popüler mi? ebeveynlerin çocukları için oyun tercihlerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2019; 46(1): 1–17.
  • Aküzüm C, Baran E, Çelebi S. Okul öncesi dönemde ebeveyn tutumları ile dijital oyun bağımlılığı eğilimi arasındaki ilişki. Elektronik Türk Araştırmaları Dergisi 2022; 17(2): 427–458.
  • Lauricella AR, Wartella E, Rideout VJ. Young children’s screen time: the complex role of parent and child factors. J Appl Dev Psychol 2015; 36(1): 11–17.
  • Smolak L, Levine MP. Body image in children. In: Smolak L, Levine MP, editors. Body Image, Eating Disorders, And Obesity In Youth: Assessment, Prevention, And Treatment. New York (NY): Guilford Press; 2001. p. 41–66.
  • Baker L, Gringart E. Body image and self-esteem in older adulthood. Ageing Soc 2015; 29(6): 977–995.
  • Aydoğdu F. Dijital oyun oynayan çocukların dijital oyun bağımlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi 2018; 6(30): 1–18.
  • Arslan A. Ortaöğretim öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Sivas ili örneği. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi 2019; 5(2): 63–80.
  • Gökçearslan Ş, Durakoğlu A. Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 2014; 23(1): 419–435.
There are 49 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Mental Health Services
Journal Section Research
Authors

Berfin Oğraş 0009-0007-8764-515X

Mustafa Kale 0000-0002-1764-2224

Nurgül Özpoyraz 0000-0003-2007-4165

Publication Date September 30, 2025
Submission Date December 3, 2024
Acceptance Date April 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 26 Issue: 3

Cite

AMA Oğraş B, Kale M, Özpoyraz N. Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarda Dijital Oyun Bağımlılığı Eğilimi İle Beden Algısı Arasındaki İlişki. Bağımlılık Dergisi. September 2025;26(3):325-334. doi:10.51982/bagimli.1595514

Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence