Research Article
BibTex RIS Cite

ULUSLARARASI ÖĞRENCİ VE ÖĞRETİM ELEMANI HAREKETLİLİĞİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE-YUNANİSTAN İLİŞKİLERİ

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 97 - 124

Abstract

Bu araştırmanın amacı uluslararası hareketlilik kapsamında Türkiye’de bulunan Yunanistanlı öğrenci ve öğretim elemanlarının mevcut durumunu ortaya koymaktır. Nitel araştırma modeliyle yürütülen, veri toplama tekniği olarak doküman analizine başvurulan çalışmanın veri seti Yükseköğretim Kurulu tarafından yayımlanan istatistiksel bilgilerden oluşmaktadır. 2015-2024 yılları arasını kapsayan bu verilerin analizi betimsel analiz tekniğinden yararlanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre Yunanistanlı öğrenci sayısının 2015-2020 yılları arasında sürekli artarken bu tarihten sonra düşüşe geçtiği, öğrencilerin cinsiyete göre dağılımında kadın öğrencilerin ağırlıkta olduğu, öğrenim kademesine göre dağılımda lisans düzeyinde öğrenim gören öğrenci sayısının ilk sırada yer aldığı, doktora düzeyinde öğrenim gören öğrenci sayısının ise her geçen yıl arttığı tespit edilmiştir. Yunanistanlı öğrencilerin tercih ettiği üniversite sayısının son yıllarda artış gösterdiği, en çok tercih edilen üniversitelerin başta Trakya Üniversitesi olmak üzere Anadolu Üniversitesi, Bursa Uludağ Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi ve Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi olduğu belirlenmiştir. Mezun öğrenci sayılarının da son yıllarda düşüşe geçtiği, cinsiyet dağılımında kadın öğrencilerin, öğrenim kademesine göre dağılımda lisans ve yüksek lisans mezunlarının öne çıktığı görülmüştür. Türkiye’de görev yapan Yunanistanlı öğretim elemanı sayısının yıllar içerisinde kademeli şekilde düşüş göstermesi, erkek öğretim elemanı sayısının kadın öğretim elemanı sayısından fazla olması, akademik personelin ağırlıklı olarak doktor öğretim üyesi ve öğretim görevlisi unvanına sahip öğretim elemanlarından oluşması araştırmada ortaya çıkan diğer bulgulardır.

References

  • Akpınar, T. ve Küçükgöksel, N. Ç. (2022). Dünya’da ve Türkiye’de uluslararası öğrenci hareketliliği ve ülkelere katkıları. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 140-151. https://doi.org/10.51800/ecd.1085090 Alkın, R. C. (2024). Uluslararası öğrenci hareketliliği: Mevcut durum ve öneriler. İlke İlim Kültür Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Arkalı Olcay, G. ve Nasır, V. A. (2016). Yükseköğretimde uluslararasılaşma: En çok öğrenci alan ülkeler ve Türkiye perspektifinden 1999-2013 yıllarına bakış. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(3), 288-297.
  • Avrupa Komisyonu. (2010). Eğitim çıktılarında cinsiyet farklılıkları: Avrupa’da alınan tedbirler ve mevcut durum. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency.
  • Baş, H. ve Eti, S. (2020). Türkiye’de uluslararası öğrencilerin istihdamı: Hukuki boyut ve koşullara dair bir araştırma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 20(46), 105-132. https://doi.org/10.21560/spcd.v20i54504.538022
  • Bazarbayeva, L. (2024, 14 Aralık). Türkiye’nin uluslararası öğrenci politikası. https://udef.org.tr/dosyalar/arge/
  • Çelik, N. K. ve Göksoy, S. (2024). Yabancı uyruklu akademisyenlerin kurum kültürüne uyum sürecinde yaşadıkları zorluklar ve çözüm önerileri. Akademi Karabük Dergisi, 8(1), 53-73.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. YÖK Yayınları.
  • Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu. (2013). Uluslararası yüksek öğretim ve Türkiye’nin konumu-eğitim ekonomisi iş konseyi raporu. https://www.deik.org.tr/uploads/uluslararasi-yuksekogretim-hareketliligi-ve-turkiye-nin-konumu-raporu.pdf
  • Erken, M. (2021). Türkiye’de uluslararası öğrencilik çalışmaları. İstanbul Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları.
  • İldaş, G., Önder Memiş, H. B. ve Atasoy, M. H. (2021). Covid-19’un Türkiye’de uluslararası öğrenci teminine etkisi ve üniversitelerin yeni iletişim stratejileri. F. Çelebi ve H. Ö. Sarıdoğan (ed.), Farklı disiplinlerden covid-19 çalışmaları içinde (s. 44-69). Duvar Yayınları.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Kethüda, Ö. (2015). Türkiye’deki uluslararası öğrenci hareketliliği üzerine bir araştırma. Yükseköğretim Dergisi, 5(3), 147-161.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 170-189.
  • Mete, M. ve Özgenel, M. (2021). Uluslararası yükseköğretim öğrencilerinin Türkiye’yi tercih etme nedenlerinin ve beklentilerinin incelenmesi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(3), 739-753. https://doi.org/10.30692/sisad.936010
  • Metin, F. (2022). Yükseköğretimde uluslararasılaşma. Pegem Yayınları.
  • Onat Kocabıyık, O. ve Donat Bacıoğlu, S. (2019). Trakya Üniversitesi uluslararası öğrenci profilini ve oryantasyon gereksinimlerini belirleme çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 9(1), 161-172. https://doi.org/10.24315/tred.469661
  • Özenci, F. (2023). Türkiye’de Uluslararası öğrenci hareketliliğinin güncel görünümü (2021-2022 akademik yılı). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Göç Politikaları Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları.
  • Samadlı, M. (2022). Türkiye’deki uluslararası öğrencilerin durumu. CenRaPS Journal of Social Sciences, 4(1), 159-168. https://doi.org/10.46291/cenraps.v4i1.73
  • Şahin, M. ve Demirtaş, H. (2014). Üniversitelerde yabancı uyruklu öğrencilerin akademik başarı düzeyleri, yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Millî Eğitim Dergisi, 204, 88-113.
  • Taşçı, G. (2018). Yükseköğretimde uluslararasılaşma: Türkiye örneği (1995-2014) [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Tekin, M. K. (2022). Dünyada ve Türkiye’de uluslararası öğrenci hareketliliğinin mekânsal perspektiften incelenmesi. Ege Coğrafya Dergisi, 31(1), 139-154. https://doi.org/10.51800/ecd.1085090
  • Tekindal, M., Aldırmaz, Y., Çoban, B. ve Tekindal, M. A. (2024). Türkiye’de yükseköğretim kurumlarında cinsiyetin genel görünümü: Sayısal veriler ışığında bir analiz. Yükseköğretim Dergisi, 14(1), 151-164. https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1336187
  • Ültay, E., Akyurt, H. ve Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. İBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 188-201. https://doi.org/10.21733/ibad.871703
  • Üniversitelerarası Kurul Başkanlığı. (2016). Türkiye’de yükseköğretim ve uluslararasılaşma. YÖK Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2017). Yükseköğretimde uluslararasılaşma strateji belgesi 2018-2022. YÖK Yayınları.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2024). Yükseköğretim bilgi yönetim sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/

TURKEY-GREECE RELATİONS İN THE CONTEXT OF INTERNATİONAL STUDENT AND ACADEMİC STAFF MOBİLİTY

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 97 - 124

Abstract

The aim of this research is to reveal the current situation of Greek students and academic staff in Turkey within the scope of international mobility. The data set of the study, which was conducted with a qualitative research model and used document analysis as a data collection technique, consists of statistical information published by the Council of Higher Education. The analysis of these data covering the years 2015-2024 was carried out using the descriptive analysis technique. According to the research findings, it has been determined that the number of Greek students has been continuously increasing between 2015 and 2020, but has been decreasing since then, that female students are predominant in the distribution of students by gender, that the number of students studying at the undergraduate level ranks first in the distribution by level of education, and that the number of students studying at the doctoral level is increasing every year. It has been determined that the number of universities preferred by Greek students has increased in recent years, and the most preferred universities are Trakya University, Anadolu University, Bursa Uludağ University, Istanbul University, Çanakkale Onsekiz Mart University and Tekirdağ Namık Kemal University. It has been observed that the number of graduate students has also decreased in recent years, with female students being more prominent in the gender distribution and undergraduate and graduate students being more prominent in the distribution by level of education. Other findings of the study include the gradual decrease in the number of Greek academic staff working in Turkey over the years, the fact that the number of male academic staff is greater than the number of female academic staff, and the fact that the academic staff consists mainly of lecturers with the title of assistant professor and lecturer.

References

  • Akpınar, T. ve Küçükgöksel, N. Ç. (2022). Dünya’da ve Türkiye’de uluslararası öğrenci hareketliliği ve ülkelere katkıları. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 140-151. https://doi.org/10.51800/ecd.1085090 Alkın, R. C. (2024). Uluslararası öğrenci hareketliliği: Mevcut durum ve öneriler. İlke İlim Kültür Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Arkalı Olcay, G. ve Nasır, V. A. (2016). Yükseköğretimde uluslararasılaşma: En çok öğrenci alan ülkeler ve Türkiye perspektifinden 1999-2013 yıllarına bakış. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(3), 288-297.
  • Avrupa Komisyonu. (2010). Eğitim çıktılarında cinsiyet farklılıkları: Avrupa’da alınan tedbirler ve mevcut durum. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency.
  • Baş, H. ve Eti, S. (2020). Türkiye’de uluslararası öğrencilerin istihdamı: Hukuki boyut ve koşullara dair bir araştırma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 20(46), 105-132. https://doi.org/10.21560/spcd.v20i54504.538022
  • Bazarbayeva, L. (2024, 14 Aralık). Türkiye’nin uluslararası öğrenci politikası. https://udef.org.tr/dosyalar/arge/
  • Çelik, N. K. ve Göksoy, S. (2024). Yabancı uyruklu akademisyenlerin kurum kültürüne uyum sürecinde yaşadıkları zorluklar ve çözüm önerileri. Akademi Karabük Dergisi, 8(1), 53-73.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. YÖK Yayınları.
  • Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu. (2013). Uluslararası yüksek öğretim ve Türkiye’nin konumu-eğitim ekonomisi iş konseyi raporu. https://www.deik.org.tr/uploads/uluslararasi-yuksekogretim-hareketliligi-ve-turkiye-nin-konumu-raporu.pdf
  • Erken, M. (2021). Türkiye’de uluslararası öğrencilik çalışmaları. İstanbul Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları.
  • İldaş, G., Önder Memiş, H. B. ve Atasoy, M. H. (2021). Covid-19’un Türkiye’de uluslararası öğrenci teminine etkisi ve üniversitelerin yeni iletişim stratejileri. F. Çelebi ve H. Ö. Sarıdoğan (ed.), Farklı disiplinlerden covid-19 çalışmaları içinde (s. 44-69). Duvar Yayınları.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Kethüda, Ö. (2015). Türkiye’deki uluslararası öğrenci hareketliliği üzerine bir araştırma. Yükseköğretim Dergisi, 5(3), 147-161.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 170-189.
  • Mete, M. ve Özgenel, M. (2021). Uluslararası yükseköğretim öğrencilerinin Türkiye’yi tercih etme nedenlerinin ve beklentilerinin incelenmesi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(3), 739-753. https://doi.org/10.30692/sisad.936010
  • Metin, F. (2022). Yükseköğretimde uluslararasılaşma. Pegem Yayınları.
  • Onat Kocabıyık, O. ve Donat Bacıoğlu, S. (2019). Trakya Üniversitesi uluslararası öğrenci profilini ve oryantasyon gereksinimlerini belirleme çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 9(1), 161-172. https://doi.org/10.24315/tred.469661
  • Özenci, F. (2023). Türkiye’de Uluslararası öğrenci hareketliliğinin güncel görünümü (2021-2022 akademik yılı). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Göç Politikaları Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları.
  • Samadlı, M. (2022). Türkiye’deki uluslararası öğrencilerin durumu. CenRaPS Journal of Social Sciences, 4(1), 159-168. https://doi.org/10.46291/cenraps.v4i1.73
  • Şahin, M. ve Demirtaş, H. (2014). Üniversitelerde yabancı uyruklu öğrencilerin akademik başarı düzeyleri, yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Millî Eğitim Dergisi, 204, 88-113.
  • Taşçı, G. (2018). Yükseköğretimde uluslararasılaşma: Türkiye örneği (1995-2014) [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Tekin, M. K. (2022). Dünyada ve Türkiye’de uluslararası öğrenci hareketliliğinin mekânsal perspektiften incelenmesi. Ege Coğrafya Dergisi, 31(1), 139-154. https://doi.org/10.51800/ecd.1085090
  • Tekindal, M., Aldırmaz, Y., Çoban, B. ve Tekindal, M. A. (2024). Türkiye’de yükseköğretim kurumlarında cinsiyetin genel görünümü: Sayısal veriler ışığında bir analiz. Yükseköğretim Dergisi, 14(1), 151-164. https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1336187
  • Ültay, E., Akyurt, H. ve Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. İBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 188-201. https://doi.org/10.21733/ibad.871703
  • Üniversitelerarası Kurul Başkanlığı. (2016). Türkiye’de yükseköğretim ve uluslararasılaşma. YÖK Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2017). Yükseköğretimde uluslararasılaşma strateji belgesi 2018-2022. YÖK Yayınları.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2024). Yükseköğretim bilgi yönetim sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Modern Greek Language, Literature and Culture
Journal Section Research Articles
Authors

Ömer Kemiksiz 0000-0001-8628-6203

Early Pub Date June 30, 2025
Publication Date
Submission Date February 26, 2025
Acceptance Date June 24, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Kemiksiz, Ö. (2025). ULUSLARARASI ÖĞRENCİ VE ÖĞRETİM ELEMANI HAREKETLİLİĞİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE-YUNANİSTAN İLİŞKİLERİ. Balkanistik Dil Ve Edebiyat Dergisi, 7(1), 97-124.