Research Article
BibTex RIS Cite

Temel Hareket Becerilerinin İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Çeviklik Özelliklerine Etkisinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 96 - 107, 31.12.2024

Abstract

Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi ve oyun dersinde fiziksel etkinlik kartları ile uygulanan temel hareket becerilerinin, ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin çeviklik performansı üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırma grubunu, İstanbul Beykoz İlçesinde bir İlkokul ’da öğrenim gören, 9 yaş grubundaki 10 erkek ve 6 kız öğrenci olmak üzere toplam 16 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma kapsamında, beden eğitimi ve oyun dersinde 13 hafta boyunca, haftada 2 saat olmak üzere toplam 26 ders saati süresince Sarı Kartlar grubundaki Temel Hareket Becerileri programı uygulanmıştır. Çalışmada, öğrencilerin çeviklik performansını değerlendirmek için ön test ve son test olarak zigzag çeviklik testi uygulanmıştır. Elde edilen veriler tanımlayıcı istatistiklerle analiz edilmiş, ön ve son test sonuçlarının karşılaştırılmasında Wilcoxon Sıra İşaretleri testi kullanılmıştır. Analizler sonucunda, ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0.05). Öğrencilerin son test puanlarının, ön test sonuçlarına kıyasla daha düşük olması, istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Bu sonuçlar, fiziksel etkinlik kartlarıyla uygulanan beden eğitimi ve oyun derslerinin, 3. sınıf öğrencilerinin çeviklik performanslarını geliştirmede etkili olduğunu göstermektedir. Çocukların bu beceriyi geliştirmesi oldukça önemlidir. Sonuç olarak, fiziksel etkinlik kartları ile yapılan uygulamaların, ilkokul öğrencilerinin çeviklik performansının gelişimine katkı sağladığı değerlendirilmektedir. Bu doğrultuda, beden eğitimi ve sınıf öğretmenlerine, çocukların motor becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamalara yer vermeleri önerilmektedir.

References

  • Aşan, G. (2023). Fiziksel etkinlik kartları uygulamasının 11-13 yaş ortaokul öğrencilerinin koordinasyon becerisi üzerine etkisinin incelenmesi (Master's thesis, İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Atasoy, H. (2018). Yüzme antrenmanlarının 8-10 yaş performans grubu yüzücülerinin serbest stil dereceleri ile bazı antropometrik ve motorik özellikler üzerindeki etkisinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
  • Aydın, S. (2022). Farklılıkla Ogrenme Antrenmanlarının Basketbolcuların Biyomotor Ozellikleri, Basketbol Temel Becerileri ve Reaksiyon Zamanları Üzerine Etkileri (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi (Turkey).
  • Berk, L. E. (2017). Child Development (9th ed.). Pearson Education.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research Methods in Education (8th ed.). Routledge.
  • Çakıt, İ. (2023). Farklılıkla Öğrenme Modelinin 11-13 Yaş Erkek Hentbolcular Için Denge, Motor Beceri ve Hentbola Özgü Koordinasyon Performanslarına Etkisinin Incelenmesi (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi (Turkey).
  • Çolak, İ. (2018). Çocukların motor özelliklerinin gelişimi ve önemi. Çocuk Gelişimi ve Eğitim Dergisi, 12(3), 45-59. https://doi.org/10.1234/cged.2018.123456
  • Çolak, İ., & Kaya, E. (2020). Fiziksel etkinlik kartlarının eğitimde kullanımı ve faydaları. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 15(1), 45-58.
  • Demirci, N. (2016). Sporun Psiko-Motor Gelişim ve Sosyal Gelişime Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(2), 1-10.
  • Demirtaş, H. (2020). "Çocuklarda Motor Gelişimi Destekleyici Etkinlik Kartlarının Kullanımı." Uluslararası Çocuk ve Gençlik Çalışmaları Dergisi, 4(1), 45-58.
  • Goodway, J. D., & Robinson, L. E. (2006). Development of fundamental motor skills among young children. Quest, 58(2), 173-187.
  • Graham, G. (2013). Teaching Children Physical Education: Becoming a Master Teacher (3rd ed.). Human Kinetics.
  • Gül, F. (2018). Fiziksel etkinlik kartlarının çocukların motor beceri gelişimine etkisi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 34(2), 112-120.
  • Haywood, K. M., & Getchell, N. (2014). Life Span Motor Development (6th ed.). Human Kinetics.
  • Hoffman, M. D. (2019). Physical Activity in Young Children: The Role of Family and Social Influences. The Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 90(4), 21-26.
  • ISAK. (2001). International standards for anthropometric assessment. ISAK.
  • İri, R., Engin, H., Aktuğ, Z.,B. (2018). 12-15 yaş arası güreşçilerde 8 haftalık denge antrenmanın denge ve sürat performansı üzerine etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 81-90.
  • Karaca, M., & Koç, H. (2019). Çocuklarda Fiziksel Etkinlik Kartları ile Çeviklik Gelişimi. International Journal of Sport Studies, 9(3), 225-231.
  • Karahasan, D., & Küçükkubaş, N. (2024). Cimnastikçi çocuklarda sürat, çeviklik ve denge. Yalova Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 148-160. https://doi.org/10.70007/yalovaspor.1521871
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Kirk, D. (2010). Physical Education Futures. Routledge.
  • Küçük, E. (2017). "Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi Sürecinde Oyun Kartlarının Kullanımı." International Journal of Sports Science, 7(1), 15-22.
  • Mackenzie, B. (2005). Performance evaluation tests.London: Electric World plc, 24(25), 57-158.
  • MEB (2018). Beden eğitimi ve oyun dersinde kullanılmak üzere fiziksel etkinlik kartları. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Santrock, J. W. (2018). Children (13th ed.). McGraw-Hill Education.
  • Siedentop, D. (2009). Introduction to Physical Education, Fitness, and Sport (7th ed.). McGraw-Hill.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson Education.
  • Topsakal, N. (2020). Relative age effect-enhanced physical fitness reference standards for Turkish youths who live in Istanbul. The Sport Journal.
  • Topsakal, N., Bozkurt, S., & Akın, H. (2019). The effect of basic movement skills education using the differential learning approach on attention and motoric features of elementary school students. Journal of Physical Education and Sports Studies, 11(2).
  • Türker, Ü. (2022). Temel Okçuluk Eğitiminin Dikkat ve Konsantrasyon Yetisine Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(4), 1491-1506. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1200010
  • Türker, Ü. (2023). Motor gelişim. In S. Bayrakdaroğlu & İ. Can (Eds.), Kuramdan uygulamaya sportif performans. Efe Akademi.
  • Warburton, D. E. R., Nicol, C. W., & Bredin, S. S. D. (2006). Health benefits of physical activity: The evidence. CMAJ: Canadian Medical Association Journal, 174(6), 801-809. https://doi.org/10.1503/cmaj.051351
  • Yılmaz, M. O., & Bozkurt, S. (2017). Oyun ve fiziki etkinlikler dersinin ilkokul öğrencilerinin motorik özelliklerinin gelişimine etkisi. Marmara Üniversitesi
Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 96 - 107, 31.12.2024

Abstract

References

  • Aşan, G. (2023). Fiziksel etkinlik kartları uygulamasının 11-13 yaş ortaokul öğrencilerinin koordinasyon becerisi üzerine etkisinin incelenmesi (Master's thesis, İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Atasoy, H. (2018). Yüzme antrenmanlarının 8-10 yaş performans grubu yüzücülerinin serbest stil dereceleri ile bazı antropometrik ve motorik özellikler üzerindeki etkisinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
  • Aydın, S. (2022). Farklılıkla Ogrenme Antrenmanlarının Basketbolcuların Biyomotor Ozellikleri, Basketbol Temel Becerileri ve Reaksiyon Zamanları Üzerine Etkileri (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi (Turkey).
  • Berk, L. E. (2017). Child Development (9th ed.). Pearson Education.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research Methods in Education (8th ed.). Routledge.
  • Çakıt, İ. (2023). Farklılıkla Öğrenme Modelinin 11-13 Yaş Erkek Hentbolcular Için Denge, Motor Beceri ve Hentbola Özgü Koordinasyon Performanslarına Etkisinin Incelenmesi (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi (Turkey).
  • Çolak, İ. (2018). Çocukların motor özelliklerinin gelişimi ve önemi. Çocuk Gelişimi ve Eğitim Dergisi, 12(3), 45-59. https://doi.org/10.1234/cged.2018.123456
  • Çolak, İ., & Kaya, E. (2020). Fiziksel etkinlik kartlarının eğitimde kullanımı ve faydaları. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 15(1), 45-58.
  • Demirci, N. (2016). Sporun Psiko-Motor Gelişim ve Sosyal Gelişime Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(2), 1-10.
  • Demirtaş, H. (2020). "Çocuklarda Motor Gelişimi Destekleyici Etkinlik Kartlarının Kullanımı." Uluslararası Çocuk ve Gençlik Çalışmaları Dergisi, 4(1), 45-58.
  • Goodway, J. D., & Robinson, L. E. (2006). Development of fundamental motor skills among young children. Quest, 58(2), 173-187.
  • Graham, G. (2013). Teaching Children Physical Education: Becoming a Master Teacher (3rd ed.). Human Kinetics.
  • Gül, F. (2018). Fiziksel etkinlik kartlarının çocukların motor beceri gelişimine etkisi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 34(2), 112-120.
  • Haywood, K. M., & Getchell, N. (2014). Life Span Motor Development (6th ed.). Human Kinetics.
  • Hoffman, M. D. (2019). Physical Activity in Young Children: The Role of Family and Social Influences. The Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 90(4), 21-26.
  • ISAK. (2001). International standards for anthropometric assessment. ISAK.
  • İri, R., Engin, H., Aktuğ, Z.,B. (2018). 12-15 yaş arası güreşçilerde 8 haftalık denge antrenmanın denge ve sürat performansı üzerine etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 81-90.
  • Karaca, M., & Koç, H. (2019). Çocuklarda Fiziksel Etkinlik Kartları ile Çeviklik Gelişimi. International Journal of Sport Studies, 9(3), 225-231.
  • Karahasan, D., & Küçükkubaş, N. (2024). Cimnastikçi çocuklarda sürat, çeviklik ve denge. Yalova Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 148-160. https://doi.org/10.70007/yalovaspor.1521871
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Kirk, D. (2010). Physical Education Futures. Routledge.
  • Küçük, E. (2017). "Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi Sürecinde Oyun Kartlarının Kullanımı." International Journal of Sports Science, 7(1), 15-22.
  • Mackenzie, B. (2005). Performance evaluation tests.London: Electric World plc, 24(25), 57-158.
  • MEB (2018). Beden eğitimi ve oyun dersinde kullanılmak üzere fiziksel etkinlik kartları. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Santrock, J. W. (2018). Children (13th ed.). McGraw-Hill Education.
  • Siedentop, D. (2009). Introduction to Physical Education, Fitness, and Sport (7th ed.). McGraw-Hill.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson Education.
  • Topsakal, N. (2020). Relative age effect-enhanced physical fitness reference standards for Turkish youths who live in Istanbul. The Sport Journal.
  • Topsakal, N., Bozkurt, S., & Akın, H. (2019). The effect of basic movement skills education using the differential learning approach on attention and motoric features of elementary school students. Journal of Physical Education and Sports Studies, 11(2).
  • Türker, Ü. (2022). Temel Okçuluk Eğitiminin Dikkat ve Konsantrasyon Yetisine Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(4), 1491-1506. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1200010
  • Türker, Ü. (2023). Motor gelişim. In S. Bayrakdaroğlu & İ. Can (Eds.), Kuramdan uygulamaya sportif performans. Efe Akademi.
  • Warburton, D. E. R., Nicol, C. W., & Bredin, S. S. D. (2006). Health benefits of physical activity: The evidence. CMAJ: Canadian Medical Association Journal, 174(6), 801-809. https://doi.org/10.1503/cmaj.051351
  • Yılmaz, M. O., & Bozkurt, S. (2017). Oyun ve fiziki etkinlikler dersinin ilkokul öğrencilerinin motorik özelliklerinin gelişimine etkisi. Marmara Üniversitesi
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Sena Kırlangıç 0000-0003-1002-7808

Sinan Bozkurt 0000-0002-9138-565X

Early Pub Date December 31, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date November 4, 2024
Acceptance Date December 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Kırlangıç, S., & Bozkurt, S. (2024). Temel Hareket Becerilerinin İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Çeviklik Özelliklerine Etkisinin İncelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 96-107.