Research Article
BibTex RIS Cite

HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİ AÇISINDAN 2024 YEREL SEÇİMLERİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZİ: BURSA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE SEÇİMLERİ ÖRNEĞİ

Year 2025, Volume: 13 Issue: 1, 80 - 105, 18.06.2025
https://doi.org/10.14514/beykozad.1526035

Abstract

Kamuoyu algısını kurum veya marka lehine olumlu yönde etkileyebilmek adına ilgili kitlelerle karşılıklı ilişki ve iş birliği kurarak sürdürmek amacı güden halkla ilişkiler; siyasal seçim dönemlerinde de benzer şekilde işlev göstermektedir. Kamuoyu görüşlerini olumlu şekilde etkileyerek politik sonuçları etkileme gücü, halkla ilişkiler ve siyasal iletişim disiplinlerinin ne denli yakın ilişki içerisinde olduğunun kanıtıdır. Özellikle halkla ilişkiler destekli siyasal seçim kampanyalarında daha geniş halk kesimlerine erişerek, önceden belirlenmiş hedef kitle gruplarına farklı iletişim stratejileriyle ulaşma kabiliyeti, kamuoyu algılarının şekillenmesinde birincil rol üstlenmektedir. Seçim dönemlerindeki iletişim taktikleriyle kişi, parti veya bir fikirle ilgili bilginin yayılması, seçmenle diyalog kurulması, güven ortamının oluşmasının sağlanması, varsa kriz durumlarının yönetilmesi etkin bir iletişim yönetimi doğrultulusunda kazanılan kamusal destekle mümkündür. Bu kapsamda halkla ilişkiler stratejilerinin seçim dönemlerinde etkili şekilde kullanılması oldukça önemlidir. Bu çalışma da Türkiye’de 31 Mart 2024 tarihinde gerçekleştirilen yerel seçimlerde Bursa Büyükşehir Belediye başkanlığı adaylarından AK Parti adayı Alinur Aktaş ile CHP adayı Mustafa Bozbey’in reklam filmlerinin göstergebilimsel bir analizini kapsamaktadır. Reklam filmlerinin hedef kitlede yaratmak istediği etki, dilsel ve görsel kodlar aracılığıyla gösterge bilimsel yöntemle analiz edilmiştir. Analiz sonucuna göre genel anlamda siyasi kampanyalarda, kapsayıcı ve kültürel açıdan zengin reklamların kullanımının stratejik açıdan önemi bir kez daha ortaya konulmuştur. Her iki partinin seçim kampanyaları süresince halkla ilişkiler taktiklerini yalnızca politikalarını ve vizyonlarını aktarmak için değil, aynı zamanda seçmenlerle daha derin ve duygusal bir düzeyde ilişki kurmak için kullandığı görülmüş, böylece siyasal iletişimde de halkla ilişkiler etkinliğinin kamuoyunu ve seçim başarısını şekillendirmedeki gücü ortaya konulmuştur.

Ethical Statement

Çalışma etik kurul iznine gerek yoktur.

References

  • Akyüz, S., & Mete, K. (2015). “Siyasal Reklamcılıkta Göstergelerin Kullanımı ve Kültürel Kodlar: 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Recep Tayyip Erdoğan’ın Fors Reklam Filmi Üzerine Bir İnceleme”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2), 206-225.
  • Anggreini, H. (2019). Representation Of Sapardi Djoko Damono’s Poetry In Islamic Education: A Semiotic Study. . Khatulistiwa Journal of Islamic Studies, 9(1), s. 30-42.
  • Aydın, B., & Süslen, B. (2018). Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Yöntemle Analizi: Chp 2017 Halkoylaması Reklam Filmi Örneği. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 149-164.
  • Batı, U. (2005). Bir Anlam Yaratma Süreci ve İdeolojik Yapı Olarak Reklamların Göstergebilim Bir Bakış Açısıyla Çözümlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(2), 175-190.
  • Caffarel, A., & Rechniewski, E. (2009). A Systemic Functional Approach to Analysing and Interpreting Ideology: An Illustration from French Editorials. Revista Alicantina de Estudios Ingleses(22), s. 27-43.
  • Canpolat, N. (2012). Halkla İlişkiler ve Reklam AjanslarınınHizmet Alanları: Web Sitelerine Yönelik Bir İnceleme. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 95-106.
  • Danesi, M. (2006). Semiology and the Focus on Language. Encyclopedia of Language & Linguistics, 191-192. doi:10.1016/b0-08-044854-2/01448-6
  • Doğan, A., & Aslantaş, A. (2015). ). Bir İkna Yöntemi Olarak Siyasal Reklamlarda Millet Ve Hizmetin Temsili. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 47, 35-52.
  • Elden, M. (2016). Reklam ve Reklamcılık (4 b.). İstanbul: Say Yayıncılık.
  • Glavas, D. (2017). Political Advertising and Media Campaign During The Pre- Elections Period: A Comparative Study, Commissioned by the OSCE Mission to Montenegro. Osce: https://www.osce.org/files/f/documents/2/d/346631.pdf adresinden alındı
  • Grunig, D., & Schubert, T. (2022). Emotional Campaigning in Politics: Being Moved and Anger in Political Ads Motivate to Support Candidate and Party. Frontier in Psychology, 12, 1-15.
  • Hamadi, L. (2017). The Concept of Ideology in Marxist Literary Criticism. European Scientific Journal, s. 154-168.
  • Horsfield, A. E. (1970). Signification and political economy in Baudrillard. UK: Sheffield Hallam University Research Archive.
  • Ismail, T., & Ahmad, J. (2015). Public Relations vs. Advertising. Jurnal Komunikasi Malaysian Journal of Communication Jilid, 31(2), 117-130.
  • Muhammad , H. (2015). Myth And Ideology Construction In Indonesia Television Advertising: A Semiotic Based Approach. International Journal of Communication and Media Studies, 5(1), s. 1-14.
  • Namdar, S. (2020). Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Yöntemle Analizi: 31 Mart Yerel Seçimlerinde Cumhuriyet Halk Partisi’nin “Hepimiz Aynı Belediye Otobüsündeyiz”Reklam Filmi Örneği. Giresun Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(1), 20-36.
  • Passandaran, Y. (2019). The Semiotic Representation Analysis Of Wedding Ceremony In West Sumatera Province. Human Narratives, s. 45-54.
  • Peltekoğlu, F. (2019). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Potocco, M. (2018). Ideology at the Crossroads of Arts. Musicological Annual, s. 13-30.
  • PRSA. (2024). PRSA | Public Relations Society of America | PRSA. About Public Relations: https://www.prsa.org/about/all-about-pr adresinden alındı
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC'si (3. b.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Saussure, F. (1969). Cours de linguistique ge´ne´rale. Paris: Payot. Baskin W (trans.) (1958). Course in general linguistics. New York: McGraw-Hill.
  • Yakin, H., & Totu, A. (2014). The Semiotic Perspectives of Peirce and Saussure: A Brief Comparative Study. Procedia. Social and Behavioral, 4-8. doi:doi:10.1016/j.sbspro.2014.10.247.
  • Youtube. (2024a). İşimiz Gücümüz Bursa. Youtube: https://www.youtube.com/results?search_query=i%C5%9Fimiz+g%C3%BCc%C3%B Cm%C3%BCz+bursa, adresinden alındı
  • Youtube. (2024b). Bu Sefer Bozbey. Youtube: https://www.youtube.com/results?search_query=bu+sefer+bozbey adresinden alındı

A SEMIOTIC ANALYSIS OF 2024 LOCAL ELECTIONS IN TERMS OF PUBLIC RELATIONS ACTIVITIES: THE CASE OF BURSA METROPOLITAN MUNICIPALITY ELECTIONS

Year 2025, Volume: 13 Issue: 1, 80 - 105, 18.06.2025
https://doi.org/10.14514/beykozad.1526035

Abstract

Public relations, which aims to establish and maintain mutual relations and cooperation with the relevant masses in order to positively influence public perception in favor of the institution or brand, functions in a similar way during political election periods. The power to influence political outcomes by positively affecting public opinion is proof of how closely public relations and political communication disciplines are closely related. Especially in political election campaigns supported by public relations, the ability to reach wider segments of the public and reach predetermined target groups with different communication strategies plays a primary role in shaping public perceptions. The dissemination of information about a person, party or an idea through communication tactics during election periods, establishing a dialog with voters, ensuring an environment of trust, and managing crisis situations, if any, is possible with the public support gained in line with an effective communication management. In this context, it is very important to use public relations strategies effectively during election periods. This study involves a semiotic analysis of the commercials of Alinur Aktaş, the AK Party candidate for the mayorship of Bursa Metropolitan Municipality, and Mustafa Bozbey, the CHP candidate in the local elections held on March 31, 2024 in Turkey. The effect that the commercials want to create on the target audience was analyzed with the semiotic method through linguistic and visual codes. According to the results of the analysis, the strategic importance of the use of inclusive and culturally rich advertisements in political campaigns in general was once again revealed. Both parties used public relations tactics during the election campaigns not only to convey their policies and visions but also to engage with voters on a deeper and more emotional level, thus demonstrating the power of public relations in political communication in shaping public opinion and electoral success.

References

  • Akyüz, S., & Mete, K. (2015). “Siyasal Reklamcılıkta Göstergelerin Kullanımı ve Kültürel Kodlar: 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Recep Tayyip Erdoğan’ın Fors Reklam Filmi Üzerine Bir İnceleme”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2), 206-225.
  • Anggreini, H. (2019). Representation Of Sapardi Djoko Damono’s Poetry In Islamic Education: A Semiotic Study. . Khatulistiwa Journal of Islamic Studies, 9(1), s. 30-42.
  • Aydın, B., & Süslen, B. (2018). Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Yöntemle Analizi: Chp 2017 Halkoylaması Reklam Filmi Örneği. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 149-164.
  • Batı, U. (2005). Bir Anlam Yaratma Süreci ve İdeolojik Yapı Olarak Reklamların Göstergebilim Bir Bakış Açısıyla Çözümlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(2), 175-190.
  • Caffarel, A., & Rechniewski, E. (2009). A Systemic Functional Approach to Analysing and Interpreting Ideology: An Illustration from French Editorials. Revista Alicantina de Estudios Ingleses(22), s. 27-43.
  • Canpolat, N. (2012). Halkla İlişkiler ve Reklam AjanslarınınHizmet Alanları: Web Sitelerine Yönelik Bir İnceleme. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 95-106.
  • Danesi, M. (2006). Semiology and the Focus on Language. Encyclopedia of Language & Linguistics, 191-192. doi:10.1016/b0-08-044854-2/01448-6
  • Doğan, A., & Aslantaş, A. (2015). ). Bir İkna Yöntemi Olarak Siyasal Reklamlarda Millet Ve Hizmetin Temsili. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 47, 35-52.
  • Elden, M. (2016). Reklam ve Reklamcılık (4 b.). İstanbul: Say Yayıncılık.
  • Glavas, D. (2017). Political Advertising and Media Campaign During The Pre- Elections Period: A Comparative Study, Commissioned by the OSCE Mission to Montenegro. Osce: https://www.osce.org/files/f/documents/2/d/346631.pdf adresinden alındı
  • Grunig, D., & Schubert, T. (2022). Emotional Campaigning in Politics: Being Moved and Anger in Political Ads Motivate to Support Candidate and Party. Frontier in Psychology, 12, 1-15.
  • Hamadi, L. (2017). The Concept of Ideology in Marxist Literary Criticism. European Scientific Journal, s. 154-168.
  • Horsfield, A. E. (1970). Signification and political economy in Baudrillard. UK: Sheffield Hallam University Research Archive.
  • Ismail, T., & Ahmad, J. (2015). Public Relations vs. Advertising. Jurnal Komunikasi Malaysian Journal of Communication Jilid, 31(2), 117-130.
  • Muhammad , H. (2015). Myth And Ideology Construction In Indonesia Television Advertising: A Semiotic Based Approach. International Journal of Communication and Media Studies, 5(1), s. 1-14.
  • Namdar, S. (2020). Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Yöntemle Analizi: 31 Mart Yerel Seçimlerinde Cumhuriyet Halk Partisi’nin “Hepimiz Aynı Belediye Otobüsündeyiz”Reklam Filmi Örneği. Giresun Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(1), 20-36.
  • Passandaran, Y. (2019). The Semiotic Representation Analysis Of Wedding Ceremony In West Sumatera Province. Human Narratives, s. 45-54.
  • Peltekoğlu, F. (2019). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Potocco, M. (2018). Ideology at the Crossroads of Arts. Musicological Annual, s. 13-30.
  • PRSA. (2024). PRSA | Public Relations Society of America | PRSA. About Public Relations: https://www.prsa.org/about/all-about-pr adresinden alındı
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC'si (3. b.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Saussure, F. (1969). Cours de linguistique ge´ne´rale. Paris: Payot. Baskin W (trans.) (1958). Course in general linguistics. New York: McGraw-Hill.
  • Yakin, H., & Totu, A. (2014). The Semiotic Perspectives of Peirce and Saussure: A Brief Comparative Study. Procedia. Social and Behavioral, 4-8. doi:doi:10.1016/j.sbspro.2014.10.247.
  • Youtube. (2024a). İşimiz Gücümüz Bursa. Youtube: https://www.youtube.com/results?search_query=i%C5%9Fimiz+g%C3%BCc%C3%B Cm%C3%BCz+bursa, adresinden alındı
  • Youtube. (2024b). Bu Sefer Bozbey. Youtube: https://www.youtube.com/results?search_query=bu+sefer+bozbey adresinden alındı
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies, Political Communication, Public Relations
Journal Section Research Article
Authors

Ahmet Aydın 0000-0003-2215-9226

Publication Date June 18, 2025
Submission Date July 31, 2024
Acceptance Date April 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Aydın, A. (2025). HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİ AÇISINDAN 2024 YEREL SEÇİMLERİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZİ: BURSA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE SEÇİMLERİ ÖRNEĞİ. Beykoz Akademi Dergisi, 13(1), 80-105. https://doi.org/10.14514/beykozad.1526035
AMA Aydın A. HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİ AÇISINDAN 2024 YEREL SEÇİMLERİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZİ: BURSA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE SEÇİMLERİ ÖRNEĞİ. Beykoz Akademi Dergisi. June 2025;13(1):80-105. doi:10.14514/beykozad.1526035
Chicago Aydın, Ahmet. “HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİ AÇISINDAN 2024 YEREL SEÇİMLERİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZİ: BURSA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE SEÇİMLERİ ÖRNEĞİ”. Beykoz Akademi Dergisi 13, no. 1 (June 2025): 80-105. https://doi.org/10.14514/beykozad.1526035.
EndNote Aydın A (June 1, 2025) HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİ AÇISINDAN 2024 YEREL SEÇİMLERİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZİ: BURSA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE SEÇİMLERİ ÖRNEĞİ. Beykoz Akademi Dergisi 13 1 80–105.
IEEE A. Aydın, “HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİ AÇISINDAN 2024 YEREL SEÇİMLERİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZİ: BURSA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE SEÇİMLERİ ÖRNEĞİ”, Beykoz Akademi Dergisi, vol. 13, no. 1, pp. 80–105, 2025, doi: 10.14514/beykozad.1526035.
ISNAD Aydın, Ahmet. “HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİ AÇISINDAN 2024 YEREL SEÇİMLERİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZİ: BURSA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE SEÇİMLERİ ÖRNEĞİ”. Beykoz Akademi Dergisi 13/1 (June 2025), 80-105. https://doi.org/10.14514/beykozad.1526035.
JAMA Aydın A. HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİ AÇISINDAN 2024 YEREL SEÇİMLERİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZİ: BURSA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE SEÇİMLERİ ÖRNEĞİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2025;13:80–105.
MLA Aydın, Ahmet. “HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİ AÇISINDAN 2024 YEREL SEÇİMLERİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZİ: BURSA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE SEÇİMLERİ ÖRNEĞİ”. Beykoz Akademi Dergisi, vol. 13, no. 1, 2025, pp. 80-105, doi:10.14514/beykozad.1526035.
Vancouver Aydın A. HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİ AÇISINDAN 2024 YEREL SEÇİMLERİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZİ: BURSA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE SEÇİMLERİ ÖRNEĞİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2025;13(1):80-105.