Aim: This study aims to deeply examine the knowledge and experiences of mothers with 0-6-year-old children regarding fever.
Material and Method: A phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used. Semi-structured interviews were conducted with 11 mothers of 0-6-year-old children across eastern Türkiye. The interviews were conducted online and audio recorded. Content analysis was performed using the MAXQDA 2022 software package. The study was written based on the COREQ checklist.
Results: The study identified 3 main themes (mothers' experiences, practices related to fever monitoring, practices to reduce fever) and 8 sub-themes (mothers' emotions, understanding symptoms of fever, sources of information on fever intervention, fever measurement methods, frequency of fever measurement, fever measurement sites, medical practices, traditional practices).
Conclusion: The results indicate that mothers possess incorrect attitudes and practices regarding fever. It is recommended to provide education to mothers on fever and its management.
Amaç: Bu araştırmada 0- 6 yaş çocuğu olan annelerin ateşle ilgili bilgi ve deneyimlerinin derinlemesine incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen kullanılmıştır. Çalışmada Türkiye’nin doğusunda 0-6 yaş çocuğu olan 11 anne ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Görüşmeler online olarak yapılmış ve ses kaydı alınmıştır. MAXQDA 2022 paket programı aracılığı ile içerik analizi yapılmıştır. Çalışma COREQ kontrol listesi esas alınarak yazılmıştır.
Bulgular: Araştırmada 3 tema (annenin yaşadığı deneyimler, ateşin takibi ile ilgili uygulamalar, ateşi düşürmeye yönelik uygulamalar) " ve 8 alt tema (annenin yaşadığı duygular, ateşin belirtilerini anlama, ateşe müdahale konusundaki bilgi kaynakları, ateş ölçme yöntemi, ateş ölçme sıklığı, ateş ölçüm noktası, tıbbi uygulamalar, geleneksel uygulamalar) belirlenmiştir.
Sonuç: Sonuçlar, annelerin ateş ile ilgili yanlış tutumlara ve uygulamalara sahip olduklarını ortaya koymaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Pediatric Health and Illnesses Nursing |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | August 6, 2025 |
Publication Date | August 7, 2025 |
Submission Date | July 19, 2024 |
Acceptance Date | February 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 2 |
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.