Aim: One of the active areas of use of social media is support, advice and information search on health-related issues. The aim of this study is to reveal health-seeking behavior via social media.
Material and Method: This cross-sectional study was conducted by the National Cancer Institute (NCI) with 7,000 data collected by the Health Sciences National Trends Survey (HINTS) in the USA between March 7 and November 8, 2022 complies with the STROBE guideline. T-test and ANOVA analysis was conducted. Jamovi was used for analysis.
Results: The variables of gender, sending a message to a healthcare provider, looking at online test results, and volunteering to share health data with healthcare providers were not statistically significant, but the variables such as searching for health information online, making an appointment online, owning a wearable health device, and volunteering to share health data with family and friends, sharing health data with physicians through electronic devices, income, and education are statistically significant.
Conclusion: Social media can be easily accessed by everyone. Therefore, it is extremely convenient and easily accessible in terms of health information search behavior. However, despite this advantage, it also needs to be constantly monitored in terms of information pollution and false and misleading information.
Health informatics Health information needs Health information seeking behavior Health management Social media
Amaç: Sosyal medyanın aktif kullanım alanlarından biri sağlıkla ilgili konularda destek, tavsiye ve bilgi aramadır. Bu çalışmanın amacı sosyal medya aracılığıyla sağlık arama davranışını ortaya çıkarmaktır.
Materyal ve Method: Bu kesitsel çalışma, Ulusal Kanser Enstitüsü (NCI) tarafından 7 Mart- 8 Kasım 2022 tarihleri arasında ABD'de Sağlık Bilimleri Ulusal Eğilimler Anketi (HINTS) tarafından toplanan 7.000 veri ile STROBE kılavuzuna uygun olarak yürütülmüştür. T-testi ve ANOVA analizi yapılmıştır. Analizler için Jamovi kullanılmıştır.
Bulgular: Cinsiyet, sağlık hizmeti sağlayıcısına mesaj gönderme, çevrimiçi test sonuçlarına bakma ve sağlık verilerini sağlık hizmeti sağlayıcılarıyla paylaşmaya gönüllü olma değişkenleri istatistiksel olarak anlamlı değildi, ancak çevrimiçi sağlık bilgisi arama, çevrimiçi randevu alma, giyilebilir bir sağlık cihazına sahip olma ve sağlık verilerini aile ve arkadaşlarla paylaşmaya gönüllü olma, elektronik cihazlar aracılığıyla sağlık verilerini doktorlarla paylaşma, gelir ve eğitim gibi değişkenler istatistiksel olarak anlamlıydı.
Sonuç: Sosyal medya herkes tarafından kolayca erişilebilir. Bu nedenle sağlık bilgisi arama davranışı açısından son derece kullanışlı ve kolay erişilebilirdir. Ancak bu avantajına rağmen bilgi kirliliği, yanlış ve yanıltıcı bilgiler açısından sürekli olarak izlenmesi gerekir.
Sağlık bilgisi arama davranışı Sağlık bilişimi Sağlık bilgisi ihtiyacı Sosyal medya Sağlık yönetimi
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Management |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | August 6, 2025 |
Publication Date | August 7, 2025 |
Submission Date | January 12, 2025 |
Acceptance Date | April 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 2 |
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.