Bu çalışma, Sivas ve Yozgat yörelerine ait köy odalarında bulunan ahşap süslemeler ile geleneksel dokumalarda yer alan motiflerin, mitolojik ve kültürel bağlamda değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın kapsamı, farklı malzeme türleri olan ahşap ve iplik yüzeylerinde benzer sembollerin taşıdığı anlamları karşılaştırmalı olarak analiz etmeyi içermektedir. Bu çerçevede çalışmanın temel sorusu, söz konusu motiflerin aynı mitolojik temele dayanıp dayanmadığı ve bu ortaklığın yöresel kimliğin kültürel sürekliliğine ne şekilde katkı sağladığıdır. Araştırmada yalnızca dijital ortamda ulaşılabilen akademik kaynaklardan yararlanılmış, saha çalışması yapılmamıştır. Yöntem olarak betimsel analiz ve simgesel çözümleme teknikleri kullanılmıştır. Bulgular, ahşap yüzeylerin daha çok kamusal ve toplumsal koruma işlevi üstlendiğini, dokuma ürünlerinin ise bireysel ve içsel anlamlar taşıyan koruyucu semboller barındırdığını göstermektedir. Aynı motifin, bulunduğu malzemeye bağlı olarak anlam katmanları farklılaşmakta, ancak her iki yüzeyde de kültürel belleğin taşıyıcısı olarak işlev görmeye devam etmektedir. Sonuç olarak ahşap ve dokuma yüzeylerde yer alan bu mitolojik sembollerin, yalnızca süsleme amaçlı değil, aynı zamanda kimlik, inanç ve kültürel süreklilik açısından taşıyıcı birer kültürel kod olduğu ortaya konmuştur.
This study aims to examine the motifs found in the wooden decorations of village rooms and traditional woven textiles in the Sivas and Yozgat regions within a mythological and cultural context. The scope of the research involves a comparative analysis of the meanings attributed to similar symbols across different material surfaces, specifically wood and textile. Accordingly, the main research question explores whether these motifs share a common mythological origin and how this potential connection contributes to the cultural continuity of regional identity. The study relies solely on academic sources accessible through digital platforms and does not include any fieldwork. Descriptive analysis and symbolic interpretation methods were employed. The findings indicate that while wooden surfaces predominantly reflect public and communal protection functions, woven items contain more personal and introspective protective symbols. The meanings associated with the same motif vary depending on the material context; however, in both mediums, these motifs continue to serve as carriers of cultural memory. In conclusion, the mythological symbols embedded in wooden and textile surfaces function not only as decorative elements but also as cultural codes that reflect identity, belief systems, and cultural continuity.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Language and Literature (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 30, 2025 |
Publication Date | May 30, 2025 |
Submission Date | May 14, 2025 |
Acceptance Date | May 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 3 |