Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETİCİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE EKLEKTİK YÖNTEMİN YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI

Year 2024, Volume: 3 Issue: 2, 162 - 173, 15.12.2024

Abstract

Yabancılara Türkçe Öğretimi alanında geçmişten günümüze kadar dil öğretmek için hangi yaklaşım ve yöntemin kullanılacağı hep merak konusu olmuştur. İnsan yaşamında dil, iletişimi sağlaması açısından hayati bir öneme sahip olduğu için araştırılan ilköğretim yöntemlerinden biri dil öğretim yöntemleri olmuştur. Zamanla, eğitim ve öğretimin sistemli hale gelmesiyle yapılan çalışmalar daha bilimsel bir şekilde ele alınmıştır. Bulunan yaklaşım ve yöntemler görüş farklılığına dayanarak ‘davranışsal, bilişsel ve yapılandırıcı’ başlıkları altında toplanmıştır. Günümüzde Türkiye ve dünyada en çok kullanılan yaklaşımlardan biri olan yapılandırıcı yaklaşım dili bir iletişim aracı olarak görmüş ve bu konuda yaptığı çalışmalar sonucunda dil öğretiminde kullanılmak üzere bazı yöntemler geliştirmiştir. Bu yöntemler arasında bulunan eklektik yöntem en çok kullanılan dil öğretim yöntemlerinden biridir. Bu önemden yola çıkarak çalışmada, yabancılara Türkçe öğretimi alanında kullanılan yöntemlerden eklektik yöntemin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yöntemler arasında eğitimde aktif bir şekilde kullanılan eklektik yöntemin öğretmenlerin bakış açılarıyla olumlu ve olumsuz özellikleri derlenmiştir. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda; öğreticilerin yabancılara Türkçe öğretiminde ve ders etkinliklerini tasarlamada diğer yöntemlere oranla eklektik yöntemi daha fazla tercih ettikleri saptanmıştır. Bu tercihin sebeplerinden biri de hem öğrencilerin farklı özelliklere sahip olması hem de derste işlenen konuların farklı özellikte yöntem ve teknikten faydalanarak anlatılması gerekliliğidir. Yöntem doğru kullanıldığında öğrencilerin derse ve yönteme karşı olumlu tutum geliştirdiği gözlenmiştir. Bu durum öğretmenlerce avantaj olarak değerlendirilmiş ve yöntemi kullanırken çok sorunla karşılaşmadıkları saptanmıştır. Elde edilen verilerin eklektik yöntem seçiminde öğretmenlere yol gösterici olacağı düşünülmektedir.

References

  • Barın, E. (1994). Yabancılara Türkçenin öğretimi metodu. Dil Dergisi, 17(3), 53-54.
  • Demirel, Ö. (1993). Yabancı dil öğretimi: İlkeler, yöntemler, teknikler. Usem.
  • Doğan, C. (2012). Sistematik yabancı dil öğretim yaklaşımı ve yöntemleri. Ensar.
  • Flick, U. (2013). Mapping the field. In U. Flick (Ed.), The SAGE handbook of qualitative data analysis. Sage.
  • Göçen, G. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yöntem. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 18, 23-48.
  • Göçer, A. (2015). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde konuşma becerisinin kazandırılması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 21-36.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Pegem Akademi.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Nobel.
  • Güzel, A. & Barın, E. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Akçağ.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. MEB.
  • MEB. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. MEB.
  • Memiş, M. R., ve Erdem, M. D. (2013). Yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntemler, kullanım özellikleri ve eleştiriler. Turkish Studies, 8(9), 297-319.
  • Sebüktekin, H. (1973). Yabancı dil öğretiminde yöntem. Boğaziçi Üniversitesi.
  • Tarcan, A. (2004). Yabancı dil öğretim teknikleri. Nobel.
Year 2024, Volume: 3 Issue: 2, 162 - 173, 15.12.2024

Abstract

References

  • Barın, E. (1994). Yabancılara Türkçenin öğretimi metodu. Dil Dergisi, 17(3), 53-54.
  • Demirel, Ö. (1993). Yabancı dil öğretimi: İlkeler, yöntemler, teknikler. Usem.
  • Doğan, C. (2012). Sistematik yabancı dil öğretim yaklaşımı ve yöntemleri. Ensar.
  • Flick, U. (2013). Mapping the field. In U. Flick (Ed.), The SAGE handbook of qualitative data analysis. Sage.
  • Göçen, G. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yöntem. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 18, 23-48.
  • Göçer, A. (2015). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde konuşma becerisinin kazandırılması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 21-36.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Pegem Akademi.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Nobel.
  • Güzel, A. & Barın, E. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Akçağ.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. MEB.
  • MEB. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. MEB.
  • Memiş, M. R., ve Erdem, M. D. (2013). Yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntemler, kullanım özellikleri ve eleştiriler. Turkish Studies, 8(9), 297-319.
  • Sebüktekin, H. (1973). Yabancı dil öğretiminde yöntem. Boğaziçi Üniversitesi.
  • Tarcan, A. (2004). Yabancı dil öğretim teknikleri. Nobel.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Research Articles
Authors

Mustafa Yılmaz 0009-0008-5890-2011

Asuman Akarsu 0000-0001-5212-2067

Publication Date December 15, 2024
Submission Date November 19, 2024
Acceptance Date December 7, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Yılmaz, M., & Akarsu, A. (2024). ÖĞRETİCİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE EKLEKTİK YÖNTEMİN YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI. Bürküt Türk Dünyası Dergisi, 3(2), 162-173.