This study aims to analyse the book title ”Bibliotherapy for Coping with Occupational Stress". The book consists of six chapters. The first three sections contain introductory information on the subject definition of stress how to cope, from history of bibliotherapy to its goals, benefits and characteristics, but also a material that can be used guide for bibliotherapy is mentioned. The last three sections of the book consist of the stages of a research study conducted by the authors with 15 volunteers selected from among fourth grade students in the Department of Social Work at İzmir Katip Çelebi University during the 2018–2019 academic year, examining the effects of bibliotherapy on coping with stress. As a result of the analysis of the conducted research, it was indicated that the bibliotherapy technique yielded successful outcomes, and recommendations related to the subject were proposed. The mentioned book can be described as a reference book for employees field of Psychology, Department of Information and Records Management students and other people who are interested.
Bu çalışmada “Mesleğe Dayalı Stresle Başa Çıkmada Bibliyoterapi” başlıklı kitabın incelenmesi hedeflenmiştir. Kitap 6 bölümden oluşmaktadır. İlk 3 bölümde stresin tanımından nasıl başa çıkılacağına, bibliyoterapinin tarihçesinden amaç, fayda ve özelliklerine kadar konuyla ilgili giriş niteliğinde bilgiler yer almakla birlikte bibliyoterapi için kılavuz niteliğinde kullanılabilecek bir materyalden bahsedilmektedir. Kitabın son üç bölümü ise kitap yazarlarının konuya ilişkin 2018-2019 yılı İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Hizmetler bölümü 4.sınıf öğrencileri arasından 15 gönüllü ile bibliyoterapinin stresle başa çıkma durumları üzerindeki etkisi hakkında yürüttüğü araştırmanın süreçlerinden oluşmaktadır. Yapılan araştırmanın analizi sonucunda bibliyoterapi tekniğinin başarılı sonuçlandığı belirtilerek konuyla ilgili öneriler getirilmiştir. Bahsi geçen kitabın; Psikoloji alanı çalışanları, Bilgi ve Belge Yönetimi öğrencileri ve konuya ilgi duyan diğer kesimler için faydalı olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Library and Information Studies (Other) |
Journal Section | Review-Evaluation |
Authors | |
Early Pub Date | June 27, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | April 30, 2025 |
Acceptance Date | June 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |