Research Article
BibTex RIS Cite

Çizgi Romanlara Yansıtılan Coğrafi Mekânların Genel Kültüre Katkısı

Year 2024, Volume: 22 Issue: 4, 230 - 244, 29.12.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1515360

Abstract

Çizgi romanın senaryo bağlamında yapısını oluşturan en önemli unsur çizerin hayal gücüdür. Hayal gücünün desteklendiği unsurlardan birisi de dış dünyayı izlemektir. Dolayısıyla çizerin gördüğü veya gözlemlediği yerler çizgi romanın senaryosunu ve mekânını oluşturmaktadır. Mekânların çizgi romanlarda oluşturulması diğer sanat dallarına göre daha kolay olmaktadır. Çünkü bir kâğıt ve bir kalem, çizeri ve okuru başka diyarlara götürmek için yeterlidir. Bu bağlamda kıtalararası seyahatlerin az veya maliyetli olduğu eski dönemlere ait çizgi romanlar kültürel görev üstlenmiştir. Dolayısıyla çizgi romanlar sayesinde okurlar kabaca da olsa bile bir yerdeki yaşamı tecrübe edebilmektedirler. Bu fikirleri desteklemek ve ortaya koymak bağlamında makalede önce genel kültür ve görsel okuryazarlık üzerinde durulmuş, sonrasında ise 20. yüzyıla ait çizgi roman klasiklerinden seçilmiş örnekler ortaya konulmuştur. Çalışmanın sonuç kısmında çizgi romanlardaki coğrafi betimlemelerin genel kültüre katkısının olduğu gözlemlenmiş ve değerlendirilmiştir.

Ethical Statement

Makalenin tüm süreçlerinde Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi'nin araştırma ve yayın etiği ilkelerine uygun olarak hareket edilmiştir. Bu makalenin etik kurul izni gerektirmeyen çalışmalar özelliği taşıdığını beyan ederim.

References

  • Rippl, G. & E. Lukas. (2013). Intermediality, transmediality, and graphic narrative, Daniel Stein And Jan-Noel Thon, (Ed.) Narratologia: Contributions To Narrative Theory (s. 191–217), Walter De Gruyter Gmbh. Ross, C. (2022). Graphic Novels As Cultural Artifacts At Nemla. https://call-for-papers.sas.upenn.edu/cfp/2022/06/16/graphic-novels-as-cultural-artifacts-at-nemla (Erişim Tarihi: 08.10.2023). Sağdıç, M. (2020). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirmenin Genel Kültür Meselesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 43, 1-15. Savic, V. (2022). Graphic novels as a teaching tool for raising intercultural sensitivity in primary english classroom 1. Children’s Literature In Science And Teaching. 257-271. https://doi.org/10.46793/Kdnn21.257

The Contribution of Geographical Locations Reflected in Comics to General Culture

Year 2024, Volume: 22 Issue: 4, 230 - 244, 29.12.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1515360

Abstract

The most important factor that creates the structure of the comic book in the context of the scenario is the imagination of the illustrator. One of the factor that supports imagination is monitoring the outside world. Therefore, the places seen or observed by the illustrator constitute the scenario and setting of the comic book. Creating locations in comics is easier than in other branches of art. Because a piece of paper and a pen are enough to take the illustrator and the reader to other lands. In this context, comic books from ancient times, when intercontinental travel was few or costly, took on a cultural role. Therefore, thanks to comic books, readers can experience life in a place, even if only roughly. In the context of supporting and revealing these ideas, the article first focuses on general culture and visual literacy. Then, examples selected from the comic book classics of the 20th century were presented, and in the conclusion, the contribution of geographical descriptions in comics to general culture has to be evaluated.

References

  • Rippl, G. & E. Lukas. (2013). Intermediality, transmediality, and graphic narrative, Daniel Stein And Jan-Noel Thon, (Ed.) Narratologia: Contributions To Narrative Theory (s. 191–217), Walter De Gruyter Gmbh. Ross, C. (2022). Graphic Novels As Cultural Artifacts At Nemla. https://call-for-papers.sas.upenn.edu/cfp/2022/06/16/graphic-novels-as-cultural-artifacts-at-nemla (Erişim Tarihi: 08.10.2023). Sağdıç, M. (2020). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirmenin Genel Kültür Meselesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 43, 1-15. Savic, V. (2022). Graphic novels as a teaching tool for raising intercultural sensitivity in primary english classroom 1. Children’s Literature In Science And Teaching. 257-271. https://doi.org/10.46793/Kdnn21.257
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Art Sociology
Journal Section Articles
Authors

Bayram Bozhüyük 0000-0002-3958-5072

Publication Date December 29, 2024
Submission Date July 12, 2024
Acceptance Date September 16, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 22 Issue: 4

Cite

APA Bozhüyük, B. (2024). Çizgi Romanlara Yansıtılan Coğrafi Mekânların Genel Kültüre Katkısı. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(4), 230-244. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1515360