Aim; The aim of this study was to compare the cancer awareness levels of physiotherapy and rehabilitation students who took or did not take cancer prevention course
Method; A total of 106 second-grade students who were studying physiotherapy and rehabilitation and who took a cancer prevention course (n=53) and who did not (n=53) were included in the study which was planned as a cross-sectional study. Students' cancer awareness levels were evaluated with the Cancer Awareness Survey (CAS). Independent sample t-test was used to compare the CAS total scores of students who took and did not take a cancer prevention course, and the chi-square test was used to compare the rates of students' correct answers to the questions in the CAS.
Results; The rate of female students who took cancer prevention course was lower than the rate of female students who did not take cancer prevention course, and the smoking habit rate of students who took cancer prevention course was higher than the smoking habit rate of students who did not take cancer prevention course (p=0.019, p˂0.001, respectively). Other socio-demographic characteristics of students who took and did not take a cancer prevention course were similar (p˃0.050). The cancer awareness levels of students who took cancer prevention course were higher than students who did not take cancer prevention course (p˂0.001). It was observed that students who took cancer prevention courses answered 43 of the 54 questions (79.62%) in the CAS correctly at a higher rate.
Conclusion; It is recommended to include cancer-related courses in physiotherapy and rehabilitation course teaching plans in order to increase the existing cancer awareness level in physiotherapy and rehabilitation students who are expected to take an active role in the process of raising public awareness about cancer prevention strategies and cancer rehabilitation after their graduation.
Amaç: Bu araştırmanın amacı kanserden korunma dersi alan ve almayan fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerinin kansere yönelik farkındalık düzeylerini karşılaştırmaktı.
Gereç ve Yöntemler: Kesitsel bir çalışma olarak planlanan bu araştırmaya fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümünde öğrenim gören ve kanserden korunma dersi alan (n=53) ve almayan (n=53) toplam 106 ikinci sınıf öğrencisi dâhil edildi. Öğrencilerin kansere yönelik farkındalık düzeyleri Kansere Yönelik Farkındalık Anketi (KYFA) ile değerlendirildi. Kanserden korunma dersi alan ve almayan öğrencilerin KYFA toplam puanlarının karşılaştırılmasında bağımsız gruplarda t testi, öğrencilerin KYFA’da yer alan sorulara verdikleri doğru cevapların oranlarının karşılaştırılmasında ki-kare testi kullanıldı.
Bulgular: Kanserden korunma dersi alan kadın öğrencilerin oranı kanserden korunma dersi almayan kadın öğrencilerin oranından daha düşük, kanserden korunma dersi alan öğrencilerin sigara alışkanlığı oranı kanserden korunma dersi almayan öğrencilerin sigara alışkanlığı oranından daha yüksekti (sırasıyla, p=0,019, p˂0,001). Kanserden korunma dersi alan ve almayan öğrencilerin diğer sosyo-demografik özellikleri benzerdi (p˃0,050). Kanserden korunma dersi alan öğrencilerin kansere yönelik farkındalık düzeyleri kanserden korunma dersi almayan öğrencilere göre daha yüksekti (p˂0,001). Ayrıca, KYFA’da yer alan 54 sorunun 43’ünü (% 79,62) kanserden korunma dersi alan öğrencilerin daha yüksek oranda doğru cevapladığı görüldü.
Sonuç: Mezuniyetleri sonrası kanserden korunma stratejileri ile ilgili toplumun bilinçlendirilmesi ve kanser rehabilitasyonu sürecinde aktif bir rol üstlenmesi beklenen fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerinde kansere yönelik farkındalık düzeylerinin iyileştirilmesi adına fizyoterapi ve rehabilitasyon ders öğretim planlarında kansere yönelik derslere yer verilmesi önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2025 |
Submission Date | October 15, 2024 |
Acceptance Date | April 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 |