Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin mesleki gelişime ve sürekli öğrenmeye açık olma durumlarını nitel bakış açısıyla incelemektir. Araştırma, okul yöneticilerinin mesleki gelişimlerine yönelik algılarını, sürekli öğrenmeye olan tutumlarını, bu alanlardaki farklılıklarını anlamayı amaçlamaktadır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni kullanılmış ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile veriler toplanmıştır. Araştırmanın evrenini 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır ili merkez ilçelerinin kamu okullarında görev yapan okul yöneticileri oluştururken, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilen katılımcılar örneklemini oluşturmuştur. Örneklem 2 si kadın 22 si erkek 24 okul yöneticisinden oluşturmaktadır. Görüşmelerden elde edilen veriler, tematik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Veriler, yazıya döküldükten sonra kodlanmış, temalar belirlenmiş ve bu temalar katılımcı ifadeleriyle desteklenerek yorumlanmıştır. Çalışma, okul yöneticilerinin mesleki gelişim süreçlerinin iyileştirilmesine yönelik öneriler sunarak hem eğitim hem de uygulamaya yönelik çözüm önerileri geliştirmeyi amaçlamaktadır. Veriler 5 kategoride toplanmış, değerlendirilmiştir. Çalışmada, “Mesleki gelişim ve sürekli öğrenmeye yönelik tutum ve algılar”, “Eğitimde yeniliklerin takibi ve uygulama yöntemleri”, “Mesleki gelişim programlarının etkileri ve faydaları”, “Karşılaşılan zorluklar”, “Mesleki gelişim faaliyetlerinin iyileştirilmesi için öneriler” olarak 5 ana tema elde edilmiştir. Elde edilen bulgular, okul yöneticilerinin mesleki gelişime ve sürekli öğrenmeye açık olduklarını, gerekliliklerinin farkında olduklarını ancak bu süreçte çeşitli engellerle karşılaştıklarını ortaya koymuştur.
ThePurpose of this research is to examine the openness of school administrators to professional development and continuous learning from qualitative perspective. Research aims to understand the perceptions of school administrators regarding their professional development, their attitudes towards continuous learning, and their differences in these areas. In the research, phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used and data were collected with semi-structured interview technique. While the universe of the research consisted of school administrators working in public schools in the central districts of Diyarbakır province in the 2024-2025 academic year, the sample consisted of participants selected with the maximum variation sampling method. sample consists of 24 school administrators, 2 female and 22 male. Data obtained from the interviews were analyzed using thematic analysis method. After data was transcribed, it was coded, themes were determined, and these themes were interpreted by supporting them with participant statements.We provide suggestions for study, school options and professional development options, and enable the development of solutions for both education and practice. Data were collected and evaluated in 5 categories. In the study, 5 main themes were obtained: “Attitudes and perceptions towards professional development and continuous learning”, “Following up innovations in education and implementation methods”, “Effects and benefits of professional development programs”, “Difficulties encountered”, “Suggestions for improving professional development activities”. Findings reveal that school administrators are open to professional development and continuous learning, are aware of the requirements of this, but encounter various obstacles in this process.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | March 31, 2025 |
Acceptance Date | June 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 10 |
Cihansumul Academy Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).