Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL YÖNETİCİLERİNİN MESLEKİ GELİŞİME VE SÜREKLİ ÖĞRENMEYE AÇIK OLMALARINA İLİŞKİN NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Year 2025, Volume: 6 Issue: 10, 202 - 223, 30.06.2025
https://doi.org/10.62356/cihansumul.1668504

Abstract

Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin mesleki gelişime ve sürekli öğrenmeye açık olma durumlarını nitel bakış açısıyla incelemektir. Araştırma, okul yöneticilerinin mesleki gelişimlerine yönelik algılarını, sürekli öğrenmeye olan tutumlarını, bu alanlardaki farklılıklarını anlamayı amaçlamaktadır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni kullanılmış ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile veriler toplanmıştır. Araştırmanın evrenini 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır ili merkez ilçelerinin kamu okullarında görev yapan okul yöneticileri oluştururken, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilen katılımcılar örneklemini oluşturmuştur. Örneklem 2 si kadın 22 si erkek 24 okul yöneticisinden oluşturmaktadır. Görüşmelerden elde edilen veriler, tematik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Veriler, yazıya döküldükten sonra kodlanmış, temalar belirlenmiş ve bu temalar katılımcı ifadeleriyle desteklenerek yorumlanmıştır. Çalışma, okul yöneticilerinin mesleki gelişim süreçlerinin iyileştirilmesine yönelik öneriler sunarak hem eğitim hem de uygulamaya yönelik çözüm önerileri geliştirmeyi amaçlamaktadır. Veriler 5 kategoride toplanmış, değerlendirilmiştir. Çalışmada, “Mesleki gelişim ve sürekli öğrenmeye yönelik tutum ve algılar”, “Eğitimde yeniliklerin takibi ve uygulama yöntemleri”, “Mesleki gelişim programlarının etkileri ve faydaları”, “Karşılaşılan zorluklar”, “Mesleki gelişim faaliyetlerinin iyileştirilmesi için öneriler” olarak 5 ana tema elde edilmiştir. Elde edilen bulgular, okul yöneticilerinin mesleki gelişime ve sürekli öğrenmeye açık olduklarını, gerekliliklerinin farkında olduklarını ancak bu süreçte çeşitli engellerle karşılaştıklarını ortaya koymuştur.

References

  • Altundağ, Ş. (2022). Okul müdürlerinin iş yükü kaynakları ve iş yükünü yönetme stratejileri. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Aydın, İ. (2017). Eğitim yöneticilerinin mesleki gelişim süreçlerinde yaşadığı sorunlar. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 7(2), 45-60.
  • Balyer, A. (2012). Çağdaş okul müdürlerinin değişen rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 75-93., 18(4), 523-538.
  • Bakioğlu, A. (Ed.). (2017). Öğretmenlerin Mesleki (Profesyonel) Hayatları, (1.Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Baştürk, S. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Vize Yayınları.
  • Bozkurt, B. (2023). Okul yöneticilerinin mesleki gelişimi: Etkinlikler, engeller ve öneriler. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 6(1), 353-373.
  • Bümen, N-T.,Ateş, A.,Çakar, E.,Ural, G. & Acar, V. (2012). Türkiye bağlamında öğretmenlerin mesleki gelişimi: sorunlar ve öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 42 (194), 31-50.
  • Çelik, A., & Şahin, R. (2021). Okul yöneticilerinin zaman yönetimi becerileri ve iş yükü algıları üzerine bir inceleme. Eğitim Yönetimi Dergisi, 27(1), 45-60.
  • Day, C., & Leithwood, K. (Eds.). (2007). Successful principal leadership in times of change: An international perspective. Springer.
  • Demirel, M. (2007).Sürekli öğrenme ve öğrenen organizasyonlar. Eğitim ve Bilim, 32 (144), 30-38.
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi. (2023). Mesleki gelişimin tanımı ve tarihçesi. Erişim adresi: https://avesis.ebyu.edu.tr(Erişim tarihi: 23.11.2024).
  • Fullan, M. (2014). The principal: Three keys to maximizing impact. Jossey-Bass.
  • Gedik Üniversitesi. (2024). Mesleki gelişim nedir? Erişim adresi: https://uzemigunsem.gedik.edu.tr, (Erişim tarihi: 23.11.2024).
  • Güven, M. (2014). Yaşam boyu öğrenme ve bireysel gelişim. Gelişim Dergisi, 1 (1), 15-22.
  • Güven, S. (2014). Hayat boyu öğrenme: Kavramsal çerçeve ve Türkiye’deki durum. Milli Eğitim Dergisi, 43(202), 12–26.
  • Kasalak, G., (2020). Okul yöneticileri kendi mesleki gelişim etkinliklerini nasıl algılıyorlar?. Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 11-130.
  • Kılınç, T. (2021). Okul yöneticilerinin eğitimde yenilikleri takip etme süreçleri ve etkileri. Eğitim ve Öğretim Dergisi, 13(3), 45-58.
  • Kızılbağ, B., Sevimli, B., Can, B., Ökmen, E., Özakoruç, V., Aksünger, U. & Erdoğan, V., (2023). Okul yöneticilerinin yönetim sürecinde yaşadıkları sorunların incelenmesi, Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 10 (6), 2628-2640.
  • Koç, H. (2018). Okul yöneticilerinin eğitimde yenilikleri takip etme ve uygulama süreçleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 45-58.
  • MEB. (2010).Okul yöneticileri ve öğretmenler için okul temelli mesleki gelişimkılavuzu. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/06153206_otmg_kYlavuz.pdf (Erişim Tarihi: 23.11.2024)
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Senge, P. M. (1993). Beşinci disiplin: Öğrenen organizasyon sanatı ve uygulaması (A. Doğukan, Barış Pala & A. İldeniz, Çev.). Yapı Kredi Yayıncılık.
  • Seven, M. A., &Engin, A. O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 189-212.
  • Şahin, İ. (2018). Dijital çağda sürekli öğrenme ve bireysel gelişim. Eğitim Teknolojileri Dergisi, 22(3), 40-45.
  • Şahin, Ü. (2024). Okul yöneticilerinin okul temelli mesleki gelişim modeline yönelik görüşleri. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 20(2), 58-74.
  • Yalçın, H. (2022), Bir Araştırma Deseni Olarak Fenomenoloji, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(özel sayı 2), 213-232.
  • Yılmaz, M. (2019). Sürekli öğrenme motivasyonu ve bireysel gelişim. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(1), 90–108.
  • Yılmaz, S. (2019). Sürekli öğrenme ve eğitimde yenilikçi yaklaşımlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 17(4), 98-105.
  • Yüksel, S. (2022). Okul yöneticilerinin yaşadıkları iş stresinin öncülleri, sonuçları ve stresle başa çıkma stratejileri: karma bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Uzunboylu, H., & Hürsen, Ç. (2011). Yaşam boyu öğrenme yeterlik ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 449-460.
  • Polat, S., Uğurlu, C. T. & Bilgin Aksu, M. (2018). Okul yöneticilerinin kendi mesleki gelişimleri ve okulu geliştirmeye yönelik liderlik davranışlarına ilişkin görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi-Journal of Qualitative Research in Education, 6(1), 205-224.

A QUALITATIVE RESEARCH ON SCHOOL ADMINISTRATORS' OPENNESS TO PROFESSIONAL DEVELOPMENT AND CONTINUING LEARNING

Year 2025, Volume: 6 Issue: 10, 202 - 223, 30.06.2025
https://doi.org/10.62356/cihansumul.1668504

Abstract

ThePurpose of this research is to examine the openness of school administrators to professional development and continuous learning from qualitative perspective. Research aims to understand the perceptions of school administrators regarding their professional development, their attitudes towards continuous learning, and their differences in these areas. In the research, phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used and data were collected with semi-structured interview technique. While the universe of the research consisted of school administrators working in public schools in the central districts of Diyarbakır province in the 2024-2025 academic year, the sample consisted of participants selected with the maximum variation sampling method. sample consists of 24 school administrators, 2 female and 22 male. Data obtained from the interviews were analyzed using thematic analysis method. After data was transcribed, it was coded, themes were determined, and these themes were interpreted by supporting them with participant statements.We provide suggestions for study, school options and professional development options, and enable the development of solutions for both education and practice. Data were collected and evaluated in 5 categories. In the study, 5 main themes were obtained: “Attitudes and perceptions towards professional development and continuous learning”, “Following up innovations in education and implementation methods”, “Effects and benefits of professional development programs”, “Difficulties encountered”, “Suggestions for improving professional development activities”. Findings reveal that school administrators are open to professional development and continuous learning, are aware of the requirements of this, but encounter various obstacles in this process.

References

  • Altundağ, Ş. (2022). Okul müdürlerinin iş yükü kaynakları ve iş yükünü yönetme stratejileri. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Aydın, İ. (2017). Eğitim yöneticilerinin mesleki gelişim süreçlerinde yaşadığı sorunlar. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 7(2), 45-60.
  • Balyer, A. (2012). Çağdaş okul müdürlerinin değişen rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 75-93., 18(4), 523-538.
  • Bakioğlu, A. (Ed.). (2017). Öğretmenlerin Mesleki (Profesyonel) Hayatları, (1.Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Baştürk, S. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Vize Yayınları.
  • Bozkurt, B. (2023). Okul yöneticilerinin mesleki gelişimi: Etkinlikler, engeller ve öneriler. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 6(1), 353-373.
  • Bümen, N-T.,Ateş, A.,Çakar, E.,Ural, G. & Acar, V. (2012). Türkiye bağlamında öğretmenlerin mesleki gelişimi: sorunlar ve öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 42 (194), 31-50.
  • Çelik, A., & Şahin, R. (2021). Okul yöneticilerinin zaman yönetimi becerileri ve iş yükü algıları üzerine bir inceleme. Eğitim Yönetimi Dergisi, 27(1), 45-60.
  • Day, C., & Leithwood, K. (Eds.). (2007). Successful principal leadership in times of change: An international perspective. Springer.
  • Demirel, M. (2007).Sürekli öğrenme ve öğrenen organizasyonlar. Eğitim ve Bilim, 32 (144), 30-38.
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi. (2023). Mesleki gelişimin tanımı ve tarihçesi. Erişim adresi: https://avesis.ebyu.edu.tr(Erişim tarihi: 23.11.2024).
  • Fullan, M. (2014). The principal: Three keys to maximizing impact. Jossey-Bass.
  • Gedik Üniversitesi. (2024). Mesleki gelişim nedir? Erişim adresi: https://uzemigunsem.gedik.edu.tr, (Erişim tarihi: 23.11.2024).
  • Güven, M. (2014). Yaşam boyu öğrenme ve bireysel gelişim. Gelişim Dergisi, 1 (1), 15-22.
  • Güven, S. (2014). Hayat boyu öğrenme: Kavramsal çerçeve ve Türkiye’deki durum. Milli Eğitim Dergisi, 43(202), 12–26.
  • Kasalak, G., (2020). Okul yöneticileri kendi mesleki gelişim etkinliklerini nasıl algılıyorlar?. Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 11-130.
  • Kılınç, T. (2021). Okul yöneticilerinin eğitimde yenilikleri takip etme süreçleri ve etkileri. Eğitim ve Öğretim Dergisi, 13(3), 45-58.
  • Kızılbağ, B., Sevimli, B., Can, B., Ökmen, E., Özakoruç, V., Aksünger, U. & Erdoğan, V., (2023). Okul yöneticilerinin yönetim sürecinde yaşadıkları sorunların incelenmesi, Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 10 (6), 2628-2640.
  • Koç, H. (2018). Okul yöneticilerinin eğitimde yenilikleri takip etme ve uygulama süreçleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 45-58.
  • MEB. (2010).Okul yöneticileri ve öğretmenler için okul temelli mesleki gelişimkılavuzu. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/06153206_otmg_kYlavuz.pdf (Erişim Tarihi: 23.11.2024)
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Senge, P. M. (1993). Beşinci disiplin: Öğrenen organizasyon sanatı ve uygulaması (A. Doğukan, Barış Pala & A. İldeniz, Çev.). Yapı Kredi Yayıncılık.
  • Seven, M. A., &Engin, A. O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 189-212.
  • Şahin, İ. (2018). Dijital çağda sürekli öğrenme ve bireysel gelişim. Eğitim Teknolojileri Dergisi, 22(3), 40-45.
  • Şahin, Ü. (2024). Okul yöneticilerinin okul temelli mesleki gelişim modeline yönelik görüşleri. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 20(2), 58-74.
  • Yalçın, H. (2022), Bir Araştırma Deseni Olarak Fenomenoloji, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(özel sayı 2), 213-232.
  • Yılmaz, M. (2019). Sürekli öğrenme motivasyonu ve bireysel gelişim. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(1), 90–108.
  • Yılmaz, S. (2019). Sürekli öğrenme ve eğitimde yenilikçi yaklaşımlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 17(4), 98-105.
  • Yüksel, S. (2022). Okul yöneticilerinin yaşadıkları iş stresinin öncülleri, sonuçları ve stresle başa çıkma stratejileri: karma bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Uzunboylu, H., & Hürsen, Ç. (2011). Yaşam boyu öğrenme yeterlik ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 449-460.
  • Polat, S., Uğurlu, C. T. & Bilgin Aksu, M. (2018). Okul yöneticilerinin kendi mesleki gelişimleri ve okulu geliştirmeye yönelik liderlik davranışlarına ilişkin görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi-Journal of Qualitative Research in Education, 6(1), 205-224.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Nurcan Batıbay 0009-0006-0497-4090

İsmet Kaya 0000-0002-9998-1261

Early Pub Date June 29, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date March 31, 2025
Acceptance Date June 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 10

Cite

APA Batıbay, N., & Kaya, İ. (2025). OKUL YÖNETİCİLERİNİN MESLEKİ GELİŞİME VE SÜREKLİ ÖĞRENMEYE AÇIK OLMALARINA İLİŞKİN NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(10), 202-223. https://doi.org/10.62356/cihansumul.1668504

Cihansumul Academy Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).