Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Akademik İstekliliklerinin Branş Ve Öğrenim Durumu Değişkenlerine Göre İncelenmesi

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 15 - 29, 29.06.2025

Abstract

Amaç: Öğretmenler insanlık tarihi boyunca eğitimin ayrılmaz bir parçası, önemli bir ayağı olmuştur. Öğretmenlerin akademik alanda isteklilikleri mesleki başarılarının önemli bir unsuru olarak düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin akademik istekliliklerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi olup bu doğrultuda araştırmanın örneklemi Kahramanmaraş ili Onikişubat ve Pazarcık İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı devlet okullarında görev yapan farklı branşlardaki öğretmenlerden oluşmaktadır.
Yöntem: Araştırmada yöntem olarak nicel araştırma yöntemi kullanılmış olup betimsel tarama desen olarak tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak Tuti, Özdemir ve Rizeli (2022), tarafından geliştirilmiş olan “Öğretmen Akademik İsteklilik Ölçeği” ve katılımcıların demografik bilgilerinin yer aldığı kısa form kullanılmıştır. Veriler istatistiki yazılım programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi yapılırken ilk olarak verilerin normallik dağılımı çarpıklık–basıklık (skewness-kurtosis) değerleri incelenmiştir.
Bulgular: Araştırma sonucunda katılımcıların aritmetik ortalamada öğretmen akademik isteklilik puanının ölçek genelinde ve akademik tutum alt boyutunda orta düzeyde; kişisel ilgi, mesleki gelişim ve toplumsal çıkar alt boyutlarında ise yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Araştırmada ikili gruplarda t-testi sonucuna göre öğretmen akademik isteklilik ölçeği toplam puan ve alt boyutlarında öğrenim durumu değişkeni bakımından gruplar arasında anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Çoklu gruplar ANOVA testi sonucuna göre ise öğretmenlik branşı değişkeni bakımından gruplar arasında anlamlı farklılığın olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Öğretmenlerin akademik istekliliklerinin branş ve öğrenim durumu değişkenlerine göre incelenmesi kapsamında katılımcıların görüşleri doğrultusunda elde edilen verilerden birtakım sonuçlara ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Öğretmen, Akademik, İsteklilik

Ethical Statement

“Öğretmenlerin Akademik İstekliliklerinin Branş Ve Öğrenim Durumu Değişkenlerine Göre İncelenmesi” başlıklı Bu çalışmada etik standartlara uygun hareket edilmiştir. Verileri toplarken gönüllü katılım ilkesine bağlı kalınmıştır.

Thanks

Bu çalışmaya destek veren gönüllü katılımcılara ve yapıcı dönüt sağlayacak editör ve hakemlere teşekkür ederiz.

References

  • Aitken, L., Currey, J., Marshall, A., Elliott, D. (2008). Discrimination of educational outcomes between differing levels of critical care programmes by selected stakeholders in Australia: A mixedmethod approach. Intensive and Critical Care Nursing, 24(2), 68–77. https://doi.org/10.1016/j.iccn.2007.09.001
  • Akman, Y. (2021). Dijital okuryazarlık, çevrim içi öğrenme ve akademik isteklilik arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 1012–1036. https://doi.org/10.37217/tebd.982846
  • Akyüz, Y. (2010). Türk eğitim tarihi. M.Ö 1000 – M.S. 2010. Ankara: Pegem Akademi.
  • Amrai, K., Motlagh, S. E., Zalani, H. A., & Parhon, H. (2011). The relationship between academic motivation and academic achievement students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 399–402. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.03.111
  • Atav, E., & Altunoğlu, B. D. (2013). Meslek ve alan seçiminde motivasyon ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 58–70.
  • Avalos, B. (2011). Teacher professional development in teaching and teacher education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27, 10–20.
  • Balcı, S. (2023). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeyi ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 336–370. https://doi.org/10.29299/kefad.1145313
  • Boekaerts, M. (2003). Motivation to learn. Erişim tarihi: 22 Ekim 2024. http://www.curtin.edu.au/curtin/dept/smec/iae
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Academic Press.
  • Dönmez, D. (2024). Öğretmen ve okul yöneticilerinin akademik isteklilik düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans Projesi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ABD, Denizli.
  • Gazalcı, T., Dal, A., Eker, A., Zengin, M., İnan, M., & Kurt, E. (2024). Öğretmenlerin akademik motivasyon düzeyleri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(103), 191–203. https://doi.org/10.5281/zenodo.10616615
  • Gömleksiz, M. N., & Serhatlıoğlu, B. (2014). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 173(173), 99–128. https://doi.org/10.20296/tsad.36644
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2013). Multivariate data analysis. Pearson Education Limited.
  • Hill, H. C., Rowan, B., & Ball, D. L. (2005). Effects of teachers’ mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Educational Research Journal, 42(2), 371–406.
  • Jones, W. D. (2001). New teachers for a new millennium. Black Collegian, 31(2), 72.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.
  • Koşar, D., Er, E., & Kılınç, A. (2020). Öğretmenlerin lisansüstü öğrenim görme nedenleri: Nitel bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 370–392.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019). MEB 2019–2023 stratejik planı. Erişim: 22 Ekim 2024, http://www.meb.gov.tr/stratejik_plan/
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2021). Millî Eğitim Bakanlığı 2020 yılı idare faaliyet raporu. Ankara. Erişim: 22 Ekim 2024, http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_03/03134336_2020_YYlY_Ydare_Faaliyet_Raporu.pdf
  • Nachmias, C. F., & Nachmias, D. (1996). Research methods in the social sciences (5th ed.). London: St. Martin’s Press Inc.
  • Plucker, J. A. (1998). The relationship between school climate conditions and student aspirations. The Journal of Educational Research, 91(4), 240–246.
  • Redd, Z., Brooks, J., & McGarvey, A. M. (2001). Background for community level work on educational adjustment in adolescence: Reviewing the literature on contributing factors. Washington, DC: Child Trends.
  • SPSS Inc. (2020). IBM SPSS Statistics for Windows (Version 27.0). Armonk, NY: IBM Corp.
  • Şahin, M. (1999). Milli Eğitim Bakanlığı hizmet içi eğitim faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik öneriler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18, 221–227.
  • Şişman, M. (2006). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Tuti, G., Özdemir, M., & Rizeli, H. (2022). Developing the teacher academic aspiration scale (TAAS): Validity and reliability study. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 23(1), 621–644. https://doi.org/10.17679/inuefd.1009443
  • Yüce, K., Şahin, E. Y., Koçer, Ö., & Kana, F. (2013). Motivations for choosing teaching as a career: A perspective of pre-service teachers from a Turkish context. Asia Pacific Education Review, 14, 295–306.
  • Zaccoletti, S., Camacho, A., Correia, N., Aguiar, C., Mason, L., Alves, R. A., & Daniel, J. R. (2020). Parents’ perceptions of student academic motivation during the COVID-19 lockdown: A cross-country comparison. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.592670
  • Zembat, R., Akşın-Yavuz, E., Tunçelı, H. İ., & Yılmaz, H. (2018). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ile akademik motivasyon ve başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(4), 789–808.

Examining Teachers’ Academic Aspirations According to Branch and Educational Status Variables

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 15 - 29, 29.06.2025

Abstract

Purpose: Teachers have been an integral part and an important pillar of education throughout human history. Teachers' academic aspirations is considered an important element of their professional success. The aim of this study is to examine teachers' academic enthusiasm according to some demographic variables, and in this direction, the sample of the research consists of teachers in different branches working in public schools affiliated to the Onikişubat and Pazarcık District National Education Directorates of Kahramanmaraş province.
Method: Quantitative research method was used as the method in the research and descriptive scanning design was preferred. The "Teacher Academic Enthusiasm Scale" developed by Tuti, Özdemir and Rizeli (2022), and the short form including the demographic information of the participants were used as the data collection tool. The data were analyzed using a statistical software program. While analyzing the data, firstly, the normality distribution skewness-kurtosis values of the data were examined.
Results: As a result of the research, it was found that the arithmetic mean teacher academic enthusiasm score of the participants was at a medium level in the overall scale and in the academic attitude sub-dimension; and at a high level in the personal interest, professional development and social interest sub-dimensions. According to the results of the t-test in paired groups in the study, it was determined that there was a significant difference between the groups in terms of the educational status variable in the total score and sub-dimensions of the teacher academic motivation scale. According to the results of the multiple groups ANOVA test, it was determined that there was a significant difference between the groups in terms of the teaching branch variable.
Sonuç: Within the scope of examining the academic motivation of teachers according to branch and educational status variables, some conclusions were reached from the data obtained in line with the opinions of the participants.
Keywords: Teacher, Academic, Aspirations

References

  • Aitken, L., Currey, J., Marshall, A., Elliott, D. (2008). Discrimination of educational outcomes between differing levels of critical care programmes by selected stakeholders in Australia: A mixedmethod approach. Intensive and Critical Care Nursing, 24(2), 68–77. https://doi.org/10.1016/j.iccn.2007.09.001
  • Akman, Y. (2021). Dijital okuryazarlık, çevrim içi öğrenme ve akademik isteklilik arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 1012–1036. https://doi.org/10.37217/tebd.982846
  • Akyüz, Y. (2010). Türk eğitim tarihi. M.Ö 1000 – M.S. 2010. Ankara: Pegem Akademi.
  • Amrai, K., Motlagh, S. E., Zalani, H. A., & Parhon, H. (2011). The relationship between academic motivation and academic achievement students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 399–402. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.03.111
  • Atav, E., & Altunoğlu, B. D. (2013). Meslek ve alan seçiminde motivasyon ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 58–70.
  • Avalos, B. (2011). Teacher professional development in teaching and teacher education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27, 10–20.
  • Balcı, S. (2023). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeyi ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 336–370. https://doi.org/10.29299/kefad.1145313
  • Boekaerts, M. (2003). Motivation to learn. Erişim tarihi: 22 Ekim 2024. http://www.curtin.edu.au/curtin/dept/smec/iae
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Academic Press.
  • Dönmez, D. (2024). Öğretmen ve okul yöneticilerinin akademik isteklilik düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans Projesi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ABD, Denizli.
  • Gazalcı, T., Dal, A., Eker, A., Zengin, M., İnan, M., & Kurt, E. (2024). Öğretmenlerin akademik motivasyon düzeyleri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(103), 191–203. https://doi.org/10.5281/zenodo.10616615
  • Gömleksiz, M. N., & Serhatlıoğlu, B. (2014). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 173(173), 99–128. https://doi.org/10.20296/tsad.36644
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2013). Multivariate data analysis. Pearson Education Limited.
  • Hill, H. C., Rowan, B., & Ball, D. L. (2005). Effects of teachers’ mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Educational Research Journal, 42(2), 371–406.
  • Jones, W. D. (2001). New teachers for a new millennium. Black Collegian, 31(2), 72.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.
  • Koşar, D., Er, E., & Kılınç, A. (2020). Öğretmenlerin lisansüstü öğrenim görme nedenleri: Nitel bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 370–392.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019). MEB 2019–2023 stratejik planı. Erişim: 22 Ekim 2024, http://www.meb.gov.tr/stratejik_plan/
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2021). Millî Eğitim Bakanlığı 2020 yılı idare faaliyet raporu. Ankara. Erişim: 22 Ekim 2024, http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_03/03134336_2020_YYlY_Ydare_Faaliyet_Raporu.pdf
  • Nachmias, C. F., & Nachmias, D. (1996). Research methods in the social sciences (5th ed.). London: St. Martin’s Press Inc.
  • Plucker, J. A. (1998). The relationship between school climate conditions and student aspirations. The Journal of Educational Research, 91(4), 240–246.
  • Redd, Z., Brooks, J., & McGarvey, A. M. (2001). Background for community level work on educational adjustment in adolescence: Reviewing the literature on contributing factors. Washington, DC: Child Trends.
  • SPSS Inc. (2020). IBM SPSS Statistics for Windows (Version 27.0). Armonk, NY: IBM Corp.
  • Şahin, M. (1999). Milli Eğitim Bakanlığı hizmet içi eğitim faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik öneriler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18, 221–227.
  • Şişman, M. (2006). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Tuti, G., Özdemir, M., & Rizeli, H. (2022). Developing the teacher academic aspiration scale (TAAS): Validity and reliability study. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 23(1), 621–644. https://doi.org/10.17679/inuefd.1009443
  • Yüce, K., Şahin, E. Y., Koçer, Ö., & Kana, F. (2013). Motivations for choosing teaching as a career: A perspective of pre-service teachers from a Turkish context. Asia Pacific Education Review, 14, 295–306.
  • Zaccoletti, S., Camacho, A., Correia, N., Aguiar, C., Mason, L., Alves, R. A., & Daniel, J. R. (2020). Parents’ perceptions of student academic motivation during the COVID-19 lockdown: A cross-country comparison. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.592670
  • Zembat, R., Akşın-Yavuz, E., Tunçelı, H. İ., & Yılmaz, H. (2018). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ile akademik motivasyon ve başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(4), 789–808.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports and Recreation, Sports Science and Exercise (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Davut Atılgan 0000-0002-8475-4488

Onur Öztürk 0000-0002-7630-6861

Mehmet Aslan 0000-0002-4029-2672

Publication Date June 29, 2025
Submission Date February 22, 2025
Acceptance Date May 24, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Atılgan, D., Öztürk, O., & Aslan, M. (2025). Öğretmenlerin Akademik İstekliliklerinin Branş Ve Öğrenim Durumu Değişkenlerine Göre İncelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 15-29.

Dear Researchers,

The ÇOMÜ Journal of Sports Sciences, which is an international and peer-reviewed journal covering studies in the field of Sports Sciences, will accept original research and compilation articles on topics within the scope of our journal for its March 2025 issue. In this sense, articles for the relevant issue can be sent until the end of February 2025. It is presented for your information.

Editor Prof. Dr. Hürmüz KOÇ