Amaç: Öğretmenler insanlık tarihi boyunca eğitimin ayrılmaz bir parçası, önemli bir ayağı olmuştur. Öğretmenlerin akademik alanda isteklilikleri mesleki başarılarının önemli bir unsuru olarak düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin akademik istekliliklerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi olup bu doğrultuda araştırmanın örneklemi Kahramanmaraş ili Onikişubat ve Pazarcık İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı devlet okullarında görev yapan farklı branşlardaki öğretmenlerden oluşmaktadır.
Yöntem: Araştırmada yöntem olarak nicel araştırma yöntemi kullanılmış olup betimsel tarama desen olarak tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak Tuti, Özdemir ve Rizeli (2022), tarafından geliştirilmiş olan “Öğretmen Akademik İsteklilik Ölçeği” ve katılımcıların demografik bilgilerinin yer aldığı kısa form kullanılmıştır. Veriler istatistiki yazılım programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi yapılırken ilk olarak verilerin normallik dağılımı çarpıklık–basıklık (skewness-kurtosis) değerleri incelenmiştir.
Bulgular: Araştırma sonucunda katılımcıların aritmetik ortalamada öğretmen akademik isteklilik puanının ölçek genelinde ve akademik tutum alt boyutunda orta düzeyde; kişisel ilgi, mesleki gelişim ve toplumsal çıkar alt boyutlarında ise yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Araştırmada ikili gruplarda t-testi sonucuna göre öğretmen akademik isteklilik ölçeği toplam puan ve alt boyutlarında öğrenim durumu değişkeni bakımından gruplar arasında anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Çoklu gruplar ANOVA testi sonucuna göre ise öğretmenlik branşı değişkeni bakımından gruplar arasında anlamlı farklılığın olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Öğretmenlerin akademik istekliliklerinin branş ve öğrenim durumu değişkenlerine göre incelenmesi kapsamında katılımcıların görüşleri doğrultusunda elde edilen verilerden birtakım sonuçlara ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Öğretmen, Akademik, İsteklilik
“Öğretmenlerin Akademik İstekliliklerinin Branş Ve Öğrenim Durumu Değişkenlerine Göre İncelenmesi” başlıklı Bu çalışmada etik standartlara uygun hareket edilmiştir. Verileri toplarken gönüllü katılım ilkesine bağlı kalınmıştır.
Bu çalışmaya destek veren gönüllü katılımcılara ve yapıcı dönüt sağlayacak editör ve hakemlere teşekkür ederiz.
Purpose: Teachers have been an integral part and an important pillar of education throughout human history. Teachers' academic aspirations is considered an important element of their professional success. The aim of this study is to examine teachers' academic enthusiasm according to some demographic variables, and in this direction, the sample of the research consists of teachers in different branches working in public schools affiliated to the Onikişubat and Pazarcık District National Education Directorates of Kahramanmaraş province.
Method: Quantitative research method was used as the method in the research and descriptive scanning design was preferred. The "Teacher Academic Enthusiasm Scale" developed by Tuti, Özdemir and Rizeli (2022), and the short form including the demographic information of the participants were used as the data collection tool. The data were analyzed using a statistical software program. While analyzing the data, firstly, the normality distribution skewness-kurtosis values of the data were examined.
Results: As a result of the research, it was found that the arithmetic mean teacher academic enthusiasm score of the participants was at a medium level in the overall scale and in the academic attitude sub-dimension; and at a high level in the personal interest, professional development and social interest sub-dimensions. According to the results of the t-test in paired groups in the study, it was determined that there was a significant difference between the groups in terms of the educational status variable in the total score and sub-dimensions of the teacher academic motivation scale. According to the results of the multiple groups ANOVA test, it was determined that there was a significant difference between the groups in terms of the teaching branch variable.
Sonuç: Within the scope of examining the academic motivation of teachers according to branch and educational status variables, some conclusions were reached from the data obtained in line with the opinions of the participants.
Keywords: Teacher, Academic, Aspirations
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports and Recreation, Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2025 |
Submission Date | February 22, 2025 |
Acceptance Date | May 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |
Dear Researchers,
The ÇOMÜ Journal of Sports Sciences, which is an international and peer-reviewed journal covering studies in the field of Sports Sciences, will accept original research and compilation articles on topics within the scope of our journal for its March 2025 issue. In this sense, articles for the relevant issue can be sent until the end of February 2025. It is presented for your information.
Editor Prof. Dr. Hürmüz KOÇ