Research Article
BibTex RIS Cite

An Examination of the Relationship Between Teacher Candidates’ Readiness for Teaching, Teaching Motivation, and Commitment to the Teaching Profession

Year 2025, Volume: 54 Issue: 1, 140 - 173, 30.04.2025
https://doi.org/10.14812/cuefd.1470921

Abstract

This study was designed to examine the relationship between the teach candidates’ readiness for teaching, teaching motivation and commitment to the teaching profession across different teacher training programs. The correlational survey, one of the quantitative research methods, was used in the research. The sample group consisted of 253 undergraduate students and 329 pedagogical formation students studying in separate departments of Mersin University’s Faculty of Education in the course of the spring semester of the 2021-2022 academic year. The scales used in the research include ‘Readiness for Teaching Scale’,developed by Yıldırım and Kalman (2017), 'Teaching Motivation Scale', developed by Candan and Gencel (2015), and 'Dedication to the Teaching Profession Scale', developed by Yıldız (2020). The analysis of the research data was administered by using parametric test techniques, and Pearson correlation analysis was utilized in line with the research objectives. The relationships between readiness for teaching, teaching motivation, and commitment to the teaching profession were also evaluated by using structural equation modeling. According to the research results, teacher candidates demonstrated high levels of readiness for teaching, commitment to the teaching profession, and teaching motivation. A moderate positive correlation was identified among these variables.. A moderate positive relationship was identified among these variables. The Structural Equation Model also established a significant model among these variables.

References

  • Ada, S., Akan, D., Ayık, A., Yıldırım, İ., &Yalçın, S. (2013). Motivation factors of teachers. Atatürk University Journal of Graduate School of Social Sciences, 17(3), 151–166. https://doi.org/10.26817/16925777.1319
  • Ahraz, H. (2021). Öğretmenlerin öz düzenlemeli öğrenme becerileri ve öğretme motivasyonlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Akdemir, Ö. A. (2019). Student teachers' preparedness to teach: The case of Turkey. International Education Studies, 12(3), 90–96. https://doi.org/10.5539/ies.v12n3p90
  • Akhan, N. E., & Kaymak, B. (2021). Öğretmenlik uygulamasının öğretme motivasyonu ve öğretmenlik özyeterlilik inançlarına etkisi. Journal of International Social Research, 14(76), 563–573. https://doi.org/10.17719/jisr.11424
  • Aksoy, D., Sancaklı, S., & Adagideli, F. H. (2022). Okul öncesi öğretmen adaylarının öz yeterlik düzeyleri ve öğretmenlik mesleğine hazır bulunuşluk düzeylerinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 167–185. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1104463
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Erol, E. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 48–62.
  • Atik, S., & Çelik, O.T. (2021). Analysis of the relationships between academic motivation, engagement, burnout and academic achievement with structural equation modelling. International Journal of Contemporary Educational Research, 8(2), 118–130. https://doi.org/10.33200/ijcer.826088
  • Aydemir, T. (2021). Öğretmen adaylarının özgecilik davranışları, öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve öğretme motivasyonları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Ayık, A., & Ataş, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile öğretme motivasyonları arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25–43. http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2014.41.2
  • Aynas, N., & Sevmiş, B. Y. (2024). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe hazır oluş düzeyleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 213–228. https://doi.org/10.47525/ulasbid.1416987
  • Aytaç, A. (2021). A study of teachers' self-efficacy beliefs, motivation to teach, and curriculum fidelity: a path analysis model. International Journal of Contemporary Educational Research, 8(4), 130–143. https://doi.org/10.33200/ijcer.898186
  • Bakaç, E., & Özen, R. (2017). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançları ile tutumları arasındaki ilişki. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1389–1404.
  • Bas, G. (2022). Effect of student teachers’ teaching beliefs and attitudes towards teaching on motivation to teach: mediating role of self-efficacy. Journal of Education for Teaching, 48(3), 348–363. http://dx.doi.org/10.1080/02607476.2021.2006043
  • Bess, J. L. (1977). The motivation to teach. The Journal of Higher Education, 48(3), 243–258. https://doi.org/10.1080/00221546.1977.11780357
  • Bishay, A. (1996). Teacher motivation and job satisfaction: A study employing the experience sampling method. Journal of undergraduate Sciences, 3(3), 147–155.
  • Boran, M., & Yelken, T. Y. (2018). Eğitim fakültesi ile pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik duyarlılıklarının ve etkili öğretmen özelliklerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 4(2), 144–164.
  • Bowen, N. K., & Guo, S. (2011). Structural equation modeling. Oxford University Press.
  • Boyd, D., Goldhaber, D., Lankford, H., & Wyckoff, J. (2007). The effect of certification and preparation on teacher quality. The Future of children, 17(1), 45–68. https://doi.org/10.1353/foc.2007.0000
  • Bozpolat, E. (2016). Identification of the predicator variables of candidate teacher teaching motivations. International Journal of Higher Education, 5(2), 148–162. http://dx.doi.org/10.5430/ijhe.v5n2p148
  • Buric, I., and Moè, A. (2020). What makes teachers enthusiastic: ´ the interplay of positive affect, self-efficacy and job satisfaction. Teach. Teacher Educ. 89, 103008. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.103008
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Candan, D. G., & Gencel, İ. E. (2015). Öğretme Motivasyonu ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlama çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 72–89.
  • Canlı, S., & Karadağ, N. (2021). Motivation to teach: A mixed method study. Participatory Educational Research, 8(3), 227–251. https://doi.org/10.17275/per.21.63.8.3
  • Celep, C. (2005). Meslek olarak öğretmenlik. Anı Yayıncılık. Chesnut, S. R., & Burley, H. (2015). Self-efficacy as a predictor of commitment to the teaching profession: A meta-analysis. Educational research review, 15, 1–16. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.001
  • Çelik, B., & Yıldız, Y. (2017). Commitment to the teaching profession. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 4(2), 93–97. https://doi.org/10.23918/ijsses.v4i2sip93
  • Çelik, K. (2010). Bir meslek olarak öğretmenlik. A. Tanrıöğen, & R. Sarpkaya (Ed.), Eğitim bilimine giriş içinde (ss. 235–268). Anı Yayıncılık.
  • Çınar, İ. (2016). Öğretmenlerin örgütsel bağlılık ve iş motivasyonlarının yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi: Çay ilçesi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Çimen, L. K. (2016). A study on the prediction of the teaching profession attitudes by communication skills and professional motivation. Journal of Education and Training tudies, 4, 21–38. http://dx.doi.org/10.11114/jets.v4i11.1842
  • Dadandı, İ., Kalyon, A., & Yazıcı, H. (2016). Eğitim fakültesinde öğrenim gören ve pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançları, kaygı düzeyleri ve öğretmenlik mesleğine karşı tutumları. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 253–269.
  • Darling-Hammond, L. (2010). Evaluating teacher effectiveness: How teacher performance assessments can measure and improve teaching. Center for American progress. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED535859.pdf
  • Day, C., & Gu, Q. (2009). Veteran teachers: Commitment, resilience and quality retention. Teachers and Teaching, 15(4), 441–457. https://doi.org/10.1080/13540600903057211
  • Dikmen, M. (2021). Öğretmen adaylarının öğretme motivasyonu: Bir karma yöntem çalışması. e-Kafkas Journal of Educational Research, 8(2), 213–232. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.951038
  • Dikmen, M., & Tuncer, M. (2021). Öğretmen adaylarının depresyon düzeyleri, öğretme motivasyonları ve mesleğe karşı tutumlarının incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 401–410. https://doi.org/10.5961/jhes.2021.459
  • Dündar, H., & Karaca, E. T. (2013). Formasyon öğrencilerinin pedagojik formasyon programına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 19–34.
  • Girgin, D., & Akcanca, N. (2021). The readiness of primary and preschool pre-service teachers' for teaching profession in Turkey: A mixed methods research. International Journal of Contemporary Educational Research, 8(2), 98–117. https://doi.org/10.33200/ijcer.750217
  • Gök, B., & Atalay Kabasakal, K. (2019). Ögretmen adaylarinin ögretmen öz yeterlik inanci, ögretme motivasyonu ve ögretmenlik meslegine yönelik tutumlarinin çesitli degiskenler açisindan incelenmesi. Pegem Journal of Education and Instruction, 9(4), 1081–1112. https://doi.org/10.14527/pegegog.2019.035
  • Gün, F., & Turabik, T. (2019). Öğretmen adaylarının olası benliklerinin öğretme motivasyonları üzerindeki etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 214–234. https://doi.org/10.30703/cije.468371
  • Gür Erdoğan, D., Zafer Güneş, D. & Kaya Uyanık, G. (2018). Öğretmen adaylarının kişilik yapılarına göre akademik branş memnuniyetleri ve öğretmenliğe hazır olma durumları. ‘’ERPA International Congresses on Education’’ Konferansı’nda sunulan bildiri. İstanbul.
  • Han, J., & Yin, H. (2016). Teacher motivation: Definition, research development and implications for teachers. Cogent Education, 3(1), 1217819. https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1217819
  • Heinz, M. (2015). Why choose teaching? An international review of empirical studies exploring student teachers’ career motivations and levels of commitment to teaching. Educational Research and Evaluation, 21(3), 258–297. https://doi.org/10.1080/13803611.2015.1018278
  • Hollins, E. R. (2011). Teacher preparation for quality teaching. Journal of Teacher Education, 62(4), 395–407. https://doi.org/10.1177/0022487111409415
  • Huang, J., Sang, G., & He, W. (2023). Motivation to teach and preparedness for teaching among preservice teachers in China: The effect of conscientiousness and constructivist teaching beliefs. Frontiers in Psychology, 14, 1116321.https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1116321
  • Hong, J. Y. (2012). Why do some beginning teachers leave the school, and others stay? Understanding teacher resilience through psychological lenses. Teachers and Teaching, 18(4), 417–440. https://doi.org/10.1080/13540602.2012.696044
  • Jepson, E., & Forrest, S. (2006). Individual contributory factors in teacher stress: The role of achievement striving and occupational commitment. British Journal of Educational Psychology, 76(1), 183–197. https://doi.org/10.1348/000709905X37299
  • Karakaya, F., Uzel, N., Gül, A., & Yılmaz, M. (2019). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe hazır olma düzeyleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 373–396. https://doi.org/10.17152/gefad.447385
  • Karakış, Ö. (2021). Relationship between professional engagement, career development aspirations and motivation towards the teaching profession of prospective teachers. Participatory Educational Research, 8(2), 308–329. https://doi.org/10.17275/per.21.41.8.2
  • Karataş, K. (2020). Öğretmenlik mesleğine kuramsal bir bakış. Electronic Journal of Education Sciences, 9(17), 39–56.
  • Kauffman, D. F., Yılmaz-Soylu, M., & Duke, B. (2011). Öğretme Motivasyonu Ölçeğinin geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 279–290.
  • Kırbaç, M., & Kaya, F. (2023). Öğretmenlerin öğretme motivasyonları ile öğretmenlik mesleğine adanmışlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 642–657. https://doi.org/10.29000/rumelide.1379204
  • Kırdök, O., & Doğanülkü, H. A. (2018). Öğretmenlerin mesleki bağlılıklarının yordayıcısı olarak kişilik özellikleri. Electronic Turkish Studies, 13(19), 1163–1175. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13781
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270–290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Kula, S. S. (2022). The predictive relationship between pre-service teachers' self-efficacy belief, attitudes towards teaching profession and teaching motivation. International Journal of Contemporary Educational Research, 9(4), 705–717. https://doi.org/10.33200/ijcer.1068573
  • Liu, S., & Onwuegbuzie, A. J. (2014). Teachers’ motivation for entering the teaching profession and their job satisfaction: A cross-cultural comparison of China and other countries. Learning Environments Research, 17, 75–94. https://doi.org/10.1007/s10984-013-9155-5
  • Ma, D. (2022). The role of motivation and commitment in teachers’ professional identity. Frontiers in Psychology, 13, 910747.https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.910747
  • Meriç, E., & Erdem, M. (2020). Prediction of professional commitment of teachers by the job characteristics of teaching profession. Educational Administration: Theory & Practice, 26(2), 449–494. https://doi.org/10.17762/kuey.v26i2.19
  • Michaelowa, K. (2002). Teacher job satisfaction, student achievement, and the cost of primary education in Francophone Sub-Saharan Africa (No. 188). HWWA Discussion Paper. https://hdl.handle.net/10419/19349
  • Mohamed, Z., Valcke, M., & De Wever, B. (2017). Are they ready to teach? Student teachers’ readiness for the job with reference to teacher competence frameworks. Journal of Education for Teaching, 43(2), 151–170. https://doi.org/10.1080/02607476.2016.1257509
  • Mokhtar, A., Maouloud, V. M., Omowunmi, A. K., & Nordin, M. S. B. (2023). Teachers’ commitment, self-efficacy and job satisfaction as communicated by trained teachers. Management in Education, 37(3), 127–139. https://doi.org/10.1177/08920206211019400
  • Mossafaie, M., Alibakhshi, G., & Tabrizi, H. H. (2024). Iranian EFL teachers’ self-efficacy: structural equation modeling of the consequences. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 9(1), 42-62. https://doi.org/10.1186/s40862-024-00264-2
  • Osiesi, M. P., Odinko, M. N., & Oke, C. C. (2022). Primary school teachers' commitment and attitude to the teaching profession as predictor of their teaching competence in Ekiti state, Nigeria. International Journal of Academic Pedagogical Research, 6(2), 16–23.
  • Özcan, M. (2020). Investigation of the relationship between teacher candidates’ attitude and readiness levels towards teaching profession. International Journal of Progressive Education, 16(1), 100–110. https://doi.org/10.29329/ijpe.2020.228.8
  • Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik formasyon programındaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi SDÜ örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 29–48.
  • Özyılmaz, Ö. (2021). Türk milli eğitimi sisteminin sorunları ve çözüm arayışları. Pegem Akademi.
  • Pan, H. L. W. (2023). The catalysts for sustaining teacher commitment: an analysis of teacher preparedness and professional learning. Sustainability, 15(6), 4918. https://doi.org/10.3390/su15064918
  • Patrick, S. K., Darling-Hammond, L., & Kini, T. (2023). Educating Teachers in california: What matters for teacher preparedness?. Learning Policy Institute.
  • Paulick, I., Retelsdorf, J., & Möller, J. (2013). Motivation for choosing teacher education: Associations with teachers’ achievement goals and instructional practices. International Journal of Educational Research, 61, 60–70. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2013.04.001
  • Pelletier, L. G., & Rocchi, M. (2016). Teachers’ motivation in the classroom. Building autonomous learners: Perspectives from research and practice using self-determination theory, 107-127. https://doi.org/10.1007/978-981-287-630-0_6
  • Polat, Ç. M., Yıldız, K., & Yıldız, S. (2022) Sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine bağlılık algıları ile öğretim programına bağlılık algıları arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1124–1160. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-1105108
  • Polat, H. (2022). Investigating the relationships between preservice teachers’ teacher readiness, attitude towards teaching profession, and organizational attraction through structural equation modeling. Educational Process: International Journal (EDUPIJ), 11(3), 62–86. https://doi.org/10.22521/edupij.2022.113.4
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  • Raziq, A., & Lane-Krebs, K. (2021). Motivation and job satisfaction among teachers: A case study of Balochistan. Ilkogretim Online, 20(4), 2313–2319. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2021.04.265
  • Rots, I., & Aelterman, A. (2009). Teacher education graduates’ entrance into the teaching profession: Development and test of a model. European Journal of Psychology of Education, 24(4), 453–471. https://doi.org/10.1007/BF03178761
  • Rots, I., Aelterman, A., Vlerick, P., & Vermeulen, K. (2007). Teacher education, graduates’ teaching commitment and entrance into the teaching profession. Teaching and Teacher education, 23(5), 543–556. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.01.012
  • Seçer, İ. (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi: Analiz ve raporlaştırma. Anı Yayıncılık.
  • Sinclair, C. (2008). Initial and changing student teacher motivation and commitment to teaching. Asia‐ Pacific Journal of Teacher Education, 36(2), 79–104. https://doi.org/10.1080/13598660801971658
  • Söner, O., Ceylan, C., Bektaş, G., Şimşek, C., Albayrak, O., Coşkun, İ., & Akagündüz, E. (2024). öğretmenlerin kariyer uyumluluğunun yordayıcısı olarak mesleki motivasyon. Eğitim Yansımaları, 8(1), 36–46.
  • Sünbül, A. (1996). Öğretmen niteliği ve öğretimdeki rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(8), 597–608.
  • Şişman, M. (2000). Öğretmenliğe giriş. Pegema Yayıncılık.
  • Ulubey, Ö., Yıldırım, K., & Alpaslan, M. M. (2018). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programının öğretmen adaylarının öğretmen kimliği algısına etkisinin incelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 48–55. https://doi.org/10.21666/muefd.403519
  • Ünal, A. &Gül, İ. (2020). Öğretmenlerin mesleki bağlılıkları ile iş doyumu, yaşam doyumu ve yaşam anlamı düzeyleri arasındaki ilişki. The Journal of International Educational Sciences, 25(25):89-107. https://doi.org/10.29228/INESJOURNAL.47690
  • Viseu, J., Neves de Jesus, S., Rus, C,. & Canavarro, J. M. (2016). Teacher motivation, work satisfaction, and positive psychological capital: A literature review. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(2), 439–461. https://doi.org/10.25115/ejrep.39.15102
  • Vural, B. (2004). Yetkin-ideal-vizyoner öğretmen. Hayat Yayınları.
  • Watt, H. M., & Richardson, P. W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: Development and validation of the FIT-Choice scale. The Journal of experimental education, 75(3), 167–202. https://doi.org/10.3200/JEXE.75.3.167-202
  • Watt, H. M., & Richardson, P. W. (2008). Motivations, perceptions, and aspirations concerning teaching as a career for different types of beginning teachers. Learning and Instruction, 18(5), 408–428. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2008.06.002
  • Wilson, S. M., & Kelley, S. L. (2022). Landscape of teacher preparation programs and teacher candidates. National Academy of Education. National Academy of Education Committee on Evaluating and Improving Teacher Preparation Programs. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED618996.pdf
  • Yau, H. Y. (2010). Language teacher motivation: A study of teachers of English as a second language (ESL) in New Zealand Language Schools [Unpublished doctoral dissertation]. Auckland University of Technology.
  • Ye, W., Ding, Y., Han, X., & Ye, W. (2022). Pre-service teachers’ teaching motivation and perceptions of teacher morality in China. Educational Studies, 50(2), 243–260. https://doi.org/10.1080/03055698.2022.2037406
  • Yıldırım, İ., & Kalman, M. (2017). Öğretmenliğe Hazır Olma Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2311–2326.
  • Yıldız, S. (2020). Öğretmenlik mesleğine bağlılık ölçeğinin geliştirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 463–482. https://doi.org/10.18506/anemon.662930
  • Yılmaz, S., & Sarpkaya, R. (2010). Eğitimin temel kavramları. A. Tanrıöğen, & R. Sarpkaya (Ed.), Eğitim bilimine giriş içinde (ss. 1–44). Anı Yayıncılık
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK) (2021) Pedagojik Formasyon eğitimi sertifika programına ilişkin usul ve esaslar.https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/IdariBirimler/egitim_ogretim_daire_bsk/pedagojik-formasyon-usul-ve-esaslar.aspx

Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe Hazır Olma Düzeyleri, Öğretme Motivasyonları ve Öğretmenlik Mesleğine Bağlılıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 54 Issue: 1, 140 - 173, 30.04.2025
https://doi.org/10.14812/cuefd.1470921

Abstract

Bu araştırma farklı öğretmen yetiştirme programlarında eğitim gören öğretmen adaylarının öğretmenliğe hazır olma düzeyleri, öğretme motivasyonları ve öğretmenlik mesleğine bağlılıkları arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için tasarlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklem grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Mersin Üniveristesi Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerindeki 253 lisans öğrencisi ile 329 pedagojik formasyon öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçekler Yıldırım ve Kalman (2017) tarafından geliştirilen ‘’Öğretmenliğe Hazır Olma Ölçeği’’, Candan ve Gencel (2015) tarafından geliştirilen ‘’Öğretme Motivasyonu Ölçeği’’ ile Yıldız(2020) tarafından geliştirilen ‘’Öğretmenlik Mesleğine Bağlılık Ölçeği’’ dir. Araştırma verilerinin analizinde parametrik test tekniklerinden çalışmanın amacına uygun olarak pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Aynı zamanda öğretmenliğe hazır olma, öğretme motivasyonu ve mesleğe bağlılık arasındaki ilişkiler yapısal eşitlik modeli ile incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının mesleğe hazır olma ve öğretmenlik mesleğine bağlılık ve öğretme motivasyonları düzeyleri yüksek seviyede bulunmuştur. Bu değişkenler arasında orta düzeyde pozitif yönlü ilişki tespit edilmiştir. Yapısal Eşitli Modeli sonucunda da değişkenler arasında anlamlı bir model kurulmuştur.

References

  • Ada, S., Akan, D., Ayık, A., Yıldırım, İ., &Yalçın, S. (2013). Motivation factors of teachers. Atatürk University Journal of Graduate School of Social Sciences, 17(3), 151–166. https://doi.org/10.26817/16925777.1319
  • Ahraz, H. (2021). Öğretmenlerin öz düzenlemeli öğrenme becerileri ve öğretme motivasyonlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Akdemir, Ö. A. (2019). Student teachers' preparedness to teach: The case of Turkey. International Education Studies, 12(3), 90–96. https://doi.org/10.5539/ies.v12n3p90
  • Akhan, N. E., & Kaymak, B. (2021). Öğretmenlik uygulamasının öğretme motivasyonu ve öğretmenlik özyeterlilik inançlarına etkisi. Journal of International Social Research, 14(76), 563–573. https://doi.org/10.17719/jisr.11424
  • Aksoy, D., Sancaklı, S., & Adagideli, F. H. (2022). Okul öncesi öğretmen adaylarının öz yeterlik düzeyleri ve öğretmenlik mesleğine hazır bulunuşluk düzeylerinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 167–185. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1104463
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Erol, E. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 48–62.
  • Atik, S., & Çelik, O.T. (2021). Analysis of the relationships between academic motivation, engagement, burnout and academic achievement with structural equation modelling. International Journal of Contemporary Educational Research, 8(2), 118–130. https://doi.org/10.33200/ijcer.826088
  • Aydemir, T. (2021). Öğretmen adaylarının özgecilik davranışları, öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve öğretme motivasyonları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Ayık, A., & Ataş, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile öğretme motivasyonları arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25–43. http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2014.41.2
  • Aynas, N., & Sevmiş, B. Y. (2024). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe hazır oluş düzeyleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 213–228. https://doi.org/10.47525/ulasbid.1416987
  • Aytaç, A. (2021). A study of teachers' self-efficacy beliefs, motivation to teach, and curriculum fidelity: a path analysis model. International Journal of Contemporary Educational Research, 8(4), 130–143. https://doi.org/10.33200/ijcer.898186
  • Bakaç, E., & Özen, R. (2017). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançları ile tutumları arasındaki ilişki. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1389–1404.
  • Bas, G. (2022). Effect of student teachers’ teaching beliefs and attitudes towards teaching on motivation to teach: mediating role of self-efficacy. Journal of Education for Teaching, 48(3), 348–363. http://dx.doi.org/10.1080/02607476.2021.2006043
  • Bess, J. L. (1977). The motivation to teach. The Journal of Higher Education, 48(3), 243–258. https://doi.org/10.1080/00221546.1977.11780357
  • Bishay, A. (1996). Teacher motivation and job satisfaction: A study employing the experience sampling method. Journal of undergraduate Sciences, 3(3), 147–155.
  • Boran, M., & Yelken, T. Y. (2018). Eğitim fakültesi ile pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik duyarlılıklarının ve etkili öğretmen özelliklerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 4(2), 144–164.
  • Bowen, N. K., & Guo, S. (2011). Structural equation modeling. Oxford University Press.
  • Boyd, D., Goldhaber, D., Lankford, H., & Wyckoff, J. (2007). The effect of certification and preparation on teacher quality. The Future of children, 17(1), 45–68. https://doi.org/10.1353/foc.2007.0000
  • Bozpolat, E. (2016). Identification of the predicator variables of candidate teacher teaching motivations. International Journal of Higher Education, 5(2), 148–162. http://dx.doi.org/10.5430/ijhe.v5n2p148
  • Buric, I., and Moè, A. (2020). What makes teachers enthusiastic: ´ the interplay of positive affect, self-efficacy and job satisfaction. Teach. Teacher Educ. 89, 103008. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.103008
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Candan, D. G., & Gencel, İ. E. (2015). Öğretme Motivasyonu ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlama çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 72–89.
  • Canlı, S., & Karadağ, N. (2021). Motivation to teach: A mixed method study. Participatory Educational Research, 8(3), 227–251. https://doi.org/10.17275/per.21.63.8.3
  • Celep, C. (2005). Meslek olarak öğretmenlik. Anı Yayıncılık. Chesnut, S. R., & Burley, H. (2015). Self-efficacy as a predictor of commitment to the teaching profession: A meta-analysis. Educational research review, 15, 1–16. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.001
  • Çelik, B., & Yıldız, Y. (2017). Commitment to the teaching profession. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 4(2), 93–97. https://doi.org/10.23918/ijsses.v4i2sip93
  • Çelik, K. (2010). Bir meslek olarak öğretmenlik. A. Tanrıöğen, & R. Sarpkaya (Ed.), Eğitim bilimine giriş içinde (ss. 235–268). Anı Yayıncılık.
  • Çınar, İ. (2016). Öğretmenlerin örgütsel bağlılık ve iş motivasyonlarının yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi: Çay ilçesi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Çimen, L. K. (2016). A study on the prediction of the teaching profession attitudes by communication skills and professional motivation. Journal of Education and Training tudies, 4, 21–38. http://dx.doi.org/10.11114/jets.v4i11.1842
  • Dadandı, İ., Kalyon, A., & Yazıcı, H. (2016). Eğitim fakültesinde öğrenim gören ve pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançları, kaygı düzeyleri ve öğretmenlik mesleğine karşı tutumları. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 253–269.
  • Darling-Hammond, L. (2010). Evaluating teacher effectiveness: How teacher performance assessments can measure and improve teaching. Center for American progress. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED535859.pdf
  • Day, C., & Gu, Q. (2009). Veteran teachers: Commitment, resilience and quality retention. Teachers and Teaching, 15(4), 441–457. https://doi.org/10.1080/13540600903057211
  • Dikmen, M. (2021). Öğretmen adaylarının öğretme motivasyonu: Bir karma yöntem çalışması. e-Kafkas Journal of Educational Research, 8(2), 213–232. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.951038
  • Dikmen, M., & Tuncer, M. (2021). Öğretmen adaylarının depresyon düzeyleri, öğretme motivasyonları ve mesleğe karşı tutumlarının incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 401–410. https://doi.org/10.5961/jhes.2021.459
  • Dündar, H., & Karaca, E. T. (2013). Formasyon öğrencilerinin pedagojik formasyon programına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 19–34.
  • Girgin, D., & Akcanca, N. (2021). The readiness of primary and preschool pre-service teachers' for teaching profession in Turkey: A mixed methods research. International Journal of Contemporary Educational Research, 8(2), 98–117. https://doi.org/10.33200/ijcer.750217
  • Gök, B., & Atalay Kabasakal, K. (2019). Ögretmen adaylarinin ögretmen öz yeterlik inanci, ögretme motivasyonu ve ögretmenlik meslegine yönelik tutumlarinin çesitli degiskenler açisindan incelenmesi. Pegem Journal of Education and Instruction, 9(4), 1081–1112. https://doi.org/10.14527/pegegog.2019.035
  • Gün, F., & Turabik, T. (2019). Öğretmen adaylarının olası benliklerinin öğretme motivasyonları üzerindeki etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 214–234. https://doi.org/10.30703/cije.468371
  • Gür Erdoğan, D., Zafer Güneş, D. & Kaya Uyanık, G. (2018). Öğretmen adaylarının kişilik yapılarına göre akademik branş memnuniyetleri ve öğretmenliğe hazır olma durumları. ‘’ERPA International Congresses on Education’’ Konferansı’nda sunulan bildiri. İstanbul.
  • Han, J., & Yin, H. (2016). Teacher motivation: Definition, research development and implications for teachers. Cogent Education, 3(1), 1217819. https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1217819
  • Heinz, M. (2015). Why choose teaching? An international review of empirical studies exploring student teachers’ career motivations and levels of commitment to teaching. Educational Research and Evaluation, 21(3), 258–297. https://doi.org/10.1080/13803611.2015.1018278
  • Hollins, E. R. (2011). Teacher preparation for quality teaching. Journal of Teacher Education, 62(4), 395–407. https://doi.org/10.1177/0022487111409415
  • Huang, J., Sang, G., & He, W. (2023). Motivation to teach and preparedness for teaching among preservice teachers in China: The effect of conscientiousness and constructivist teaching beliefs. Frontiers in Psychology, 14, 1116321.https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1116321
  • Hong, J. Y. (2012). Why do some beginning teachers leave the school, and others stay? Understanding teacher resilience through psychological lenses. Teachers and Teaching, 18(4), 417–440. https://doi.org/10.1080/13540602.2012.696044
  • Jepson, E., & Forrest, S. (2006). Individual contributory factors in teacher stress: The role of achievement striving and occupational commitment. British Journal of Educational Psychology, 76(1), 183–197. https://doi.org/10.1348/000709905X37299
  • Karakaya, F., Uzel, N., Gül, A., & Yılmaz, M. (2019). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe hazır olma düzeyleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 373–396. https://doi.org/10.17152/gefad.447385
  • Karakış, Ö. (2021). Relationship between professional engagement, career development aspirations and motivation towards the teaching profession of prospective teachers. Participatory Educational Research, 8(2), 308–329. https://doi.org/10.17275/per.21.41.8.2
  • Karataş, K. (2020). Öğretmenlik mesleğine kuramsal bir bakış. Electronic Journal of Education Sciences, 9(17), 39–56.
  • Kauffman, D. F., Yılmaz-Soylu, M., & Duke, B. (2011). Öğretme Motivasyonu Ölçeğinin geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 279–290.
  • Kırbaç, M., & Kaya, F. (2023). Öğretmenlerin öğretme motivasyonları ile öğretmenlik mesleğine adanmışlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 642–657. https://doi.org/10.29000/rumelide.1379204
  • Kırdök, O., & Doğanülkü, H. A. (2018). Öğretmenlerin mesleki bağlılıklarının yordayıcısı olarak kişilik özellikleri. Electronic Turkish Studies, 13(19), 1163–1175. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13781
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270–290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Kula, S. S. (2022). The predictive relationship between pre-service teachers' self-efficacy belief, attitudes towards teaching profession and teaching motivation. International Journal of Contemporary Educational Research, 9(4), 705–717. https://doi.org/10.33200/ijcer.1068573
  • Liu, S., & Onwuegbuzie, A. J. (2014). Teachers’ motivation for entering the teaching profession and their job satisfaction: A cross-cultural comparison of China and other countries. Learning Environments Research, 17, 75–94. https://doi.org/10.1007/s10984-013-9155-5
  • Ma, D. (2022). The role of motivation and commitment in teachers’ professional identity. Frontiers in Psychology, 13, 910747.https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.910747
  • Meriç, E., & Erdem, M. (2020). Prediction of professional commitment of teachers by the job characteristics of teaching profession. Educational Administration: Theory & Practice, 26(2), 449–494. https://doi.org/10.17762/kuey.v26i2.19
  • Michaelowa, K. (2002). Teacher job satisfaction, student achievement, and the cost of primary education in Francophone Sub-Saharan Africa (No. 188). HWWA Discussion Paper. https://hdl.handle.net/10419/19349
  • Mohamed, Z., Valcke, M., & De Wever, B. (2017). Are they ready to teach? Student teachers’ readiness for the job with reference to teacher competence frameworks. Journal of Education for Teaching, 43(2), 151–170. https://doi.org/10.1080/02607476.2016.1257509
  • Mokhtar, A., Maouloud, V. M., Omowunmi, A. K., & Nordin, M. S. B. (2023). Teachers’ commitment, self-efficacy and job satisfaction as communicated by trained teachers. Management in Education, 37(3), 127–139. https://doi.org/10.1177/08920206211019400
  • Mossafaie, M., Alibakhshi, G., & Tabrizi, H. H. (2024). Iranian EFL teachers’ self-efficacy: structural equation modeling of the consequences. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 9(1), 42-62. https://doi.org/10.1186/s40862-024-00264-2
  • Osiesi, M. P., Odinko, M. N., & Oke, C. C. (2022). Primary school teachers' commitment and attitude to the teaching profession as predictor of their teaching competence in Ekiti state, Nigeria. International Journal of Academic Pedagogical Research, 6(2), 16–23.
  • Özcan, M. (2020). Investigation of the relationship between teacher candidates’ attitude and readiness levels towards teaching profession. International Journal of Progressive Education, 16(1), 100–110. https://doi.org/10.29329/ijpe.2020.228.8
  • Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik formasyon programındaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi SDÜ örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 29–48.
  • Özyılmaz, Ö. (2021). Türk milli eğitimi sisteminin sorunları ve çözüm arayışları. Pegem Akademi.
  • Pan, H. L. W. (2023). The catalysts for sustaining teacher commitment: an analysis of teacher preparedness and professional learning. Sustainability, 15(6), 4918. https://doi.org/10.3390/su15064918
  • Patrick, S. K., Darling-Hammond, L., & Kini, T. (2023). Educating Teachers in california: What matters for teacher preparedness?. Learning Policy Institute.
  • Paulick, I., Retelsdorf, J., & Möller, J. (2013). Motivation for choosing teacher education: Associations with teachers’ achievement goals and instructional practices. International Journal of Educational Research, 61, 60–70. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2013.04.001
  • Pelletier, L. G., & Rocchi, M. (2016). Teachers’ motivation in the classroom. Building autonomous learners: Perspectives from research and practice using self-determination theory, 107-127. https://doi.org/10.1007/978-981-287-630-0_6
  • Polat, Ç. M., Yıldız, K., & Yıldız, S. (2022) Sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine bağlılık algıları ile öğretim programına bağlılık algıları arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1124–1160. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-1105108
  • Polat, H. (2022). Investigating the relationships between preservice teachers’ teacher readiness, attitude towards teaching profession, and organizational attraction through structural equation modeling. Educational Process: International Journal (EDUPIJ), 11(3), 62–86. https://doi.org/10.22521/edupij.2022.113.4
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  • Raziq, A., & Lane-Krebs, K. (2021). Motivation and job satisfaction among teachers: A case study of Balochistan. Ilkogretim Online, 20(4), 2313–2319. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2021.04.265
  • Rots, I., & Aelterman, A. (2009). Teacher education graduates’ entrance into the teaching profession: Development and test of a model. European Journal of Psychology of Education, 24(4), 453–471. https://doi.org/10.1007/BF03178761
  • Rots, I., Aelterman, A., Vlerick, P., & Vermeulen, K. (2007). Teacher education, graduates’ teaching commitment and entrance into the teaching profession. Teaching and Teacher education, 23(5), 543–556. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.01.012
  • Seçer, İ. (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi: Analiz ve raporlaştırma. Anı Yayıncılık.
  • Sinclair, C. (2008). Initial and changing student teacher motivation and commitment to teaching. Asia‐ Pacific Journal of Teacher Education, 36(2), 79–104. https://doi.org/10.1080/13598660801971658
  • Söner, O., Ceylan, C., Bektaş, G., Şimşek, C., Albayrak, O., Coşkun, İ., & Akagündüz, E. (2024). öğretmenlerin kariyer uyumluluğunun yordayıcısı olarak mesleki motivasyon. Eğitim Yansımaları, 8(1), 36–46.
  • Sünbül, A. (1996). Öğretmen niteliği ve öğretimdeki rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(8), 597–608.
  • Şişman, M. (2000). Öğretmenliğe giriş. Pegema Yayıncılık.
  • Ulubey, Ö., Yıldırım, K., & Alpaslan, M. M. (2018). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programının öğretmen adaylarının öğretmen kimliği algısına etkisinin incelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 48–55. https://doi.org/10.21666/muefd.403519
  • Ünal, A. &Gül, İ. (2020). Öğretmenlerin mesleki bağlılıkları ile iş doyumu, yaşam doyumu ve yaşam anlamı düzeyleri arasındaki ilişki. The Journal of International Educational Sciences, 25(25):89-107. https://doi.org/10.29228/INESJOURNAL.47690
  • Viseu, J., Neves de Jesus, S., Rus, C,. & Canavarro, J. M. (2016). Teacher motivation, work satisfaction, and positive psychological capital: A literature review. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(2), 439–461. https://doi.org/10.25115/ejrep.39.15102
  • Vural, B. (2004). Yetkin-ideal-vizyoner öğretmen. Hayat Yayınları.
  • Watt, H. M., & Richardson, P. W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: Development and validation of the FIT-Choice scale. The Journal of experimental education, 75(3), 167–202. https://doi.org/10.3200/JEXE.75.3.167-202
  • Watt, H. M., & Richardson, P. W. (2008). Motivations, perceptions, and aspirations concerning teaching as a career for different types of beginning teachers. Learning and Instruction, 18(5), 408–428. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2008.06.002
  • Wilson, S. M., & Kelley, S. L. (2022). Landscape of teacher preparation programs and teacher candidates. National Academy of Education. National Academy of Education Committee on Evaluating and Improving Teacher Preparation Programs. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED618996.pdf
  • Yau, H. Y. (2010). Language teacher motivation: A study of teachers of English as a second language (ESL) in New Zealand Language Schools [Unpublished doctoral dissertation]. Auckland University of Technology.
  • Ye, W., Ding, Y., Han, X., & Ye, W. (2022). Pre-service teachers’ teaching motivation and perceptions of teacher morality in China. Educational Studies, 50(2), 243–260. https://doi.org/10.1080/03055698.2022.2037406
  • Yıldırım, İ., & Kalman, M. (2017). Öğretmenliğe Hazır Olma Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2311–2326.
  • Yıldız, S. (2020). Öğretmenlik mesleğine bağlılık ölçeğinin geliştirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 463–482. https://doi.org/10.18506/anemon.662930
  • Yılmaz, S., & Sarpkaya, R. (2010). Eğitimin temel kavramları. A. Tanrıöğen, & R. Sarpkaya (Ed.), Eğitim bilimine giriş içinde (ss. 1–44). Anı Yayıncılık
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK) (2021) Pedagojik Formasyon eğitimi sertifika programına ilişkin usul ve esaslar.https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/IdariBirimler/egitim_ogretim_daire_bsk/pedagojik-formasyon-usul-ve-esaslar.aspx
There are 91 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Teacher Education and Professional Development of Educators
Journal Section Article
Authors

Münevver Melis Tekin 0000-0002-3467-5781

Ramazan Karatepe 0000-0002-9137-204X

Tuğba Yanpar Yelken 0000-0002-0800-4802

Publication Date April 30, 2025
Submission Date April 19, 2024
Acceptance Date March 16, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 54 Issue: 1

Cite

APA Tekin, M. M., Karatepe, R., & Yanpar Yelken, T. (2025). An Examination of the Relationship Between Teacher Candidates’ Readiness for Teaching, Teaching Motivation, and Commitment to the Teaching Profession. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 54(1), 140-173. https://doi.org/10.14812/cuefd.1470921

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved