This study was designed to examine the relationship between the teach candidates’ readiness for teaching, teaching motivation and commitment to the teaching profession across different teacher training programs. The correlational survey, one of the quantitative research methods, was used in the research. The sample group consisted of 253 undergraduate students and 329 pedagogical formation students studying in separate departments of Mersin University’s Faculty of Education in the course of the spring semester of the 2021-2022 academic year. The scales used in the research include ‘Readiness for Teaching Scale’,developed by Yıldırım and Kalman (2017), 'Teaching Motivation Scale', developed by Candan and Gencel (2015), and 'Dedication to the Teaching Profession Scale', developed by Yıldız (2020). The analysis of the research data was administered by using parametric test techniques, and Pearson correlation analysis was utilized in line with the research objectives. The relationships between readiness for teaching, teaching motivation, and commitment to the teaching profession were also evaluated by using structural equation modeling. According to the research results, teacher candidates demonstrated high levels of readiness for teaching, commitment to the teaching profession, and teaching motivation. A moderate positive correlation was identified among these variables.. A moderate positive relationship was identified among these variables. The Structural Equation Model also established a significant model among these variables.
Teaching Readiness Teaching Motivation Commitment to Teaching Profession Structural Equation Model
Bu araştırma farklı öğretmen yetiştirme programlarında eğitim gören öğretmen adaylarının öğretmenliğe hazır olma düzeyleri, öğretme motivasyonları ve öğretmenlik mesleğine bağlılıkları arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için tasarlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklem grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Mersin Üniveristesi Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerindeki 253 lisans öğrencisi ile 329 pedagojik formasyon öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçekler Yıldırım ve Kalman (2017) tarafından geliştirilen ‘’Öğretmenliğe Hazır Olma Ölçeği’’, Candan ve Gencel (2015) tarafından geliştirilen ‘’Öğretme Motivasyonu Ölçeği’’ ile Yıldız(2020) tarafından geliştirilen ‘’Öğretmenlik Mesleğine Bağlılık Ölçeği’’ dir. Araştırma verilerinin analizinde parametrik test tekniklerinden çalışmanın amacına uygun olarak pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Aynı zamanda öğretmenliğe hazır olma, öğretme motivasyonu ve mesleğe bağlılık arasındaki ilişkiler yapısal eşitlik modeli ile incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının mesleğe hazır olma ve öğretmenlik mesleğine bağlılık ve öğretme motivasyonları düzeyleri yüksek seviyede bulunmuştur. Bu değişkenler arasında orta düzeyde pozitif yönlü ilişki tespit edilmiştir. Yapısal Eşitli Modeli sonucunda da değişkenler arasında anlamlı bir model kurulmuştur.
Öğretmenliğe Hazır Olma Öğretme Motivasyonu Öğretmenlik Mesleğine Bağlılık Yapısal Eşitlik Modeli
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | April 19, 2024 |
Acceptance Date | March 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved