Araştırmada a/r/tografi yöntemi kullanılarak nesillerarası iletişim bağlamında sağlık meslek lisesi öğrencilerinin sanat temelli uygulamalar yoluyla empati ve sempati becerilerini öğrenme deneyimlerinin irdelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması deseni ve sanat temelli eğitim araştırmalarından a/r/tografi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Elâzığ ilinin bir ilçesinde bulunan mesleki ve teknik Anadolu lisesinde 10. ve 11. sınıflarda öğrenim gören toplam 27 öğrenciden oluşturulmuştur. Uygulama aşaması toplamda sekiz hafta, 16 ders saati ve yaklaşık 140 dakika ders dışı zamanı kapsamıştır. Araştırmada veriler, yarı yapılandırılmış görüşme, araştırmacı günlükleri, yaşam yazma ve sanatsal çalışmalar gibi çeşitli yöntemlerle toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğrenciler uygulamanın öğrenme deneyimlerine katkı sağladığını, farklı teknikleri, metafor oluşturmayı ve özgün olmayı öğrendiklerini ifade etmişlerdir. Sanat temelli uygulamalar ile öğrencilerde yaratıcı ve farklı düşünme becerileri, sanatsal yetenekler, yazma becerileri, hayal gücü ve özgüven gelişmiştir. Bununla birlikte sanat temelli uygulamalar yoluyla öğrenciler ile yaşlı bireylerin iletişim kurmaları, öğrencilerin yaşlı bireyleri anlamalarında, onlara karşı empati kurmalarında ve sempati geliştirmelerinde büyük rol oynamıştır.
The study aims to investigate the learning experiences of medical vocational high school students in developing empathy and sympathy skills through art-based practices within the context of intergenerational communication, using the a/r/tography method. The research employs a qualitative approach, combining action research design and art-based educational research through the a/r/tographic method. The study group consisted of a total of 27 students enrolled in the 10th and 11th grades at a vocational and technical Anatolian high school located in a district of Elâzığ during the 2023-2024 academic year. The implementation phase lasted a total of eight weeks, covering 16 class hours and approximately 140 minutes of extracurricular activities. Data were collected through various methods, including semi-structured interviews, researcher journals, life writing, and artistic productions. The collected data were analyzed using content analysis. According to the study's findings, students reported that the practice contributed positively to their learning experiences, helping them learn different techniques, create metaphors, and be original. Through art-based practices, students developed creative and divergent thinking skills, artistic abilities, writing skills, imagination, and self-confidence. Moreover, these practices played a significant role in establishing communication between the students and elderly individuals, helping students to better understand older adults, build empathy, and develop sympathy toward them.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Fine Arts Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | December 19, 2024 |
Acceptance Date | April 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved