Research Article
BibTex RIS Cite

Nesillerarası İletişim Bağlamında Sanat Temelli Uygulamaların Öğrencilerin Empati ve Sempati Becerilerine Etkisi: A/r/tografik Bir Sorgulama

Year 2025, Volume: 54 Issue: 1, 429 - 459, 30.04.2025
https://doi.org/10.14812/cuefd.1603869

Abstract

Araştırmada a/r/tografi yöntemi kullanılarak nesillerarası iletişim bağlamında sağlık meslek lisesi öğrencilerinin sanat temelli uygulamalar yoluyla empati ve sempati becerilerini öğrenme deneyimlerinin irdelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması deseni ve sanat temelli eğitim araştırmalarından a/r/tografi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Elâzığ ilinin bir ilçesinde bulunan mesleki ve teknik Anadolu lisesinde 10. ve 11. sınıflarda öğrenim gören toplam 27 öğrenciden oluşturulmuştur. Uygulama aşaması toplamda sekiz hafta, 16 ders saati ve yaklaşık 140 dakika ders dışı zamanı kapsamıştır. Araştırmada veriler, yarı yapılandırılmış görüşme, araştırmacı günlükleri, yaşam yazma ve sanatsal çalışmalar gibi çeşitli yöntemlerle toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğrenciler uygulamanın öğrenme deneyimlerine katkı sağladığını, farklı teknikleri, metafor oluşturmayı ve özgün olmayı öğrendiklerini ifade etmişlerdir. Sanat temelli uygulamalar ile öğrencilerde yaratıcı ve farklı düşünme becerileri, sanatsal yetenekler, yazma becerileri, hayal gücü ve özgüven gelişmiştir. Bununla birlikte sanat temelli uygulamalar yoluyla öğrenciler ile yaşlı bireylerin iletişim kurmaları, öğrencilerin yaşlı bireyleri anlamalarında, onlara karşı empati kurmalarında ve sempati geliştirmelerinde büyük rol oynamıştır.

References

  • Akdeniz, L. (2024). Aidiyet, kimlik ve mekân: Hükümlü bireyler ile a/r/tografik bir araştırma. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Anderson, T., & Milbrandt, M. K. (2002). Art for life: Authentic instruction in art. McGraw-Hill.
  • Armstrong, J. (2008). Researching DIY grrrl (e)zine culture: A methodological and ethical account. In S. Holland (Ed.), Remote relationships in a small world (pp. 11–33). Peter Lang.
  • Arnheim, R. (1989). Thoughts on art education. The J. Paul Getty Trust. Arslanoğlu, C. (2012). Farklı bölümlerde öğrenim gören beden eğitimi ve spor yüksek okulu öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri ve saldırganlık ilişkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Barnett, M. A. (1990). Empathy and related responses in children. In N. Eisenberg & J. Strayer (Eds.), Empathy and its development (pp. 146–162). Cambridge University Press.
  • Barney, D. T. (2009). A study of dress through artistic inquiry: Provoking understandings of artist, researcher, and teacher identities [Unpublished doctoral dissertation]. The University of British Columbia.
  • Barone, T., & Eisner, E. W. (2006). Arts-based educational research. In J. L. Given, G. Camilli, & S. B. Elmore (Eds.), Handbook of complementary methods in educational research (pp. 95–109). Routledge
  • Barone, T., & Eisner, E. W. (2012). Arts based research. Sage. Barrett, T. (2015). Neden bu sanat? (E. Ermert, Çev.). Hayalperest.
  • Beğer, T., & Yavuzer, H. (2012). Yaşlılık ve yaşlılık epidemiyolojisi. Klinik Gelişim, 3(25), 1–3.
  • Bentwich, M. E., & Gilbey, P. (2017). More than visual literacy: Art and the enhancement of tolerance for ambiguity and empathy. BMC Medical Education, 17(200), 1–9. https://doi.org/10.1186/s12909-017-1028-7
  • Burnaford, G., Fischer, J., & Hobson, D. (Eds.). (1996). Teachers doing research: Practical possibilities. Lawrence Erlbaum. Canatan, A. (2008). Toplumsal değerler ve yaşlılar. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 1(1), 62–71.
  • Castells, M. (2001). Museums in the information era: Cultural connectors of time and space. ICOM News, Special Issue.
  • Cheong, S. K., Wong, T. Y., & Koh, G. C. (2009). Attitudes towards the elderly among Singapore medical students. Annals of the Academy of Medicine Singapore, 38(10), 857–861.
  • Chua, M. P., Tan, C. H., Merchant, R., & Soiza, R. L. (2008). Attitudes of first-year medical students in Singapore towards older people and willingness to consider a career in geriatric medicine. Annals of the Academy of Medicine Singapore, 37(11), 947–951.
  • Çınar, H. (2019). Ders dışı etkinliklerin öğrencilerin sosyal gelişimine etkisi (huzurevi etkinliği örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Dağlıoğlu, A. (2021). İkonografik görsellerin anlam ve sembolleri üzerine sanat temelli eğitim araştırma yöntemi: A/r/tografi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Davis, M. H. (2019). Empathy: A social psychological approach. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429493898
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1), 155–190. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000999
  • Dökmen, Ü. (2005). İletişim çatışmaları ve empati. Sistem Yayıncılık.
  • Draaisma, D. (2014). Bellek metaforları: Zihinle ilgili fikirlerin tarihi (3rd ed.) (G. Koca, Çev.). Metis Yayınevi.
  • Duan, C., & Hill, C. E. (1996). The current state of empathy research. Journal of Counseling Psychology, 43(3), 261–274. https://doi.org/10.1037/0022-0167.43.3.261
  • Eisenberg, N. (1982). The development of reasoning regarding prosocial behavior. In N. Eisenberg (Ed.), The development of prosocial behavior (pp. 219–249). Academic Press.
  • Eisenberg, N., & Miller, P. A. (1987). Empathy, sympathy, and altruism: Empirical and conceptual links. In N. Eisenberg, & J. Strayer (Eds.), Empathy and its development (pp. 292–316). Cambridge University Press.
  • Eisner, E. W. (2002). The arts and the creation of mind. Yale University Press.
  • Filiz, A. (2009). Farklı lise türlerindeki öğrencilerin empatik eğilimleri ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi (Kartal ilçesi örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
  • Gander, M. J., & Gardiner, H. W. (2015). Çocuk ve ergen gelişimi (8th ed.) (A. Dönmez, H. N. Çelen, & B. Onur, Çev.). İmge Kitabevi.
  • Gillard, T. (2014). Trust through art and its practice: A/r/tography study [Unpublished master's thesis]. The University of British Columbia.
  • Gladstein, G. A. (1983). Understanding empathy: Integrating counseling, developmental, and social psychology perspectives. Journal of Counseling Psychology, 30(4), 467–482. https://doi.org/10.1037/0022-0167.30.4.467
  • Golparian, S. (2012). Displaced displacement: An a/r/tographic performance of experiences of being unhomed [Unpublished doctoral dissertation]. The University of British Columbia.
  • Güneş, N. (2018). Sanat eğitimcisi yetiştirmede alternatif bir yöntem: Resim atölye dersinde a/r/tografi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Güneş, N., Aksoy, Ş., & Özsoy, V. (2022). Sanat temelli bir araştırma yöntemi: Yaşayan sorgulama olarak a/r/tografi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 291–303. https://doi.org/10.16986/HUJE.2021066642
  • Harz, D., Begin, A. S., Alansari, R., Esparza, R., Zimmermann, C., Evans, B. D., Eisenberg, S., & Katz, J. T. (2023). The art of empathy: Teaching empathy through art. The Clinical Teacher, 20(5), e13643. https://doi.org/10.1111/tct.13643
  • Hasebe-Ludt, E., Chambers, C., & Leggo, C. (2009). Life writing and literary métissage as an ethos for our times. PeterLang.
  • Hasebe-Ludt, E., Sinner, A., Leggo, C., Pletz, J., Simoongwe, F., & Wilson, L., (2010). These tensioned places of teaching: Life writing in precarious cosmopolitan times. Creative Approaches to Research, 3(2), 21-38. https://doi.org/10.3316/CAR0302021
  • Hilgard, E. R., Atkinson, R. C., & Atkinson, R. L. (1971). Introduction to psychology (5th Ed.). Harcourt, Brace.
  • Irwin, R. L. (2004). A/r/tography: A metonymic métissage. In R. Irwin, & A. De Cosson (Eds.), A/r/tography: Rendering self through arts-based living inquiry (pp. 27–38). Pacific Educational.
  • Irwin, R. L. (2013). Becoming a/r/tography. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research, 54(3), 198–215. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894
  • Irwin, R. L., Beer, R., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G., & Bickel, B. (2006). The rhizomatic relations of a/r/tography. Studies in Art Education, 48(1), 70-88. https://doi.org/10.1080/00393541.2006.11650500
  • Johnson, A. P. (2019). Eylem araştırması el kitabı (3. Bs.). (Y. Uzuner, & M. Özten Anay, Çev. Ed.). Anı Yayıncılık.
  • Karaköse R. (2018). Yaşlı refahına yönelik manevi sosyal hizmetler: Darülaceze Okmeydanı örneği [Yayımlanmamış doktora tezi]. Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Kasatura, İ. (1998). Okul Başarısı’ndan hayat Başarısı’na: Başarıyı yaratan ya da engelleyen etkenler. Altın Kitaplar.
  • Kaya, C. (2022). Ortaöğretim görsel sanatlar dersinde grafitinin öğrenciler üzerindeki etkisi: Bir a/r/tografi uygulama örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dicle Üniversitesi.
  • Kaya, C., & Güneş, N. (2022). Grafitinin ortaöğretim görsel sanatlar dersinde öğrenciler üzerindeki etkisi: A/r/tografik bir sorgulama. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 845–871. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1106371
  • Keleş, H. I. (2023). Aile hekimliği uzmanlık öğrencilerinde empati düzeyi ve empati düzeyine etki eden faktörler [Yayımlanmamış uzmanlık tezi]. Sağlık Bilimleri Üniversitesi.
  • Keser, N., & Narin, H. (2017). Sanat temelli bir araştırma yöntemi: A/r/tografi. Humanitas, 5(10), 193–203. https://doi.org/10.20304/humanitas.306533
  • Leavy, P. (2017). Introduction to arts-based research. In P. Leavy (Ed.), Handbook of arts-based research (pp. 3–22). Guilford.
  • Lee, M., Reuben, D. B., & Ferrell, B. A. (2005). Multidimensional attitudes of medical residents and geriatrics fellows toward older people. Journal of the American Geriatrics Society, 53(3), 489–494. https://doi.org/10.1111/j.1532-5415.2005.53170
  • Leggo, C. (2010). Lifewriting: A poet’s cautionary tale. LEARNing Landscapes, 4(1), 67–84. https://doi.org/10.36510/learnland.v4i1.363
  • Mavioğlu, G. (2019). Bilinçaltına yönelik manipülatif unsurların indirgenmesine dayalı görsel kültür çalışmaları: Bir a/r/tografi araştırması örneği [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • McNiff, S. (2008). Art-based research. In J. G. Knowles, & A. L. Cole (Eds.), Handbook of the arts in qualitative research: Perspectives, methodologies, examples, and issues (pp. 29–40). Sage.
  • McNiff, S. (2012). Opportunities and challenges in art-based research. Journal of Applied Arts & Health, 3(1), 5–12. https://doi.org/10.1386/jaah.3.1.5_1
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2016). Genişletilmiş bir kaynak kitap: Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun & A. Ersoy, Çev. Ed.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özsoy, V. (2007). Görsel sanatlar eğitimi: Resim iş eğitiminin tarihsel ve düşünsel temelleri. Gündüz Eğitim.
  • Öztürk, B. B. (2022). Güzel sanatlar lisesi resim atölye dersi öğrencilerinin yaratıcılık ve uygulama becerilerinin geliştirilmesinde a/r/tografi yönteminin rolü [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Palmore, E. B. (1999). Ageism: Negative and positive (2nd Ed.). Springer Publishing Company.
  • Parsons, M. (1998a). Review of child development in art by A. Kindler. Studies in Art Education, 40(1), 80–91. https://doi.org/10.2307/1320230
  • Parsons, M. J. (1998b). Integrated curriculum and our paradigm of cognition in the arts. Studies in Art Education, 39(2), 103–116. https://doi.org/10.2307/1320463
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed.). Pegem.
  • Payne, P. A., Winter, D. E., & Bell, G. E. (1972). Effects of supervisor style on the learning of empathy in a supervision analogue. Counselor Education and Supervision, 11(4), 262–269. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.1972.tb01521.x
  • Perry, M. A. (1975). Modeling and instructions in training for counselor empathy. Journal of Counseling Psychology, 22(3), 173–179. https://doi.org/10.1037/h0076713
  • Porto, M., & Zembylas, M. (2020). Pedagogies of discomfort in foreign language education: Cultivating empathy and solidarity using art and literature. Language and Intercultural Communication, 20(4), 356–374. https://doi.org/10.1080/14708477.2020.1740244
  • Purton, F. L. (2013). Exploring students’ experiences of arts-based pedagogy: An a/r/tographical journey [Unpublished master's thesis]. University of Alberta.
  • Rezaei, S., Childress, A., Kaul, B., Rosales, K. M., Newell, A., & Rose, S. (2023) Using visual arts education and reflective practice to increase empathy and perspective taking in medical students. MedEdPORTAL, 19, 11346. https://doi.org/10.15766/mep_2374-8265.11346
  • Rogers, C. R. (1975). Empatik olmak, değeri anlaşılmamış bir varoluş şeklidir (F. Akkoyun, Çev.). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(1), 103–124. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000929
  • Sinner, A., Leggo, C., Irwin, R. L., Gouzouasis, P., & Grauer, K. (2006). Arts‐based education research dissertations: Reviewing the practices of new scholars. Canadian Journal of Education, 29(4), 1223-1270.
  • Slevin O. D. (1991). Ageist attitudes among young adults: Implications for a caring profession. Journal of Advanced Nursing, 16(10), 1197–1205. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.1991.tb01529.x
  • Soydan, D. (2019). Lise öğrencilerinin empatik eğilimleri ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Soyuer, F., Ünalan, D., Güleser, N., & Elmalı, F. (2010). Sağlık meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları ve bu tutumların bazı demografik değişkenlerle ilişkisi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2), 20–25.
  • Springgay, S. (2004). Inside the visible: Youth understandings of body knowledge through touch [Unpublished doctoral dissertation]. The University of British Columbia.
  • Springgay, S., Irwin, R. L., & Kind, S. W. (2005). A/r/tography as living inquiry through art and text. Qualitative Inquiry, 11(6), 897–912. https://doi.org/10.1177/1077800405280696
  • Staub, E. (1990). Commentary on Part I. In N. Eisenberg, & J. Strayer (Eds.), Empathy and its development (pp. 103–119). Cambridge University Pres.
  • Stout, C. J. (1999). The art of empathy: Teaching students to care. Art education, 52(2), 21–34.
  • Şahin, M., & Akbaba, S. (2010). İlköğretim okullarında zorbacı davranışların azaltılmasına yönelik empati eğitim programının etkisinin araştırılması. Kastamonu Education Journal, 18(1), 331–342.
  • Tanrıdağ, Ş. R. (1992). Ankara’daki ruh sağlığı hizmetlerinde çalışan personelin empatik eğilim ve empatik beceri düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Triggs, V., Irwin, R. L., & O’Donoghue, D. (2024). Following a/r/tography in practice: From possibility to potential (2014). In R. L. Irwin, A. Lasczik, A. Sinner, & V. Triggs (Eds.), A/r/tography: Essential readings and conversations (pp. 385–401). Intellect.
  • VerCetty, Q. (2022). Parable of museum learning: Activating afrofuturistic A-R-Tography approaches. Journal of Museum Education, 47(1), 32–43. https://doi.org/10.1080/10598650.2021.1998880
  • Voogt, S. J., Mickus, M., Santiago, O., & Herman, S. E. (2008). Attitudes, experiences, and interest in geriatrics of first-year allopathic and osteopathic medical students. Journal of the American Geriatrics Society, 56(2), 339–344. https://doi.org/10.1111/j.1532-5415.2007.01541.x
  • Wispé, L. (1986). The distinction between sympathy and empathy: To call forth a concept, a word is needed. Journal of Personality and Social Psychology, 50(2), 314–321. https://doi.org/10.1037/0022-3514.50.2.314
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11th ed.). Seçkin.
  • Yılmaz, E., & Özkan, S. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(2), 35–53.
  • Yılmaz, A. (2003). Empati eğitim programının ilköğretim öğrencilerinin empatik becerilerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Yüksel, A. (2004). Empati eğitim programının ilköğretim öğrencilerinin empatik becerilerine etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 341–354.
  • Zhou L. (2007). What college students know about older adults: A cross-cultural qualitative study. Educational Gerontology, 33(10), 811–831. https://doi.org/10.1080/03601270701364545

The Effect of Art-Based Practices on Students' Empathy and Sympathy Skills in the Context of Intergenerational Communication: An A/r/tographic Inquiry

Year 2025, Volume: 54 Issue: 1, 429 - 459, 30.04.2025
https://doi.org/10.14812/cuefd.1603869

Abstract

The study aims to investigate the learning experiences of medical vocational high school students in developing empathy and sympathy skills through art-based practices within the context of intergenerational communication, using the a/r/tography method. The research employs a qualitative approach, combining action research design and art-based educational research through the a/r/tographic method. The study group consisted of a total of 27 students enrolled in the 10th and 11th grades at a vocational and technical Anatolian high school located in a district of Elâzığ during the 2023-2024 academic year. The implementation phase lasted a total of eight weeks, covering 16 class hours and approximately 140 minutes of extracurricular activities. Data were collected through various methods, including semi-structured interviews, researcher journals, life writing, and artistic productions. The collected data were analyzed using content analysis. According to the study's findings, students reported that the practice contributed positively to their learning experiences, helping them learn different techniques, create metaphors, and be original. Through art-based practices, students developed creative and divergent thinking skills, artistic abilities, writing skills, imagination, and self-confidence. Moreover, these practices played a significant role in establishing communication between the students and elderly individuals, helping students to better understand older adults, build empathy, and develop sympathy toward them.

References

  • Akdeniz, L. (2024). Aidiyet, kimlik ve mekân: Hükümlü bireyler ile a/r/tografik bir araştırma. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Anderson, T., & Milbrandt, M. K. (2002). Art for life: Authentic instruction in art. McGraw-Hill.
  • Armstrong, J. (2008). Researching DIY grrrl (e)zine culture: A methodological and ethical account. In S. Holland (Ed.), Remote relationships in a small world (pp. 11–33). Peter Lang.
  • Arnheim, R. (1989). Thoughts on art education. The J. Paul Getty Trust. Arslanoğlu, C. (2012). Farklı bölümlerde öğrenim gören beden eğitimi ve spor yüksek okulu öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri ve saldırganlık ilişkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Barnett, M. A. (1990). Empathy and related responses in children. In N. Eisenberg & J. Strayer (Eds.), Empathy and its development (pp. 146–162). Cambridge University Press.
  • Barney, D. T. (2009). A study of dress through artistic inquiry: Provoking understandings of artist, researcher, and teacher identities [Unpublished doctoral dissertation]. The University of British Columbia.
  • Barone, T., & Eisner, E. W. (2006). Arts-based educational research. In J. L. Given, G. Camilli, & S. B. Elmore (Eds.), Handbook of complementary methods in educational research (pp. 95–109). Routledge
  • Barone, T., & Eisner, E. W. (2012). Arts based research. Sage. Barrett, T. (2015). Neden bu sanat? (E. Ermert, Çev.). Hayalperest.
  • Beğer, T., & Yavuzer, H. (2012). Yaşlılık ve yaşlılık epidemiyolojisi. Klinik Gelişim, 3(25), 1–3.
  • Bentwich, M. E., & Gilbey, P. (2017). More than visual literacy: Art and the enhancement of tolerance for ambiguity and empathy. BMC Medical Education, 17(200), 1–9. https://doi.org/10.1186/s12909-017-1028-7
  • Burnaford, G., Fischer, J., & Hobson, D. (Eds.). (1996). Teachers doing research: Practical possibilities. Lawrence Erlbaum. Canatan, A. (2008). Toplumsal değerler ve yaşlılar. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 1(1), 62–71.
  • Castells, M. (2001). Museums in the information era: Cultural connectors of time and space. ICOM News, Special Issue.
  • Cheong, S. K., Wong, T. Y., & Koh, G. C. (2009). Attitudes towards the elderly among Singapore medical students. Annals of the Academy of Medicine Singapore, 38(10), 857–861.
  • Chua, M. P., Tan, C. H., Merchant, R., & Soiza, R. L. (2008). Attitudes of first-year medical students in Singapore towards older people and willingness to consider a career in geriatric medicine. Annals of the Academy of Medicine Singapore, 37(11), 947–951.
  • Çınar, H. (2019). Ders dışı etkinliklerin öğrencilerin sosyal gelişimine etkisi (huzurevi etkinliği örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Dağlıoğlu, A. (2021). İkonografik görsellerin anlam ve sembolleri üzerine sanat temelli eğitim araştırma yöntemi: A/r/tografi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Davis, M. H. (2019). Empathy: A social psychological approach. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429493898
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1), 155–190. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000999
  • Dökmen, Ü. (2005). İletişim çatışmaları ve empati. Sistem Yayıncılık.
  • Draaisma, D. (2014). Bellek metaforları: Zihinle ilgili fikirlerin tarihi (3rd ed.) (G. Koca, Çev.). Metis Yayınevi.
  • Duan, C., & Hill, C. E. (1996). The current state of empathy research. Journal of Counseling Psychology, 43(3), 261–274. https://doi.org/10.1037/0022-0167.43.3.261
  • Eisenberg, N. (1982). The development of reasoning regarding prosocial behavior. In N. Eisenberg (Ed.), The development of prosocial behavior (pp. 219–249). Academic Press.
  • Eisenberg, N., & Miller, P. A. (1987). Empathy, sympathy, and altruism: Empirical and conceptual links. In N. Eisenberg, & J. Strayer (Eds.), Empathy and its development (pp. 292–316). Cambridge University Press.
  • Eisner, E. W. (2002). The arts and the creation of mind. Yale University Press.
  • Filiz, A. (2009). Farklı lise türlerindeki öğrencilerin empatik eğilimleri ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi (Kartal ilçesi örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
  • Gander, M. J., & Gardiner, H. W. (2015). Çocuk ve ergen gelişimi (8th ed.) (A. Dönmez, H. N. Çelen, & B. Onur, Çev.). İmge Kitabevi.
  • Gillard, T. (2014). Trust through art and its practice: A/r/tography study [Unpublished master's thesis]. The University of British Columbia.
  • Gladstein, G. A. (1983). Understanding empathy: Integrating counseling, developmental, and social psychology perspectives. Journal of Counseling Psychology, 30(4), 467–482. https://doi.org/10.1037/0022-0167.30.4.467
  • Golparian, S. (2012). Displaced displacement: An a/r/tographic performance of experiences of being unhomed [Unpublished doctoral dissertation]. The University of British Columbia.
  • Güneş, N. (2018). Sanat eğitimcisi yetiştirmede alternatif bir yöntem: Resim atölye dersinde a/r/tografi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Güneş, N., Aksoy, Ş., & Özsoy, V. (2022). Sanat temelli bir araştırma yöntemi: Yaşayan sorgulama olarak a/r/tografi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 291–303. https://doi.org/10.16986/HUJE.2021066642
  • Harz, D., Begin, A. S., Alansari, R., Esparza, R., Zimmermann, C., Evans, B. D., Eisenberg, S., & Katz, J. T. (2023). The art of empathy: Teaching empathy through art. The Clinical Teacher, 20(5), e13643. https://doi.org/10.1111/tct.13643
  • Hasebe-Ludt, E., Chambers, C., & Leggo, C. (2009). Life writing and literary métissage as an ethos for our times. PeterLang.
  • Hasebe-Ludt, E., Sinner, A., Leggo, C., Pletz, J., Simoongwe, F., & Wilson, L., (2010). These tensioned places of teaching: Life writing in precarious cosmopolitan times. Creative Approaches to Research, 3(2), 21-38. https://doi.org/10.3316/CAR0302021
  • Hilgard, E. R., Atkinson, R. C., & Atkinson, R. L. (1971). Introduction to psychology (5th Ed.). Harcourt, Brace.
  • Irwin, R. L. (2004). A/r/tography: A metonymic métissage. In R. Irwin, & A. De Cosson (Eds.), A/r/tography: Rendering self through arts-based living inquiry (pp. 27–38). Pacific Educational.
  • Irwin, R. L. (2013). Becoming a/r/tography. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research, 54(3), 198–215. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894
  • Irwin, R. L., Beer, R., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G., & Bickel, B. (2006). The rhizomatic relations of a/r/tography. Studies in Art Education, 48(1), 70-88. https://doi.org/10.1080/00393541.2006.11650500
  • Johnson, A. P. (2019). Eylem araştırması el kitabı (3. Bs.). (Y. Uzuner, & M. Özten Anay, Çev. Ed.). Anı Yayıncılık.
  • Karaköse R. (2018). Yaşlı refahına yönelik manevi sosyal hizmetler: Darülaceze Okmeydanı örneği [Yayımlanmamış doktora tezi]. Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Kasatura, İ. (1998). Okul Başarısı’ndan hayat Başarısı’na: Başarıyı yaratan ya da engelleyen etkenler. Altın Kitaplar.
  • Kaya, C. (2022). Ortaöğretim görsel sanatlar dersinde grafitinin öğrenciler üzerindeki etkisi: Bir a/r/tografi uygulama örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dicle Üniversitesi.
  • Kaya, C., & Güneş, N. (2022). Grafitinin ortaöğretim görsel sanatlar dersinde öğrenciler üzerindeki etkisi: A/r/tografik bir sorgulama. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 845–871. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1106371
  • Keleş, H. I. (2023). Aile hekimliği uzmanlık öğrencilerinde empati düzeyi ve empati düzeyine etki eden faktörler [Yayımlanmamış uzmanlık tezi]. Sağlık Bilimleri Üniversitesi.
  • Keser, N., & Narin, H. (2017). Sanat temelli bir araştırma yöntemi: A/r/tografi. Humanitas, 5(10), 193–203. https://doi.org/10.20304/humanitas.306533
  • Leavy, P. (2017). Introduction to arts-based research. In P. Leavy (Ed.), Handbook of arts-based research (pp. 3–22). Guilford.
  • Lee, M., Reuben, D. B., & Ferrell, B. A. (2005). Multidimensional attitudes of medical residents and geriatrics fellows toward older people. Journal of the American Geriatrics Society, 53(3), 489–494. https://doi.org/10.1111/j.1532-5415.2005.53170
  • Leggo, C. (2010). Lifewriting: A poet’s cautionary tale. LEARNing Landscapes, 4(1), 67–84. https://doi.org/10.36510/learnland.v4i1.363
  • Mavioğlu, G. (2019). Bilinçaltına yönelik manipülatif unsurların indirgenmesine dayalı görsel kültür çalışmaları: Bir a/r/tografi araştırması örneği [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • McNiff, S. (2008). Art-based research. In J. G. Knowles, & A. L. Cole (Eds.), Handbook of the arts in qualitative research: Perspectives, methodologies, examples, and issues (pp. 29–40). Sage.
  • McNiff, S. (2012). Opportunities and challenges in art-based research. Journal of Applied Arts & Health, 3(1), 5–12. https://doi.org/10.1386/jaah.3.1.5_1
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2016). Genişletilmiş bir kaynak kitap: Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun & A. Ersoy, Çev. Ed.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özsoy, V. (2007). Görsel sanatlar eğitimi: Resim iş eğitiminin tarihsel ve düşünsel temelleri. Gündüz Eğitim.
  • Öztürk, B. B. (2022). Güzel sanatlar lisesi resim atölye dersi öğrencilerinin yaratıcılık ve uygulama becerilerinin geliştirilmesinde a/r/tografi yönteminin rolü [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Palmore, E. B. (1999). Ageism: Negative and positive (2nd Ed.). Springer Publishing Company.
  • Parsons, M. (1998a). Review of child development in art by A. Kindler. Studies in Art Education, 40(1), 80–91. https://doi.org/10.2307/1320230
  • Parsons, M. J. (1998b). Integrated curriculum and our paradigm of cognition in the arts. Studies in Art Education, 39(2), 103–116. https://doi.org/10.2307/1320463
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed.). Pegem.
  • Payne, P. A., Winter, D. E., & Bell, G. E. (1972). Effects of supervisor style on the learning of empathy in a supervision analogue. Counselor Education and Supervision, 11(4), 262–269. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.1972.tb01521.x
  • Perry, M. A. (1975). Modeling and instructions in training for counselor empathy. Journal of Counseling Psychology, 22(3), 173–179. https://doi.org/10.1037/h0076713
  • Porto, M., & Zembylas, M. (2020). Pedagogies of discomfort in foreign language education: Cultivating empathy and solidarity using art and literature. Language and Intercultural Communication, 20(4), 356–374. https://doi.org/10.1080/14708477.2020.1740244
  • Purton, F. L. (2013). Exploring students’ experiences of arts-based pedagogy: An a/r/tographical journey [Unpublished master's thesis]. University of Alberta.
  • Rezaei, S., Childress, A., Kaul, B., Rosales, K. M., Newell, A., & Rose, S. (2023) Using visual arts education and reflective practice to increase empathy and perspective taking in medical students. MedEdPORTAL, 19, 11346. https://doi.org/10.15766/mep_2374-8265.11346
  • Rogers, C. R. (1975). Empatik olmak, değeri anlaşılmamış bir varoluş şeklidir (F. Akkoyun, Çev.). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(1), 103–124. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000929
  • Sinner, A., Leggo, C., Irwin, R. L., Gouzouasis, P., & Grauer, K. (2006). Arts‐based education research dissertations: Reviewing the practices of new scholars. Canadian Journal of Education, 29(4), 1223-1270.
  • Slevin O. D. (1991). Ageist attitudes among young adults: Implications for a caring profession. Journal of Advanced Nursing, 16(10), 1197–1205. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.1991.tb01529.x
  • Soydan, D. (2019). Lise öğrencilerinin empatik eğilimleri ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Soyuer, F., Ünalan, D., Güleser, N., & Elmalı, F. (2010). Sağlık meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları ve bu tutumların bazı demografik değişkenlerle ilişkisi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2), 20–25.
  • Springgay, S. (2004). Inside the visible: Youth understandings of body knowledge through touch [Unpublished doctoral dissertation]. The University of British Columbia.
  • Springgay, S., Irwin, R. L., & Kind, S. W. (2005). A/r/tography as living inquiry through art and text. Qualitative Inquiry, 11(6), 897–912. https://doi.org/10.1177/1077800405280696
  • Staub, E. (1990). Commentary on Part I. In N. Eisenberg, & J. Strayer (Eds.), Empathy and its development (pp. 103–119). Cambridge University Pres.
  • Stout, C. J. (1999). The art of empathy: Teaching students to care. Art education, 52(2), 21–34.
  • Şahin, M., & Akbaba, S. (2010). İlköğretim okullarında zorbacı davranışların azaltılmasına yönelik empati eğitim programının etkisinin araştırılması. Kastamonu Education Journal, 18(1), 331–342.
  • Tanrıdağ, Ş. R. (1992). Ankara’daki ruh sağlığı hizmetlerinde çalışan personelin empatik eğilim ve empatik beceri düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Triggs, V., Irwin, R. L., & O’Donoghue, D. (2024). Following a/r/tography in practice: From possibility to potential (2014). In R. L. Irwin, A. Lasczik, A. Sinner, & V. Triggs (Eds.), A/r/tography: Essential readings and conversations (pp. 385–401). Intellect.
  • VerCetty, Q. (2022). Parable of museum learning: Activating afrofuturistic A-R-Tography approaches. Journal of Museum Education, 47(1), 32–43. https://doi.org/10.1080/10598650.2021.1998880
  • Voogt, S. J., Mickus, M., Santiago, O., & Herman, S. E. (2008). Attitudes, experiences, and interest in geriatrics of first-year allopathic and osteopathic medical students. Journal of the American Geriatrics Society, 56(2), 339–344. https://doi.org/10.1111/j.1532-5415.2007.01541.x
  • Wispé, L. (1986). The distinction between sympathy and empathy: To call forth a concept, a word is needed. Journal of Personality and Social Psychology, 50(2), 314–321. https://doi.org/10.1037/0022-3514.50.2.314
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11th ed.). Seçkin.
  • Yılmaz, E., & Özkan, S. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(2), 35–53.
  • Yılmaz, A. (2003). Empati eğitim programının ilköğretim öğrencilerinin empatik becerilerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Yüksel, A. (2004). Empati eğitim programının ilköğretim öğrencilerinin empatik becerilerine etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 341–354.
  • Zhou L. (2007). What college students know about older adults: A cross-cultural qualitative study. Educational Gerontology, 33(10), 811–831. https://doi.org/10.1080/03601270701364545
There are 83 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Article
Authors

İbrahim Şengöl 0000-0003-4403-6825

Nurhayat Güneş Aytaç 0000-0001-6627-4934

Publication Date April 30, 2025
Submission Date December 19, 2024
Acceptance Date April 17, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 54 Issue: 1

Cite

APA Şengöl, İ., & Güneş Aytaç, N. (2025). The Effect of Art-Based Practices on Students’ Empathy and Sympathy Skills in the Context of Intergenerational Communication: An A/r/tographic Inquiry. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 54(1), 429-459. https://doi.org/10.14812/cuefd.1603869

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved