Research Article
BibTex RIS Cite

Hayalimdeki Oyun Parkı: Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Oyun Parkı Algılarının Görüşleri ve Resimleri Aracılığıyla İncelenmesi

Year 2025, Volume: 54 Issue: 1, 391 - 428, 30.04.2025
https://doi.org/10.14812/cuefd.1631852

Abstract

Araştırma kapsamında okul öncesi dönem çocuklarının oyun parkları ile ilgili algılarının görüşleri ve resimleri aracılığı ile incelenmesi amaçlanmaktadır. Fenomenoloji deseni ile yürütülen araştırmanın katılımcılarını ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen 100 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veriler; bilgi formu, görüşme ve çocuk resimleri aracılığıyla toplanmıştır ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda çocukların oyun parklarına genellikle haftada bir kez ebeveynleri ile gittikleri belirlenmiştir. Çocuklar oyun parklarında kendilerini mutlu ve heyecanlı hissettiklerini, sıklıkla kaydıraktan kaydıklarını, sallandıklarını ve oyun oynadıklarını, en çok salıncakları ve kaydırakları sevdiklerini ve aynı tür materyalleri görmeyi sevmediklerini ifade etmişlerdir. Mevcut oyun parklarından farklı olarak çocukların hayallerindeki oyun parklarında en çok lunapark ekipmanları, havuz, sıra dışı ekipmanlar ve oyuncakların yer aldığı görülmüştür. Bunlara ek olarak çizimlerinde hayvanlara, bitkilere, yeme-içme alanına, oturma alanına, top havuzuna ve farklı zemin özelliklerine yer verdikleri belirlenmiştir.

Project Number

11919B012214143

References

  • Babaroğlu, A. (2018). Eğitim ortamları açısından okul öncesi eğitim kurumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1313–1330. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.39790-471118
  • Banko, Ç., Akdemir, K., Gemici, M., & Sevimli-Çelik, S. (2018). Çocuk oyun alanlarının risk içeren oyunları desteklemesi açısından incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 406–417. https://doi.org/10.17679/inuefd.387479
  • Barton, J., Sandercock, G., Pretty, J., & Wood, C. (2015). The effect of playground-and nature-based playtime interventions on physical activity and self-esteem in UK school children. International Journal of Environmental Health Research, 25(2), 196–206. https://doi.org/10.1080/09603123.2014.915020
  • Bouzqayyah, M. M. M. (2020). Çocuk oyun parklarında kullanılan peyzaj donatı elemanları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Cevher-Kalburan, N., Kahrıman-Pamuk, D., & Koşan, Y. (2023). Açık hava oyun parklarında riskli oyuna çok yönlü bakış. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 23(59), 235–261. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.1117010
  • Chapnevis, P., Nastaran, M., & Nouri, M. J. (2020). Explaining and evaluating the effective factors in improving the quality of children’s playgrounds in cities with an emphasis on safety and security aspects of children from parents’ viewpoint; case study: Koodak Park of Isfahan. Maremat & Me'mari-e Iran Art University of Isfahan, 10(22), 87–106. http://mmi.aui.ac.ir/article-1-741-en.html
  • Chawla, L. (2015). Benefits of nature contact for children. Journal of Planning Literature, 30(4), 433–452. http://dx.doi.org/10.1177/0885412215595441
  • Civek, İ., & Çakmak, Ö. Ç. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-71 aylık çocukların okul algılarının çizimler aracılığıyla incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 70–88. https://doi.org/10.21733/ibad.561864
  • Civelek, P., & İkiz, S. (2024). Bilecik ilinde yer alan çocuk oyun parklarının niteliğinin incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 7(1), 312–337. http://doi.org/10.33400/kuje.1411981
  • Deretarla-Gül, E. (2012). Ailelerin çocuk bahçelerine ve çocuk bahçelerindeki materyallere bakış açılarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 261–274. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/4391/60390
  • Duman, G., & Koçak, N. (2013). Çocuk oyun alanlarının biçimsel özellikleri açısından değerlendirilmesi (Konya ili örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 64–81. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26093/274950
  • Durmuşoğlu, M. C., Seçim, E. S., & Gürsoy, R. (2023). Okul öncesi dönem çocuklarının (48-72 ay) çizimlerinde “oyun”. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 1579–1601. https://doi.org/10.24315/tred.1172319
  • Dursun, D., & Güller, C. (2019). Çocuk ve kentsel mekân ilişkisi: Erzurum’da çocuk oyun alanlarının erişilebilirlik ve alansal yeterlilik analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 11–27. https://doi.org/10.29048/makufebed.515261
  • Erdoğan, R., Kaya, M., & Olgun, R. (2020). Evaluation of children’s playgrounds in parks in terms of user opinions: The case of Sivas city. Journal of Human Sciences, 17(1), 117–130. https://doi.org/10.14687/jhs.v17i1.5905
  • Ergen, M. (2018). Kentsel planlama içerisinde yer alan çocuk oyun alanlarının önemi; Amasya kenti örneği. Türkiye Peyzaj Araştırmaları Dergisi, 1(1), 20–25. https://dergipark.org.tr/tr/pub/peyad/issue/38283/339788
  • Ergenoğlu, A. S., & Czaplinska, P. (2018). Designing playgrounds for all. Megaron, 13(3), 459–469. https://doi.org/10.5505/megaron.2018.14890
  • Ernst, J. (2018). Exploring Young children's and parents' preferences for outdoor play settings and affinity toward nature. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 5(2), 30–45. https://eric.ed.gov/?id=EJ1180029
  • Gallerani, D. G., Besenyi, G. M., Stanis, S. A. W., & Kaczynski, A. T. (2017). “We actually care and we want to make the parks better”: A qualitative study of youth experiences and perceptions after conducting park audits. Preventive Medicine, 95, 109–114. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2016.08.043
  • Ghaziani, R. (2010). School design: Researching children’s views. Childhoods Today, 4(1), 1–30.
  • Gray, T. (2018). Outdoor learning: Not new, just newly important. Curriculum Perspectives, 38(2), 145–149. https://doi.org/10.1007/s41297-018-0054-x
  • Gu, L. (2021) A post-occupancy playground study: relation between user behaviour and design parameters. Journal of Urban Design, 26(6), 746–763. https://doi.org/10.1080/13574809.2021.1930525
  • Gülen, S., & Barış, S. (2021). Ebeveynlerin çocuklarıyla oyun oynamama nedenlerinin incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 20–38. https://dx.doi.org/110.30855/gjes.2021.07.01.002
  • Hart R. A. (2008). Stepping back from ‘the ladder’: Reflections on a model of participatory work with children.
  • A. Reid, B. B. Jensen, J. Nikel, & V. Simovska (Eds.), Participation and learning: Perspectives on education and the environment, health and sustainability (pp. 19–31). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6416-6_2
  • Kısakürek, Ş. (2019). Çocuk oyun alanlarında güvenlik: Hatay Antakya örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 22(3), 103–113. https://doi.org/10.17780/ksujes.562799
  • Lee, D. H., Lee, S. H., Kang, J. M., Ju, H. Y., Lee, C. K., Choi, B. H., & Lee, S. H. (2017). Population genetic analysis of special purpose dogs: Linkage disequilibrium and effective population size. Korean Journal of Agricultural Science, 44(4), 549–557. https://doi.org/10.7744/kjoas.20170074
  • Little, H., & Eager, D. (2010). Risk, challenge and safety: Implications for play quality and playground design. European Early Childhood Education Research Journal, 18(4), 497–513. https://doi.org/10.1080/1350293X.2010.525949
  • Kemple, K. M., Oh, J., Kenney, E., & Smith-Bonahue, T. (2016). The power of outdoor play and play in natural environments. Childhood Education, 92(6), 446–454. https://doi.org/10.1080/00094056.2016.1251793
  • Knight, S. (2013). Forest school and outdoor learning in the early years (2nd ed.). SAGE.
  • Maxwell, L. E. (2007). Competency in child care settings, the role of the physical environment. Environment and Behavior, 39(2), 229–45. https://doi.org/10.1177/0013916506289976
  • Memiş, L., & Gülcan, S. (2020). Kentsel alanda çocuk ve çocuk oyun alanları: Giresun merkez ilçe örneğinde bir araştırma. OPUS International Journal of Society Researches, 16(27), 633–671. https://doi.org/10.26466/opus.692731
  • Merriam, S. B. (2018). Qualitative research: A guide to design and implementation (3nd ed.). Jossey-Bass.
  • Mohamed, H. H. A., & Marzouk, M. F. A. A. S. (2016). The association between preschool classroom quality and children‟s social-emotional problems. Early Child Development and Care, 186(8), 1302–1315. https://doi.org/10.1080/03004430.2015.1092140
  • Morgenthaler, T., Schulze, C., Pentland, D., & Lynch, H. (2023). Environmental qualities that enhance outdoor play in community playgrounds from the perspective of children with and without disabilities: A scoping review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(3), 1763. https://doi.org/10.3390/ijerph20031763
  • Norodahl, K., & Einarsdottir, J. (2015). Children’s views and preferences regarding their outdoor environment. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 15(2), 152–167. https://doi.org/10.1080/14729679.2014.896746
  • Özaslan, H., & Gültekin-Akduman, G. (2018). Çocuk oyun parklarının güvenliğinin incelenmesi: Ankara ve Samsun illeri örneği. Electronic Turkish Studies, 13(19), 1313–1329. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13987
  • Özok-Bulut, N. (2022). Erken çocukluk dönemindeki çocuklarla katılımcı araştırmalarda karşılaşılabilecek etik sorunlar. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 6(2), 527–555. https://doi.org/10.24130/eccdjecs.1967202262404
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: ıntegrating theory and practice. SAGE.
  • Ramazan, M. O., & Adak-Özdemir, A. (2015). Çocuk oyun alanlarının/parklarının fiziksel özelliklerinin ve kullanıcılarının davranışlarının incelenmesi. Journal of Human Sciences, 12(1), 1558–1576. https://doi.org/10.14687/ijhs.v12i1.3037
  • Sando, O. J., & Sandseter, E. B. H. (2020). Affordances for physical activity and well-being in the ECEC outdoor environment. Journal of Environmental Psychology, 69, 1–8. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2020.101430
  • Sandseter, E. B. H., & Kennair, L. E. O. (2011). Children’s risky play from an evolutionary perspective: The anti-phobic effects of thrilling experiences. Evolutionary Psychology, 9(2), 257–284. https://doi.org/10.1177/147470491100900212
  • Sizhan, A. (2022). 3-6 yaş çocuklarının dış mekânda oyun fırsatlarının ebeveyn görüşlerine göre incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Stanton-Chapman, T. L., & Schmidt, E. L. (2021). How do the children play? The influence of playground type on children’s play styles. Frontiers in Psychology, 12, 1–11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.703940
  • Sterman, J. J., Naughton, G. A., Bundy, A. C., Froude, E., & Villeneuve, M. A. (2018). Planning for outdoor play: Government and family decision-making. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 26(7), 484–495. https://doi.org/10.1080/11038128.2018.1447010
  • Talarowski, M., Cohen, D. A., Williamson, S. B., & Han, B. (2019). Innovative playgrounds: Use, physical activity, and implications for health. Public Health, 174, 102–109. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2019.06.002
  • Tambunan, S. S., Nahar, S., & Nasution, W. N. (2022). The effect of free drawing ability and emotional intelligence on the development of creativity for children aged 5-6 years in early childhood education martabe kasih, silimabahal village, siborongborong district. Morfai Journal, 2(2), 451–456. https://doi.org/10.54443/morfai.v2i2.337
  • Tandon, P. S., Zhou, C., Sallis, J. F., Cain, K. L., Frank, L. D., & Saelens, B.E. (2012). Home environment relationships with children's physical activity, sedentary time, and screen time by socio economic status. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9(88), 1–9. https://doi.org/10.1186/1479-5868-9-88
  • United Nations Children's Fund (2000). Defining quality in education. https://www.right-to-education.org/resource/defining-quality-education
  • United Nations Children's Fund (2008). The state of the world's children 2009: Maternal and newborn health. https://www.unicef.org/media/84866/file/SOWC-2009.pdf
  • Uzun, S. (2022). Ebeveynlerin çocuk oyun alanlarına ilişkin memnuniyetlerinin araştırılması: Düzce kenti örneği. Kent Akademisi Dergisi, 15(1), 375–392. https://doi.org/10.35674/kent.1023141
  • Veitch, J., Ball, K., Flowers, E., Deforche, B., & Timperio, A. (2021). Children’s ratings of park features that encourage park visitation, physical activity and social interaction. Urban Forestry & Urban Greening, 58, 126963. https://doi.org/10.1016/j.ufug.2020.126963
  • Ward, K. (2018). What’s in a dream? Natural elements, risk and loose parts in children’s dream playspace drawings. Australasian Journal of Early Childhood, 43(1), 34–42. https://doi.org/10.23965/AJEC.43.1.04
  • Wenger, I., Prellwitz, M., Lundström, U., Lynch, H., & Schulze, C. (2023). Designing inclusive playgrounds in Switzerland: Why is it so complex? Children’s Geographies, 21(3), 487–501. https://doi.org/10.1080/14733285.2022.2077093
  • Yadav, S., Chakraborty, P., & Mittal, P. (2022). Designing drawing apps for children: Artistic and technological factors. International Journal of Human–Computer Interaction, 38(2), 103–117. https://doi.org/10.1080/10447318.2021.1926113
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Bs.). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz-Uysal, S., & Olgan, R. (2023). Preschool children’s and their mothers’ outdoor setting preferences and reasons beyond their choices. International Innovative Education Researcher, 3(3), 93–129. http://dx.doi.org/10.29228/iedres.71393

My Dream Playground: An Examination of Preschool Children's Perceptions of Playgrounds Through Their Interviews and Drawings

Year 2025, Volume: 54 Issue: 1, 391 - 428, 30.04.2025
https://doi.org/10.14812/cuefd.1631852

Abstract

The purpose of the study is to examine preschool children's perceptions of playgrounds through their verbal expressions and drawings. Designed using a phenomenological approach, the study involved 100 children selected through criterion sampling method. Data were collected through information forms, interviews and children's drawings and analyzed using content analysis. In the study, it was determined that children usually go to playgrounds with their parents once a week. Children stated that they felt happy and excited in playgrounds, where they often used slides, swung and played. They expressed a particular fondness for swings and slides, while also indicating a dislike for repetitive and uniform playground materials. It was observed that, unlike the existing playgrounds, Children’s imaginary playgrounds mostly included amusement park equipment, pools, unusual play equipment and toys. In addition to this, it was found that their drawings included animals, plants, dining areas, sitting areas, a ball pits and different types of ground surfaces, highlighting their diverse expectations and creative visions of play environments.

Project Number

11919B012214143

References

  • Babaroğlu, A. (2018). Eğitim ortamları açısından okul öncesi eğitim kurumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1313–1330. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.39790-471118
  • Banko, Ç., Akdemir, K., Gemici, M., & Sevimli-Çelik, S. (2018). Çocuk oyun alanlarının risk içeren oyunları desteklemesi açısından incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 406–417. https://doi.org/10.17679/inuefd.387479
  • Barton, J., Sandercock, G., Pretty, J., & Wood, C. (2015). The effect of playground-and nature-based playtime interventions on physical activity and self-esteem in UK school children. International Journal of Environmental Health Research, 25(2), 196–206. https://doi.org/10.1080/09603123.2014.915020
  • Bouzqayyah, M. M. M. (2020). Çocuk oyun parklarında kullanılan peyzaj donatı elemanları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Cevher-Kalburan, N., Kahrıman-Pamuk, D., & Koşan, Y. (2023). Açık hava oyun parklarında riskli oyuna çok yönlü bakış. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 23(59), 235–261. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.1117010
  • Chapnevis, P., Nastaran, M., & Nouri, M. J. (2020). Explaining and evaluating the effective factors in improving the quality of children’s playgrounds in cities with an emphasis on safety and security aspects of children from parents’ viewpoint; case study: Koodak Park of Isfahan. Maremat & Me'mari-e Iran Art University of Isfahan, 10(22), 87–106. http://mmi.aui.ac.ir/article-1-741-en.html
  • Chawla, L. (2015). Benefits of nature contact for children. Journal of Planning Literature, 30(4), 433–452. http://dx.doi.org/10.1177/0885412215595441
  • Civek, İ., & Çakmak, Ö. Ç. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-71 aylık çocukların okul algılarının çizimler aracılığıyla incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 70–88. https://doi.org/10.21733/ibad.561864
  • Civelek, P., & İkiz, S. (2024). Bilecik ilinde yer alan çocuk oyun parklarının niteliğinin incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 7(1), 312–337. http://doi.org/10.33400/kuje.1411981
  • Deretarla-Gül, E. (2012). Ailelerin çocuk bahçelerine ve çocuk bahçelerindeki materyallere bakış açılarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 261–274. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/4391/60390
  • Duman, G., & Koçak, N. (2013). Çocuk oyun alanlarının biçimsel özellikleri açısından değerlendirilmesi (Konya ili örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 64–81. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26093/274950
  • Durmuşoğlu, M. C., Seçim, E. S., & Gürsoy, R. (2023). Okul öncesi dönem çocuklarının (48-72 ay) çizimlerinde “oyun”. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 1579–1601. https://doi.org/10.24315/tred.1172319
  • Dursun, D., & Güller, C. (2019). Çocuk ve kentsel mekân ilişkisi: Erzurum’da çocuk oyun alanlarının erişilebilirlik ve alansal yeterlilik analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 11–27. https://doi.org/10.29048/makufebed.515261
  • Erdoğan, R., Kaya, M., & Olgun, R. (2020). Evaluation of children’s playgrounds in parks in terms of user opinions: The case of Sivas city. Journal of Human Sciences, 17(1), 117–130. https://doi.org/10.14687/jhs.v17i1.5905
  • Ergen, M. (2018). Kentsel planlama içerisinde yer alan çocuk oyun alanlarının önemi; Amasya kenti örneği. Türkiye Peyzaj Araştırmaları Dergisi, 1(1), 20–25. https://dergipark.org.tr/tr/pub/peyad/issue/38283/339788
  • Ergenoğlu, A. S., & Czaplinska, P. (2018). Designing playgrounds for all. Megaron, 13(3), 459–469. https://doi.org/10.5505/megaron.2018.14890
  • Ernst, J. (2018). Exploring Young children's and parents' preferences for outdoor play settings and affinity toward nature. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 5(2), 30–45. https://eric.ed.gov/?id=EJ1180029
  • Gallerani, D. G., Besenyi, G. M., Stanis, S. A. W., & Kaczynski, A. T. (2017). “We actually care and we want to make the parks better”: A qualitative study of youth experiences and perceptions after conducting park audits. Preventive Medicine, 95, 109–114. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2016.08.043
  • Ghaziani, R. (2010). School design: Researching children’s views. Childhoods Today, 4(1), 1–30.
  • Gray, T. (2018). Outdoor learning: Not new, just newly important. Curriculum Perspectives, 38(2), 145–149. https://doi.org/10.1007/s41297-018-0054-x
  • Gu, L. (2021) A post-occupancy playground study: relation between user behaviour and design parameters. Journal of Urban Design, 26(6), 746–763. https://doi.org/10.1080/13574809.2021.1930525
  • Gülen, S., & Barış, S. (2021). Ebeveynlerin çocuklarıyla oyun oynamama nedenlerinin incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 20–38. https://dx.doi.org/110.30855/gjes.2021.07.01.002
  • Hart R. A. (2008). Stepping back from ‘the ladder’: Reflections on a model of participatory work with children.
  • A. Reid, B. B. Jensen, J. Nikel, & V. Simovska (Eds.), Participation and learning: Perspectives on education and the environment, health and sustainability (pp. 19–31). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6416-6_2
  • Kısakürek, Ş. (2019). Çocuk oyun alanlarında güvenlik: Hatay Antakya örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 22(3), 103–113. https://doi.org/10.17780/ksujes.562799
  • Lee, D. H., Lee, S. H., Kang, J. M., Ju, H. Y., Lee, C. K., Choi, B. H., & Lee, S. H. (2017). Population genetic analysis of special purpose dogs: Linkage disequilibrium and effective population size. Korean Journal of Agricultural Science, 44(4), 549–557. https://doi.org/10.7744/kjoas.20170074
  • Little, H., & Eager, D. (2010). Risk, challenge and safety: Implications for play quality and playground design. European Early Childhood Education Research Journal, 18(4), 497–513. https://doi.org/10.1080/1350293X.2010.525949
  • Kemple, K. M., Oh, J., Kenney, E., & Smith-Bonahue, T. (2016). The power of outdoor play and play in natural environments. Childhood Education, 92(6), 446–454. https://doi.org/10.1080/00094056.2016.1251793
  • Knight, S. (2013). Forest school and outdoor learning in the early years (2nd ed.). SAGE.
  • Maxwell, L. E. (2007). Competency in child care settings, the role of the physical environment. Environment and Behavior, 39(2), 229–45. https://doi.org/10.1177/0013916506289976
  • Memiş, L., & Gülcan, S. (2020). Kentsel alanda çocuk ve çocuk oyun alanları: Giresun merkez ilçe örneğinde bir araştırma. OPUS International Journal of Society Researches, 16(27), 633–671. https://doi.org/10.26466/opus.692731
  • Merriam, S. B. (2018). Qualitative research: A guide to design and implementation (3nd ed.). Jossey-Bass.
  • Mohamed, H. H. A., & Marzouk, M. F. A. A. S. (2016). The association between preschool classroom quality and children‟s social-emotional problems. Early Child Development and Care, 186(8), 1302–1315. https://doi.org/10.1080/03004430.2015.1092140
  • Morgenthaler, T., Schulze, C., Pentland, D., & Lynch, H. (2023). Environmental qualities that enhance outdoor play in community playgrounds from the perspective of children with and without disabilities: A scoping review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(3), 1763. https://doi.org/10.3390/ijerph20031763
  • Norodahl, K., & Einarsdottir, J. (2015). Children’s views and preferences regarding their outdoor environment. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 15(2), 152–167. https://doi.org/10.1080/14729679.2014.896746
  • Özaslan, H., & Gültekin-Akduman, G. (2018). Çocuk oyun parklarının güvenliğinin incelenmesi: Ankara ve Samsun illeri örneği. Electronic Turkish Studies, 13(19), 1313–1329. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13987
  • Özok-Bulut, N. (2022). Erken çocukluk dönemindeki çocuklarla katılımcı araştırmalarda karşılaşılabilecek etik sorunlar. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 6(2), 527–555. https://doi.org/10.24130/eccdjecs.1967202262404
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: ıntegrating theory and practice. SAGE.
  • Ramazan, M. O., & Adak-Özdemir, A. (2015). Çocuk oyun alanlarının/parklarının fiziksel özelliklerinin ve kullanıcılarının davranışlarının incelenmesi. Journal of Human Sciences, 12(1), 1558–1576. https://doi.org/10.14687/ijhs.v12i1.3037
  • Sando, O. J., & Sandseter, E. B. H. (2020). Affordances for physical activity and well-being in the ECEC outdoor environment. Journal of Environmental Psychology, 69, 1–8. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2020.101430
  • Sandseter, E. B. H., & Kennair, L. E. O. (2011). Children’s risky play from an evolutionary perspective: The anti-phobic effects of thrilling experiences. Evolutionary Psychology, 9(2), 257–284. https://doi.org/10.1177/147470491100900212
  • Sizhan, A. (2022). 3-6 yaş çocuklarının dış mekânda oyun fırsatlarının ebeveyn görüşlerine göre incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Stanton-Chapman, T. L., & Schmidt, E. L. (2021). How do the children play? The influence of playground type on children’s play styles. Frontiers in Psychology, 12, 1–11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.703940
  • Sterman, J. J., Naughton, G. A., Bundy, A. C., Froude, E., & Villeneuve, M. A. (2018). Planning for outdoor play: Government and family decision-making. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 26(7), 484–495. https://doi.org/10.1080/11038128.2018.1447010
  • Talarowski, M., Cohen, D. A., Williamson, S. B., & Han, B. (2019). Innovative playgrounds: Use, physical activity, and implications for health. Public Health, 174, 102–109. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2019.06.002
  • Tambunan, S. S., Nahar, S., & Nasution, W. N. (2022). The effect of free drawing ability and emotional intelligence on the development of creativity for children aged 5-6 years in early childhood education martabe kasih, silimabahal village, siborongborong district. Morfai Journal, 2(2), 451–456. https://doi.org/10.54443/morfai.v2i2.337
  • Tandon, P. S., Zhou, C., Sallis, J. F., Cain, K. L., Frank, L. D., & Saelens, B.E. (2012). Home environment relationships with children's physical activity, sedentary time, and screen time by socio economic status. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9(88), 1–9. https://doi.org/10.1186/1479-5868-9-88
  • United Nations Children's Fund (2000). Defining quality in education. https://www.right-to-education.org/resource/defining-quality-education
  • United Nations Children's Fund (2008). The state of the world's children 2009: Maternal and newborn health. https://www.unicef.org/media/84866/file/SOWC-2009.pdf
  • Uzun, S. (2022). Ebeveynlerin çocuk oyun alanlarına ilişkin memnuniyetlerinin araştırılması: Düzce kenti örneği. Kent Akademisi Dergisi, 15(1), 375–392. https://doi.org/10.35674/kent.1023141
  • Veitch, J., Ball, K., Flowers, E., Deforche, B., & Timperio, A. (2021). Children’s ratings of park features that encourage park visitation, physical activity and social interaction. Urban Forestry & Urban Greening, 58, 126963. https://doi.org/10.1016/j.ufug.2020.126963
  • Ward, K. (2018). What’s in a dream? Natural elements, risk and loose parts in children’s dream playspace drawings. Australasian Journal of Early Childhood, 43(1), 34–42. https://doi.org/10.23965/AJEC.43.1.04
  • Wenger, I., Prellwitz, M., Lundström, U., Lynch, H., & Schulze, C. (2023). Designing inclusive playgrounds in Switzerland: Why is it so complex? Children’s Geographies, 21(3), 487–501. https://doi.org/10.1080/14733285.2022.2077093
  • Yadav, S., Chakraborty, P., & Mittal, P. (2022). Designing drawing apps for children: Artistic and technological factors. International Journal of Human–Computer Interaction, 38(2), 103–117. https://doi.org/10.1080/10447318.2021.1926113
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Bs.). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz-Uysal, S., & Olgan, R. (2023). Preschool children’s and their mothers’ outdoor setting preferences and reasons beyond their choices. International Innovative Education Researcher, 3(3), 93–129. http://dx.doi.org/10.29228/iedres.71393
There are 56 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Early Childhood Education
Journal Section Article
Authors

Nefise Özok Bulut 0000-0002-2070-7797

Enise Zeynep Arslan 0009-0001-7620-9498

Zeynep Çağla Duruakan 0009-0005-8004-1981

Project Number 11919B012214143
Publication Date April 30, 2025
Submission Date February 5, 2025
Acceptance Date April 15, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 54 Issue: 1

Cite

APA Özok Bulut, N., Arslan, E. Z., & Duruakan, Z. Ç. (2025). My Dream Playground: An Examination of Preschool Children’s Perceptions of Playgrounds Through Their Interviews and Drawings. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 54(1), 391-428. https://doi.org/10.14812/cuefd.1631852

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved