Research Article
BibTex RIS Cite

Hukuk Disiplininde Yüksek Lisans Yapan Öğrencilerin Akademik Çalışmalarda Zorlanmalarının Yapısal Nedenleri ve Sonuçları Üzerine Bir Değerlendirme

Year 2025, Issue: 7, 41 - 61
https://doi.org/10.59399/cuhad.1645233

Abstract

Bu çalışma, hukuk disiplininde yüksek lisans yapan öğrencilerinin akademik çalışmalarda karşılaştıkları zorlukların yapısal nedenleri ve sonuçlarına ilişkin nitel bir analiz içermektedir. Ampirik bir araştırma olup, nitel veri toplama yöntemi kullanılmıştır. Veriler, lisans düzeyinde verilen Uluslararası Hukuk dersi ile lisansüstü programlar kapsamında verilen Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği derslerinde öğrencilerin akademik çalışma yapabilme becerilerine dair gözlemlere, kamu hukuk alanında yazılmış yüksek lisans tezleri ve akademik yazım üzerine yazılmış kitapların incelenmesine dayanmaktadır. Çalışmanın amacı, öğrencilerinin akademik çalışmalarda karşılaştıkları zorluklara farklı perspektiften yaklaşmak ve bu doğrultuda akademik yazım becerilerinin geliştirilmesine yönelik çözüm önerileri sunmaktır. Akademik yazına katkısı ise, hukuk disiplininde bu konuda yapılan ilk çalışma olmasıdır. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, yüksek lisans öğrencilerinin akademik çalışma süreçlerinde karşılaştıkları zorluklar ortaya konulmuştur. İkinci bölümde, bu zorlukların yapısal nedenleri ele alınmıştır. Üçüncü bölümde ise yüksek lisans programlarında yapısal sorunların göz ardı edilmesinin sonuçları incelenmiştir. Sonuç ve değerlendirme bölümünde de tespit edilen sorunlardan yola çıkılarak bu soruna yönelik çözüm önerileri sunulmuştur.

References

  • ALTUNIŞIK, R.., BOZ, H., GEGEZ, E.A., KOÇ, E., SIĞIR, Ü., YILDIZ, E., YÜKSEL, A. (2023). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Yeni Perspektifler. Ankara.
  • ASLAN, C. (2010). Türkçe Eğitimi Programlarında Lisansüstü Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Özyeterliklerine İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19), 87-115.
  • ATSÜ, S. (2011). Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği. ADO Klinik Bilimler Dergisi, 5(1), 764-769).
  • AYDIN, İ. (2004) Türkçe Öğretiminde Yazılı Anlatım Çalışmalarındaki Sorunlar Üzerine Bir İnceleme. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar, 4, 166-70.
  • AYTAN, T. (2010). İlk ve Ortaöğretimde Yazma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Yeni Kompozisyon Teknikleri, Milli Eğitim Dergisi, 40(185), 66-80.
  • AYYILDIZ, M, BOZKURT, Ü. (2006) Edebiyat ve Kompozisyon Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar (Alan Araştırması -Van İli Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 45-54.
  • BEAUD, M. (2001). Tez Yazma Sanatı, İstanbul.
  • BECKER, H. S. (2013). Sosyal Bilimcilerin Yazma Çilesi. Ankara.
  • BENZER, S, ÇAKÜ, F. K. (2020) Lisansüstü Öğrencilerin Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Konusundaki Görüşleri. Çankırı Karatekin Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 288-308.
  • BOWELL, TRACKY, G. K. (2002). Eleştirel Düşünme Kılavuzu, Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö.E., KARADENİZ, Ş., DEMİREL, Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara.
  • CEBECİ, S. (2018). Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri, İstanbul.
  • COŞKUN, E, KAN, O. (2013). Lisansüstü Tezlere Ait Özet Metinlerinin Yazım Tekniği Bakımından Değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 9(4), 299-313.
  • COŞKUN, H. (2022). Proje, Makale, Tez Yazım ve Sunum Teknikleri. Ankara.
  • DAY, R. A. (1996). Bilimsel Makale Nasıl Yazılır? Ankara.
  • DUVERGER, M. (2014). Toplum Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. İstanbul.
  • ECO, U. (2019). Tez Nasıl Yazılır? İstanbul.
  • GÜNER, G. (2004). Türkçe Kompozisyon Öğretiminde (İlköğretimin II. Basamağı) Yazma Öncesinde Yapılabilecek Bazı Etkinlikler. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (17), 225-230.
  • GÖK, T, SILAY, İ. (2005). Lisansüstü Eğitimde Yüksek Lisans ve Doktora Programına Giriş Koşullarının İrdelenmesi Üzerine Bir Çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 137-140.
  • KAN, M. O, GEDİK, F.N. (2016) Türkçe Eğitimi Alanında Yüksek Lisans Tezi Tamamlayanların Akademik Yazma ve Tez Oluşturma Sürecine İlişkin Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(3), 402-408.
  • KARAGEÇİ, M.N. (2006). Edebiyat Öğretimi-Kompozisyon Öğretimi Açısından Orta Öğretim Kurumlarında Kompozisyon Öğretiminin Analizi. Milli Eğitim Dergisi, 34(169), (No: 169), 1-28.
  • KARAMAN, S., BAKIRCI, F. (2010), Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
  • KARASAR, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara.
  • KESKİN, U. (2018). Sosyal Bilimler Araştırma Yöntemleri Kitaplarının İhmal Edilen Unsuru Olarak Felsefe. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 437-456.
  • KUŞÇUOĞLU, A. (2018) İlahiyat Fakültelerindeki Araştırma Teknikleri Dersi: Bir Durum Çalışması. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 59(1), 297-316.
  • MURRAY, R. (2014). Tez Nasıl Yazılır? Ankara.
  • NEUMAN, W. L. (2008). Toplumsal Araştırma Yöntemleri, c. 1 ve 2. Ankara.
  • ODMAN, A., KAYA, O. (2022). Hukukta Bilimsel Araştırma Nasıl Yapılır? Ankara.
  • POİNCARÉ, H. (2011). Science and Hypothesis, Gutenberg Project, E book.
  • SAYIM, F. (2004). Sosyal Bilimlerde Tez Yazım Yöntemleri. Ankara.
  • SEVİM, O, EREM, N. H. (2012). Türkçe Eğitimi Alanındaki Yüksek Lisans Tezlerinin Başlıklarına ve Özetlerine Eleştirel Bir Bakış. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(3), 174-186.
  • SEZGİN, F., KILINÇ, A.Ç., KAVGACI, H. (2012). Yüksek Lisans Öğrencilerinin İyi Bir Tez Danışmanından Beklentilerine İlişkin Nitel Bir Çalışma. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 129-148.
  • ŞEN, Z. (2013). Türkiye’de Yüksek Lisans ve Doktora Eğitimi Kalitesinin İyileştirilmesi İçin Öneriler, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(1), s. 10-15.
  • ŞİMŞEK, A (Editör). (2012) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir.
  • TAVŞANCIL, E, ÇOKLUK, Ö, ÇITAK, G. G. (2010). Ankara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi Kesin Raporu. Ankara.
  • TOK, M., ÜNLÜ, S. (2014). Yazma Becerisi Sorunlarının İlkokul, Ortaokul ve Lise Öğretmenlerinin Görüşleri Doğrultusunda Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(13), 73-95.
  • TUTAR, H., ERDEN, A, T. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara.
  • YILDIRIM, A, ŞİMŞEK, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara.
  • YILMAZ, N., DOĞANALP, S., DURMAZ, V. T. (2016). Lisansüstü Öğrencilerde Tezden Kaytarma Davranışları. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(25), 205-228.

An Evaluation on The Structural Reasons and Consequences of the Difficulty of Master's Degree Students in Law Discipline in Academic Studies

Year 2025, Issue: 7, 41 - 61
https://doi.org/10.59399/cuhad.1645233

Abstract

This study presents a qualitative analysis of the structural causes and consequences of the challenges faced by master's students in the field of law in their academic writing studies. It is an empirical study that employs a qualitative data collection method. The data are based on observations regarding students' ability to conduct academic research in undergraduate-level Public International Law courses and graduate-level Research Techniques and Publication Ethics courses, as well as an examination of master's theses written in the field of Public Law and books on academic writing. The aim of the study is to identify the structural causes of the difficulties encountered by master's students in the field of law during their academic work and to propose solutions for improving their academic writing skills. Its contribution to the academic literature is that it represents the first study conducted on this subject within the context of the legal discipline. The study consists of three sections. The first section outlines the challenges faced by master's students in the academic research process. The second section discusses the structural causes of these challenges. The third section examines the consequences of overlooking structural issues in master's programs. In the conclusion and evaluation section, solution proposals addressing the identified problems are presented.

References

  • ALTUNIŞIK, R.., BOZ, H., GEGEZ, E.A., KOÇ, E., SIĞIR, Ü., YILDIZ, E., YÜKSEL, A. (2023). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Yeni Perspektifler. Ankara.
  • ASLAN, C. (2010). Türkçe Eğitimi Programlarında Lisansüstü Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Özyeterliklerine İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19), 87-115.
  • ATSÜ, S. (2011). Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği. ADO Klinik Bilimler Dergisi, 5(1), 764-769).
  • AYDIN, İ. (2004) Türkçe Öğretiminde Yazılı Anlatım Çalışmalarındaki Sorunlar Üzerine Bir İnceleme. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar, 4, 166-70.
  • AYTAN, T. (2010). İlk ve Ortaöğretimde Yazma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Yeni Kompozisyon Teknikleri, Milli Eğitim Dergisi, 40(185), 66-80.
  • AYYILDIZ, M, BOZKURT, Ü. (2006) Edebiyat ve Kompozisyon Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar (Alan Araştırması -Van İli Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 45-54.
  • BEAUD, M. (2001). Tez Yazma Sanatı, İstanbul.
  • BECKER, H. S. (2013). Sosyal Bilimcilerin Yazma Çilesi. Ankara.
  • BENZER, S, ÇAKÜ, F. K. (2020) Lisansüstü Öğrencilerin Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Konusundaki Görüşleri. Çankırı Karatekin Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 288-308.
  • BOWELL, TRACKY, G. K. (2002). Eleştirel Düşünme Kılavuzu, Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö.E., KARADENİZ, Ş., DEMİREL, Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara.
  • CEBECİ, S. (2018). Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri, İstanbul.
  • COŞKUN, E, KAN, O. (2013). Lisansüstü Tezlere Ait Özet Metinlerinin Yazım Tekniği Bakımından Değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 9(4), 299-313.
  • COŞKUN, H. (2022). Proje, Makale, Tez Yazım ve Sunum Teknikleri. Ankara.
  • DAY, R. A. (1996). Bilimsel Makale Nasıl Yazılır? Ankara.
  • DUVERGER, M. (2014). Toplum Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. İstanbul.
  • ECO, U. (2019). Tez Nasıl Yazılır? İstanbul.
  • GÜNER, G. (2004). Türkçe Kompozisyon Öğretiminde (İlköğretimin II. Basamağı) Yazma Öncesinde Yapılabilecek Bazı Etkinlikler. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (17), 225-230.
  • GÖK, T, SILAY, İ. (2005). Lisansüstü Eğitimde Yüksek Lisans ve Doktora Programına Giriş Koşullarının İrdelenmesi Üzerine Bir Çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 137-140.
  • KAN, M. O, GEDİK, F.N. (2016) Türkçe Eğitimi Alanında Yüksek Lisans Tezi Tamamlayanların Akademik Yazma ve Tez Oluşturma Sürecine İlişkin Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(3), 402-408.
  • KARAGEÇİ, M.N. (2006). Edebiyat Öğretimi-Kompozisyon Öğretimi Açısından Orta Öğretim Kurumlarında Kompozisyon Öğretiminin Analizi. Milli Eğitim Dergisi, 34(169), (No: 169), 1-28.
  • KARAMAN, S., BAKIRCI, F. (2010), Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
  • KARASAR, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara.
  • KESKİN, U. (2018). Sosyal Bilimler Araştırma Yöntemleri Kitaplarının İhmal Edilen Unsuru Olarak Felsefe. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 437-456.
  • KUŞÇUOĞLU, A. (2018) İlahiyat Fakültelerindeki Araştırma Teknikleri Dersi: Bir Durum Çalışması. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 59(1), 297-316.
  • MURRAY, R. (2014). Tez Nasıl Yazılır? Ankara.
  • NEUMAN, W. L. (2008). Toplumsal Araştırma Yöntemleri, c. 1 ve 2. Ankara.
  • ODMAN, A., KAYA, O. (2022). Hukukta Bilimsel Araştırma Nasıl Yapılır? Ankara.
  • POİNCARÉ, H. (2011). Science and Hypothesis, Gutenberg Project, E book.
  • SAYIM, F. (2004). Sosyal Bilimlerde Tez Yazım Yöntemleri. Ankara.
  • SEVİM, O, EREM, N. H. (2012). Türkçe Eğitimi Alanındaki Yüksek Lisans Tezlerinin Başlıklarına ve Özetlerine Eleştirel Bir Bakış. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(3), 174-186.
  • SEZGİN, F., KILINÇ, A.Ç., KAVGACI, H. (2012). Yüksek Lisans Öğrencilerinin İyi Bir Tez Danışmanından Beklentilerine İlişkin Nitel Bir Çalışma. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 129-148.
  • ŞEN, Z. (2013). Türkiye’de Yüksek Lisans ve Doktora Eğitimi Kalitesinin İyileştirilmesi İçin Öneriler, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(1), s. 10-15.
  • ŞİMŞEK, A (Editör). (2012) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir.
  • TAVŞANCIL, E, ÇOKLUK, Ö, ÇITAK, G. G. (2010). Ankara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi Kesin Raporu. Ankara.
  • TOK, M., ÜNLÜ, S. (2014). Yazma Becerisi Sorunlarının İlkokul, Ortaokul ve Lise Öğretmenlerinin Görüşleri Doğrultusunda Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(13), 73-95.
  • TUTAR, H., ERDEN, A, T. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara.
  • YILDIRIM, A, ŞİMŞEK, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara.
  • YILMAZ, N., DOĞANALP, S., DURMAZ, V. T. (2016). Lisansüstü Öğrencilerde Tezden Kaytarma Davranışları. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(25), 205-228.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Legal Education
Journal Section Research Articles
Authors

Neyire Akpınarlı 0000-0003-0793-9216

Early Pub Date April 17, 2025
Publication Date
Submission Date February 23, 2025
Acceptance Date March 26, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 7

Cite

APA Akpınarlı, N. (2025). Hukuk Disiplininde Yüksek Lisans Yapan Öğrencilerin Akademik Çalışmalarda Zorlanmalarının Yapısal Nedenleri ve Sonuçları Üzerine Bir Değerlendirme. Çukurova Üniversitesi Hukuk Araştırmaları Dergisi(7), 41-61. https://doi.org/10.59399/cuhad.1645233