Kütüphaneler, günümüzde yalnızca akademik mekânlar olarak değil, aynı zamanda gençlerin sosyalleşme, kişisel gelişim ve iyi oluş süreçlerini destekleyen “üçüncü mekânlar” olarak da giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Bu çalışma, kütüphanelerin gençler için çok yönlü işlevini incelemekte; eğitimin ötesinde, dinlenme, kültürel katılım ve kişilerarası etkileşim alanları olarak üstlendikleri rollere odaklanmaktadır. Araştırma, İstanbul’da aktif olarak kütüphane kullanan 18-30 yaş arası genç bireylerin kütüphane deneyimlerini ve bu mekânlara yönelik algılarını merkezine almaktadır. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan çalışmada, veriler derinlemesine görüşmeler yoluyla toplanmış; görüşmeler ses kaydıyla belgelenmiş ve deşifre edilen veriler MAXQDA (2024 sürümü) programı kullanılarak tematik analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Bulgular, kütüphanelerin gençlerin hem akademik başarılarını hem de sosyal bağlarını desteklemede önemli bir rol oynadığını ortaya koymaktadır. Bu bağlamda çalışma, kütüphanelerin dijital altyapı, sosyal etkileşim alanları ve kültürel programlar gibi çeşitli ihtiyaçlara cevap verebilecek şekilde yeniden tasarlanması gerektiğini vurgulamaktadır. Araştırma, kütüphanelerin gençlerin gelişimine katkı sağlayan çok işlevli ve kapsayıcı mekânlara dönüştürülmesini destekleyen kamu politikalarının önemine dikkat çekmektedir. Bu dönüşüm sayesinde kütüphaneler, topluluklar içinde sosyal bağları güçlendiren, bireysel gelişimi destekleyen ve yaşam kalitesini artıran önemli aktörler haline gelebilir.
TÜBİTAK
1919B012303775
Çalışmayı desteklediği için TÜBİTAK'a teşekkür ederiz.
Libraries are increasingly being recognized not only as academic spaces but also as "third places" that support socialization, personal development, and well-being—particularly for young people. This study examines the multifaceted role of libraries in the lives of young people, emphasizing their function beyond education to include spaces for relaxation, cultural participation, and interpersonal interaction. The research specifically focuses on how libraries are experienced and perceived by young individuals aged 18 to 30 who are active library users in Istanbul. Designed as a qualitative study, data were collected through in-depth interviews with participants, whose narratives were audio-recorded, transcribed, and thematically analyzed using MAXQDA (2024 version). The findings highlight the crucial role of libraries in supporting both educational achievement and social connectivity among youth. Based on these insights, the study argues for the redesign of library spaces to better meet the evolving needs of young people—particularly in terms of digital infrastructure, social interaction areas, and cultural programming. The study underscores the importance of public policies that promote the transformation of libraries into multifunctional, inclusive environments that contribute to youth development. In doing so, libraries can enhance social cohesion, support personal growth, and improve quality of life within communities.
TÜBİTAK
1919B012303775
We are pleased to TUBITAK for supporting the study.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Youth Sociology , Urban Sociology and Community Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | 1919B012303775 |
Early Pub Date | May 31, 2025 |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | December 13, 2024 |
Acceptance Date | May 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |
Follow us on Social Media!