Amaç: Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin diş hekimliği fakültesini tercih etme nedenlerini, lisansüstü uzmanlık eğitiminde hangi bölümlerin daha fazla tercih edildiğini ve alan seçimi üzerinde etkili olan faktörleri belirlemektir.
Yöntem: Diş Hekimliği Fakültesi 1. ve 2. sınıfta öğrenim gören 288 öğrenciye üç temel bölümde toplam 18 soru soruldu. Form, Google Forms web sitesi aracılığıyla çevrimiçi olarak oluşturuldu ve katılımcılara dağıtıldı. Çoktan seçmeli kategorik değişkenlerin analizinde Çoklu Ki-Kare testi kullanıldı.
Bulgular: İstatistiksel analiz sonucunda babanın eğitim düzeyi ile fakülteyi seçme nedenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0,05). Babası okuryazar olan öğrencilerin, diş hekimliği fakültesini daha çok gelir potansiyelinin yüksek olması nedeniyle tercih ettikleri, babası üniversite eğitimi almış olanların ise diş hekimliği fakültesini daha çok kişisel ilgi ve zevk duydukları için tercih ettikleri görülmüştür. Uzmanlık alanı olarak ise Ortodonti ilk sırada yer alırken (%39,4), ikinci sırada Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi bölümü seçilmiş olup (%29,1), en az tercih edilen bölüm ise Oral Diagnoz ve Radyoloji olmuştur (%2,4).
Sonuç: Mezun olduktan sonra iş bulamama korkusu ağır basmakta ve öğrencilerin hem fakülte hem de uzmanlık tercihlerini etkilemektedir. Diş Hekimliği Fakültesi, maddi getirisinin yüksek olması ve iş garantisinin yanı sıra, mesleğin manevi yönüne odaklanan geniş bir kesim tarafından topluma faydalı bir insan olması nedeniyle de tercih edilmektedir. Uzmanlık sınavının yalnızca teorik değil pratik uygulama da içerecek şekilde modifiye edilmesi gerekebilir.
Objective: The aim of this study is to determine the factors affecting students' decision to choose the faculty of dentistry, which departments are preferred in post-graduate specialization education, and the factors that affect their decision on the field of specialization.
Methods: A total of 18 questions were asked in three basic sections to 288 dentistry students. The form was created online via the Google Forms website and distributed to participants. Multiple Chi-Square analysis was used in the analysis of multiple-choice categorical variables.
Results: A statistically significant difference was found between the father's education level and the reasons for choosing the faculty because of the binary analysis (p <0.05). It was observed that students whose fathers were literate tended to choose the dentistry faculty more due to the higher income potential, while those whose fathers had university education tended to choose it more for personal interest and enjoyment. As for the specialization, Orthodontics ranked first (39.4%), followed by Oral and Maxillofacial Surgery (29.1%), and Oral Diagnosis and Radiology was the least preferred option (2.4%).
Conclusion: The fear of not being able to find a job after graduation dominates and affects students' choices of both faculty and specialization. In addition to its high financial returns and job guarantee, the Faculty of Dentistry is preferred by a wide segment of people who focus on the spiritual aspect of the profession, as it is beneficial to society. The specialization exam may need to be modified to include not only theory but also practical application.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Dentistry (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2025 |
Submission Date | July 9, 2024 |
Acceptance Date | August 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 35 Issue: 3 |
Current Research in Dental Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.