Research Article
BibTex RIS Cite

Gençlik Koordinatörlüğü Personelinin Perspektifinden Gençlik Çalışmaları: Sorunlar ve Beklentiler

Year 2025, Volume: 25 Issue: 1, 235 - 266, 31.03.2025
https://doi.org/10.33415/daad.1589617

Abstract

Diyanet İşleri Başkanlığı (DİB), gençlerin dinamizmini en doğru şekilde yönlendirmek, onların millî ve manevî değerler doğrultusunda gelişimine destek olmak için bünyesine bağlı Gençlik Koordinatörlüklerini kurmuştur. Bu kapsamda Gençlik Koordinatörlüğü personelinin görevlerini yürütürken karşı karşıya kaldığı problemlerin ve bunlara ilişkin çözüm önerilerinin tespiti, sürecin yakından tanınması ve daha iyi organize edilebilmesi için gereklidir. Bu amaçla, çalışma grubunu Amasya il ve ilçelerindeki Gençlik Koordinatörlüklerinde görev yapan personelin oluşturduğu nitel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Veri toplama tekniği olarak görüşmenin tercih edildiği araştırmada 24 personel ile görüşülmüş, elde edilen veriler “Karşılaşılan Sorunlar” ve “Öneri ve Beklentiler” olmak üzere iki tema altında sınıflandırılmıştır. Buna göre personelin; kendi kurumlarından, iş birliği içinde olunan kurumlardan, gençlerden, kendilerinden ve velilerden kaynaklanan bazı olumsuzluklar yaşadıkları, gençlik çalışmalarının kalitesini arttırmak için bazı düzenlemeleri gerekli gördükleri tespit edilmiştir.

Ethical Statement

Çalışma için gerekli olan etik kurul izni, Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Etik Kurulundan 09.12.2022 tarih ve E-30640013-108.01-105780 sayılı yazısında belirtildiği şekilde alınmıştır.

References

  • Abanoz, Süleyman. “Din Eğitimci ve Öğreticilerinin Mesleki Tutum ile Tükenmişlik Düzeyleri”. Eskiyeni 45 719-751.
  • Altuntaş, Resul. “Diyanet İşleri Başkanlığı Gençlik Çalışmalarında Din Eğitimi Mekânı Olarak Kamp Merkezinin Yeri ve Önemi”. İslâmî Araştırmalar 34/3 (2023), 661-678.
  • Aybey, Salih. “Manevi Danışmanlıkta Yeni Bir Alan: Yükseköğretim Kredi ve Yurtlar Kurumu”. Journal of Islamic Research 34/3 (2023), 809-824.
  • Büyüköztürk, Şener vd. Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 25. Baskı, 2018.
  • DHGM, Din Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Manevi Danışman Görevlendirmeleri Usul ve Esasları Talimatı. Türkiye: Diyanet İşleri Başkanlığı, ty. https://webdosyasp.diyanet.gov.tr/muftuluk/UserFiles/edirne/UserFiles/Files/ManeviDanismanGorevlendirm eUsulveEsaslariTalimati_0594884a-84e4-4860-a4eb-666e78c70ba1.pdf
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. Çevreme Duyarlıyım Değerlerime Sahip Çıkıyorum Projesi İşbirliği Protokolü. Türkiye: Diyanet İşleri Başkanlığı, 2021. https://dinhizmetleri.diyanet.gov.tr/Documents/%C3%87evreme%20Duyarl%C4%B1y%C4%B1m%20Protokol%C3 %BC.pdf
  • DİBGÇY, Diyanet İşleri Başkanlığı Gençlik Çalışmaları Yönergesi. Resmî Gazete 65752239-010.04-E.10079 (24 Ocak 2018). Erişim 27 Ağustos 2024. https://hukukmusavirligi.diyanet.gov.tr/Documents/Diyanet%20%C4%B0%C5%9Fleri%20Ba%C5%9Fkanl%C4%B 1%C4%9F%C4%B1%20Gen%C3%A7lik%20%C3%87al%C4%B1%C5%9Fmalar%C4%B1%20Y%C3%B6nergesi.pdf
  • Ekici, Kübra Kamer. “Diyanet İşleri Başkanlığı Tarafından Uygulanan Gençliğe Değer Projesinin Din Eğitimi Kapsamında Değerlendirilmesi”. Bartın Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi 17 (Haziran 2022), 38-60.
  • Erçetin, Şefika Şule vd. “Yönetici ve Öğretmenlerin Öğrencilerden Beklentileri ve Öğrencilerin Bu Beklentileri Algılayış Biçimleri”. OPUS– Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 16 (Eğitim ve Toplum Özel Sayısı Aralık 2020) 5941-5954.
  • Ersanlı, Kurtman. Davranışlarımız. Samsun: Birleşik Dağıtım Kitabevi, 2010.
  • Gül, Ali. “Diyanet Gençlik Merkezlerinde Yürütülen Değerler Eğitimi Çalışmalarının Öğretmen, Öğrenci, Veli ve Diyanet İşleri Başkanlığı Personeli Görüşleri Çerçevesinde İncelenmesi”. Mevzu: Sosyal Bilimler Dergisi 10 (Eylül 2023), 544-583.
  • Gül, Muhammed Emin. Ceza İnfaz Kurumlarında Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetlerinin Verimliliği: Nitel Bir Araştırma (Ağrı Örneği). Uşak: Uşak Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2023.
  • Gün, Ayşegül. Çocukların Din Eğitiminde Ebeveyn Tutumları. Ankara: İlahiyat Yayınları, 2022.
  • Günler, Serdar-Zengin, Mahmut. “Gençlerin Diyanet İşleri Başkanlığı Tarafından Yönetilen Cami Gençlik Merkezi İşbirliğine Dayalı Hizmetlere Bakışları ve Beklentileri: İstanbul Örneği”. Eskiyeni 53 (Haziran 2024), 635- 660.
  • İslamoğlu, Hamdi-Alnıaçık, Ümit. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Beta Yayınları, 6. Basım., 2019.
  • Kalkavan, Fatma Nur. Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nda Görev Yapan Diyanet İşleri Başkanlığı Personelinin Din ve Değerler Eğitimi Faaliyetlerine Dair Bir İnceleme: İstanbul İli Örneği. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Koç, Mustafa. “Diyanet İşleri Başkanlığı’nın Öğrenci Yurtları ve Gençlik Merkezlerindeki Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri (2013-2021): Sınırlılıklar ve Bir Eğitim Programı Önerisi”. Türk Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi 3 (Haziran 2021), 135-202.
  • Korkmaz, Mehmet. “Öğretici Görüşlerine Göre Yaz Kur’an Kurslarının Sorunları (Kayseri Örneği)”. bilimname 21 (2011/2) 127-156.
  • Köylü, Mustafa - Oruç, Cemil. Gençlik Dönemi Din Eğitimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2023.
  • Santrock, John W. Yaşam Boyu Gelişim. ed. Galip Yüksel. Ankara: Atlas Akademi Basın Yayın Dağıtım, 2021.
  • Soykök, Mustafa. “Diyanet İşleri Başkanlığı Gençlik Çalışmaları: Mevcut Durum, Beklentiler, İmkanlar, Riskler ve Zorluklar”. Peygamberimiz ve Gençlik Uluslararası Sempozyumu. ed. Alişan Başgönül. 543-561. İstanbul: DİB Yayınları, 2019.
  • TGSP, Türkiye Gençlik STK’ları Platformu. Türkiye’nin Gençleri. PDF: Türkiye Gençlik STK’ları Platformu, 2018.
  • Twenge, Jean M. i-Nesli. çev. Okhan Gündüz. İstanbul: Kaknüs Yayınları, 2018.
  • Yıldırım, Ali-Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2021.

Youth Activities from The Perspectives of Youth Coordinatorship Staff: Problems and Expectations

Year 2025, Volume: 25 Issue: 1, 235 - 266, 31.03.2025
https://doi.org/10.33415/daad.1589617

Abstract

The Presidency of Religious Affairs (PRA) has established Youth Coordinatorships affiliated with itself to channel youngers dynamism most accurately and support their development in line with national and moral values. In this context, it is necessary to identify the problems encountered by the Youth Coordinationship staff while carrying out their duties and the solution suggestions related to them to get to know the process closely and organize it better. For this purpose, qualitative research was carried out, and the working group consisted of staff working in the Youth Coordinationships in Amasya province and its districts. In the study where the interview was preferred as the data collection technique, 24 staff were interviewed, and the data obtained were classified under two themes: "Problems Encountered" and "Suggestions and Expectations". Accordingly, it has been determined that the staff have experienced some negativities originating from their institutions, the institutions they cooperate with, the younger, themselves, and the parents. They find some arrangements necessary to increase the quality of youth work.

References

  • Abanoz, Süleyman. “Din Eğitimci ve Öğreticilerinin Mesleki Tutum ile Tükenmişlik Düzeyleri”. Eskiyeni 45 719-751.
  • Altuntaş, Resul. “Diyanet İşleri Başkanlığı Gençlik Çalışmalarında Din Eğitimi Mekânı Olarak Kamp Merkezinin Yeri ve Önemi”. İslâmî Araştırmalar 34/3 (2023), 661-678.
  • Aybey, Salih. “Manevi Danışmanlıkta Yeni Bir Alan: Yükseköğretim Kredi ve Yurtlar Kurumu”. Journal of Islamic Research 34/3 (2023), 809-824.
  • Büyüköztürk, Şener vd. Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 25. Baskı, 2018.
  • DHGM, Din Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Manevi Danışman Görevlendirmeleri Usul ve Esasları Talimatı. Türkiye: Diyanet İşleri Başkanlığı, ty. https://webdosyasp.diyanet.gov.tr/muftuluk/UserFiles/edirne/UserFiles/Files/ManeviDanismanGorevlendirm eUsulveEsaslariTalimati_0594884a-84e4-4860-a4eb-666e78c70ba1.pdf
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. Çevreme Duyarlıyım Değerlerime Sahip Çıkıyorum Projesi İşbirliği Protokolü. Türkiye: Diyanet İşleri Başkanlığı, 2021. https://dinhizmetleri.diyanet.gov.tr/Documents/%C3%87evreme%20Duyarl%C4%B1y%C4%B1m%20Protokol%C3 %BC.pdf
  • DİBGÇY, Diyanet İşleri Başkanlığı Gençlik Çalışmaları Yönergesi. Resmî Gazete 65752239-010.04-E.10079 (24 Ocak 2018). Erişim 27 Ağustos 2024. https://hukukmusavirligi.diyanet.gov.tr/Documents/Diyanet%20%C4%B0%C5%9Fleri%20Ba%C5%9Fkanl%C4%B 1%C4%9F%C4%B1%20Gen%C3%A7lik%20%C3%87al%C4%B1%C5%9Fmalar%C4%B1%20Y%C3%B6nergesi.pdf
  • Ekici, Kübra Kamer. “Diyanet İşleri Başkanlığı Tarafından Uygulanan Gençliğe Değer Projesinin Din Eğitimi Kapsamında Değerlendirilmesi”. Bartın Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi 17 (Haziran 2022), 38-60.
  • Erçetin, Şefika Şule vd. “Yönetici ve Öğretmenlerin Öğrencilerden Beklentileri ve Öğrencilerin Bu Beklentileri Algılayış Biçimleri”. OPUS– Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 16 (Eğitim ve Toplum Özel Sayısı Aralık 2020) 5941-5954.
  • Ersanlı, Kurtman. Davranışlarımız. Samsun: Birleşik Dağıtım Kitabevi, 2010.
  • Gül, Ali. “Diyanet Gençlik Merkezlerinde Yürütülen Değerler Eğitimi Çalışmalarının Öğretmen, Öğrenci, Veli ve Diyanet İşleri Başkanlığı Personeli Görüşleri Çerçevesinde İncelenmesi”. Mevzu: Sosyal Bilimler Dergisi 10 (Eylül 2023), 544-583.
  • Gül, Muhammed Emin. Ceza İnfaz Kurumlarında Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetlerinin Verimliliği: Nitel Bir Araştırma (Ağrı Örneği). Uşak: Uşak Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2023.
  • Gün, Ayşegül. Çocukların Din Eğitiminde Ebeveyn Tutumları. Ankara: İlahiyat Yayınları, 2022.
  • Günler, Serdar-Zengin, Mahmut. “Gençlerin Diyanet İşleri Başkanlığı Tarafından Yönetilen Cami Gençlik Merkezi İşbirliğine Dayalı Hizmetlere Bakışları ve Beklentileri: İstanbul Örneği”. Eskiyeni 53 (Haziran 2024), 635- 660.
  • İslamoğlu, Hamdi-Alnıaçık, Ümit. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Beta Yayınları, 6. Basım., 2019.
  • Kalkavan, Fatma Nur. Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nda Görev Yapan Diyanet İşleri Başkanlığı Personelinin Din ve Değerler Eğitimi Faaliyetlerine Dair Bir İnceleme: İstanbul İli Örneği. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Koç, Mustafa. “Diyanet İşleri Başkanlığı’nın Öğrenci Yurtları ve Gençlik Merkezlerindeki Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri (2013-2021): Sınırlılıklar ve Bir Eğitim Programı Önerisi”. Türk Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi 3 (Haziran 2021), 135-202.
  • Korkmaz, Mehmet. “Öğretici Görüşlerine Göre Yaz Kur’an Kurslarının Sorunları (Kayseri Örneği)”. bilimname 21 (2011/2) 127-156.
  • Köylü, Mustafa - Oruç, Cemil. Gençlik Dönemi Din Eğitimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2023.
  • Santrock, John W. Yaşam Boyu Gelişim. ed. Galip Yüksel. Ankara: Atlas Akademi Basın Yayın Dağıtım, 2021.
  • Soykök, Mustafa. “Diyanet İşleri Başkanlığı Gençlik Çalışmaları: Mevcut Durum, Beklentiler, İmkanlar, Riskler ve Zorluklar”. Peygamberimiz ve Gençlik Uluslararası Sempozyumu. ed. Alişan Başgönül. 543-561. İstanbul: DİB Yayınları, 2019.
  • TGSP, Türkiye Gençlik STK’ları Platformu. Türkiye’nin Gençleri. PDF: Türkiye Gençlik STK’ları Platformu, 2018.
  • Twenge, Jean M. i-Nesli. çev. Okhan Gündüz. İstanbul: Kaknüs Yayınları, 2018.
  • Yıldırım, Ali-Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2021.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Senanur Gece 0009-0004-0466-0804

Ayşegül Gün 0000-0001-6321-0644

Publication Date March 31, 2025
Submission Date November 22, 2024
Acceptance Date February 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 25 Issue: 1

Cite

ISNAD Gece, Senanur - Gün, Ayşegül. “Gençlik Koordinatörlüğü Personelinin Perspektifinden Gençlik Çalışmaları: Sorunlar Ve Beklentiler”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 25/1 (March 2025), 235-266. https://doi.org/10.33415/daad.1589617.