This study examines the hybrid and electric conversions of the Anadol A1, the first domestic production car that has an important place in Turkey's automotive history, and presents a comprehensive evaluation based on 9E analysis in energy, exergy, environment and economy dimensions. The electric model stood out as the most environmentally friendly and efficient option with only 64.1 MJ of energy consumption and 8 kg of CO2 emissions per 100 km. The hybrid model offered a balanced solution between energy and economy with a total energy consumption of 127.35 MJ and CO2 emissions of 10.8 kg. The internal combustion model was the worst performer in terms of sustainability, consuming 256.5 MJ of energy and emitting 17.33 kg of CO2. The 750 MJ energy cost of battery production in electric vehicles indicates the need to improve the environmental impact. This study offers an important perspective for sustainable transport solutions by combining nostalgic design with modern technologies.
Bu çalışma, Türkiye'nin otomotiv tarihinde önemli bir yere sahip olan ilk yerli seri otomobili Anadol A1 modelinin hibrit ve elektrikli dönüşümünü inceleyerek enerji, ekserji, çevre ve ekonomi boyutlarında 9E analizine dayanan kapsamlı bir değerlendirme sunmuştur. Elektrikli model, 100 km başına yalnızca 64.1 MJ enerji tüketimi ve 8 kg CO2 emisyonuyla en çevre dostu ve verimli seçenek olarak öne çıkmıştır. Hibrit model ise 127.35 MJ toplam enerji tüketimi ve 10.8 kg CO2 emisyonuyla enerji ve ekonomi arasında dengeli bir çözüm sunmuştur. İçten yanmalı model, 256.5 MJ enerji tüketimi ve 17.33 kg CO2 emisyonuyla sürdürülebilirlik açısından en düşük performansı göstermiştir. Elektrikli araçlarda batarya üretiminden kaynaklanan 750 MJ enerji maliyeti, çevresel etkilerin iyileştirilmesi gerekliliğine işaret etmektedir. Bu çalışma, nostaljik bir tasarımı modern teknolojilerle birleştirerek sürdürülebilir ulaşım çözümleri için önemli bir perspektif sunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Energy Systems Engineering (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 9, 2025 |
Acceptance Date | June 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 1 |