Virginia Satir, yirminci yüzyılda yaşamış önemli aile terapisi kuramcılarından biridir. Satir, geliştirmiş olduğu yaşantısal aile terapisi ile bireyin yaşadığı sorunların, yalnızca bireyle ilgili olmadığını; aile içi dinamiklerden önemli ölçüde etkilendiğini öne sürmüştür. Bu çalışmada 2016 yılı Amerikan yapımı ‘‘Fences’’ (Çitler) filmi, Virginia Satir aile terapisi yaklaşımı ile incelenmiştir. Filmlerden psikolojik danışmanların eğitiminde yararlanıldığı ve filmlerin kuramsal bilgi ve kavramların canlı örneklerle daha iyi anlaşılmasına yardımcı olduğu bilinmektedir. Bu bağlamda farklı kuramsal bakış açılarıyla incelenen filmlerin, psikolojik danışmanlık alanında çalışan meslek uzmanlarına önemli bir kaynak olacağı düşünülmektedir. Filmin incelenmesi aşamasında yazarlar tarafından 31 sahne seçilmiş, daha sonra uzlaşı sağlanan 24 sahnenin çalışma kapsamında incelenmesine karar verilmiştir. Çalışmada, Satir’in aile terapisi yaklaşımında tanımlanan temel bilgi ve kavramlar, uygun sahnelerle eşleştirilmiştir. Bu şekilde kuram kapsamında ele alınan bilgi ve kavramların örnek sahneler üzerinden daha iyi anlaşılması amaçlanmış, özellikle bazı soyut kavramlar somutlaştırılmaya çalışılmıştır. Virginia satir aile terapisi bakış açısı ile incelenen ‘‘Fences’’ (Çitler) film analizi bulgularının, psikolojik danışmanların eğitiminde ve çalışma yaşamlarında yararlanabilecekleri eğitsel bir kaynak olacağı düşünülmektedir. Bu çalışmanın bulguları ayrıca aile danışmanlığı oturumlarında psikolojik bir araç olarak kullanılabilir.
Virgina Satir is one of the important family therapy theorists who lived in the twentieth century. With the experiential family therapy he developed, Satir claimed that the problems experienced by the individual are not only problems related to the individual, but are significantly affected by the dynamics within the family. It is known that movies are used in the training of psychological counselors and help to better understand theoretical knowledge and concepts with live examples. In this context, it is thought that the films examined from different theoretical perspectives will provide an important resource for professionals working in the field of psychological counseling. In this study, the 2016 American film "Fences" was examined with the Virginia Satir Family Therapy approach. Document analysis method, one of the qualitative research methods, was used in the study. Researchers within the scope of the film examined 31 scenes and decided to conduct a comprehensive analysis of 24 scenes. The basic information and concepts defined in Satir's family therapy approach were paired with appropriate scenes. In this way, it is aimed to better understand the information and concepts discussed within the scope of the theory through sample scenes, and especially some abstract concepts have been tried to be concretized. It is thought that the findings of the film analysis of "Fences", examined from the Virginia Satir Family Therapy perspective, will be an educational resource that psychological counselors can benefit from in their education and working lives. The findings of this study can also be used as a psychological tool in family counseling sessions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Family Counseling, Psychological Counseling and Guidance (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | July 27, 2025 |
Publication Date | July 27, 2025 |
Submission Date | February 3, 2025 |
Acceptance Date | July 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |