In this qualitative study, which employed a phenomenological research design, the aim was to examine the perspectives of teachers and parents on values education in early childhood. The study utilized a purposive sampling method and included 60 preschool teachers, 60 mothers, and 60 fathers. Data were collected using semi-structured interview forms specifically designed for teachers and parents and were analyzed through de-scriptive analysis techniques. The findings were presented under four themes: core values intended for children, educational practices related to values, challenges faced in values education, and recommendations for sustain-ing values over time. While the results indicated both similarities and differences in the views of parents and teachers, the study concluded that values education in early childhood can be more effective when supported by strong collaboration between families and educators.
Nitel yöntemlerden fenomolojik araştırma deseninin kullanıldığı bu araştırmada öğretmenlerin, anne ve babaların erken çocukluk döneminde değerler eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenme-si amaçlanmıştır. Amaçlı rastgele örnekleme yönteminin tercih edildiği araştırma 60 okul önce-si öğretmeni, 60 anne ve 60 baba ile yürütülmüştür. Araştırmaya ilişkin veriler öğretmenler ve ebeveynler için ayrı ayrı hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmış ve be-timsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmaya yönelik bulgular çocuklara kazandırılma-ya çalışılan değerler, değerler eğitimine yönelik uygulamalar, değerler eğitiminde yaşanan zor-luklar ve değerlerin kalıcı olmasına yönelik öneriler olmak üzere dört tema altında sunulmuştur. Her ne kadar anne babalar ve öğretmenler arasında benzerlik ve farklılık gösteren bulgulara rastlansa da araştırma sonucu erken çocukluk döneminde değerler eğitiminin ebeveynler ve öğretmenler arasındaki iş birliği ile güçlenerek etkili olabileceğini ortaya koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 22, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | November 29, 2024 |
Acceptance Date | March 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 23 Issue: 49 |