This study explores the coping strategies employed by Muslim adolescents in reaction to the challenges they face in schools across England. Rather than making broad generalizations about Muslim students in the UK, the study focuses on understanding how these young people navigate stressful experiences—particularly discrimination and Islamophobia—through their own lived experiences. Muslim minority communities in the UK frequently encounter difficulties related to their distinct identities on daily basis. In this context, religion, spirituality, and a sense of community often play a vital role in helping minority communities, including Muslims, cope with everyday challenges. Drawing on a qualitative research methodology, the study involved semi-structured interviews with 14 British Muslim students aged 15 to 16. The findings reveal three key coping mechanisms: religious consciousness, community belonging, and avoidance. Religious consciousness—expressed through prayer and spiritual engagement—supports psychological resilience. Community belonging provides a sense of solidarity and peer support, while avoidance functions as a practical strategy for managing ongoing experiences of discrimination. This research offers deeper insight into the lived experiences of Muslim youth and has important implications for educational policy and practice.
Religious Education Coping mechanisms Islamophobia Discirimation Muslim adolescents British Muslims
Milli Eğitim Bakanlığı
Bu çalışmanın amacı, İngiltere'deki Müslüman gençlerin okullarda yaşadığı zorluklarla başa çıkma stratejilerini araştırmaktır. Fakat İngiltere’de yaşayan Müslüman öğrencilere ilişkin fazla genelleme yapmak değildir. Bunun aksine, Müslüman çocukların ayrımcılık ve İslamofobi gibi stresli olaylarla mücadelede kendi yaşadıkları deneyimlerden yola çıkarak izlediği yolları incelemektir. İngiltere’deki Müslüman azınlık topluluklar kendilerine özgün kimliklerin dolayı günlük yaşamlarında birçok zorluklarla karşı karşıya gelmektedir. Din, maneviyat ve bir topluluğa ait olma, Müslüman topluluklar da dâhil olmak üzere azınlık topluluklarda yaşanan günlük zorluklarla başa çıkmada önemli rol oynamaktadır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış mülakat yöntemini kullarak 15 ve 16 yaşındaki 14 İngiliz Müslüman öğrenci ile mülakat yapılmış ve üç temel başa çıkma yöntemi belirlenmiştir: Dinî bilinç, topluluk aidiyeti ve kaçınma. Namaz/dua ve manevi bağlılık ile tanımlanan dinî bilinç, psikolojik dayanıklılığı geliştirirken, topluluk aidiyeti ise Müslüman akranlar arasında sosyal destek ve birliği geliştirir. Sürekli var olan ayrımcılığın karşısında kaçınma ise pratik bir cevap olarak hizmet eder. Bu araştırma Müslüman gençliğin deneyimlerini kavramayı artırırken eğitim politikaları ve uygulamalarına da ışık tutar.
Din Eğitimi Başa çıkma mekanizması İslamofobi Ayrımcılık Müslüman gençler İngiliz Müslümanlar
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Religious Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 22, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | March 19, 2025 |
Acceptance Date | May 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 23 Issue: 49 |