Eğitim programlarının temel ögelerinden biri ölçme değerlendirme eylemidir. Ölçme değerlendirme, öğrenme eksikliklerinin belirlenmesi, belirlenen hedef kazanımlara ulaşma düzeyi ve programın etkililiği hakkında veri toplamak amacı ile yapılmaktadır. Bu çalışmanın amacı ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin değişen sınav sistemine yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışma grubunu Doğu Anadolu Bölgesinin bir ilinin bir ilçesinde görev yapan 30 ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonucunda yeni sınav sistemi, üst düzey becerileri ölçme, anlama yorumlama becerilerini geliştirme, şans başarısını en alt düzeye indirme ve çok kapsamlı değerlendirme imkânı sunması olumlu görüşler arasında yer almaktadır. Yenilenen sınav sistemi ile ilgili öğretmenlerin, yeterli düzeyde dokümana ulaşamadığı, kazanım senaryoları ile sınırlama getirildiği, ülke geneli yapılan ortak sınavlarda bireysel farklılıkların dikkate alınmadığı ve kapsam geçerliğini düşürdüğü olumsuz düşünceler arasında yer almaktadır. Yenilenen sınav sistemi geniş bir zamanda uygulanırsa, yeterli materyal ve dokümana sahip olunursa başarılı olabileceği öğretmenlerin görüşleri arasında yer almaktadır.
One of the basic elements of training programs is the act of measurement and evaluation. Measurement and evaluation is carried out with the aim of determining learning deficiencies, collecting data about the level of achievement of the determined target achievements and the effectiveness of the program. The aim of this study is to determine the opinions of teachers working in secondary schools about the changing examination system. The study group consists of 30 secondary school teachers working in a district of a province of the Eastern Anatolia Region. A semi-structured interview form created by the researcher was used as a data collection tool. Descriptive content analysis technique was used to analyze the data. As a result of the study, positive opinions include the new examination system, measuring high-level skills, improving comprehension and interpretation skills, minimizing chance success and providing a very comprehensive evaluation opportunity. Negative thoughts about the renewed examination system include that teachers cannot access sufficient documents, that it is limited by acquisition scenarios, that individual differences are not taken into account in common examinations held across the country, and that it reduces content validity. It is among the opinions of teachers that the renewed examination system can be successful if it is implemented over a long period of time and if sufficient materials and documents are available.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum Evaluation in Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | November 3, 2024 |
Acceptance Date | June 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 64 |