Research Article
BibTex RIS Cite

2023-2024 Yılı Değişen Sınav Sistemine Yönelik Ortaokulda Görev Yapan Öğretmenlerin Görüşlerinin Belirlenmesi

Year 2025, Issue: 64, 1800 - 1813, 30.06.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1578396

Abstract

Eğitim programlarının temel ögelerinden biri ölçme değerlendirme eylemidir. Ölçme değerlendirme, öğrenme eksikliklerinin belirlenmesi, belirlenen hedef kazanımlara ulaşma düzeyi ve programın etkililiği hakkında veri toplamak amacı ile yapılmaktadır. Bu çalışmanın amacı ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin değişen sınav sistemine yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışma grubunu Doğu Anadolu Bölgesinin bir ilinin bir ilçesinde görev yapan 30 ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonucunda yeni sınav sistemi, üst düzey becerileri ölçme, anlama yorumlama becerilerini geliştirme, şans başarısını en alt düzeye indirme ve çok kapsamlı değerlendirme imkânı sunması olumlu görüşler arasında yer almaktadır. Yenilenen sınav sistemi ile ilgili öğretmenlerin, yeterli düzeyde dokümana ulaşamadığı, kazanım senaryoları ile sınırlama getirildiği, ülke geneli yapılan ortak sınavlarda bireysel farklılıkların dikkate alınmadığı ve kapsam geçerliğini düşürdüğü olumsuz düşünceler arasında yer almaktadır. Yenilenen sınav sistemi geniş bir zamanda uygulanırsa, yeterli materyal ve dokümana sahip olunursa başarılı olabileceği öğretmenlerin görüşleri arasında yer almaktadır.

References

  • Anıl, D.,& Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(11), 44- 66.
  • Arı, A.,& İnci, T. (2015). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersine ilişkin ortak sınav sorularının değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 17-50.
  • Aydoğdu, M.,&Kesercioğlu, T. (2005).İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Anı.
  • Baykul, Y., Gelbal, S., &Kelecioglu, H.(2001). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. MEB Yayınları.
  • Benbow, A.,&Colin, M. (2002). Science education for elementary teachers, wadsworth thomson learning. United States.
  • Can, M. & Toptak, A. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının sınav madde yazımı sürecinde karşılaştıkları zorluklar ve eğitim programlarına yansımaları. Eğitim Bilimleri Dergisi, 25(4), 2019, 321-335.
  • Çelik, D. (2005). Okullarda ölçme değerlendirme nasıl olmalı?. MEB Yayınevi.
  • Demirel, Ö. (1999). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. PegemAkademi.
  • Demir, M.,& Yıldız, F. (2019).Türkçe dersi ortak yazılı sınavlarında açık uçlu soruların kapsamlılık ve seçicilik analizi, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 25(3), 300-315.
  • Dere, İ., Dinç, E.,& Koluman, S. (2014). Kademeler arasi geçiş uygulamalarina yönelik görüşler ve deneyimler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 397-423.
  • Ertürk, S. (1994). Eğitimde program geliştirme. Metcksan.
  • Kan, A. (2006). Ölçmenin temel kavramları, ödev ve projeler, H.Atılgan (Editör). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Anı.
  • Kantemir, E. (1976). Türkiye’de liselerde Türk dili ve edebiyatı öğretimi. Alan araştırması. Millî Eğitim Basımevi.
  • Küçük, S. (2002). Örgün eğitim ikinci kademe Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme çalışmalarında karşılaşılan güçlükler.Millî Eğitim Dergisi. 153-154.
  • Miles, B. M., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Sage publications.
  • Özçelik, D. (1998). Ölçme ve değerlendirme. ÖSYM Yayınları.
  • Özden, M., Akgün, A., Çinici, A., Sezer, B., Yıldız, S.,& Taş, M. (2014). Merkezi sistem ortak sınav fen bilimleri sorularının webb’in bilgi derinliği seviyelerine göre analizi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 4(2), 91-108.
  • Sağlam, A., Avcı, N.,& İyibil, Ü. (2008). Fizik öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerini algılama düzeyleri. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 115-128.
  • Tekindal, S. (2002). Okullarda ölçme ve değerlendirme yöntemler. Evrim.
  • Tekin, H. (2003). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Yargı.
  • Thompson, S.J. (2001). Decision-making in planning and teaching. Addision-Wesley Educational. Yıldırım, A.& Demir, M. K. (2014). Ortaokul öğretmenlerinin ortak sınavlara ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 203, 45-59.
  • Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri(8. baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, Ç. T. (2023). Öğrenmede bireysel farklılıkların rolü. Efe Akademi.
  • Yilmaz, H. (l998). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Mikro Basım Yayım Dağıtım.

Determining the Opinions of Teachers Working in Secondary Schools Regarding the Changing Examination System of 2023-2024

Year 2025, Issue: 64, 1800 - 1813, 30.06.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1578396

Abstract

One of the basic elements of training programs is the act of measurement and evaluation. Measurement and evaluation is carried out with the aim of determining learning deficiencies, collecting data about the level of achievement of the determined target achievements and the effectiveness of the program. The aim of this study is to determine the opinions of teachers working in secondary schools about the changing examination system. The study group consists of 30 secondary school teachers working in a district of a province of the Eastern Anatolia Region. A semi-structured interview form created by the researcher was used as a data collection tool. Descriptive content analysis technique was used to analyze the data. As a result of the study, positive opinions include the new examination system, measuring high-level skills, improving comprehension and interpretation skills, minimizing chance success and providing a very comprehensive evaluation opportunity. Negative thoughts about the renewed examination system include that teachers cannot access sufficient documents, that it is limited by acquisition scenarios, that individual differences are not taken into account in common examinations held across the country, and that it reduces content validity. It is among the opinions of teachers that the renewed examination system can be successful if it is implemented over a long period of time and if sufficient materials and documents are available.

References

  • Anıl, D.,& Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(11), 44- 66.
  • Arı, A.,& İnci, T. (2015). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersine ilişkin ortak sınav sorularının değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 17-50.
  • Aydoğdu, M.,&Kesercioğlu, T. (2005).İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Anı.
  • Baykul, Y., Gelbal, S., &Kelecioglu, H.(2001). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. MEB Yayınları.
  • Benbow, A.,&Colin, M. (2002). Science education for elementary teachers, wadsworth thomson learning. United States.
  • Can, M. & Toptak, A. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının sınav madde yazımı sürecinde karşılaştıkları zorluklar ve eğitim programlarına yansımaları. Eğitim Bilimleri Dergisi, 25(4), 2019, 321-335.
  • Çelik, D. (2005). Okullarda ölçme değerlendirme nasıl olmalı?. MEB Yayınevi.
  • Demirel, Ö. (1999). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. PegemAkademi.
  • Demir, M.,& Yıldız, F. (2019).Türkçe dersi ortak yazılı sınavlarında açık uçlu soruların kapsamlılık ve seçicilik analizi, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 25(3), 300-315.
  • Dere, İ., Dinç, E.,& Koluman, S. (2014). Kademeler arasi geçiş uygulamalarina yönelik görüşler ve deneyimler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 397-423.
  • Ertürk, S. (1994). Eğitimde program geliştirme. Metcksan.
  • Kan, A. (2006). Ölçmenin temel kavramları, ödev ve projeler, H.Atılgan (Editör). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Anı.
  • Kantemir, E. (1976). Türkiye’de liselerde Türk dili ve edebiyatı öğretimi. Alan araştırması. Millî Eğitim Basımevi.
  • Küçük, S. (2002). Örgün eğitim ikinci kademe Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme çalışmalarında karşılaşılan güçlükler.Millî Eğitim Dergisi. 153-154.
  • Miles, B. M., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Sage publications.
  • Özçelik, D. (1998). Ölçme ve değerlendirme. ÖSYM Yayınları.
  • Özden, M., Akgün, A., Çinici, A., Sezer, B., Yıldız, S.,& Taş, M. (2014). Merkezi sistem ortak sınav fen bilimleri sorularının webb’in bilgi derinliği seviyelerine göre analizi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 4(2), 91-108.
  • Sağlam, A., Avcı, N.,& İyibil, Ü. (2008). Fizik öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerini algılama düzeyleri. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 115-128.
  • Tekindal, S. (2002). Okullarda ölçme ve değerlendirme yöntemler. Evrim.
  • Tekin, H. (2003). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Yargı.
  • Thompson, S.J. (2001). Decision-making in planning and teaching. Addision-Wesley Educational. Yıldırım, A.& Demir, M. K. (2014). Ortaokul öğretmenlerinin ortak sınavlara ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 203, 45-59.
  • Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri(8. baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, Ç. T. (2023). Öğrenmede bireysel farklılıkların rolü. Efe Akademi.
  • Yilmaz, H. (l998). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Mikro Basım Yayım Dağıtım.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum Evaluation in Education
Journal Section Articles
Authors

Eyüphan Bahadır 0000-0002-2381-1012

Ceyhun Ozan 0000-0002-1415-7258

Publication Date June 30, 2025
Submission Date November 3, 2024
Acceptance Date June 2, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 64

Cite

APA Bahadır, E., & Ozan, C. (2025). 2023-2024 Yılı Değişen Sınav Sistemine Yönelik Ortaokulda Görev Yapan Öğretmenlerin Görüşlerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(64), 1800-1813. https://doi.org/10.53444/deubefd.1578396