Bu çalışmanın temel amacı, zorunlu eğitimini tamamlamış olan ağır zihinsel engelli bireylerin iletişim, öz bakım, günlük yaşam becerileri, toplumsal ve sosyal durumlarını belirlemek, bu süreçteki sorunları belirleyerek mevcut durumu ortaya koymaktır. Araştırma, durum çalışması olarak tasarlanmış olup çalışma grubu, İç Anadolu Bölgesi'nde bir ilde yaşayan ve ağır zihinsel engelli yetişkin çocuğa sahip 19 ebeveynden oluşmaktadır. Araştırmacı tarafından geliştirilen yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak, ebeveynlerle detaylı görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Veriler, MaxQda programı aracılığıyla içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulguları, engelli bireylerin ilerleyen yaşlarına rağmen bağımsız yaşam becerilerine ulaşamadıklarını, başka bir kişiye bağımlı bir yaşam sürdüklerini göstermektedir. Ayrıca, engelli bireylerin iletişim, sosyal uyum, toplumsal normlara uyma ve öz bakım konularında zorluklar yaşadıkları, davranış problemlerinin devam ettiği ortaya çıkmıştır. Ebeveynlerin ise bu süreçte ekonomik, psikolojik ve sosyal sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir. Ebeveynler, özellikle kendi yaşlarının ilerlemesinden kaynaklı sağlık problemi yaşadıkları bunu da çocuklarına bakım be ilgilenme düzeylerini etkilediğini belirtmişlerdir. Çocuklarının da yaşı ilerlediği için mevcut sağlık problemlerine ek olarak yaşa bağlı yeni sorunlarının da ortaya çıktığını ifade etmişlerdir. Ebeveynlerin ihtiyaç duyduklarında çocuklarını bırakabilecekleri güvenilir yerlerin sayısının arttırılması, engelli raporlarının ebeveyn onayları doğrultusunda resmî kurumlar arasında paylaşılabilmesinin işlemleri kolaylaştıracağı belirtilmiştir. Toplumda engelli bireylere karşı farkındalığın artırılmasına yönelik özellikle kamu kurumlarının çalışmalarının arttırılmasının olumlu sonuçlar doğuracağı görülmektedir.
Bu çalışmanın etik kurul izni, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Alt Etik Kurulundan 03.01.2022 tarihinde 2022/13 karar numarası ile alınmıştır. Kurul tarafından incelenen araştırma oy birliği ile etik açıdan uygun bulunmuştur.
The main purpose of this study is to examine the communication, self-care, daily life skills of severely mentally disabled individuals who have completed compulsory education. The study was designed as a case study and the study group consisted of 19 parents of adult children with severe intellectual disabilities living in a province in the Central Anatolia Region. Detailed interviews were conducted with parents using a semi-structured interview form developed by the researcher. The data was evaluated by content analysis through the MaxQda program. The findings of the research show that individuals with disabilities. The findings of the research show that disabled individuals cannot achieve independent living skills despite their advancing age. In addition, disabled individuals have difficulties in communication, social adaptation, compliance with social norms and self-care. It was determined that parents experienced economic, psychological and social problems in this process. Parents experience health problems, especially due to their own age, and this is reflected in their ability to care for their children. As their children get older, new age-related problems emerge in addition to their existing health problems. Increasing the number of safe places where parents can leave their children when needed, disability reports. Increasing the work of public institutions, especially, to raise awareness of disabled individuals in society.
Compulsory Education Individual with Severe Intellectual Disability Parent of an individual with a disability
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Inclusive Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | November 13, 2024 |
Acceptance Date | April 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 64 |