Research Article
BibTex RIS Cite

Hayat Bilgisi Derslerinde Web 2.0 Araçlarının Kullanımına Yönelik Karşılaştırmalı Bir İnceleme

Year 2025, Issue: 64, 1943 - 1958, 30.06.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1601032

Abstract

Teknoloji tabanlı ortamlar birçok alanda hızla yaygınlaşmış ve eğitim-öğretim faaliyetlerinde de birçok yenilik başlamıştır. Eğitimcilerin dikkatini çekmeyi başaran bu yeniliklerden bir tanesi de Web 2.0 araçlarıdır. Bu çalışma ile hayat bilgisi dersinde web 2.0 araçlarının kullanımı konusu, bu konuda eğitimi olan ve olmayan sınıf öğretmenlerinin görüşlerinden yola çıkarak karşılaştırmalı bir inceleme yapmak hedeflenmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması tercih edilmiştir. Bu kapsamda amaçlı örnekleme yoluyla belirlenen 20 sınıf öğretmenine yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmış, gözlemler yapılmış ve saha notları alınmıştır. Veriler betimsel analiz yolu ile çözümlenmiştir. Bulgulara göre sınıf öğretmenleri daha çok Kahoot, Canva, Wordwall gibi araçları bilmektedir. Web 2.0 araçları ile ilgili eğitim alan sınıf öğretmenlerinin almayanlara göre çok daha fazla çeşit sıraladıkları görülmüş ve hayat bilgisi derslerinde dersin içeriğini zenginleştirme, ölçme değerlendirme gibi birçok açıdan kullandıkları anlaşılmıştır. Her iki gruptaki sınıf öğretmenleri hayat bilgisi dersinde Web 2.0 araçlarını kullanmak üzerine birçok avantaj ve dezavantaj sıralamışlardır. Ancak Web 2.0 araçları üzerine eğitim almamış sınıf öğretmenlerinin dezavantajlar üzerine daha çok görüş bildirmişlerdir. Çalışma sonunda Web 2.0 araçları üzerine eğitim almış sınıf öğretmenlerinin bu araçları kullanma konusunda istekli oldukları, hayat bilgisi derslerinde sıklıkla kullandıkları ancak eğitim almamış sınıf öğretmenlerinin Web 2.0 araçlarından haberdar olmalarına rağmen hayat bilgisi derslerinde kullanmadıkları anlaşılmıştır.

Ethical Statement

Araştırma için Bayburt Üniversitesi Etik Kurulu’nun 23.07.2024 tarih ve 207 sayılı kararı ile etik kurul izni alınmıştır.

References

  • Ajjan, H., & Hartshorne, R. (2008). Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0 technologies: Theory and empirical tests. The Internet and Higher Education, 11(2), 71-80. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2008.05.002
  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8.
  • Akpınar, E., Aktamış, H., & Ergin, O. (2005). Fen bilgisi dersinde eğitim teknolojisi kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(1), 93-100.
  • Anılan, H., & Kılıç, Z. (2010). Hayat bilgisi dersinde kullanılan performans değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 1356-1369.
  • Burgaz Uskan, S., & Bozkuş, T. (2019). Eğitimde oyunun yeri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 123-131.
  • Çelebi, M., & Satırlı, G. (2021). Eğitimde Web 2.0 uygulamaları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 46(208), 1-12.
  • Çetinkaya, M., & Taş, E. (2016). Web destekli ve etkinlik temelli ölçme değerlendirme materyali geliştirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 21-28.
  • Demir, M., Kaya, M., Çelik, A., Filiz, T. (2024). The effect of technology-based mathematics teaching on mathematics performance: A second-order meta-analysis. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 14(2), 260-285
  • Deperlioğlu, O., & Köse, U. (2010). Web 2.0 araçlarının eğitimde kullanımına genel bir bakış. International Journal of Social and Educational Sciences, 1(2), 338-348. https://doi.org/10.5281/zenodo.123456
  • Durualp, E., & Aral, N. (2010). Altı yaşındaki çocukların sosyal becerilerine oyun temelli sosyal beceri eğitiminin etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 160-172. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87465
  • Ekici, G. (2016). Öğretmen adaylarının ''bilgisayar'' kullanımına ilişkin metaforik algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(3), 755-781.
  • Elmas, R., & Geban, Ö. (2012). Web 2.0 araçlarının fen bilgisi öğretiminde kullanımı ve öğrenci başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(164), 153-167.
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Gömleksiz, M. N., Yıldırım, F., & Yetkiner, A. (2011). Hayat bilgisi dersinde alternatif ölçme değerlendirme tekniklerinin kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy, 823-840.
  • Horzum, M. B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(159), 56-68.
  • Karaca, F., & Aktaş, N. (2019). Ortaöğretim kurumu öğretmenlerinin Web 2.0 uygulamaları için haberdarlıklarının, yeterlilik düzeylerinin, kullanım sıklıklarının ve eğitsel amaçlı kullanım biçimlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2). https://doi.org/10.17556/erziefd.47341
  • Karadeniz, O., & Faiz, M. (2022). Eğitsel oyunlarla hayat bilgisi öğretimi. Pegem Akademi.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma değişimi: Nitel yaklaşımın yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 68-86.
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M., & Seferoğlu, S. S. (2011, Şubat). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlilik durumları açısından incelenmesi. XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass. Özel, E. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğretim teknolojilerine yönelik tutum ve davranışları. Doğu Coğrafya Dergisi, (31), 129-144.
  • Paliç, G., & Akdeniz, A. R. (2012). Beyin temelli öğrenmeye dayalı web destekli bir öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 6(1), 67-93.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (4th ed.). SAGE Publications.
  • Sevencan, F., & Çilingiroğlu, N. (2007). Sağlık alanındaki araştırmalarda kullanılan niteliksel veri toplama yöntemleri. Toplum Hekimliği Bülteni, 26(1), 1-6.
  • Uzuner, Y. (1999). Niteliksel araştırma yaklaşımı. A. A. Bir (Ed.). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde (s. 173-193). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Seçkin Yayıncılık.

A Comparative Study on the Use of Web 2.0 Tools in Life Science Lessons

Year 2025, Issue: 64, 1943 - 1958, 30.06.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1601032

Abstract

Technology-based environments have rapidly become widespread in many fields and many innovations have started in education and training activities. One of these innovations that have managed to attract the attention of educators is Web 2.0 tools. This study aims to make a comparative examination of the use of Web 2.0 tools in the life science course based on the views of classroom teachers with and without training on this subject. Case study, one of the qualitative research designs, was preferred in the study. In this context, a semi-structured interview form was applied to 20 classroom teachers determined through purposive sampling, observations were made and field notes were taken. The data were analyzed through descriptive analysis. According to the findings, classroom teachers mostly know tools such as Kahoot, Canva, Wordwall. It was seen that the classroom teachers who received training on Web 2.0 tools listed more types than those who did not, and it was understood that they used them in many aspects such as enriching the content of the lesson and measurement and evaluation in life science lessons. Classroom teachers in both groups listed many advantages and disadvantages of using Web 2.0 tools in life science lessons. However, classroom teachers who were not trained on Web 2.0 tools gave more opinions on disadvantages. At the end of the study, it was concluded that classroom teachers who had received training on Web 2.0 tools were willing to use these tools and used them frequently in life science lessons.

Ethical Statement

Ethics committee permission was obtained for the research with the decision of Bayburt University Ethics Committee dated 23.07.2024 and numbered 207.

References

  • Ajjan, H., & Hartshorne, R. (2008). Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0 technologies: Theory and empirical tests. The Internet and Higher Education, 11(2), 71-80. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2008.05.002
  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8.
  • Akpınar, E., Aktamış, H., & Ergin, O. (2005). Fen bilgisi dersinde eğitim teknolojisi kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(1), 93-100.
  • Anılan, H., & Kılıç, Z. (2010). Hayat bilgisi dersinde kullanılan performans değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 1356-1369.
  • Burgaz Uskan, S., & Bozkuş, T. (2019). Eğitimde oyunun yeri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 123-131.
  • Çelebi, M., & Satırlı, G. (2021). Eğitimde Web 2.0 uygulamaları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 46(208), 1-12.
  • Çetinkaya, M., & Taş, E. (2016). Web destekli ve etkinlik temelli ölçme değerlendirme materyali geliştirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 21-28.
  • Demir, M., Kaya, M., Çelik, A., Filiz, T. (2024). The effect of technology-based mathematics teaching on mathematics performance: A second-order meta-analysis. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 14(2), 260-285
  • Deperlioğlu, O., & Köse, U. (2010). Web 2.0 araçlarının eğitimde kullanımına genel bir bakış. International Journal of Social and Educational Sciences, 1(2), 338-348. https://doi.org/10.5281/zenodo.123456
  • Durualp, E., & Aral, N. (2010). Altı yaşındaki çocukların sosyal becerilerine oyun temelli sosyal beceri eğitiminin etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 160-172. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87465
  • Ekici, G. (2016). Öğretmen adaylarının ''bilgisayar'' kullanımına ilişkin metaforik algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(3), 755-781.
  • Elmas, R., & Geban, Ö. (2012). Web 2.0 araçlarının fen bilgisi öğretiminde kullanımı ve öğrenci başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(164), 153-167.
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Gömleksiz, M. N., Yıldırım, F., & Yetkiner, A. (2011). Hayat bilgisi dersinde alternatif ölçme değerlendirme tekniklerinin kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy, 823-840.
  • Horzum, M. B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(159), 56-68.
  • Karaca, F., & Aktaş, N. (2019). Ortaöğretim kurumu öğretmenlerinin Web 2.0 uygulamaları için haberdarlıklarının, yeterlilik düzeylerinin, kullanım sıklıklarının ve eğitsel amaçlı kullanım biçimlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2). https://doi.org/10.17556/erziefd.47341
  • Karadeniz, O., & Faiz, M. (2022). Eğitsel oyunlarla hayat bilgisi öğretimi. Pegem Akademi.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma değişimi: Nitel yaklaşımın yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 68-86.
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M., & Seferoğlu, S. S. (2011, Şubat). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlilik durumları açısından incelenmesi. XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass. Özel, E. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğretim teknolojilerine yönelik tutum ve davranışları. Doğu Coğrafya Dergisi, (31), 129-144.
  • Paliç, G., & Akdeniz, A. R. (2012). Beyin temelli öğrenmeye dayalı web destekli bir öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 6(1), 67-93.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (4th ed.). SAGE Publications.
  • Sevencan, F., & Çilingiroğlu, N. (2007). Sağlık alanındaki araştırmalarda kullanılan niteliksel veri toplama yöntemleri. Toplum Hekimliği Bülteni, 26(1), 1-6.
  • Uzuner, Y. (1999). Niteliksel araştırma yaklaşımı. A. A. Bir (Ed.). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde (s. 173-193). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Seçkin Yayıncılık.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Classroom Education
Journal Section Articles
Authors

Sinan Arı 0000-0003-0769-7317

Publication Date June 30, 2025
Submission Date December 13, 2024
Acceptance Date June 2, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 64

Cite

APA Arı, S. (2025). Hayat Bilgisi Derslerinde Web 2.0 Araçlarının Kullanımına Yönelik Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(64), 1943-1958. https://doi.org/10.53444/deubefd.1601032