Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Allosteric Learning Model on Students’ Academic Motivation and Success in English Language Class

Year 2025, Issue: 64, 2069 - 2088, 30.06.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1609065

Abstract

This study aimed to investigate how the Allosteric Learning Model influences the academic motivation and performance of 7th-grade students in English classes. The participants included 67 students attending a public middle school in Elazığ during the 2023–2024 academic year. The research was conducted using a quasi-experimental design with pre-test and post-test control groups, and the intervention was implemented over a six-week period. The experimental group received English instruction following the principles of the Allosteric Learning Model, while the control group continued with the standard curriculum. Both groups completed an academic motivation scale and an English achievement test before and after the intervention. The academic motivation scale was developed by Vallerand et al. (1992) and adapted into Turkish by Yurt and Bozer (2015), with a reliability coefficient of α = .91. The academic achievement test was developed by the researcher and its content validity was ensured through expert opinions.The results, derived from dependent and independent samples t-tests, indicated a statistically significant improvement in the experimental group’s motivation levels. In addition, post-test scores in academic achievement for the experimental group were notably higher than their pre-test scores. These findings suggest that the Allosteric Learning Model is more effective than the existing curriculum in fostering student motivation and improving academic outcomes in English education.

Supporting Institution

Fırat Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon (FÜBAP) Birimi tarafından EF.22.08 nolu proje ile desteklenmiştir.

References

  • Abbasioğlu Ünalır, E. (2019). The impact of mind mapping technique on students’ academic success and motivation in learning vocational English [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Abedianpour, S., & Omidvari, A. (2018). Brainstorming strategy and writing performance: Effects and attitudes. Journal of Language Teaching and Research, 9(5), 1084–1094.
  • Ak, E. (2004). The effect of teaching activities based on cooperative learning on the success of primary school students’ learning English [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Akyüz, M. (2014). Improving the motivation of 5th grade students in learning English through using automata (mechanical moving toys) as a learning material [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Albaz, A. (2022). 8. sınıf İngilizce dersinde allosterik (kombinasyonel) öğrenme modeliyle yapılan İngilizce öğretiminin akademik başarı ve İngilizce öğrenme tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Aliakbari, M., & Bazyar, A. (2013). On the impact of ‘station teaching’ on EFL learners’ general language proficiency. The Iranian EFL Journal, 9(6), 391–404.
  • Anggraini, Y., Sari, I. P., & Setiawati. (2023). Enhancing English language learning through mind mapping: A case study of students’ engagement and effectiveness. J-Shelves of Indragiri (JSI), 5(1).
  • Arıbaş, S., & Tok, H. (2008). Avrupa Birliğine uyum sürecinde yabancı dil öğretimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 205–227.
  • Astrid, A., Amrina, R. D., Desvitasari, D., Fitriani, U., & Shahab, A. (2019). The power of questioning: Teacher’s questioning strategies in the EFL classrooms. Indonesian Research Journal in Education (IRJE), 91–106.
  • Avcı, H. (2015). İngilizce öğretiminde istasyon tekniği kullanımının akademik başarıya, tutumlara ve kalıcılığa etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Aydın, S. (2021). Yabancı dil hazırlık sınıfı öğrencilerinin 21. yüzyıl becerileri, başarı odaklı motivasyonları ve İngilizce öğrenmeye yönelik motivasyonları arasındaki ilişkiler [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Babaoğlu, H. M. (2018). 5. sınıf İngilizce dersinde allosterik öğrenme modelinin öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Siirt Üniversitesi.
  • Bayburtlu, A. (2016). Yabancı dilde (İngilizce) kelimeyi bağlam içinde öğreten bir 3D eğitsel oyun geliştirme [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi.
  • Baykul, Y. (2014). Ortaokulda matematik öğretimi (5-8. sınıflar) (2. baskı). Pegem Akademi.
  • Bayrakçeçen, S. (2009). Test geliştirme. E. Karip (Ed.), Ölçme ve değerlendirme (3. baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Bayram, B. (2015). 5E modelinin 6. sınıf dil bilgisi öğretiminde başarıya, akademik motivasyona ve kalıcılığa etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Bayram, H. (2022). The impact of allosteric learning on students’ academic achievement and research skills in the 5th grade social studies course. Mimbar Sekolah Dasar, 9(1), 58–80.
  • Berkant, H. G., & Baysal, S. (2017). Allosteric learning model in English lessons: Teachers’ views, the instructions of curriculum and course book, a sample of daily lesson plan. Universal Journal of Educational Research, 5(1), 84–93.
  • Berkant, H. G., & Gökçedağ, O. (2016). Allosterik öğrenme modeli. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 1, 46–54.
  • Bilen, D. (2015). The effects of cooperative learning strategies on vocabulary skills of 4th grade students [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ufuk Üniversitesi.
  • Bozkurt, B. N. (2022). The impact of collaborative learning on EFL learners' speaking anxiety in online and face-to-face learning environments [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Medeniyet Üniversitesi.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Brown, K. L. (2003). From teacher-centered to learner-centered curriculum: Improving learning in diverse classrooms. Education, 124(1), 49–54.
  • Bruner, J. S. (1960). The Process of Education. Harvard University Press.
  • Budak, Y. (2010). (Post yapılandırmacılık) allosterik öğrenme yaklaşımına göre öğrenme ve eğitim durumlarının olası niteliği. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11(13), 468–473.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Deneysel desenler: Öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi (5. baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (12. baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Can, Y. (2023). Ters yüz öğrenme modeline dayalı İngilizce öğretiminin öğrencilerin İngilizce öz yeterlik inançlarına, başarı duygularına, öğrenme sorumluluklarına, akademik başarılarına ve öğretmen-öğrenci etkileşimine etkisinin değerlendirilmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Cresswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4. b.). Pearson.
  • Çakır, S. (2019). The effect of five different gamified student response applications on students’ vocabulary development and intrinsic motivation in EFL [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Çetinkaya, B. (2018). Hayat bir sınavdır: Sınav kaygısı ve motivasyon. Pegem Akademi.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self- determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.
  • Değirmen, İ. (2023). Ters yüz öğrenme yöntemine dayalı İngilizce öğretiminin öğrencilerin İngilizce öz yeterlik inancı ve akademik başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. (2017). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya (27. Baskı). Pegem Akademi.
  • Doğruer, Ş. (2020). Prizmaların yüzey alanı üzerine bir durum çalışması: Allosterik öğrenme modeli. AJER Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 306–321.
  • Duman, B. (2013). Üstbilişe dayalı bir öğretim uygulamasının öğretmen adaylarının akademik başarı, üstbilişsel farkındalık, başarı motivasyonu ve eleştirel düşünmelerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255–284.
  • Feng, R., Alsager, H. N., Azizi, Z., & Sarabani, L. (2023). Impact of mind-mapping technique on EFL learners’ vocabulary recall and retention, learning motivation, and willingness to communicate. Heliyon Journal, 9(6), e16560.
  • Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59–109.
  • Gaumer, R., & Tantong, K. (2022). The effectiveness of collaborative learning in international university EFL students. International Conference in Innovation and Education for Sustainable Human Resource Development.
  • Ghabanchi, Z., & Behrooznia, S. (2014). The impact of brainstorming on reading comprehension and critical thinking ability of EFL learners. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 98, 513–521.
  • Giordan, A. (1995). Les nouveaux modeles sur apprendre: Pour depasser le constructivisme. Perspectives, 25(1).
  • Giordan, A. (2000). From constructivisme to allosteric learning model.
  • Gökçedağ, O. (2017). Allosterik öğrenmeye dayalı fen ve teknoloji dersinin öğrencilerin fen dersine yönelik tutumlarına, güdülerine ve akademik başarılarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Hashempour, Z., Rostampour, M., & Behjat, F. (2015). The effect of brainstorming as a pre-writing strategy on EFL advanced learners’ writing ability. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 2(1).
  • Hazaymeh, W. A., & Alomery, M. K. (2022). The effectiveness of visual mind mapping strategy for improving English language learners’ critical thinking skills and reading ability. European Journal of Educational Research, 11(1), 141–150.
  • Inuwa, M. M. (2018). Essential English vocabulary: Maintaining entertainment in educational game with Kinect Xbox 360 [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Işık, İ. (2016). İlkokul 3. sınıf öğrencilerine eğitsel oyunlar ile İngilizce kelime öğretiminin akademik başarıya etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • İkinci, Ü. (2019). Teaching English through drama and drama techniques in ESL classrooms [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • İlhan İrge, B. (2024). İngilizce dersinde zihin haritası ve hikâyeleştirme tekniklerine yönelik etkinliklerin yedinci sınıf öğrencilerinin İngilizce okuduğunu anlama ve kelime bilgilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Kalaycı, Ş. (2016). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım.
  • Kocabal, M., & Ceylan, M. (2022). Bilinçli farkındalık, motivasyon ve akademik performans arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erciyes Akademi, 36(4), 2140–2159.
  • Koç Akran, S., & Deniz, S. (2017). Evaluation of education processes in allosteric learning model according to the opinions of teachers. Middle East Journal of Education (MEJE), 3(1), 25–35.
  • Koçak, G. (2019). Ters yüz öğrenmenin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning (2nd ed.). Cambridge University Press. McCombs, B. L., & Whisler, J. S. (1997). The learner-centered classroom and school: Strategies for increasing student motivation and achievement. Jossey-Bass.
  • Milawati, & Suryati, N. (2019). EFL teacher’s oral questioning: Are her questions and strategies effective? Dinamika Ilmu, 19(1), 2019.
  • Mohaidat, M. M. T. (2018). The impact of electronic mind maps on students’ reading comprehension. English Language Teaching, 11(4).
  • Mohamed, A. M. (2021). The impact of educational games on enhancing elementary stage students’ acquisition and retention of English vocabulary. Journal of World Englishes and Educational Practices (JWEEP), 3(2).
  • Momtaz, E., & Garner, M. (2010). Does collaborative learning improve students' reading comprehension? Journal of Linguistics and Language Teaching, 1(1), 15–36.
  • Moradi, M., Brunel, S., & Vallespir, B. (2008). Design a product for learning and teaching: From theories to developing a process.
  • Novitaningrum, A., Lestari, L. A., & Anam, A. (2020). Teachers’ questioning strategies to promote students’ critical thinking in EFL classrooms: Perceptions and practices. International Journal for Educational and Vocational Studies, 2(1), 53–59.
  • Ök, S. (2019). Ters yüz öğrenme ortamlarında öğrencilerin akademik başarılarının ve öz-düzenleyici öğrenme becerilerinin araştırılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Özmen, E. (2019). Artırılmış gerçekliğe dayalı öğretim materyali kullanımının öğrencilerin akademik başarısına ve görüşlerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Özüdoğru, M. (2018). The effect of flipped learning on pre-service teachers' achievement and perceptions related to classroom environment [Yayınlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Özyaşar, R. (2021). The effect of serious games on vocabulary retention in foreign language learning [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Pamuk, İ. (2023). The effect of flipped learning approach on EFL learners' writing achievement [Yayınlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications (2nd ed.). Merrill Prentice Hall.
  • Putra, M. A., Fridayanto, D., Aji, B. P., Karim, S. A., & Sudiro, S. (2022). Enhancing EFL learners’ speaking skills through the audio-lingual method. Journey: Journal of English Language & Pedagogy, 5(1), 30–38.
  • Salman, S. N. (2023). Drama plays with words, words create worlds: The effects of drama-based language instruction on prep school students’ self-efficacy and language learning curiosity [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Schunk, D. H., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2014). Motivation in education: Theory, research, and applications (4th ed.). Pearson.
  • Shen, M. Y., & Chiu, T. Y. (2019). EFL learners’ English speaking difficulties and strategy use. Education and Linguistics Research, 5(2), 88–102.
  • Şahin Doğruer, Ş. (2020). Prizmaların yüzey alanı üzerine bir durum çalışması: Allosterik öğrenme modeli. AJER - Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 306–321.
  • Şimşek, H., & Özaslan, D. (2021). İngilizce öğretiminde kullanılan öğrenci merkezli yöntem ve tekniklerin akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(2), 599–626.
  • Taleb, İ. (2022). The use of collaborative learning tools for giving feedback to foster the writing skills of EFL learners [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2018). İngilizce dersi öğretim programı (Ortaokul ve imam hatip ortaokulu 5-8. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=327
  • Tarin, S., & Yawiloeng, R. (2022). Using mind-mapping to develop EFL students’ writing performance. English Language Teaching, 15(11).
  • Topal, S. (2023). Zihin haritası tekniğinin 7. sınıf düzeyi dil bilgisi öğretimine katkısı [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Turgut, M. F., & Baykul, Y. (2021). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (9. baskı). Pegem Akademi Yayınları. Vallerand, R. J., & Bissonnette, R. (1992). Intrinsic, extrinsic, and amotivational styles as predictors of behavior: A prospective study. Journal of Personality, 60(3), 599–620.
  • Vallerand, R. J., Blais, M. R., Brière, N. M., & Pelletier, L. G. (1989). Construction et validation de l’Échelle de Motivation en Éducation (EME). Revue canadienne des sciences du comportement, 21, 323–349.
  • Vebriyanto, D. A. (2015). Teacher’s questions in EFL classroom interaction. Journal Vision, 4(2), 279–303.
  • WuTao. (2010). Research on the allosteric learning model. East China Normal University.
  • Yıldız, Y. (2017). Flüt eğitiminde ters yüz öğrenme modelinin öğrencilerin akademik başarıları motivasyonları ve performansları üzerine etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Yurt, E., Bozer, E. N. (2015). Akademik Motivasyon Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3). 669-685.
  • Zhao, B. (2011). How to enhance culture teaching in English language classes. Theory and Practice in Language Studies, 1(7), 847–850.
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practice, 41(2), 64–70.

The Effect of Allosteric Learning Model on Students’ Academic Motivation And Success in English Language Class

Year 2025, Issue: 64, 2069 - 2088, 30.06.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1609065

Abstract

The purpose of this research is to examine the effect of the Allosteric Learning Model on the academic motivation and academic success of 7th grade students in English lessons. The study group of the research consists of 67 students studying in a public secondary school in Elazığ in the 2023-2024 academic year. In this study, a quasi-experimental design was used and the application process lasted a total of six weeks. Lessons were taught with the Allosteric Learning Model in the experimental group and with the traditional method in the control group. Academic motivation scale and academic achievement test were applied to both the experimental group and the control group before and after the experimental study. Academic Motivation Scale was used. Dependent groups and independent groups t-test analysis was used when analyzing the data. As a result of the research, a significant difference was found between the experimental group students and the control group students in the academic motivation variable in favor of the experimental group. This data revealed that the application of the Allosteric Learning Model in English lessons is more effective than the traditional method. In the academic achievement variable applied to the English course, it was determined that there was a significant difference in favor of the post-test between the pre-test and post-test scores of the experimental group students. According to the results obtained, it was stated that the Allosteric Learning Model had a positive contribution to learning.

References

  • Abbasioğlu Ünalır, E. (2019). The impact of mind mapping technique on students’ academic success and motivation in learning vocational English [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Abedianpour, S., & Omidvari, A. (2018). Brainstorming strategy and writing performance: Effects and attitudes. Journal of Language Teaching and Research, 9(5), 1084–1094.
  • Ak, E. (2004). The effect of teaching activities based on cooperative learning on the success of primary school students’ learning English [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Akyüz, M. (2014). Improving the motivation of 5th grade students in learning English through using automata (mechanical moving toys) as a learning material [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Albaz, A. (2022). 8. sınıf İngilizce dersinde allosterik (kombinasyonel) öğrenme modeliyle yapılan İngilizce öğretiminin akademik başarı ve İngilizce öğrenme tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Aliakbari, M., & Bazyar, A. (2013). On the impact of ‘station teaching’ on EFL learners’ general language proficiency. The Iranian EFL Journal, 9(6), 391–404.
  • Anggraini, Y., Sari, I. P., & Setiawati. (2023). Enhancing English language learning through mind mapping: A case study of students’ engagement and effectiveness. J-Shelves of Indragiri (JSI), 5(1).
  • Arıbaş, S., & Tok, H. (2008). Avrupa Birliğine uyum sürecinde yabancı dil öğretimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 205–227.
  • Astrid, A., Amrina, R. D., Desvitasari, D., Fitriani, U., & Shahab, A. (2019). The power of questioning: Teacher’s questioning strategies in the EFL classrooms. Indonesian Research Journal in Education (IRJE), 91–106.
  • Avcı, H. (2015). İngilizce öğretiminde istasyon tekniği kullanımının akademik başarıya, tutumlara ve kalıcılığa etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Aydın, S. (2021). Yabancı dil hazırlık sınıfı öğrencilerinin 21. yüzyıl becerileri, başarı odaklı motivasyonları ve İngilizce öğrenmeye yönelik motivasyonları arasındaki ilişkiler [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Babaoğlu, H. M. (2018). 5. sınıf İngilizce dersinde allosterik öğrenme modelinin öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Siirt Üniversitesi.
  • Bayburtlu, A. (2016). Yabancı dilde (İngilizce) kelimeyi bağlam içinde öğreten bir 3D eğitsel oyun geliştirme [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi.
  • Baykul, Y. (2014). Ortaokulda matematik öğretimi (5-8. sınıflar) (2. baskı). Pegem Akademi.
  • Bayrakçeçen, S. (2009). Test geliştirme. E. Karip (Ed.), Ölçme ve değerlendirme (3. baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Bayram, B. (2015). 5E modelinin 6. sınıf dil bilgisi öğretiminde başarıya, akademik motivasyona ve kalıcılığa etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Bayram, H. (2022). The impact of allosteric learning on students’ academic achievement and research skills in the 5th grade social studies course. Mimbar Sekolah Dasar, 9(1), 58–80.
  • Berkant, H. G., & Baysal, S. (2017). Allosteric learning model in English lessons: Teachers’ views, the instructions of curriculum and course book, a sample of daily lesson plan. Universal Journal of Educational Research, 5(1), 84–93.
  • Berkant, H. G., & Gökçedağ, O. (2016). Allosterik öğrenme modeli. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 1, 46–54.
  • Bilen, D. (2015). The effects of cooperative learning strategies on vocabulary skills of 4th grade students [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ufuk Üniversitesi.
  • Bozkurt, B. N. (2022). The impact of collaborative learning on EFL learners' speaking anxiety in online and face-to-face learning environments [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Medeniyet Üniversitesi.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Brown, K. L. (2003). From teacher-centered to learner-centered curriculum: Improving learning in diverse classrooms. Education, 124(1), 49–54.
  • Bruner, J. S. (1960). The Process of Education. Harvard University Press.
  • Budak, Y. (2010). (Post yapılandırmacılık) allosterik öğrenme yaklaşımına göre öğrenme ve eğitim durumlarının olası niteliği. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11(13), 468–473.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Deneysel desenler: Öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi (5. baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (12. baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Can, Y. (2023). Ters yüz öğrenme modeline dayalı İngilizce öğretiminin öğrencilerin İngilizce öz yeterlik inançlarına, başarı duygularına, öğrenme sorumluluklarına, akademik başarılarına ve öğretmen-öğrenci etkileşimine etkisinin değerlendirilmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Cresswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4. b.). Pearson.
  • Çakır, S. (2019). The effect of five different gamified student response applications on students’ vocabulary development and intrinsic motivation in EFL [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Çetinkaya, B. (2018). Hayat bir sınavdır: Sınav kaygısı ve motivasyon. Pegem Akademi.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self- determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.
  • Değirmen, İ. (2023). Ters yüz öğrenme yöntemine dayalı İngilizce öğretiminin öğrencilerin İngilizce öz yeterlik inancı ve akademik başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. (2017). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya (27. Baskı). Pegem Akademi.
  • Doğruer, Ş. (2020). Prizmaların yüzey alanı üzerine bir durum çalışması: Allosterik öğrenme modeli. AJER Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 306–321.
  • Duman, B. (2013). Üstbilişe dayalı bir öğretim uygulamasının öğretmen adaylarının akademik başarı, üstbilişsel farkındalık, başarı motivasyonu ve eleştirel düşünmelerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255–284.
  • Feng, R., Alsager, H. N., Azizi, Z., & Sarabani, L. (2023). Impact of mind-mapping technique on EFL learners’ vocabulary recall and retention, learning motivation, and willingness to communicate. Heliyon Journal, 9(6), e16560.
  • Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59–109.
  • Gaumer, R., & Tantong, K. (2022). The effectiveness of collaborative learning in international university EFL students. International Conference in Innovation and Education for Sustainable Human Resource Development.
  • Ghabanchi, Z., & Behrooznia, S. (2014). The impact of brainstorming on reading comprehension and critical thinking ability of EFL learners. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 98, 513–521.
  • Giordan, A. (1995). Les nouveaux modeles sur apprendre: Pour depasser le constructivisme. Perspectives, 25(1).
  • Giordan, A. (2000). From constructivisme to allosteric learning model.
  • Gökçedağ, O. (2017). Allosterik öğrenmeye dayalı fen ve teknoloji dersinin öğrencilerin fen dersine yönelik tutumlarına, güdülerine ve akademik başarılarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Hashempour, Z., Rostampour, M., & Behjat, F. (2015). The effect of brainstorming as a pre-writing strategy on EFL advanced learners’ writing ability. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 2(1).
  • Hazaymeh, W. A., & Alomery, M. K. (2022). The effectiveness of visual mind mapping strategy for improving English language learners’ critical thinking skills and reading ability. European Journal of Educational Research, 11(1), 141–150.
  • Inuwa, M. M. (2018). Essential English vocabulary: Maintaining entertainment in educational game with Kinect Xbox 360 [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Işık, İ. (2016). İlkokul 3. sınıf öğrencilerine eğitsel oyunlar ile İngilizce kelime öğretiminin akademik başarıya etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • İkinci, Ü. (2019). Teaching English through drama and drama techniques in ESL classrooms [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • İlhan İrge, B. (2024). İngilizce dersinde zihin haritası ve hikâyeleştirme tekniklerine yönelik etkinliklerin yedinci sınıf öğrencilerinin İngilizce okuduğunu anlama ve kelime bilgilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Kalaycı, Ş. (2016). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım.
  • Kocabal, M., & Ceylan, M. (2022). Bilinçli farkındalık, motivasyon ve akademik performans arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erciyes Akademi, 36(4), 2140–2159.
  • Koç Akran, S., & Deniz, S. (2017). Evaluation of education processes in allosteric learning model according to the opinions of teachers. Middle East Journal of Education (MEJE), 3(1), 25–35.
  • Koçak, G. (2019). Ters yüz öğrenmenin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning (2nd ed.). Cambridge University Press. McCombs, B. L., & Whisler, J. S. (1997). The learner-centered classroom and school: Strategies for increasing student motivation and achievement. Jossey-Bass.
  • Milawati, & Suryati, N. (2019). EFL teacher’s oral questioning: Are her questions and strategies effective? Dinamika Ilmu, 19(1), 2019.
  • Mohaidat, M. M. T. (2018). The impact of electronic mind maps on students’ reading comprehension. English Language Teaching, 11(4).
  • Mohamed, A. M. (2021). The impact of educational games on enhancing elementary stage students’ acquisition and retention of English vocabulary. Journal of World Englishes and Educational Practices (JWEEP), 3(2).
  • Momtaz, E., & Garner, M. (2010). Does collaborative learning improve students' reading comprehension? Journal of Linguistics and Language Teaching, 1(1), 15–36.
  • Moradi, M., Brunel, S., & Vallespir, B. (2008). Design a product for learning and teaching: From theories to developing a process.
  • Novitaningrum, A., Lestari, L. A., & Anam, A. (2020). Teachers’ questioning strategies to promote students’ critical thinking in EFL classrooms: Perceptions and practices. International Journal for Educational and Vocational Studies, 2(1), 53–59.
  • Ök, S. (2019). Ters yüz öğrenme ortamlarında öğrencilerin akademik başarılarının ve öz-düzenleyici öğrenme becerilerinin araştırılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Özmen, E. (2019). Artırılmış gerçekliğe dayalı öğretim materyali kullanımının öğrencilerin akademik başarısına ve görüşlerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Özüdoğru, M. (2018). The effect of flipped learning on pre-service teachers' achievement and perceptions related to classroom environment [Yayınlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Özyaşar, R. (2021). The effect of serious games on vocabulary retention in foreign language learning [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Pamuk, İ. (2023). The effect of flipped learning approach on EFL learners' writing achievement [Yayınlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications (2nd ed.). Merrill Prentice Hall.
  • Putra, M. A., Fridayanto, D., Aji, B. P., Karim, S. A., & Sudiro, S. (2022). Enhancing EFL learners’ speaking skills through the audio-lingual method. Journey: Journal of English Language & Pedagogy, 5(1), 30–38.
  • Salman, S. N. (2023). Drama plays with words, words create worlds: The effects of drama-based language instruction on prep school students’ self-efficacy and language learning curiosity [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Schunk, D. H., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2014). Motivation in education: Theory, research, and applications (4th ed.). Pearson.
  • Shen, M. Y., & Chiu, T. Y. (2019). EFL learners’ English speaking difficulties and strategy use. Education and Linguistics Research, 5(2), 88–102.
  • Şahin Doğruer, Ş. (2020). Prizmaların yüzey alanı üzerine bir durum çalışması: Allosterik öğrenme modeli. AJER - Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 306–321.
  • Şimşek, H., & Özaslan, D. (2021). İngilizce öğretiminde kullanılan öğrenci merkezli yöntem ve tekniklerin akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(2), 599–626.
  • Taleb, İ. (2022). The use of collaborative learning tools for giving feedback to foster the writing skills of EFL learners [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2018). İngilizce dersi öğretim programı (Ortaokul ve imam hatip ortaokulu 5-8. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=327
  • Tarin, S., & Yawiloeng, R. (2022). Using mind-mapping to develop EFL students’ writing performance. English Language Teaching, 15(11).
  • Topal, S. (2023). Zihin haritası tekniğinin 7. sınıf düzeyi dil bilgisi öğretimine katkısı [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Turgut, M. F., & Baykul, Y. (2021). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (9. baskı). Pegem Akademi Yayınları. Vallerand, R. J., & Bissonnette, R. (1992). Intrinsic, extrinsic, and amotivational styles as predictors of behavior: A prospective study. Journal of Personality, 60(3), 599–620.
  • Vallerand, R. J., Blais, M. R., Brière, N. M., & Pelletier, L. G. (1989). Construction et validation de l’Échelle de Motivation en Éducation (EME). Revue canadienne des sciences du comportement, 21, 323–349.
  • Vebriyanto, D. A. (2015). Teacher’s questions in EFL classroom interaction. Journal Vision, 4(2), 279–303.
  • WuTao. (2010). Research on the allosteric learning model. East China Normal University.
  • Yıldız, Y. (2017). Flüt eğitiminde ters yüz öğrenme modelinin öğrencilerin akademik başarıları motivasyonları ve performansları üzerine etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Yurt, E., Bozer, E. N. (2015). Akademik Motivasyon Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3). 669-685.
  • Zhao, B. (2011). How to enhance culture teaching in English language classes. Theory and Practice in Language Studies, 1(7), 847–850.
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practice, 41(2), 64–70.
There are 85 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum Development in Education
Journal Section Articles
Authors

Mervenur Yıldırım 0000-0002-2556-8546

Ayşenur Kuloğlu 0000-0003-0217-8497

Publication Date June 30, 2025
Submission Date December 28, 2024
Acceptance Date June 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 64

Cite

APA Yıldırım, M., & Kuloğlu, A. (2025). The Effect of Allosteric Learning Model on Students’ Academic Motivation and Success in English Language Class. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(64), 2069-2088. https://doi.org/10.53444/deubefd.1609065