Toplumsal kırılmalar; savaşlar, devrimler, ekonomik krizler, ideolojik değişimler ve kültürel dönüşümler gibi olaylar bağlamında birey ve toplum üzerinde derin etkiler bırakmaktadır. Bu tür olayların sanatçılar üzerindeki yansımaları ise eserlerinde doğrudan ya da dolaylı olarak kendini göstermektedir. Bu çalışmada, tarihsel süreçte meydana gelen toplumsal kırılmaların resim sanatına etkileri incelenmiş; özellikle savaş, adalet ve devrim temalarına odaklanılmıştır. Sanat, bir dönemin ruhunu yansıtan güçlü bir araçtır. Bu nedenle toplumsal kırılmaların sanat eserlerindeki izlerini incelemek hem sanatın hem de bu dinamiklerin daha kapsamlı bir şekilde anlaşılmasına katkı sağlamaktadır. Araştırma kapsamında, toplumsal olayların resim sanatında estetik ve içerik düzeyinde nasıl yansıma bulduğu ele alınmıştır. Farklı dönemler ve coğrafyalar üzerinden yapılan bu inceleme, toplumsal olayların biçim ve tema düzeyindeki etkilerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma yöntemi olarak nitel araştırma türlerinden “Doküman Analizi” kullanılmıştır. Çalışmada, Francisco de Goya’nın “3 Mayıs 1808”, Pablo Picasso’nun “Guernica”, Eugene Delacroix’nın “Halka Yol Gösteren Özgürlük”, Käthe Kollwitz’in “Saldırı” ve İbrahim Çallı’nın “Yaralı Asker” adlı eserleri incelenmiştir. Bu bağlamda çalışma sanatın toplumsal değişim süreçlerindeki rolüne ilişkin önemli bir perspektif sunmayı hedeflemektedir.
Societal ruptures, such as wars, revolutions, economic crises, ideological shifts, and cultural transformations, exert profound effects on individuals and societies. The reflections of such events on artists are often evident in their works, either directly or indirectly. This study examines the impact of historical societal ruptures on the art of painting, with a particular focus on themes of war, justice, and revolution. Art serves as a powerful medium for reflecting the spirit of an era. Therefore, analyzing the traces of societal ruptures in art not only enhances the understanding of artistic practices but also sheds light on the broader dynamics of these events. The research investigates how societal events are manifested in the visual arts at both aesthetic and content levels. Through an examination of different periods and geographies, the study evaluates the influence of societal events on form and theme in painting. The research adopts the "Document Analysis" method, a qualitative research approach. The artworks analyzed include Francisco de Goya’s The Third of May 1808, Pablo Picasso’s Guernica, Eugène Delacroix’s Liberty Leading the People, Käthe Kollwitz’s The Assault, and İbrahim Çallı’s Wounded Soldier. Within this context, the study aims to provide a significant perspective on the role of art in the processes of societal change.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 2, 2025 |
Publication Date | June 15, 2025 |
Submission Date | February 18, 2025 |
Acceptance Date | April 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 2 |