Amaç: Bu araştırma erkek voleybolcuların beslenme tutumlarının, egzersiz bağımlılıklarının ve egzersizde davranışsal düzenlemelerinin ilişkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntemler: Araştırma, belirlenen amaç doğrultusunda nicel araştırma türünde korelasyonel araştırma desenine uygun olarak gerçekleştirildi. Araştırmanın evrenini Türkiye’deki erkek voleybolcular oluştururken; örneklemini ise yaşları 18 ile 32 arasında değişen toplam 170 erkek voleybolcu oluşturdu. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı iki bölümden oluşmakta olup, birinci bölümde katılımcıların demografik bilgilerini belirlemeye yönelik “Kişisel Bilgi Formu”, ikinci bölümde ise katılımcıların beslenme tutumları beslenme tutumlarını belirlemeye yönelik “Beslenme Tutum Ölçeği”, egzersiz bağımlılıklarını belirlemeye yönelik “Egzersiz Bağımlılığı Ölçeği” ve egzersizde davranışsal düzenlemelerini belirlemeye yönelik ise “Egzersizde Davranışsal Düzenlemeler Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS istatistik paket programı kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p˂0,05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Elde edilen sonuçlara göre; erkek voleybolcuların beslenme tutumlarının, egzersiz bağımlılıklarının ve egzersizde davranışsal düzenlemeleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmadı(p<0.05). Ayrıca sağlıklı beslenme tutumları sergileyen voleybolcuların, egzersiz bağımlılıklarını daha olumlu biçimde yönetebildikleri ve egzersiz bağımlılığı ile birlikte ortaya çıkan davranışsal düzenlemelerin, sporcuların genel performansı üzerinde kritik bir rol oynadığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Sonuç olarak; erkek voleybolcuların beslenme tutumlarının, egzersiz bağımlılıklarının ve egzersizde davranışsal düzenlemelerinin birbirinden etkilenmediği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Medical Education, Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2025 |
Submission Date | March 19, 2025 |
Acceptance Date | May 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 52 Issue: 2 |