Book Review
BibTex RIS Cite

Kazakh Language: Beginner Level (A1) and Elementary Level (A2): Educational Guide for Turkish-Speaking Language Learners

Year 2025, Volume: 19 Issue: 36, 289 - 300, 12.05.2025

Abstract

One of the important materials in teaching Kazakh Turkish is textbooks. One of these books is “Kazakh Language: Beginner Level (A1) and Basic Level (A2) Training Guide” prepared for Turkish-speaking language learners. The article focuses on the analysis of the A1 and A2 level sections of this work. The A1 level book consists of ten chapters, except for the “Table of Contents” and “Preface” sections, and each chapter includes activities for reading, grammar, listening, speaking and writing skills. The A2 level book consists of seven main chapters and is similarly supported by activities that develop language skills. Both books include comprehensive exercises and applications to make the process of learning Kazakh Turkish efficient for students.

References

  • KÜÇÜKAHMET, Leyla (2011). “Eğitim Programlarında Ders Kitabının Yeri”. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu (Edt. Küçükahmet Leyla). Ankara: Nobel Yayınları, 13-14.
  • ÖZTÜRK, Ahmet Tayfun; ÇERÇİ, Arif (2019). “Türkçe Öğretmenlerinin Ders Kitaplarına Bağlılıkları Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması”. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7/4: 876-897.
  • TÜM, Gülden; CEYHAN-BİNGÖL, Zeynep (2017). “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarının Temel İşlevleri”. Turkish Studies, 12/34: 429-444.

Kazak Tili: Türk Tildi Auvditoriyağa arnalğan Oquv Quralı: Qarapayım Deñgey (A1), Bazalıq Deñgey (A2)

Year 2025, Volume: 19 Issue: 36, 289 - 300, 12.05.2025

Abstract

Kazak Türkçesi öğretiminde önemli materyallerden biri ders kitaplarıdır. Bu kitaplardan biri Türkçe konuşan dil öğrencilerine yönelik olarak hazırlanan “Kazak Dili: Başlangıç Düzeyi (A1) ve Temel Düzeyi (A2) Eğitim Kılavuzu”. İlgili makale bu eserin A1 ve A2 düzeyindeki bölümlerinin incelemesi üzerine odaklanmaktadır. A1 düzeyindeki kitap “İçindekiler” ve “Önsöz” bölümleri dışında on bölümden oluşmakta ve her bölümde okuma, gramer, dinleme, konuşma ve yazma becerilerine yönelik etkinlikler yer almaktadır. A2 düzeyindeki kitap ise yedi ana bölümden oluşmakta ve benzer şekilde dil becerilerini geliştiren etkinliklerle desteklenmektedir. Her iki kitapta da öğrencilerin Kazak Türkçesini öğrenme sürecini verimli kılmak için kapsamlı alıştırmalar ve uygulamalar bulunmaktadır.

References

  • KÜÇÜKAHMET, Leyla (2011). “Eğitim Programlarında Ders Kitabının Yeri”. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu (Edt. Küçükahmet Leyla). Ankara: Nobel Yayınları, 13-14.
  • ÖZTÜRK, Ahmet Tayfun; ÇERÇİ, Arif (2019). “Türkçe Öğretmenlerinin Ders Kitaplarına Bağlılıkları Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması”. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7/4: 876-897.
  • TÜM, Gülden; CEYHAN-BİNGÖL, Zeynep (2017). “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarının Temel İşlevleri”. Turkish Studies, 12/34: 429-444.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects North-West (Kipczak) Turkic Dialects and Literatures
Journal Section Reviews
Authors

Gulvira Darmenova 0000-0003-1412-8091

Early Pub Date May 8, 2025
Publication Date May 12, 2025
Submission Date February 20, 2025
Acceptance Date April 28, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 19 Issue: 36

Cite

APA Darmenova, G. (2025). Kazak Tili: Türk Tildi Auvditoriyağa arnalğan Oquv Quralı: Qarapayım Deñgey (A1), Bazalıq Deñgey (A2). Dil Araştırmaları, 19(36), 289-300.