Bu çalışma Bahar Ayini’ni modernist müziğin yapısal ve estetik sınırlarını zorlayan bir eser olarak ele almakta ve özgül biçimsel ve ritmik düzenlemeleri üzerinden sürrealist estetikle potansiyel yankılarını incelemektedir. Müzik–sanat ilişkisi, doğrusal tarihsel sürekliliğe dayandırılmaksızın, gecikmeli ve kesişimsel yeniden belirişler tarafından şekillenen bir estetik hafıza alanı olarak kavramsallaştırılmaktadır. Bahar Ayini ile sürrealist estetik arasındaki geçiş alanı, doğrudan bir aidiyet iddiasında bulunmaksızın, psikanaliz, müzik-estetik kuramları ve felsefi yansıtım yoluyla çerçevelenmektedir; amaç, bilinçdışı süreçlerle müzikal form arasındaki yankısal etkileşimi araştırmaktır. Bu bağlamda ritmik ve biçimsel yapılar, estetik ve psişik gerilimin yüzeyleri olarak yorumlanmaktadır. Somatheme kavramından hareketle yapılan çözümleme, bilinçdışı itkilerin ritmik yapılarda nasıl iz bırakabileceğini takip eder. Disiplinlerarası bir yaklaşımla çalışma, modernite ve onun kültürel artalanı bağlamında müzikal form ve anlam üzerine düşünmenin alternatif bir yolunu sunmaktadır.
This study examines The Rite of Spring as a work that challenges the structural and aesthetic boundaries of modernist music, exploring its potential affinities with surrealist aesthetics through specific formal and rhythmic configurations. Rather than relying on linear historical continuity, the relationship between music and the arts is conceptualized as an aesthetic field shaped by belated and transversal reappearances. The transitional space between The Rite of Spring and surrealist aesthetics is explored through the lenses of psychoanalysis, music-aesthetic theories, and philosophical reflection—not to assert a direct connection, but to investigate the resonant interplay between unconscious processes and musical form. In this context, rhythmic and formal structures are approached as surfaces of aesthetic and psychic tension. Employing the concept of somathemes, the analysis traces how unconscious impulses may be inscribed in rhythmic patterns. Through an interdisciplinary framework, this study proposes an alternative way of thinking about musical form and meaning in relation to modernity and its cultural aftermath.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociology of Music, Composition in Western Classical Music, Musicology and Ethnomusicology |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2025 |
Submission Date | November 15, 2024 |
Acceptance Date | July 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 30 Issue: 59 |