Research Article
BibTex RIS Cite

Gezginlerin Yeni Rehberi: Kültürel Seyahatlerde Sosyal Medyanın Yöresel Ürün Seçimindeki Rolü

Year 2025, Issue: 84, 99 - 121, 30.04.2025
https://doi.org/10.51290/dpusbe.1578260

Abstract

Bir bölgenin sahip olduğu kültürel miras turizm açısından çekicilik unsuru oluşturmaktadır. Kültürel seyahate çıkan turistler gezdikleri bölgelerde yöresel ürünlere karşı satın alma eğilimi içerisinde olurlar. Araştırmanın temel amacı, turistlerin kültürel seyahatlerde yöresel ürün satın alma kararlarında sosyal medya kullanımlarının rolünü tespit etmektir. Araştırmanın amacı doğrultusunda geliştirilen hipotezleri ölçmek için anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye'de yaşayan 18 yaş üstü sosyal medya kullanan ve kültürel seyahatlere çıkan ya da çıkmak isteyen kişiler oluşturmaktadır. Toplamda 508 katılımcıya anket uygulanmış ve araştırmada elde edilen bulgulara ulaşmak için SPSS 25.0 programı kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında; sosyal medya kullanımı ile yöresel ürün satın alma kararı arasında anlamlı bir ilişki olduğu ve sosyal medya kullanımı düzeyinin yöresel ürün satın alma kararı üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu, sosyal medya kullanımı ve yöresel ürün satın alma kararının demografik özelliklere göre farklılık gösterdiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Söz konusu çalışmanın sonuçlarına genel olarak bakıldığında; sosyal medya kullanımının kişilerin kültürel seyahatlerde yöresel ürünlere yönelmelerine ve satın alma kararlarına önemli etkisinin olduğu görülmektedir. İlgili yazında araştırmayla birebir benzer bir çalışmanın bulunmaması araştırmayı özgün kılmakta ve benzer çalışmalara da öncülük etmesi açısından önemini vurgulamaktadır.

References

  • Açıcı, F. K. , Ertaş, Ş. & Sönmez, E. (2017). Sürdürülebilir turizm: kültür turizmi ve kültürel miras. Akademia Disiplinlerarası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3 (1), 52-66.
  • Akhan, E. C. (2022). Tüketicilerin yöresel ürünlere yönelik tutumları: öncül ve ardıllar bağlamında temel kavramsallaştırma [Yayımlanmamış doktora tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Akın, A. (2021). Sosyal medya pazarlaması ve turizme yansımaları. M. Demirdöğmez (Ed.), Modern pazarlama yöntemleri ve turizme yansımaları (s. 57-74). Gazi Kitapevi.
  • Aktan, E. & Koçyiğit, M. (2016). Sosyal Medya’nın turizm faaliyetlerindeki rolü üzerine teorik bir inceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, ICEBSS Özel Sayısı, 62-73.
  • Aslan, E. & Bozok, D. (2023). Yöresel yiyecek-içeceklerin çevrim içi pazarlanması: Trendyol, Hepsiburada ve N11 örneği. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 6(2), 767-779.
  • Avcıkurt, C. (2017). Turizm sosyolojisi genel ve yapısal yaklaşım. (5. Baskı). Detay Yayıncılık.
  • Aydın, B. & Arslan, E. (2024). Kültür turizminde yaşanan gelişmeler ve gelecek vizyonu. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 7(2), 447-457.
  • Batman, O. & Çınar Oğuz, S. (2008). Kültür turizmi. N. Hacıoğlu & C. Avcıkurt (Ed.). Turistik ürün çeşitlendirilmesi içinde (ss. 189-208). Detay Yayıncılık.
  • Baycur, G & Karaca H. S. (2022). Reklamlardaki ünlülerden sosyal medyadaki fenomenlere: influencer pazarlamasına bütüncül bir bakış. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 5 (1), 271-320.
  • Bozkurt, A. (2016). Kültürel turizm. Kriter Yayınevi.
  • Burns, K. S. (2021). The history of social media influencers. In B. Watkins (Eds.), Research perspectives on social media influencers and brand communication (pp.1-22). Lexington Books.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (4. Baskı) Pegem Akademi.
  • Can, M. (2009). Kültürel miras ve müzecilik (çalışma raporu). Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Ceylan, U. & Güven, Ö. Z. (2018). Yiyecek içecek işletmelerinin menü planlamasında Kütahya’nın yöresel yemeklerinin yeri üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 451-459.
  • Cave, J., Ryan, C. & Penakara, C. (2003). Residents’ perceptions, migrant groups and culture as an attraction-the case of a proposed Pacific Island cultural centre in New Zealand,. Tourism Management, 24, 371-385.
  • Crang, M. (2004). Cultural geographies of tourism. In A. A. Lew, C. M. Hall & A. Williams (Eds.), A companion to tourism (pp. 74-84). Blackwell Publishing.
  • Çelik, M. (2023). Sosyal medya kullanımının gastronomi turizmine etki düzeyi üzerine bir inceleme. Journal of Recreation and Tourism Research, 10(4), 1-13.
  • Çetin, S. A. (2021). Sosyal medyadaki yöresel yemek paylaşımları ile okul çalışanlarının seyahat kararı ilişkisi: Bursa örneği, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(46), 1205-1228.
  • Çiftçi, H. (2016). Turistik destinasyon ürünlerinin popülerleşmesinde sosyal medyanın rolü. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(33), 544-551.
  • Debbage, K. & Ioannıdes, D. (2004). The cultural turn? toward a more critical economic geography of tourism. In A. A. Lew, C. M. Hall & A. Williams (Eds.), A companion to tourism (ss. 99-109). Blackwell Publishing.
  • Demiral, A.B. & Gelibolu, L. (2019). Turistik destinasyon olarak Kars’ın tercih edilmesinde sosyal medya paylaşımlarının motivatör etkisi: Doğu Ekspresi örneği. International Social Sciences Studies Journal, 5(49), 6174-6187.
  • Demircan, Ş., Kurt, G., Çeken, H., & Özer, Ç. (2022). Yöresel ürünlerin kültür turizminin gelişimindeki rolü: Mardin ili örneği. Turizm ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2(2), 143-155.
  • Duğan, Ö. & Aydın, B. O. (2018). Sosyal medyanın turizmde tanıtım amaçlı kullanımı: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı örneği. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-13.
  • Durmaz, Y. (2020). Vakıf üniversitelerinde okuyan öğrencilerin kişilik özelliklerinin içgüdüsel satın alma davranışları üzerindeki etkisinin yapısal eşitlik modeli ile belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Emekli, G. (2003). Kültür mirasının kültürel turizm yaklaşımıyla değerlendirilmesi [Sözlü Sunum]. Coğrafi Çevre Koruma ve Turizm Sempozyumu (2003, 16-18, Nisan) İzmir, Türkiye.
  • Erdoğan, D. & Özkanlı, O. (2021). Yöresel yiyecek ve içeceklerin çevrimiçi medya kanallarındaki yansımaları ile oluşan imaj üzerine bir araştırma: Gaziantep restoranları örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(2), 1165-1186.
  • Eryılmaz, B. ve Şengül, S. (2016). Sosyal medyada paylaşılan yöresel yemek fotoğraflarının turistlerin seyahat tercihleri üzerindeki etkisi, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 32-42
  • Esen, M. F. & Seçim, Y. (2020). Yöresel mutfağın turizm ürünü olarak kullanımının yerel halk tarafından değerlendirilmesi; Konya ili örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(1), 158-174.
  • Field, A. (2005) Reliability analysis. In: Field, A., Ed., Discovering Statistics Using spss (2. Baskı). SAGE Publications.
  • Garipağaoğlu Uğur, N. ve Demirkol, Ş. (2021). Hipster turist arketipleri ve hipster turizminin oluşumuna katkısının analizi. Journal of New Tourism Trends, 2(2), 125-137.
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update (10. baskı.) Boston: Pearson.
  • Ghasemi, A., & Zahediasl, S. (2012). Normality Tests for Statistical Analysis: A Guide for Non-Statisticians. International Journal of Endocrinology and Metabolism, 10, 486-489. doi: 10.5812/ijem.3505
  • Güvenç, B. (2002). İnsan ve kültür. Remzi Kitabevi.
  • Hausmann, A. (2007). Cultural tourism: Marketing challenges and opportunities for German cultural heritage. International Journal of Heritage Studies, 13(2), 170-184.
  • Harman, S., ArıkYüksel, T. & Altürk, A. V. (2020). Kültür turistlerinin seyahat motivasyonlarının belirlenmesi: Mardin örneği. Turizm ve Arastırma Dergisi, 10(1), 4-30.
  • İmre, N. (2020). Turizm sektöründe sosyal medya kullanımı üzerine bir değerlendirme. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1655-1670.
  • Kan, A. & Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237
  • Karaca, Ş. ve Yemez, İ. (2022). Turist gerçek davranışında sosyal medyanın rolünün incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(2), 836-847.
  • Kaya, S. (2020). Kültür turizmi. Temizkan, R., Cankül, D. & Gökçe, F. (Eds.) Alternatif turizm (turizmin 41 türü) içinde (ss. 250-260). Detay Yayıncılık.
  • Kaya, S. & Yücel, N. (2023). Şehir markalaşmasında sosyal medyanın rolü: Elazığ örneği, Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, 10(20), 35-56.
  • Keelson, S. A. Bruce, E., Bankuoru Egala, S., Amoah ve Bashuri Jibril, A. (2024). Driving forces of social media and its impact on tourists’destination decisions: a uses and gratification theory. Cogent Social Science, 10(1), 1-23. doi: 10.1080/23311886.2024.2318878
  • Kim, W., & Cake, D. A. (2024). Gen zers’ travel-related experiential consumption on social media: ıntegrative perspective of uses and gratification theory and theory of reasoned action. Journal of International Consumer Marketing, 1–28. doi. 10.1080/08961530.2024.2353078.
  • Kodaz, Ö. ve Açıkalın, Ş. N. (2023). Yeni bir kamu diplomasisi uygulama alanı olarak Gastrodiplomasi. Akademik Hassasiyetler, 11(25), 268-293.
  • Kozak, M. A. & Bahçe, S. (2012). Özel ilgi turizmi. (2. Baskı) Detay Yayıncılık.
  • Köksal Araç, S. (2023). Influencer pazarlama. Fettahlığolu, H. S., Bilginer Özsaatcı, F. G. (Eds). Pazarlamanın dijital dönüşümü: pazarlama 5.0 içinde (ss. 271-297). Özgür Yayınları.
  • Nelson, V. (2015). Don’t forget”: social memory in travel blogs from Mostar, Bosnia and Herzegovina. S. P. Hanna, A. E. Potter, A. Modlin, P. Carter & D. L. Butler, (Eds.), Social memory and heritage tourism methodologies (1. baskı s. 15-30). Routledge.
  • Ölçer Özünel, E. (2011). Kültür turizminde “yöresel” ve “otantik” olanı sorgulamak ve tüketilmiş mekânları yeniden üretmek üzerine. Turkish Studies, 6(4), 255-262.
  • Pamukçu, H. (2020). Sosyal medya uygulamalarının yiyecek-içecek işletmesi tercihine etkileri. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3): 2761-2782.
  • Pekerşen, Y., Kaplan, M. (2020).Tüketicilerin yeme içme alışkanlıkları ve yiyecek-içecek işletmesi tercihlerinde sosyal medya kullanımının rolü: Muğla örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2362-238.
  • Picard, M. (1996). Bali: cultural tourism and touristic culture. Archipelago Press.
  • Rızaoğlu, B. (2012). Turizm davranışı. (3. Baskı) Detay Yayıncılık.
  • Richards, G. (1996). The scope and significance of cultural tourism. In G. Richards (Ed.), Cultural Tourism in Europe (pp. 19–46). Wallingford: CABI.
  • Rickly Boyd, J.M. (2012). Authentıcıty & aura a Benjaminian Approach to tourism. Annals of Tourism Research, 39, 269–289.
  • Saarinen, J., Moswete, N. & Monare, M. (2014). Cultural tourism: new opportunities heritage sites. Tourism Management, 16(5), 361-365.
  • Saçılık Y. M. & Toptaş A. (2017). Kültür turizmi ve etkileri konusunda turizm öğrencilerinin algılarının belirlenmesi, Turizm Akademik Dergisi, 4(2), 107-119.
  • Schwaighofer, V. (2014) Tourist destination ımages and local culture. (1. Baskı) Springer Gabler.
  • Sılberberg, T. (1995). Cultural tourism and business opportunities for museums and heritage sites. Tourism Management, 16(5), 361-365.
  • Smith, M. K. (2015). Issues in cultural tourism studies. Oxon: Routledge.
  • Şahinşah, M. ve Faiz, E. (2022). Sosyal medyada kişisel markalama: Instagram’daki seyahat fenomenleri üzerine bir araştırma. Güncel Pazarlama Yaklaşımları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 91-108. doi: 10.54439/gupayad.1130836
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics (6th ed.). Harlow: Pearson Education.
  • Tang, X., Zhang, L. & Yuan, K. (2024). Social media frames my move and visual: The echo chamber effects on on-site tourism behaviors and destination marketing. Journal of Destination Marketing & Management, 32, 1-14.
  • Tunç Sancak E. ve Geçgin, E. (2024). Tüketicilerin yiyecek ve içecek işletmesi tercihlerinde sosyal medyanın etkisi: Van ili örneği. Akademik Turizm Analizi Dergisi, 5(1), 11-23.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2005). Bilimsel araştırma süreci ve spss ile veri analizi. (1. Baskı) Detay Yayıncılık.
  • Uygur, S. M. & Baykan, E. (2007). Kültür turizmi ve turizmin kültürel varlıklar üzerindeki etkileri. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 1-20.
  • Ünal, A. & İpar, M. S. (2021). Turistlerin destinasyon tercihlerinde sosyal medyanın etkisinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: sakin şehir destinasyonu Vize örneği, International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 12(45), 510-527.
  • Yalçın, B. (2013). Yöresel ürünlerin pazarlanması üzerine değerlendirmeler. Akdeniz Sanat Dergisi, 6 (1), 205-213.
  • We Are Social (Şubat 2023) Türkiye Raporu. https://www.guvenliweb.org.tr/dokuman-detay/we-are-social-subat-2023-turkiye-raporu. adresinden temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Zheng, Y., Xu, T., Shi, G. & Jiang L. (2023). I want to go there too! Tourism destination envy in social media marketing. Heliyon (9), 1-14.

The Role of Social Media in the Decision to Buy Local Products in Cultural Travels

Year 2025, Issue: 84, 99 - 121, 30.04.2025
https://doi.org/10.51290/dpusbe.1578260

Abstract

The cultural heritage of a region constitutes an attractive element in terms of tourism. Cultural tourists tend to purchase local products during their travels. The main purpose of the research is to determine the role of social media use in tourists' decisions to purchase local products during their cultural trips. A survey technique was used to measure the hypotheses developed in line with the purpose of the research. The universe of the research is people over the age of 18 who use social media in Turkey and want to go on a cultural trip. A total of 508 participants were surveyed and SPSS 25.0 program was used to reach the findings obtained in the research. When the research results were examined; it was concluded that there was a significant relationship between social media use and the decision to purchase local products, the level of social media use had a significant effect on the decision to purchase local products, and the decision to purchase local products with social media use differed according to demographic characteristics. When the results of the study are examined in general, it is seen that the use of social media has a significant effect on people's orientation towards local products in cultural travels and their purchasing decisions. The fact that there is no study exactly similar to the research in the relevant literature makes the research original and emphasizes its importance in terms of pioneering similar studies.

References

  • Açıcı, F. K. , Ertaş, Ş. & Sönmez, E. (2017). Sürdürülebilir turizm: kültür turizmi ve kültürel miras. Akademia Disiplinlerarası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3 (1), 52-66.
  • Akhan, E. C. (2022). Tüketicilerin yöresel ürünlere yönelik tutumları: öncül ve ardıllar bağlamında temel kavramsallaştırma [Yayımlanmamış doktora tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Akın, A. (2021). Sosyal medya pazarlaması ve turizme yansımaları. M. Demirdöğmez (Ed.), Modern pazarlama yöntemleri ve turizme yansımaları (s. 57-74). Gazi Kitapevi.
  • Aktan, E. & Koçyiğit, M. (2016). Sosyal Medya’nın turizm faaliyetlerindeki rolü üzerine teorik bir inceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, ICEBSS Özel Sayısı, 62-73.
  • Aslan, E. & Bozok, D. (2023). Yöresel yiyecek-içeceklerin çevrim içi pazarlanması: Trendyol, Hepsiburada ve N11 örneği. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 6(2), 767-779.
  • Avcıkurt, C. (2017). Turizm sosyolojisi genel ve yapısal yaklaşım. (5. Baskı). Detay Yayıncılık.
  • Aydın, B. & Arslan, E. (2024). Kültür turizminde yaşanan gelişmeler ve gelecek vizyonu. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 7(2), 447-457.
  • Batman, O. & Çınar Oğuz, S. (2008). Kültür turizmi. N. Hacıoğlu & C. Avcıkurt (Ed.). Turistik ürün çeşitlendirilmesi içinde (ss. 189-208). Detay Yayıncılık.
  • Baycur, G & Karaca H. S. (2022). Reklamlardaki ünlülerden sosyal medyadaki fenomenlere: influencer pazarlamasına bütüncül bir bakış. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 5 (1), 271-320.
  • Bozkurt, A. (2016). Kültürel turizm. Kriter Yayınevi.
  • Burns, K. S. (2021). The history of social media influencers. In B. Watkins (Eds.), Research perspectives on social media influencers and brand communication (pp.1-22). Lexington Books.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (4. Baskı) Pegem Akademi.
  • Can, M. (2009). Kültürel miras ve müzecilik (çalışma raporu). Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Ceylan, U. & Güven, Ö. Z. (2018). Yiyecek içecek işletmelerinin menü planlamasında Kütahya’nın yöresel yemeklerinin yeri üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 451-459.
  • Cave, J., Ryan, C. & Penakara, C. (2003). Residents’ perceptions, migrant groups and culture as an attraction-the case of a proposed Pacific Island cultural centre in New Zealand,. Tourism Management, 24, 371-385.
  • Crang, M. (2004). Cultural geographies of tourism. In A. A. Lew, C. M. Hall & A. Williams (Eds.), A companion to tourism (pp. 74-84). Blackwell Publishing.
  • Çelik, M. (2023). Sosyal medya kullanımının gastronomi turizmine etki düzeyi üzerine bir inceleme. Journal of Recreation and Tourism Research, 10(4), 1-13.
  • Çetin, S. A. (2021). Sosyal medyadaki yöresel yemek paylaşımları ile okul çalışanlarının seyahat kararı ilişkisi: Bursa örneği, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(46), 1205-1228.
  • Çiftçi, H. (2016). Turistik destinasyon ürünlerinin popülerleşmesinde sosyal medyanın rolü. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(33), 544-551.
  • Debbage, K. & Ioannıdes, D. (2004). The cultural turn? toward a more critical economic geography of tourism. In A. A. Lew, C. M. Hall & A. Williams (Eds.), A companion to tourism (ss. 99-109). Blackwell Publishing.
  • Demiral, A.B. & Gelibolu, L. (2019). Turistik destinasyon olarak Kars’ın tercih edilmesinde sosyal medya paylaşımlarının motivatör etkisi: Doğu Ekspresi örneği. International Social Sciences Studies Journal, 5(49), 6174-6187.
  • Demircan, Ş., Kurt, G., Çeken, H., & Özer, Ç. (2022). Yöresel ürünlerin kültür turizminin gelişimindeki rolü: Mardin ili örneği. Turizm ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2(2), 143-155.
  • Duğan, Ö. & Aydın, B. O. (2018). Sosyal medyanın turizmde tanıtım amaçlı kullanımı: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı örneği. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-13.
  • Durmaz, Y. (2020). Vakıf üniversitelerinde okuyan öğrencilerin kişilik özelliklerinin içgüdüsel satın alma davranışları üzerindeki etkisinin yapısal eşitlik modeli ile belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Emekli, G. (2003). Kültür mirasının kültürel turizm yaklaşımıyla değerlendirilmesi [Sözlü Sunum]. Coğrafi Çevre Koruma ve Turizm Sempozyumu (2003, 16-18, Nisan) İzmir, Türkiye.
  • Erdoğan, D. & Özkanlı, O. (2021). Yöresel yiyecek ve içeceklerin çevrimiçi medya kanallarındaki yansımaları ile oluşan imaj üzerine bir araştırma: Gaziantep restoranları örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(2), 1165-1186.
  • Eryılmaz, B. ve Şengül, S. (2016). Sosyal medyada paylaşılan yöresel yemek fotoğraflarının turistlerin seyahat tercihleri üzerindeki etkisi, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 32-42
  • Esen, M. F. & Seçim, Y. (2020). Yöresel mutfağın turizm ürünü olarak kullanımının yerel halk tarafından değerlendirilmesi; Konya ili örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(1), 158-174.
  • Field, A. (2005) Reliability analysis. In: Field, A., Ed., Discovering Statistics Using spss (2. Baskı). SAGE Publications.
  • Garipağaoğlu Uğur, N. ve Demirkol, Ş. (2021). Hipster turist arketipleri ve hipster turizminin oluşumuna katkısının analizi. Journal of New Tourism Trends, 2(2), 125-137.
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update (10. baskı.) Boston: Pearson.
  • Ghasemi, A., & Zahediasl, S. (2012). Normality Tests for Statistical Analysis: A Guide for Non-Statisticians. International Journal of Endocrinology and Metabolism, 10, 486-489. doi: 10.5812/ijem.3505
  • Güvenç, B. (2002). İnsan ve kültür. Remzi Kitabevi.
  • Hausmann, A. (2007). Cultural tourism: Marketing challenges and opportunities for German cultural heritage. International Journal of Heritage Studies, 13(2), 170-184.
  • Harman, S., ArıkYüksel, T. & Altürk, A. V. (2020). Kültür turistlerinin seyahat motivasyonlarının belirlenmesi: Mardin örneği. Turizm ve Arastırma Dergisi, 10(1), 4-30.
  • İmre, N. (2020). Turizm sektöründe sosyal medya kullanımı üzerine bir değerlendirme. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1655-1670.
  • Kan, A. & Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237
  • Karaca, Ş. ve Yemez, İ. (2022). Turist gerçek davranışında sosyal medyanın rolünün incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(2), 836-847.
  • Kaya, S. (2020). Kültür turizmi. Temizkan, R., Cankül, D. & Gökçe, F. (Eds.) Alternatif turizm (turizmin 41 türü) içinde (ss. 250-260). Detay Yayıncılık.
  • Kaya, S. & Yücel, N. (2023). Şehir markalaşmasında sosyal medyanın rolü: Elazığ örneği, Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, 10(20), 35-56.
  • Keelson, S. A. Bruce, E., Bankuoru Egala, S., Amoah ve Bashuri Jibril, A. (2024). Driving forces of social media and its impact on tourists’destination decisions: a uses and gratification theory. Cogent Social Science, 10(1), 1-23. doi: 10.1080/23311886.2024.2318878
  • Kim, W., & Cake, D. A. (2024). Gen zers’ travel-related experiential consumption on social media: ıntegrative perspective of uses and gratification theory and theory of reasoned action. Journal of International Consumer Marketing, 1–28. doi. 10.1080/08961530.2024.2353078.
  • Kodaz, Ö. ve Açıkalın, Ş. N. (2023). Yeni bir kamu diplomasisi uygulama alanı olarak Gastrodiplomasi. Akademik Hassasiyetler, 11(25), 268-293.
  • Kozak, M. A. & Bahçe, S. (2012). Özel ilgi turizmi. (2. Baskı) Detay Yayıncılık.
  • Köksal Araç, S. (2023). Influencer pazarlama. Fettahlığolu, H. S., Bilginer Özsaatcı, F. G. (Eds). Pazarlamanın dijital dönüşümü: pazarlama 5.0 içinde (ss. 271-297). Özgür Yayınları.
  • Nelson, V. (2015). Don’t forget”: social memory in travel blogs from Mostar, Bosnia and Herzegovina. S. P. Hanna, A. E. Potter, A. Modlin, P. Carter & D. L. Butler, (Eds.), Social memory and heritage tourism methodologies (1. baskı s. 15-30). Routledge.
  • Ölçer Özünel, E. (2011). Kültür turizminde “yöresel” ve “otantik” olanı sorgulamak ve tüketilmiş mekânları yeniden üretmek üzerine. Turkish Studies, 6(4), 255-262.
  • Pamukçu, H. (2020). Sosyal medya uygulamalarının yiyecek-içecek işletmesi tercihine etkileri. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3): 2761-2782.
  • Pekerşen, Y., Kaplan, M. (2020).Tüketicilerin yeme içme alışkanlıkları ve yiyecek-içecek işletmesi tercihlerinde sosyal medya kullanımının rolü: Muğla örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2362-238.
  • Picard, M. (1996). Bali: cultural tourism and touristic culture. Archipelago Press.
  • Rızaoğlu, B. (2012). Turizm davranışı. (3. Baskı) Detay Yayıncılık.
  • Richards, G. (1996). The scope and significance of cultural tourism. In G. Richards (Ed.), Cultural Tourism in Europe (pp. 19–46). Wallingford: CABI.
  • Rickly Boyd, J.M. (2012). Authentıcıty & aura a Benjaminian Approach to tourism. Annals of Tourism Research, 39, 269–289.
  • Saarinen, J., Moswete, N. & Monare, M. (2014). Cultural tourism: new opportunities heritage sites. Tourism Management, 16(5), 361-365.
  • Saçılık Y. M. & Toptaş A. (2017). Kültür turizmi ve etkileri konusunda turizm öğrencilerinin algılarının belirlenmesi, Turizm Akademik Dergisi, 4(2), 107-119.
  • Schwaighofer, V. (2014) Tourist destination ımages and local culture. (1. Baskı) Springer Gabler.
  • Sılberberg, T. (1995). Cultural tourism and business opportunities for museums and heritage sites. Tourism Management, 16(5), 361-365.
  • Smith, M. K. (2015). Issues in cultural tourism studies. Oxon: Routledge.
  • Şahinşah, M. ve Faiz, E. (2022). Sosyal medyada kişisel markalama: Instagram’daki seyahat fenomenleri üzerine bir araştırma. Güncel Pazarlama Yaklaşımları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 91-108. doi: 10.54439/gupayad.1130836
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics (6th ed.). Harlow: Pearson Education.
  • Tang, X., Zhang, L. & Yuan, K. (2024). Social media frames my move and visual: The echo chamber effects on on-site tourism behaviors and destination marketing. Journal of Destination Marketing & Management, 32, 1-14.
  • Tunç Sancak E. ve Geçgin, E. (2024). Tüketicilerin yiyecek ve içecek işletmesi tercihlerinde sosyal medyanın etkisi: Van ili örneği. Akademik Turizm Analizi Dergisi, 5(1), 11-23.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2005). Bilimsel araştırma süreci ve spss ile veri analizi. (1. Baskı) Detay Yayıncılık.
  • Uygur, S. M. & Baykan, E. (2007). Kültür turizmi ve turizmin kültürel varlıklar üzerindeki etkileri. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 1-20.
  • Ünal, A. & İpar, M. S. (2021). Turistlerin destinasyon tercihlerinde sosyal medyanın etkisinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: sakin şehir destinasyonu Vize örneği, International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 12(45), 510-527.
  • Yalçın, B. (2013). Yöresel ürünlerin pazarlanması üzerine değerlendirmeler. Akdeniz Sanat Dergisi, 6 (1), 205-213.
  • We Are Social (Şubat 2023) Türkiye Raporu. https://www.guvenliweb.org.tr/dokuman-detay/we-are-social-subat-2023-turkiye-raporu. adresinden temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Zheng, Y., Xu, T., Shi, G. & Jiang L. (2023). I want to go there too! Tourism destination envy in social media marketing. Heliyon (9), 1-14.
There are 68 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Service Marketing, Marketing Communications, Consumer Behaviour
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Gönül Göker 0000-0002-6161-7675

Publication Date April 30, 2025
Submission Date November 2, 2024
Acceptance Date April 18, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 84

Cite

APA Göker, G. (2025). Gezginlerin Yeni Rehberi: Kültürel Seyahatlerde Sosyal Medyanın Yöresel Ürün Seçimindeki Rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(84), 99-121. https://doi.org/10.51290/dpusbe.1578260
AMA Göker G. Gezginlerin Yeni Rehberi: Kültürel Seyahatlerde Sosyal Medyanın Yöresel Ürün Seçimindeki Rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. April 2025;(84):99-121. doi:10.51290/dpusbe.1578260
Chicago Göker, Gönül. “Gezginlerin Yeni Rehberi: Kültürel Seyahatlerde Sosyal Medyanın Yöresel Ürün Seçimindeki Rolü”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 84 (April 2025): 99-121. https://doi.org/10.51290/dpusbe.1578260.
EndNote Göker G (April 1, 2025) Gezginlerin Yeni Rehberi: Kültürel Seyahatlerde Sosyal Medyanın Yöresel Ürün Seçimindeki Rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 84 99–121.
IEEE G. Göker, “Gezginlerin Yeni Rehberi: Kültürel Seyahatlerde Sosyal Medyanın Yöresel Ürün Seçimindeki Rolü”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 84, pp. 99–121, April 2025, doi: 10.51290/dpusbe.1578260.
ISNAD Göker, Gönül. “Gezginlerin Yeni Rehberi: Kültürel Seyahatlerde Sosyal Medyanın Yöresel Ürün Seçimindeki Rolü”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 84 (April 2025), 99-121. https://doi.org/10.51290/dpusbe.1578260.
JAMA Göker G. Gezginlerin Yeni Rehberi: Kültürel Seyahatlerde Sosyal Medyanın Yöresel Ürün Seçimindeki Rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2025;:99–121.
MLA Göker, Gönül. “Gezginlerin Yeni Rehberi: Kültürel Seyahatlerde Sosyal Medyanın Yöresel Ürün Seçimindeki Rolü”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 84, 2025, pp. 99-121, doi:10.51290/dpusbe.1578260.
Vancouver Göker G. Gezginlerin Yeni Rehberi: Kültürel Seyahatlerde Sosyal Medyanın Yöresel Ürün Seçimindeki Rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2025(84):99-121.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.