The ethical environment of electronic commerce is multifaceted and emphasizes the importance of trust, privacy, transparency, and honest marketing practices. As e-commerce continues to grow, the need for robust ethical frameworks to address and mitigate the unique challenges posed by online retailing becomes even more apparent. Successful e-commerce businesses will need to develop an ethical culture that not only adheres to legal standards but also meets the growing expectations of their consumers. With the volume of e-commerce increasing day by day and becoming an important source of income for countries, the importance of this issue will increase even more. The aim of this study is to examine the ethical issues that arise with the rapidly growing internet and the concept of electronic commerce in our lives, taking into account new developments.
Understanding the ethical issues of e-commerce is critical for both business sustainability and consumer trust. The ethical issues of e-commerce are often related to the risks consumers face and their impact on businesses. These issues include data security, data privacy, misleading advertising, predatory pricing, consumer rights, copyrights, and fraud. In this context, the ethical principles businesses apply are shaped around consumer rights, data security, and data privacy issues. Although the amendments made to Law No. 6563 on the Regulation of Electronic Commerce in Turkey have taken important steps towards determining the ethical standards of e-commerce, with the development of electronic commerce, the standards are insufficient, and new regulations on ethics have become inevitable.
Elektronik ticaretin etik ortamı çok yönlüdür ve güven, gizlilik, şeffaflık ve dürüst pazarlama uygulamalarının önemini vurgulamaktadır. E-ticaret büyümeye devam ettikçe, çevrimiçi perakendeciliğin ortaya çıkardığı benzersiz zorlukları ele almak ve hafifletmek için sağlam etik çerçevelere duyulan ihtiyaç daha da belirgin hale gelmektedir. Başarılı e-ticaret işletmelerinin yalnızca yasal standartlara bağlı kalmakla kalmayıp aynı zamanda tüketicilerinin artan beklentilerini de karşılayan bir etik kültür geliştirmeleri gerekecektir. E-ticaret hacminin her geçen gün artması ve ülkelerin önemli gelir kaynağı haline gelmesiyle bu konunun önemi daha da artacaktır. Hayatımızın içinde hızla büyüyen internet ve buna bağlı elektronik ticaret kavramı ile birlikte ortaya çıkan etik konuları, yeni gelişmeleri dikkate alarak incelemek bu çalışmada amacımızı oluşturmuştur.
E-ticaretin etik sorunlarını anlamak, hem işletmelerin sürdürülebilirliği hem de tüketici güveni açısından kritik bir öneme sahiptir. E-ticaretin etik sorunları, genellikle tüketicilerin karşılaştığı riskler ve bu risklerin işletmeler üzerindeki etkileri ile ilişkilidir. Bu sorunlar arasında veri güvenliği, veri gizliliği, yanıltıcı reklamlar, yıkıcı fiyatlandırma, tüketici hakları, telif hakları ve dolandırıcılık gibi konular yer almaktadır. Bu bağlamdan bakıldığında; işletmelerin uyguladığı etik ilkeler, tüketici hakları, veri güvenliği ve veri gizliliği gibi konular etrafında şekillenmektedir. Her ne kadar Türkiye'de 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun'da yapılan değişiklikler, e-ticaretin etik standartlarının belirlenmesine yönelik önemli adımlar atmış olsa da elektronik ticaretin gelişimi ile birlikte, standartlar yetersiz kalmakta ve etik konusu üzerinde yeni düzenlemeler kaçınılmaz olmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Ecological Economics, E-Trade |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | February 1, 2025 |
Acceptance Date | April 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 84 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.