Dissertation
BibTex RIS Cite

İlköğretim Okul Yöneticilerinin Vizyoner Liderlik Rollerine İlişkin Öğretmen Görüşleri (Elazığ İli Örneği)

Year 2022, Volume: 2 Issue: 2, 80 - 87, 05.10.2022

Abstract

Bu araştırmada ilköğretim okul yöneticilerinin vizyoner liderlik rollerine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, 2005- 2006 öğretim yılında Elazığ il merkezinde görev yapan ilköğretim okulu öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklem ise, Elazığ il merkezinde tüm ilköğretim okulları arasında random yöntemiyle seçilmiş toplam 30 ilköğretim okulu ve bu okullardan yine random yöntemiyle seçilmiş olan 600 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından 40 maddelik ve a) kim olduğumuz (misyon), b) nereye gittiğimiz, c) bize neyin yol göstereceği, d) belirli bir amaç, e) net değerler, f) geleceğin resmi isimli temalardan oluşan bir ölçek hazırlanmıştır. Öğretmenlerin ilgili ölçekteki önermelere ilişkin katılım derecelerine ilişkin frekans analizi yapılmış ve bulgular yorumlanmıştır. Okul müdürlerinin vizyoner liderlik davranışlarına ilişkin öğretmen görüşlerinin çoğunlukla olumlu çıktığı araştırmada okul müdürleri vizyon oluşturma, misyonu uygulama, yenilikçi kararlar alma, izleyenlere rehber olma gibi başlıca konularda başarılı bulunmuştur.

References

  • 1. Aksu, A. (2009). İlköğretim okullarında toplam kalite yönetimi ve vizyoner liderlik. Eğitim ve Bilim,34(153),99-116.
  • 2. Awamleh, R., Gardner, L.W. (1999). Perceptions of leader charisma and effectiveness: The effects of vision content, delivery, and organizational performance. Leadership Quarterly, 10(3), 345- 373.
  • 3. Cafoğlu, Z. (1996). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Avni Akyol Ümit Kültür ve Eğitim Vakfı Yayınları, İstanbul. S.47.
  • 4. Çelik, V. (2000). Eğitimsel liderlik. Pegem Yayınları, Ankara. S.171.
  • 5. Davis, S. (1998). The truth about visinonary leadership, thurst for educational leadership. 28 (2),215-226.
  • 6. Durukan, H. (2006). Okul yöneticisinin vizyoner liderlik rolü. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 277-286.
  • 7. Ersan, E. (2020). Vizyoner liderlik özellikleriyle Mustafa Necati Bey. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(1), 58-64.
  • 8. Groves, K.S. (2006). Leader emotional expressivity, visionary leadership, and organizational change. Leadership & Organization Development Journal, 27(7),566-583.
  • 9. Hunt, J.G., Boal, K.B Dodge, G.E. (1999). The effects of visionary and crisis-responsive charisma on followers: an experimental examination of two kınds of charismatic leadership. Leadership Quarterly, 10(3), 423-448.
  • 10. Ilgar, L. (2000). Eğitim Yönetimi- okul yönetimi- sınıf yönetimi. Betaş yayıncılık, İstanbul.
  • 11. Kakabadse, N., Kakabadse, A., Lee-Davies, L. (2005). Visioning the pathway: A leadership process model. European Menagement Journal, 23(2),237-246.
  • 12. Kim, J. J., Waldman, D. A., Balthazard, P. A., & Ames, J. B. (2022). Leader self-projection and collective role performance: A consideration of visionary leadership. The Leadership Quarterly, 101623. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2022.101623
  • 13. Koçer, M. C., & Bostancı, A. B. (2021). Okul yöneticilerinin vizyoner liderlik yeterlikleri ile öğretmenlerin işe tutkunlukları arasındaki ilişki. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8(2), 119-143.
  • 14. Maxwell, J. C. (1999). The 21 indispensable qualities of a leader. Beyaz Yayınları, İstanbul.
  • 15. Özden, Y. (1998). Eğitimde dönüşüm. Pegem Yayınları, Ankara, S.41-198.
  • 16. Özsarı, A. (2021). Rekreasyonel gençlik kampları liderlerinin ruhsal zekâ özellikleri ve takım çalışmasına yatkınlıklarının incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 241-254.
  • 17. Şen, N. (2019). Liderlik özelliklerinin işe tutkunluk üzerindeki etkisine yönelik bir araştırma. Bitlis Eren Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Akademik İzdüşüm Dergisi, 4(2), 264-282.
  • 18. Tekin, Y. & Ehtiyar, R. (2011). Başarının temel aktörleri: Vizyoner liderler. Yaşar Üniversitesi Dergisi, 24(6), 4007-4023.
  • 19. Yordsala, S., Tesaputa, K., & Sri-Ampai, A. (2014). The development of visionary leadership administrators in thai primary school. International Education Studies, 7(1), 92-101.
Year 2022, Volume: 2 Issue: 2, 80 - 87, 05.10.2022

Abstract

References

  • 1. Aksu, A. (2009). İlköğretim okullarında toplam kalite yönetimi ve vizyoner liderlik. Eğitim ve Bilim,34(153),99-116.
  • 2. Awamleh, R., Gardner, L.W. (1999). Perceptions of leader charisma and effectiveness: The effects of vision content, delivery, and organizational performance. Leadership Quarterly, 10(3), 345- 373.
  • 3. Cafoğlu, Z. (1996). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Avni Akyol Ümit Kültür ve Eğitim Vakfı Yayınları, İstanbul. S.47.
  • 4. Çelik, V. (2000). Eğitimsel liderlik. Pegem Yayınları, Ankara. S.171.
  • 5. Davis, S. (1998). The truth about visinonary leadership, thurst for educational leadership. 28 (2),215-226.
  • 6. Durukan, H. (2006). Okul yöneticisinin vizyoner liderlik rolü. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 277-286.
  • 7. Ersan, E. (2020). Vizyoner liderlik özellikleriyle Mustafa Necati Bey. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(1), 58-64.
  • 8. Groves, K.S. (2006). Leader emotional expressivity, visionary leadership, and organizational change. Leadership & Organization Development Journal, 27(7),566-583.
  • 9. Hunt, J.G., Boal, K.B Dodge, G.E. (1999). The effects of visionary and crisis-responsive charisma on followers: an experimental examination of two kınds of charismatic leadership. Leadership Quarterly, 10(3), 423-448.
  • 10. Ilgar, L. (2000). Eğitim Yönetimi- okul yönetimi- sınıf yönetimi. Betaş yayıncılık, İstanbul.
  • 11. Kakabadse, N., Kakabadse, A., Lee-Davies, L. (2005). Visioning the pathway: A leadership process model. European Menagement Journal, 23(2),237-246.
  • 12. Kim, J. J., Waldman, D. A., Balthazard, P. A., & Ames, J. B. (2022). Leader self-projection and collective role performance: A consideration of visionary leadership. The Leadership Quarterly, 101623. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2022.101623
  • 13. Koçer, M. C., & Bostancı, A. B. (2021). Okul yöneticilerinin vizyoner liderlik yeterlikleri ile öğretmenlerin işe tutkunlukları arasındaki ilişki. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8(2), 119-143.
  • 14. Maxwell, J. C. (1999). The 21 indispensable qualities of a leader. Beyaz Yayınları, İstanbul.
  • 15. Özden, Y. (1998). Eğitimde dönüşüm. Pegem Yayınları, Ankara, S.41-198.
  • 16. Özsarı, A. (2021). Rekreasyonel gençlik kampları liderlerinin ruhsal zekâ özellikleri ve takım çalışmasına yatkınlıklarının incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 241-254.
  • 17. Şen, N. (2019). Liderlik özelliklerinin işe tutkunluk üzerindeki etkisine yönelik bir araştırma. Bitlis Eren Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Akademik İzdüşüm Dergisi, 4(2), 264-282.
  • 18. Tekin, Y. & Ehtiyar, R. (2011). Başarının temel aktörleri: Vizyoner liderler. Yaşar Üniversitesi Dergisi, 24(6), 4007-4023.
  • 19. Yordsala, S., Tesaputa, K., & Sri-Ampai, A. (2014). The development of visionary leadership administrators in thai primary school. International Education Studies, 7(1), 92-101.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Science and Exercise
Journal Section Research Articles
Authors

Sedat Acar

Publication Date October 5, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Acar, S. (2022). İlköğretim Okul Yöneticilerinin Vizyoner Liderlik Rollerine İlişkin Öğretmen Görüşleri (Elazığ İli Örneği). Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 80-87.