Bu çalışma, rehber
öğretmen, veli ve öğrencilerin görüşlerine dayalı olarak lise son sınıf
öğrencilerinin meslek seçiminde okul rehberlik hizmetlerinin rolünü belirlemeyi
amaçlamaktadır. Bu araştırma nitel araştırma yöntemine göre hazırlanmıştır. Bu
araştırmada araştırmacılar tarafından hazırlanan sorulardan oluşan yarı
yapılandırılmış görüşme formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Çalışma
grubunu Antalya İli merkez Kepez, Muratpaşa, Konyaaltı ilçelerindeki toplam
altı lisede görev yapmakta olan 17 rehber öğretmen, 52 lise son sınıf öğrencisi
ve 46 lise son sınıf öğrenci velisinden toplam 115 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmadan
elde edilen sonuçlara göre; öğrencilerin meslek seçimindeki rol oynayan
etkenler incelendiğinde ilk sırada “ailem, ardından kendi tercihim ve üçüncü
sırada ise yakın çevrem” olduğu görülmüştür. Öğrencilerin okuldaki mesleki
yöneltme faaliyetlerine ilişkin görüşleri incelendiğinde ise; çoğu öğrencinin
faaliyetleri yetersiz bulduğu, bazılarının faaliyetlerden memnun olduğu görülmüştür.
Velilerin okuldaki mesleki yöneltme faaliyetlerine ilişkin görüşleri
incelendiğinde; velilerin yakın oranlarla bazılarının yeterli ve bazılarının
ise yetersiz buldukları görülmüştür. Rehber öğretmenlerin öğrencilerin meslek
seçiminde okulun yürüttüğü iş ve işlemlere ilişkin görüşlerine bakıldığında ise
genel olarak mesleki yöneltme işlevini yerine getirdiğini savunduğu
görülmüştür. Rehber öğretmenlerin öğrencilerin meslek seçiminde okulun meslek
seçimini etkileme düzeyine ilişkin görüşleri incelendiğinde çoğu rehber
öğretmen özellikle üniversite tercih döneminde okulun çocuğun ilgi ve
yeteneğine göre mesleki yöneltme yapmanın önemli olduğunu belirtmişler ve
bazıları da lise türü ve üniversiteye giriş sınavından aldığı puanın
etkilediğini düşündüğü ortaya çıkmıştır. Bu araştırmada okul rehberlik
hizmetlerinin öğrencilerin meslek seçimindeki etkisi ortaya konulmuştur. Okul
rehber öğretmenleri ve veliler öğrencilerin meslek seçiminin hayatlarındaki
öneminin farkında olarak öğrencileri iyi tanımalı ve onları ilgi ve yetenek
alanlarına göre bir mesleğe yöneltirken kendi aralarında işbirliği yapmalıdır.
The purpose of this study is to determine the role of
school guidance services in high school students’ for their occupational
choices based on the opinions of the school counselors, parents and teachers. This research was
conducted according to the qualitative research method. In this study, the
semi-structured interview form consisting of the questions prepared by the
researchers was used as the data collection tool. The study group consisted of
17 guidance counselors, who work in six high schools in Kepez, Muratpaşa and
Konyaaltı districts which are some of the of the central districts of Antalya
province;52 high school senior students and 46 high school senior students’
parents totally 115 participants.
According to the results obtained from the research; the first factors that
played a role in the occupational selection of the students was “my family”,
the second factor was “my preference” and the third was “my closest
environment". When the students’
views on the Professional orientation activities provided by the school guidance
services were examined, it was found that most students found these inadequate while
some other students found them sufficient. When the opinions of the parents on the
professional orientation activities of the school were examined, some found
them to be adequate and some other parents found them inadequate and the
results were close to one another. It was also found
that the guidance teachers in general considered that they fulfilled the
function of professional orientation well enough. They also thought that
guidance was important for students especially in the term of selecting a
university based on the interests and talents. On the other hand some
participants stated that the kind of the high school and the scores taken form
the general university entrance exam were more predictive. In this research,
the prospect of career choice for the family and school students was examined.
The school Guidance Teacher and parents should be aware of the importance of
guiding the students according to their interests and abilities.
Occupation selection Occupational guidance Occupation choices school Professional orientation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | April 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye