Bu
çalışmada sınıf öğretmeni adaylarının çokgen kavramına yönelik alan
bilgilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın verileri Ege Bölgesinde bir
üniversitenin Temel Eğitim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim dalında okuyan 60
öğretmen adayından toplanmıştır. Veri toplama amacıyla Žilková (2011)
tarafından geliştirilen Çokgen Tanıma testi kullanılmıştır. Veriler öğretmen
adaylarının çokgenin kritik özelliklerini ne ölçüde bildiğini belirlemek üzere
değerlendirilmiştir. Bulgular katılımcıların neredeyse tamamının üçgen
dışındaki dışbükey çokgenleri çokgen olarak nitelendirebildiğini ancak içbükey
çokgenleri tanımada bu oranın düştüğünü göstermiştir. Öğretmen adaylarının
dörtte birinin çokgenin en az 3 kenarlı olması ve kapalı olması gerektiğini bilmedikleri
belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların yarısından çoğu verilen kenarları
doğrusal olmayan şekillerden bazılarını çokgen olarak nitelendirmiştir.
The purpose of this survey-study is to identify the
preservice elementary teachers’ content knowledge on critical attributes of
polygons. Data of the study was collected from 60 preservice teachers of
elementary education department of a university in Aegean region. In order to
collect data Identifying Polygon Test constructed by Žilková (2011) was used. Findings revealed that almost all
participants recognized convex polygons as polygons whereas less number of
participants recognized concave polygons. Quarter of participants didn’t know
the fact that a polygon is a closed figure and has at least 3 sides.
Furthermore more than half of the participants described the shapes that have
non-linear sides as polygon. Recommendation for future researchers is to
investigate the reasons of preservice teachers’ difficulties on the content
knowledge of this concept.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 3 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye