Nutritional habits,
one of the basic characteristics acquired in the first years of life, have been
associated with overweight and obesity in later ages. The aim of the study was
to examine food knowledge of the 4-5 age children and whether recognition of
foods as healthy and unhealthy. 287 children (girl= 148, male= 139)
participated in the study. After taking height and weight measurements, 20
healthy and unhealthy foods had shown to children (healthy: apple, milk, cheese
etc.; unhealthy: chocolate, chips, hamburger etc.). Firstly, the child was
first asked to name of the food and then they asked to say whether they thought
the food was healthy or unhealthy. This study showed that children as young as
4-5 years of age can identify foods but they have some confusion about which
one is healthy. There was no difference between sex but there was a significant
difference between age (p<0.05). It may be useful to provide more visual
about nutrition knowledge and nutrition education in kindergartens.
Yaşamın ilk yıllarında edinilen temel özelliklerden
olan beslenme alışkanlıkları ilerleyen yaşlarda fazla kilo ve obeziteyle
ilişkilendirilmiştir. Çalışmanın amacı 4-5 yaşındaki çocukların besinleri
tanıma düzeyleri ile sağlıklı ve sağlıksız olarak ayırt edip edemediğini
incelemektir. Çalışmaya Muğla il merkezindeki anaokullarına devam eden 287
çocuk (kız=148, erkek=139) katılmıştır. Çocuklardan boy, kilo ölçümleri
alındıktan sonra sağlıklı beslenme kılavuzlarından oluşturulan 20 sağlıklı ve
sağlıksız besin resmi gösterilmiştir (sağlıklı: elma, süt, peynir vd.;
sağlıksız: çikolata, cips, hamburger vd.). Öncelikle gösterilen besinin ne
olduğu, sonra besinin sağlıklı mı sağlıksız mı olduğu sorulmuştur. Mevcut
bulgular 4-5 yaşındaki çocukların besinlerin ne olduğunu çoğunlukla
bildiklerini ancak besinlerin sağlıklı ya da sağlıksız olmaları konusunda
karışıklık yaşadıklarını göstermiştir. Besinleri doğru biçimde sağlıklı ya da
sağlıksız olarak sınıflama bakımından cinsiyet farkı görülmezken, yaş farkı
anlamlıdır (5 yaşındaki çocukların ortalaması 4 yaşındakilerden yüksektir)
(p<0.05). Okulöncesi kurumlarda sağlıklı besin bilgisine yönelik daha çok
görsel kullanılması ve beslenme eğitimlerinin verilmesi yararlı olabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 3 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye